@article { author = {توکلی محمدی, محمد and قاضی زاده, مصطفی}, title = {An Investigation on the Investment Managers and Financial Analysts Behavior in Market Forecast and Stock Selection in Tehran Stock Exchange}, journal = {Commercial Strategies}, volume = {7}, number = {35}, pages = {1-11}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه شاهد}, issn = {2345-220X}, eissn = {2345-4768}, doi = {}, abstract = {  This is the first study in Iran on the behavior of investment managers and financial analysts as to market forccast and stock selection in Tehran stock exchange. Respondent are bourse trader, investment management and financial analyst of investment company and investment consultant of Iran bank. It is important for national and international investors to acquire a better understanding of how investment professional or analysts in Iran practice their trades. The respondents were asked to rate the relative importance of a number of techniques for stock analysis. There are three major categories of techniques in the survey, namely fundamental analysis, technical analyses and portfolio analysis. Our results indicate that Iran bourse analysts rely more on fundamental and technical analyses and rely less on portfolio analysis.}, keywords = {Investment management,fundamental analysis,technical analyses,portfolio analysis,market forecasting,stock selection}, title_fa = {بررسی رفتار مدیران سرمایه‌گذار و تحلیل‌گران مالی در مورد پیش‌بینی بازار و انتخاب سهام در بورس اوراق بهادار تهران}, abstract_fa = {این تحقیق، اولین مطالعه‏ای است که در مورد رفتار مدیران سرمایه‌گذار و تحلیل‌گران مالی در زمینه پیش‌بینی بازار و انتخاب سهام در بورس اوراق بهادار تهران انجام گرفته است. بورس اوراق بهادار تهران از نظر حجم معاملات در حد متوسط و جزو کشورهای برتر در منطقه خاورمیانه و کشورهای حوزه دریای خزر می‏باشد از این رو، داشتن فهم بهتری از رفتار مدیران سرمایه‌گذار و تحلیل‌گران مالی در بورس اوراق بهادار تهران دارای اهمیت برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است. پاسخ‌دهندگان به پرسشنامه شامل کارگزاران بورس، تحلیل‌گران مالی شرکت‌های سرمایه‌گذاری و مشاوران سرمایه‌گذار بانک‌‌های تجاری بودند. از پاسخ دهنده خواسته شد تا اهمیت نسبی استفاده از هریک از تکنیک‌های؛ تجزیه و تحلیل بنیادی، تجزیه و تحلیل تکنیکال و تجزیه و تحلیل پرتفوی را برای پیش‏بینی بازار در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت و انتخاب سهام مشخص کنند. یافته‏های تحقیق نشان می‏دهد که تحلیل‌گران و مدیران سرمایه‌گذاری بورس اوراق بهادار تهران تأکید بیش‌تری بر تکنیک‌های سنتی یعنی تکنیک‌های تجزیه و تحلیل بنیادی و تکنیکال نسبت به تکنیک‌های جدید یعنی تکنیک‌های تجزیه و تحلیل پرتفوی دارند. استفاده از نظرات و گزارشهای کارشناسان دارای اهمیت نسبی خوبی می‏باشد.}, keywords_fa = {مدیریت سرمایه‌گذار,تجزیه و تحلیل بنیادی,تجزیه و تحلیل تکنیکال,تجزیه و تحلیل پرتفوی,پیش بینی بازار,انتخاب سهام}, url = {https://cs.shahed.ac.ir/article_1974.html}, eprint = {https://cs.shahed.ac.ir/article_1974_fef529bd16d2954f3e397163ae558fee.pdf} } @article { author = {Hassanzadeh, M.}, title = {The Study of Knowledge Management Infrastructures in the Government of Islamic Republic of Iran}, journal = {Commercial Strategies}, volume = {7}, number = {35}, pages = {11-28}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه شاهد}, issn = {2345-220X}, eissn = {2345-4768}, doi = {}, abstract = {  The current research aimed in survey of Knowledge Management (KM) infrastructures in the government of Islamic Republic of Iran including 21 ministries and Management and Planning Organization (MPO). Data gathered by questionnaire completed by managers in aforementioned organizations. Results showed:   The average of scores gained by organizations is below the OECD standard.   There is no significant difference between organizations in providing KM infrastructures.   There is no significant correlation between the priority of KM in organizational strategy and budget allocation.   There is no significant correlation between having KM plan and budget allocation.   There is no significant correlation between the priority of KM in organizational strategy and knowledge centered management.   There is significant relation between organizational culture and knowledge management level.   There is significant relation between education level of staff members and Knowledge management level. Totally, the situation of KM infrastructure is not suitable in organizations.}, keywords = {Islamic Republic of Iran,Government,Knowledge management,Knowledge sharing,infrastructure,ministries,management and planning organization}, title_fa = {بررسی عوامل زیرساختی مدیریت دانش در دولت جمهوری اسلامی ایران}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی زیرساخت مدیریت دانش در دولت جمهوری اسلامی ‌‌‌ایران انجام پذیرفته است. پزوهش از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی انجام گرفته‌است. جامعه آماری این تحقیق را 21 وزارتخانه و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تشکیل می‌دهد. نتایج نشان داد:- در بیش‌تر موارد بین وزارتخانه‌های مختلف و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به لحاظ فراهم آوردن عوامل زیرساختی مدیریت دانش تفاوت معناداری وجود دارد.- میانگین کل نمره وزارتخانه‌ها و و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و همچنین هرکدام از آن‌ها پایین تر از نمره OECD‌ است.- بین اولویت مدیریت دانش در راهبرد سازمانی و بودجه اختصاص یافته برای فناوری ‌اطلاعات  و ارتباطات و مدیریت دانش رابطه در جامعه مورد پژوهش وجود ندارد.- بین برنامه دولت الکترونیک و میزان بودجه اختصاص یافته برای فناوری ‌اطلاعات و ارتباطات و مدیریت دانش در جامعه مورد پژوهش رابطه وجود ندارد.- بین اولویت مدیریت دانش در راهبرد سازمانی و دانش‌مداری مدیریت در جامعه پژوهش رابطه وجود ندارد. - بین فرهنگ سازمانی و سطح مدیریت دانش در سازمان‌ها رابطه وجود دارد.- بین سطح تحصیلات کارکنان و سطح مدیریت دانش در جامعه پژوهش رابطه وجود دارد. در کل وضعیت عوامل زیرساختی مدیریت دانش در وزارتخانه‌ها و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مناسب نیست.}, keywords_fa = {مدیریت دانش,به‌اشتراک‌گذاری دانش,عوامل زیرساختی مدیریت دانش,دولت جمهوری اسلامی ‌‌ایران,وزارتخانه‌ها,سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور}, url = {https://cs.shahed.ac.ir/article_1975.html}, eprint = {https://cs.shahed.ac.ir/article_1975_92cef6ddbfca5ad641af2ee3c93abd1e.pdf} } @article { author = {Elahi, Sh. and Hamdan, M. and Hassanzadeh, A.R.}, title = {A Survey on the Relationship Between E-Commerce and Customer Behavior}, journal = {Commercial Strategies}, volume = {7}, number = {35}, pages = {27-41}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه شاهد}, issn = {2345-220X}, eissn = {2345-4768}, doi = {}, abstract = {Nowadays, in business terms, the most important development to arise from the current swathe of technological advances is the electronic commerce. The electronic commerce is one of the most obvious interests in the digital economy. Electronic market in comparison with traditional market has an important challenge about more competition pressures and less customer's loyalty. Therefore in the electronic commerce, absorption, trust, satisfaction and retention of the customers are of vital importance. In this article, the relationships between electronic commerce, customer's satisfaction, trust and loyalty were investigated. Thus two samples, one from Iran and the other from Lebanon who have had e-shopping experience were selected. A questionnaire was designed that consists of 5 points Likert’s scale questions. After assurance about the validity and reliability of the instrument, the questionnaires were distributed among two samples of students in Iran and Lebanon via traditional and electronic manners. In total 33 questionnaires from Iran, and 32 questionnaires from Lebanon was gathered. The collected data was analyzed by SPSS software, and LISREL software. The results suggested that the interaction of the trust, loyalty, and satisfaction affects e-shopping, but intensity and the nature of the effects varies in different countries.}, keywords = {E-commerce,web site,Customer satisfaction,trust,customer loyalty}, title_fa = {بررسی رابطه تجارت الکترونیکی و رفتار مشتری}, abstract_fa = {امروزه به دلیل پیشرفت‌های فناوری، کسب و کارها دگرگون شده و به سمت الکترونیکی شدن پیش می‌رود. تجارت الکترونیکی و کسب و کار الکترونیکی یکی از مشهودترین تمایلات در اقتصاد دیجیتالی است. در بازار اینترنتی نسبت به بازار سنتی این چالش وجود دارد که سازمان تجاری با رقبای بیش‌تری مواجه است و وفاداری مشتریان کم‌تر است. لذا در تجارت الکترونیکی، جذب، کسب اعتماد، رضایت و حفظ مشتریان برای سازمان تجاری مسأله‌ای مهم و دشوار است. در این پژوهش به بررسی رابطه میان استفاده از تجارت الکترونیکی و متغیرهای مهمی چون رضایت، اعتماد و وفاداری مشتری پرداخته می‌شود. بدین منظور از دو جامعه آماری یکی در کشور ایران و دیگری در کشور لبنان، نمونه‌هایی از بین مشتریانی که خرید الکترونیکی داشته‌اند انتخاب شد. پرسشنامه‌ای مشتمل بر سؤالات چند گزینه‌ای طیف لیکرت طراحی و تدوین گردید و پس از آزمون روایی و اعتبار، بین افراد نمونه به‌طور الکترونیکی و حضوری توزیع شد. در مجموع 33 پرسشنامه از جامعه آماری دانشجویان در ایران و 32 پرسشنامه از جامعه آماری دانشجویان در لبنان جمع آوری شد. داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS و نرم افزارLISREL تحلیل شد. نتیجه پژوهش حاکی است که اعتماد، وفاداری و رضایت در تعامل با هم بر افزایش خرید الکترونیکی تأثیرگذارند اما میزان و نحوه تأثیرگذاری و تعامل آن‌ها در کشورهای مختلف تفاوت دارد.}, keywords_fa = {تجارت الکترونیکی,پایگاه وب,رضایت مشتری,اعتماد مشتری,وفاداری مشتری}, url = {https://cs.shahed.ac.ir/article_1976.html}, eprint = {https://cs.shahed.ac.ir/article_1976_f077c384bae37f8d5eaae40fadbf7f62.pdf} } @article { author = {Mehralizadeh, Y. and Sajady, H.}, title = {A Study on the Determinants of the Entrepreneurs, Success in Small Enterprises}, journal = {Commercial Strategies}, volume = {7}, number = {35}, pages = {43-60}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه شاهد}, issn = {2345-220X}, eissn = {2345-4768}, doi = {}, abstract = {  This paper examines the determinants of business start-up, long and short-term success, and failure of small business with emphasis on their education and training. This paper is aiming in exploring, explaining the main factors are related to successful, and failure of entrepreneurs in small industrial business in Iran-Khuzestan State-Ahvaz City. From 1204 established enterprisers we selected 131 based on a Stratified Random Sampling, which enterprisers marked as successful, and failures. The data collected in terms of a triangulation method (interview, questionnaire, and site observation). The results show that:   a- from the failure entrepreneurs point of view the following issues were important : weak managing technical skills, financial issues, poor planning and organization of their business, economic issues, informal intervenes and corruption, weak managing conceptual skills, personal skills, low education and training and weak human relation.   from the successful entrepreneurs point of view the following issues were important: suitable managing technical skills, selecting appropriate personnel with relevant skills, education and paying more attention to the training of their employees, application of management conceptual skills, financial issues, better human relation, recognize the economic situation, right planning and organization.}, keywords = {Entrepreneurs,small business,management skills,Education,and training}, title_fa = {شناسایی عوامل مرتبط با میزان موفقیت کارآفرینان شرکت‌های کوچک صنعتی}, abstract_fa = {مطالعه حاضر با هدف توصیف و تبیین عوامل مرتبط با میزان موفقیت مدیران شرکت‌های کوچک صنعتی در ایجاد شرکت و استمرار فعالیت در رابطه با کارآفرینی در شهر ستان اهواز طی سه سال اول [1380-1378] برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور به اجرا در آمد. آمار اداره کل صنایع استان خوزستان تعداد شرکت‌ها را طی 3 سال مذکور 1204 اعلام کرده بود. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده بر حسب نوع فعالیت شرکت‌ها، 131 تن از مدیران شرکت‌های کوچک صنعتی موفق و ناموفق شناسایی شدند و پرسشنامه‌ای به نشانی مدیران ارسال گردید. همچنین با 25 تن از مدیران این شرکت‌ها نیز مصاحبه به عمل آمد. نتایج به‌دست آمده نشان داد که؛ الف- از دیدگاه مدیران شرکت‌های ناموفق عوامل زیر به ترتیب اهمیت تاثیر بیش‌تری بر عملکرد شرکت‌های کوچک صنعتی در شهر اهواز داشته اند: مهارت‌های فنی، وضعیت مالی شرکت، وضعیت سازمانی و اداری، عوامل زیر ساخت شرکت، عوامل غیر رسمی، شاخص مهارت‌های ادراکی، شاخص مهارت و آموزش نیروی انسانی و مهارت‌های انسانی , ب- از دیدگاه مدیران شرکت‌های موفق رتبه بندی عوامل تاثیر گذار بر عملکرد شرکت‌های کوچک صنعتی به ترتیب اولویت به شرح زیر است: مهارت‌های فنی، شاخص مهارت و آموزش نیروی انسانی، شاخص مهارت‌های ادراکی، وضعیت مالی شرکت، مهارت‌های انسانی، عوامل زیر ساخت شرکت، وضعیت سازمانی و اداری و عوامل غیررسمی. }, keywords_fa = {مهارت‌های مدیران,شرکت‌های کوچک صنعتی,کارآفرینی,برنامه سوم توسعه اقتصادی,اجتماعی و فرهنگی ایران}, url = {https://cs.shahed.ac.ir/article_1977.html}, eprint = {https://cs.shahed.ac.ir/article_1977_de041b221971e1ae4f55f3886ebddb9f.pdf} } @article { author = {Ebrahiminejad, M. and Hoseinzadeh, A.}, title = {The Study of the Barriers and Problems Related to Implementing MIS: Case Study in Sarcheshmeh Copper Complex}, journal = {Commercial Strategies}, volume = {7}, number = {35}, pages = {59-70}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه شاهد}, issn = {2345-220X}, eissn = {2345-4768}, doi = {}, abstract = {    The aim of this study is to investigate and identify the barriers and problems related to establishing management information systems (MIS) from administrators’ point of view. on this basis, attempt has been made to propose suitable solutions to these barriers by identifying them in different stages of establishing these systems in Sarcheshmeh Copper Complex in Rafsanjan. These barriers are discussed in terms of four variables: administrators’ being unfamiliar with management information systems lack of experts low level of employees information and education and their resistance against changes. The relationship between these factors and the establishment of management information systems from administrators’ point of view were then examined. For this purpose, close-ended questionnaires with 5 choices were used. 169 administrators of Sarcheshmeh Copper Complex were selected to serve as the sample using an stratified random sampling method. To analyze the obtained data, descriptive statistics (frequency tables, histograms bar charts) and inferential statistics (variance diagram, Spearman and τb-Kendall correlation tests) were used and the following results were obtained:   1. There is no significant relationship between the administrators’ degree of MIS familiarity and the implementation of management information systems.   2. There is no significant relationship between the lack of experts for operational supporting of MIS and its implementation.   3. There is no significant relationship between the low level of employees’ education and information and the implementation of MIS.   4. There is a significant relationship between the employees’ resistance against change and the implementation of MIS.   Moreover, using the above tests, we found that there is no significant relationship between sex, career length, job seniority, age, education level, education major and the degree of administrators’ knowledge on MIS and its implementation in Sarcheshmeh Copper Complex}, keywords = {MIS,Data,Information,Barriers,MIS implementation}, title_fa = {بررسی موانع و مشکلات استقرار نظام ‌اطلاعاتی مدیریت: مورد مطالعه در مجتمع مس سرچشمه رفسنجان}, abstract_fa = {هدف این پژوهش، بررسی و شناسایی موانع و مشکلات استقرار نظام‌های اطلاعاتی مدیریت از دیدگاه مدیران است. بر این اساس، تلاش شده‌است با شناسایی موانع در مراحل مختلف استقرار نظام اطلاعاتی مدیریت در «مجتمع مس سرچشمه رفسنجان»، راهکارهای مناسب ارائه و زمینه برای استقرار این ابزار مدیریتی فراهم شود. این موانع در قالب چهار متغیر کمبود میزان آشنایی مدیران با نظام اطلاعاتی مدیریت، کمبود نیروی انسانی متخصص، پایین‌بودن سطح آموزش و اطلاعات کارکنان، و مقاومت کارکنان در مقابل تغییر بررسی شده و ارتباط این متغیرها با استقرار نظام‌‌های اطلاعاتی مدیریت از دیدگاه مدیران مورد آزمون قرار گرفته‌است. بدین منظور، از پرسشنامه‌های بسته به‌صورت پنج گزینه‌ای استفاده شده‌است. حجم نمونه 169 نفر از مدیران است که با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌بندی‌شده انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات به‌دست‌آمده، از آمار توصیفی (جدول‌های فراوانی و نمودارهای ستونی و جعبه‌ای) و استنباطی (نمودار پراکنش، آزمون‌های همبستگی اسپیرمن و تاوb کندال) استفاده‌شد که نتایجی به شرح ذیل حاصل گردید: 1) بین کمبود آشنایی مدیران با نظام اطلاعاتی مدیریت و استقرار آن رابطه معناداری وجود ندارد.2) بین کمبود نیروی انسانی متخصص برای پشتیبانی اجرایی MIS و استقرار آن رابطه معناداری وجود ندارد، 3) بین کمبود سطح آموزش و اطلاعات کارکنان و استقرار MIS، رابطه معناداری وجود ندارد، 4) بین مقاومت کارکنان در مقابل تغییر و استقرار MIS، رابطه معناداری وجود دارد. علاوه بر این، با استفاده از آزمون‌ها این نتیجه حاصل شد که بین جنس، سابقه کار، سن، سطح تحصیلات، رشته تحصیلی و میزان اطلاع مدیران از MIS در مجتمع مس سرچشمه رفسنجان با استقرار آن رابطه معنا‌داری وجود ندارد. }, keywords_fa = {نظام‌های اطلاعاتی مدیریت,داده‌ها,اطلاعات,موانع استقرار نظام‌های اطلاعاتی مدیریت}, url = {https://cs.shahed.ac.ir/article_1978.html}, eprint = {https://cs.shahed.ac.ir/article_1978_8def8ad3028db447060634f1f3806640.pdf} } @article { author = {Samadi, M. and Fakher, E.}, title = {Marketing Strategic Planning and Selecting Suitable Strategy by Using AHP Technique (Ahwaz Pipe Factory)}, journal = {Commercial Strategies}, volume = {7}, number = {35}, pages = {69-82}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه شاهد}, issn = {2345-220X}, eissn = {2345-4768}, doi = {}, abstract = {  In recent business world, the only thing seems to remain stable more than any other time, is changing. The process of strategic management is based on this believe that firms have to steadily watch over internal and external events and trends, so that they can adapt them selves with change in proper time and in terms of necessity.   The research is focused on selecting a suitable strategy by the use of strategic management concept and AHP (Analytical Hierarchy Process) technique which is one of the operational research techniques.   To achieve this, first different factors in external environment were studied and existing threat and opportunities were found out.   Then in order to find the strength and weak point of the company, the internal environment analyzed by emphasizing on financial and human aspects. with respect to the gathered information and by the use of matrix, the main strategy of company's situations in the market was determined and a suitable strategy was found. After that to select the best strategy, some questionnaire containing 115 questions was distribute among the decision making manager and the result were analyzed by AHP technique.   At the end of the research, three strategic were found out including product development, horizontal integration and market penetration.}, keywords = {Planning,Strategy,strategic management,external environment,internal environment}, title_fa = {برنامه‌ریزی استراتژیک بازاریابی و انتخاب استراتژی مناسب با استفاده از تکنیک AHP (شرکت لوله‌سازی اهواز)}, abstract_fa = { در محیط تجاری کنونی، بیش از هر زمان تنها چیزی که ثابت و پایدار مانده همان پدیده تغییر است. فرایند مدیریت استراتژیک بر اساس این باور قرار دارد که سازمان‌‌ها ناگزیرند به‌طور دائم بر رویدادهای داخلی و خارجی و فرایندها نظارت کنند تا بتوانند در زمان مناسب و بر حسب ضرورت، خود را با تغییرات وفق دهند.در این تحقیق با تأکید بر مفهوم مدیریت استراتژیک و استفاده از تکنیک AHP گروهی که یکی از تکنیک‌های پژوهش عملیاتی است، استراتژی مناسب برای شرکت لوله‌سازی انتخاب گردید. ابتدا متغیرهای مختلف محیط خارجی مورد بررسی و فرصت‌‌ها و تهدیدهای موجود شناسایی شد پس از آن با تأکید بر بعد مالی و انسانی،  محیط داخلی شرکت به منظور تعیین نقاط قوت و ضعف داخلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. با توجه به اطلاعات حاصل و استفاده از ماتریس استراتژی اصلی، موقعیت شرکت در بازار مشخص و استراتژی‌های مناسب شناسایی شدند. سپس به منظور انتخاب بهترین استراتژی، پرسش‌نامه‌هایی حاوی 115سئوال بین مدیران تصمیم‌گیرنده توزیع شد و نتایج با کمک تکنیک AHP مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در پایان سه استراتژی که به ترتیب اولویت اول تا سوم را دارا هستند شناسایی شدند که عبارتنداز: توسعه محصول، یکپارچه افقی و تنوع همگون}, keywords_fa = {برنامه‌ریزی,استراتژی,مدیریت استراتژیک,محیط بیرونی,محیط درونی}, url = {https://cs.shahed.ac.ir/article_1979.html}, eprint = {https://cs.shahed.ac.ir/article_1979_9732a5038722b20fd025e52818c324cb.pdf} } @article { author = {Rahmani, M. and Navi9di, H.R. and ZAmanian, M.}, title = {A Method for Modified Inconsistency in AHP}, journal = {Commercial Strategies}, volume = {7}, number = {35}, pages = {83-89}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه شاهد}, issn = {2345-220X}, eissn = {2345-4768}, doi = {}, abstract = {In this paper after reviewing the necessity of scientific decision making, the multiple decision making models and the analytical hierarchy process are briefly defined as the techniques for decision making in human judgment. Then, considering the importance of inconsistency in analytical hierarchy process, the modified version of least square method is used to obtain the overall priority of alternatives and a simple method is given for detecting and improving the inconsistency factor in pair comparison matrix}, keywords = {multiple attribute decision making,inconsistency,Analytical hierarchy process,pair comparison matrix}, title_fa = {روشی برای بهبود ناسازگاری فرایند تحلیل سلسله مراتبی}, abstract_fa = {در مقاله حاضر پس از بیان ضروت تصمیم‌گیر علمی، مدل‌های تصمیم‌گیری چند معیاره وهمچنین فرایند تحلیل سلسله مراتبی، از تکنیک‌های تصمیم‌گیر به اجمال معرفی می‌شوند. در ادامه با توجه به اهمیت سازگاری در فرایند تحلیل سلسله مراتبی، الگوریتم حداقل مربعات برای محاسبه بردار اولویت تعمیم یافته و روش ساده ای جهت تشخیص عامل ناسازگاری و اصلاح آن در ماتریس مقایسات زوجی ارائه می‌شود.}, keywords_fa = {تصمیم‌گیر چند معیاره,ناسازگاری,فرایند تحلیل سلسله مراتبی,مقایسات زوجی}, url = {https://cs.shahed.ac.ir/article_1980.html}, eprint = {https://cs.shahed.ac.ir/article_1980_3f41d3b40b69f711fbbeda8aef619840.pdf} } @article { author = {Zahedi, Sh. and Gorji, M.B.}, title = {Total Quality Management (TQM) in Iran's Insurance Industry and Proposing an Optimal Model}, journal = {Commercial Strategies}, volume = {7}, number = {35}, pages = {89-106}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه شاهد}, issn = {2345-220X}, eissn = {2345-4768}, doi = {}, abstract = {  As its main concern is the customers needs, the total quality management (TQM) is of high significance in organizations like insurance wherin customers do not buy companies products voluntarily. Since the implementation of TQM in every organization demands a model to be specific to the organization, researcher has been intended in this research to develop a TQM model for the Iran's insurance industry. Hence, the research's objective was to answer such question what the optimal TQM for the country's insurance industry was.   The first step in this way was a prepatory and exploratory study to determine the current status of service quality in the country's insurance industry. Identifying its influencing factors and to determine the TQM link with these factors. The entire management, staff and the insured (customers) in Iran, Alborz, and Dena's insurance comparis served as the study, population. Using 5 questionnaire, survey method was adopted. Pearson and Spearman Correlation, sign test, Willcockson test, Man-Vietney test and one-way ANOVA were used to analyze the data.   Finally, based on the study conducted, using SERQUAL and SERVQUAL gap model, quality of services in the insurance industry was measured and five gaps in services quality were identified, suggesting low quality of services in the industry. To improve the industry's service quality, researcher examined the influence of TQM principles and their influences on the SERVQUAL factors and gap model in such a way that adopting TQM principles results in service quality improvement in the insurance industry. At last, the researcher has proposed a TQM optimal for the country's insurance industry examing and integrating TQM approach, SERQUAL model, service quality gap model, and the statistical tests has confirmed the validity of the proposed model.}, keywords = {quality,total quality management (TQM),Servqual,services,gap model,empathy,assurance,guaranty}, title_fa = {مدیریت کیفیت جامع در صنعت بیمه ایران و ارائه یک الگوی مطلوب}, abstract_fa = { رویکرد مدیریت کیفیت جامع در سازمان‌هایی چون بیمه که مشتریان داوطلبانه خریدار محصولات آن‌ها نیستند از اهمیت بسیاری برخوردار است چرا که محور اصلی این رویکرد توجه به نیازهای مشتری است. اما از آن‌جا‌که اعمال این رویکرد در هر سازمان مستلزم یک مدل خاص است، محقق در پژوهش حاضر در صدد طراحی یک الگوی مطلوب مدیریت کیفیت جامع در صنعت بیمه ایران است. بنابراین هدف پژوهش حاضر پاسخ به این سؤال بوده که الگوی مدیریت کیفیت جامع مطلوب برای صنعت بیمه کشور چیست؟بدین منظور گام اول، انجام مطالعات مقدماتی و اکتشافی در راستای تعیین وضعیت موجود کیفیت خدمات در صنعت بیمه کشور و شناسایی عواملی مؤثر برآن و نیز تعیین رابطه رویکرد مدیریت کیفیت جامع با آن عوامل بوده است. در این پژوهش کلیه مدیران، کارمندان وبیمه‌گذاران (مشتریان) شرکت‌های بیمه ایران، البرز و دانا به عنوان جامعه آماری تحقیق در نظر گرفته شدند. روش تحقیق به صورت پیمایشی و با استفاده از توزیع 5 پرسشنامه بوده است. به منظور تجزیه وتحلیل داده‌ها از روش‌های آماری همبستگی پیرسون، همبستگی اسپیرمن، آزمون علامت، آزمون ویلکاکسون، آزمون من – ویتنی و آنالیز واریانس یک طرفه استفاده گردید.نهایتاً با توجه به مطالعات به‌عمل‌آمده، با سنجش کیفیت خدمات در صنعت بیمه براساس مدل سروکوال والگوی شکاف کیفیت خدمات، پنج شکاف در کیفیت خدمات بیمه شناسایی گردید که بیانگر پائین بودن کیفیت خدمات در این صنعت بوده‌است. لذا محقق در پژوهش حاضر جهت بهبود کیفیت خدمات در صنعت بیمه به بررسی این موضوع پرداخته که اصول مدیریت کیفیت جامع بر مؤلفه‌های سروکوال و الگوی شکاف‌ها تأثیر داشته به گونه‌ای که اعمال اصول مدیریت کیفیت جامع، موجب بهبود کیفیت خدمات در صنعت بیمه خواهد گردید. در نهایت محقق با بررسی و تلفیق رویکرد مدیریت کیفیت جامع، مدل سروکوال والگوی شکاف کیفیت خدمات، اقدام به طراحی یک الگوی مطلوب مدیریت کیفیت جامع برای صنعت بیمه کشور کرده است که آزمون‌های آماری انجام شده درجه اعتبار آن را مورد تأیید قرار داده است.}, keywords_fa = {کیفیت,مدیریت کیفیت جامع,سروکوال,الگوی شکاف خدمات,همدلی,ضمانت وتضمین}, url = {https://cs.shahed.ac.ir/article_1981.html}, eprint = {https://cs.shahed.ac.ir/article_1981_c782ecb188935ab5fa162e98a80a5a79.pdf} } @article { author = {Bashiri, M. and Pourseied Aghaii, M. and Javahermanesh, F.}, title = {The Study of Standard Time of Offering Services in the Iranian Passenger Trains (Improving the Productivity)}, journal = {Commercial Strategies}, volume = {7}, number = {35}, pages = {105-118}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه شاهد}, issn = {2345-220X}, eissn = {2345-4768}, doi = {}, abstract = {Productivity is one of the most important subjects in the new world and each organization has to pay attention to this important issue. To improve productivity, it is necessary to determine each activity and find the improvable points. This is even more considerable for service industry. This study focuses on the services offered by workers of the passenger trains. The standard time of each activity was computed and were analysed by Stopwatch method. Finally, the number of workers needed was computed and some of th productivity improvement solutions were developed. The study indicated that the Labor productivity can be increased by 18%.}, keywords = {Time and motion study,MTM,rating factor,allowances,number of workers}, title_fa = {مطالعه زمان استاندارد انجام خدمات توسط مأمورین مؤظف در قطارهای مسافری ایران(با رویکرد افزایش بهره‌وری)}, abstract_fa = {موضوع بهره‌وری یکی از مباحثی است که امروزه در تمام جهان و در کشور ما با جدیت دنبال می‌شود و منطقی است که افزایش آن در تمامی سازمان‌های تولیدی و خدماتی، از جمله اهداف اساسی مجموعه‌ها تلقی می‌گردد و در این راستا بهره‌وری یک مجموعه (خصوصاً یک مجموعه خدماتی) ‌از طریق شناخت صحیح و دقیق فعالیت‌های آن و نهایتاً ایجاد بهبودهای لازم حاصل می‌گردد. از سوی دیگر با توجه به اهمیت حمل و نقل ریلی و مخصوصاً بخش مسافری، طی این تحقیق فعالیت‌های مأمورین مؤظف در 36 محور مختلف مورد بررسی واقع گردیده است. در این تحقیق، پس از مطالعه هر یک از فعالیت‌های مأمورین، زمانهای استاندارد مورد نیاز هر یک از عملیات با روش ساعت متوقف شونده (Stopwatch) محاسبه گردیده و بر اساس آن، تعداد مأمورین مؤظف قطارها در محورهای مختلف استخراج گردید و در نهایت راهکارهایی برای بهبود بهره‌وری حاصل از این مطالعه پیشنهاد شده است. مطالعه انجام شده نشان‌دهنده آنست که تقریباً 18% بهره‌وری نیروی کار در این خصوص با ترکیب و تخصیص مناسب مأمورین مؤظف قابل افزایش است.}, keywords_fa = {مطالعه کار و زمان‏‏‏‏,قطارهای مسافری,روش‌های اندازه‌گیری زمان (MTM),ضریب عملکرد,بیکاری‌های مجاز‏,تعداد مأمورین}, url = {https://cs.shahed.ac.ir/article_1982.html}, eprint = {https://cs.shahed.ac.ir/article_1982_f004abeb23461334397a7928212b92bb.pdf} }