@article { author = {رنجبریان, بهرام and براری, مجتبی and رضایی, تورج}, title = {}, journal = {Commercial Strategies}, volume = {10}, number = {1}, pages = {1-14}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه شاهد}, issn = {2345-220X}, eissn = {2345-4768}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی ارتباط عوامل تشکیل دهنده بازاریابی رابطه‌مند با وفاداری مشتریان}, abstract_fa = {چکیدهسازمان‌ها امروزه با توجه به درکی که از اهمیت مشتری رضایت‌مند پیدا‌کرده‌اند به‌طور فزاینده‌ای تمایل به رویگردانی از رویکرد بازاریابی سنتی و گرایش به رویکرد بازاریابی رابطه‌مند پیدا‌کرده‌اند. این مقاله نیز رابطه عوامل تشکیل‌دهنده بازریابی رابطه‌مند از جمله اعتمادسازی، تعهد به خدمت، کیفیت ارتباطات و مدیریت تعارض را با وفاداری بررسی‌کرده‌است، همچنین تأثیر جنسیت به عنوان یک متغیر تعدیل‌کننده این رابطه مطالعه شده است. مقاله حاضر یک مطالعه توصیفی بوده که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق مشتریان یکی از بانک‌های دولتی شهرستان اصفهان می‌باشد. داده‌های حاصل از پرسشنامه توسط رگرسیون چند‌گانه به روش گام‌به‌گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته‌است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که عوامل تشکیل‌دهنده بازاریابی رابطه‌مند رابطه مثبت و معناداری با وفاداری مشتریان بانک داشته و ترتیب اولویت رابطه معنادار آنها با وفاداری مشتریان عبارت است از اعتماد‌سازی، مدیریت تعارض، کیفیت ارتباطات و تعهد به خدمت بوده، به علاوه جنسیت به عنوان یک متغیر تعدیل‌کننده تأثیری بر رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته نداشته‌است.}, keywords_fa = {بازاریابی رابطه‌مند,اعتماد‌سازی,تعهد به خدمت,کیفیت ارتباطات,مدیریت تعارض,وفاداری}, url = {https://cs.shahed.ac.ir/article_2005.html}, eprint = {https://cs.shahed.ac.ir/article_2005_e7f659124751b7ccc9178b69aee67c62.pdf} } @article { author = {سرداری, احمد and اعظمی, محسن}, title = {}, journal = {Commercial Strategies}, volume = {10}, number = {1}, pages = {15-40}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه شاهد}, issn = {2345-220X}, eissn = {2345-4768}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی عوامل موثر بر توسعه زیر ساخت های دولت الکترونیک در بخش بازرگانی ایران}, abstract_fa = {فناوری‌ های نوین ارتباطی و اطلاعاتی امکان مهندسی مجدد معماری دولت و قابل دسترس‌تر، کارآمدتر و پاسخگوترساختن آن فراهم کرده است.  استفاده از این نوآوری ‌ها در فرآیند اداره امور جامعه، موجب پدیدار شدن واقعیتی به نام دولت الکترونیکی شده است. در این میان دولت ها نیز برای ارایه خدمات به ذی نفعان اجتماعی باید به باز تعریف نقش ها و کارکردهایشان بپردازند، دولت الکترونیکی در پی پاسخ به این ضرورت شکل گرفته است. این پژوهش با هدف " بررسی عوامل موثر بر توسعه زیر ساخت های دولت الکترونیکی دربخش بازرگانی ایران(تهران)" ، طراحی و اجرا شده است.جامعه مورد نظردر تحقیق شامل آندسته از مدیران ،کارشناسان و فعالان بخش بازرگانی ایران مستقردر شهر تهران می باشدکه درزمینه دولت الکترونیکی آشنا بوده و یا دارای سوابق مطالعاتی و تحقیقاتی می باشند.بنابراین؛ با مراجعه به دستگاهها و مراجع ذی صلاح تعداد 58 نفر شناسایی و به عنوان نمونه انتخاب گردید.سپس بااستفاده از روش نمونه گیری مربوطه تعداد 40 نفر(n=40) به عنوان مورد آزمون، بااستفاده از پرسشنامه محقق ساخته که شامل 30 سوال 5 گزینه ای در طیف لیکرت بوده ؛ رتبه بندی و مورد سنجش قرارگرفته است. روایی (ظاهری و محتوایی) و پایایی پرسشنامه از روش ضریب آلفای کرونباخ (آلفا=89 درصد) مورد تایید قرارگرفته است.سپس، ضمن آزمون فرضیه های تحقیق و استفاده از آزمون T ، به بررسی وضعیت موجود، و ازروش لی هی ( LEE HO) نیز به اولویت بندی عوامل موثر برتوسعه زیرساخت های دولت الکترونیکی در بخش بازرگانی ایران پرداخته شده است.نتایج تحقیق حاکی ازآن است که " عوامل مدیریتی و فنی-ابزاری" به عنوان عواملی است که برزیرساخت های دولت الکترونیکی موثراست.}, keywords_fa = {دولت الکترونیکی,فناوری اطلاعات و ارتباطات,زیرساخت ها}, url = {https://cs.shahed.ac.ir/article_2006.html}, eprint = {https://cs.shahed.ac.ir/article_2006_efd2563941f4a738a95cf88345b12d10.pdf} } @article { author = {فتحی, سعید and اسفیدانی, محمد رحیم and یعقوبی منظری, پریسا}, title = {}, journal = {Commercial Strategies}, volume = {10}, number = {1}, pages = {41-54}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه شاهد}, issn = {2345-220X}, eissn = {2345-4768}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {طراحی الگوی ارتباط بین آمادگی الکترونیکی ملی و بازده سرمایه‌گذاری بنگاه‌های اقتصادی در فناوری اطلاعات: رویکردی فراتحلیلی}, abstract_fa = {پارادوکس بهره‌وری نظر بسیاری پژوهشگران و سرمایه‌گذاران فناوری اطلاعات را به خود جلب کرده و جریان سرمایه‌گذاری در این پدیده را با ریسک معناداری مواجه ساخته است. بنابراین یکی از مکانیسم‌های مدیریت ریسک این سرمایه‌گذاری، شناسایی دلایلی است که موجب این پارادوکس شده است. در این مقاله یکی از این دلایل تحت عنوان آمادگی الکترونیکی ملی که در زمره شرایط محیط کسب و کار قرار دارد؛ مورد بحث قرار می‌گیرد.  آمادگی الکترونیکی از هفت بعد، فناوری اطلاعات  از سه بعد و بازده فناوری اطلاعات با شاخص (اندازه اثر) ارتباط ابعاد فناوری اطلاعات و شاخص‌های حسابداری عملکرد بنگاه اندازه‌گیری شده است. بنابراین سوال پژوهش در این مقاله آن است که آیا ارتباط معناداری بین آمادگی الکترونیکی ملی (و ابعاد آن) با بازده سرمایه‌گذاری بنگاه‌های اقتصادی در فناوری اطلاعات (و ابعاد آن) وجود دارد؟ روش پژوهش در کل مطالعه تحلیلی-اکتشافی  و در اندازه‌گیری بازده سرمایه‌گذاری بنگاه‌های اقتصادی در فناوری اطلاعات فراتحلیل بوده است. جامعه آماری پژوهش مجموعه کشور‌هایی است که 380 مطالعه موضوع فراتحلیلی این پژوهش (در زمینه بازده سرمایه‌گذاری بنگاه‌های اقتصادی در فناوری اطلاعات) در آنها انجام شده است. بازه زمانی این مطالعه نیز از سال 1986 تا 2006می‌باشد. نتایج نشان می‌دهد که بین بازده فناوری اطلاعات در سطح بنگاه و آمادگی الکترونیکی ملی رابطه معناداری وجود دارد.}, keywords_fa = {آمادگی الکترونیکی ملی,فراتحلیل,بازده فناوری اطلاعات,اندازه اثر}, url = {https://cs.shahed.ac.ir/article_2007.html}, eprint = {https://cs.shahed.ac.ir/article_2007_f01f17a7ce738278c0cf16e4806d093f.pdf} } @article { author = {زارعی, عظیم and ملایی, مجتبی}, title = {}, journal = {Commercial Strategies}, volume = {10}, number = {1}, pages = {55-78}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه شاهد}, issn = {2345-220X}, eissn = {2345-4768}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی آمادگی سازمانی جهت پیاده سازی نظام مدیریت ارتباط با مشتری (مورد مطالعه : شرکت تراکتورسازی ایران)}, abstract_fa = {در آموزه‌های نوین مدیریت شناخت و تامین نیازهای مشتری بیش از هر زمانی دیگر در کانون تاکید و توجه قرار گرفته است. یکی از ترجمان عینی این مهم نظام مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) می‌باشد. اجرای CRM همانند بسیاری از پدیده های سازمانی دیگر ممکن است به دلیل فقدان ظرفیت ها، توانمندی ها و بسترهای لازم قرین موفقیت نگردیده و یا سطح مطلوبی از کارکردهای مورد انتظار را به دنبال نداشته باشد. در این صورت پیامدهای منفی آن نظیر تحمیل هزینه های مالی بر سازمان و افزایش مقاومت‌ها اجتناب ناپذیر است. از این رو در یک چاره‌جویی عقلایی به نظر می‌رسد که قبل از پیاده‌سازی این نظام لازم باشد آمادگی سازمانها بررسی شود. برای انجام این بررسی مدلهای مختلفی ارائه شده است. در مقاله حاضر برخی از مهمترین مدلهای یاد شده معرفی و سرانجام مدل اوکر و مودامبی جهت تبیین میزان آمادگی شرکت تراکتورسازی ایران در اجرای CRM پیاده سازی شده است. نتایج تحلیل آماری فرضیه حاکی از آن است که شرکت تراکتورسازی ایران، در بکارگیری نظام مدیریت ارتباط با مشتری از بعد فکری، اجتماعی و فناورانه آمادگی ندارد. این پژوهش در زمره تحقیقات کاربردی توسعه‌ای بوده و جامعه‌ی آماری تحقیـق شامل کلیه‌ی مدیران و کارشناسان واحدهای مختلف شرکت واقع در دو شعـبه‌ی تبریز و سنندج می‌باشد.}, keywords_fa = {مشتری‌محوری,مدیریت ارتباط با مشتری,مدل هم راستایی سه بعدی اوکر و مودامبی}, url = {https://cs.shahed.ac.ir/article_2008.html}, eprint = {https://cs.shahed.ac.ir/article_2008_2dc811ab5d99d683a1918f65b9125bb8.pdf} } @article { author = {خوش سیما, غلامرضا}, title = {}, journal = {Commercial Strategies}, volume = {10}, number = {1}, pages = {79-100}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه شاهد}, issn = {2345-220X}, eissn = {2345-4768}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تاثیر انعطاف پذیری زیرساختارهای فناوری اطلاعات بر مزیت رقابتی و عملکرد سازمان}, abstract_fa = {در چند سال اخیر سرمایه‌گذاری فراوانی در بخش فناوری اطلاعات در کشور صورت گرفته است. اثربخشی و کارایی این سرمایه‌گذاری‌ها همچنان در بین محققان مورد بحث می‌باشد. با توجه به این که بیش از 58 درصد از سرمایه-گذاری‌ها در بخش فناوری اطلاعات مربوط به زیرساختارهای آن می‌باشد، این تحقیق با هدف طراحی و تبیین مدلی به منظور بررسی تاثیر انعطاف‌پذیری زیرساختارهای فناوری اطلاعات بر مزیت رقابتی و عملکرد سازمان انجام پذیرفت. برای نیل به این هدف پس از بررسی ادبیات تحقیق، مدل مفهومی تحقیق ارائه گردید. مدل شامل سه سازه انعطاف‌پذیری زیرساختارهای فناوری اطلاعات(شامل سه متغیر پنهان انعطاف‌پذیری پرسنل فناوری اطلاعات، یکپارچگی، و پودمانبندی)، مزیت رقابتی(شامل پنج متغیر پنهان زمان رسیدن به بازار، قیمت/هزینه، کیفیت، نوآوری محصول، و تحویل قابل اعتماد)، و عملکرد سازمانی(شامل دو متغیر پنهان عملکرد بازار و عملکرد مالی) می باشد. بر اساس مدل مفهومی پرسشنامه سنجش شاخص‌ها تهیه و تنظیم گردید. پرسشنامه از طریق پست پیشتاز بین شرکت‌ها توزیع گردید. بعد از کنترل و بررسی مندرجات پرسشنامه‌های تکمیل شده، تعداد 256 پرسشنامه مناسب به دست آمد. داده‌های حاصل از پرسشنامه‌ها با استفاده از نرم‌افزار لیزرل نسخه 8.54 حول فرضیه‌های تحقیق در قالب یک مدل آزمون شدند. نتایج نشان داد که تمام شاخص‌های مربوط به هر کدام از عوامل سه گانه به نحو معناداری عامل مربوط را سنجیده و انعطاف‌پذیری زیرساختار بر مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی، و مزیت رقابتی بر عملکرد سازمانی مؤثر است.}, keywords_fa = {انعطاف‌پذیری,زیرساختارهای فناوری اطلاعات,عملکرد سازمانی,مزیت رقابتی,مدل معادلات ساختاری}, url = {https://cs.shahed.ac.ir/article_2009.html}, eprint = {https://cs.shahed.ac.ir/article_2009_e1e64879d3d5e0af401cb48f39349f79.pdf} } @article { author = {قاضی زاده, مصطفی and سرداری, احمد and زندیه, زهره and روشن قیاسی, رقیه}, title = {}, journal = {Commercial Strategies}, volume = {10}, number = {1}, pages = {101-120}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه شاهد}, issn = {2345-220X}, eissn = {2345-4768}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تعیین عوامل مرتبط با قصد خرید در تجارت الکترونیکی (مطالعه موردی: شرکت قطارهای مسافری رجاء)}, abstract_fa = {  امروزه شرکت ها در سراسر جهان و در صنایع مختلف، در حال استفاده از تجارت الکترونیکی به منظور بهبود و تسریع تجارت خود و اثربخشی بیشتر و حفظ مشتری می باشند. از سوی دیگر مهمترین عوامل ایجاد و حفظ مشتری، شناخت عوامل اصلی اثرگذار بر رفتار مشتریان و تصمیم‌گیری آنهاست که شناسایی و بررسی این عوامل در محیط اینترنتی که بعضاً خارج از حیطه نفوذ بازاریابان هستند، می تواند به شناخت بهتر نیازهای مصرف کنندگان کمک کند. در این پژوهش طبق الگوی مفهومی ارائه شده که بر اساس الگوی کرسپو و رودریگز ‌‌( Crespo and Rodriguez (2008) ) می باشد و با استفاده از آزمون های تجزیه و تحلیل عاملی تاییدی [1] و تجزیه و تحلیل مسیر [2] ، به تعیین و بررسی عوامل مرتبط با قصد خرید در تجارت الکترونیکی برای شرکت قطارهای مسافری رجاء که در سالهای اخیر اقدام به راه اندازی وب سایت برای فروش بلیط های خود به صورت اینترنتی نموده، پرداخته شده است. یافته های پژوهش نشان داد که میان متغیرهای (نگرش فرد به تجارت الکترونیکی، هنجار ذهنی، ریسک کلی درک شده از تجارت الکترونیکی و نوآورپذیری) با قصد خرید فرد، و همچنین میان متغیرهای (نوآورپذیری فرد، هنجار ذهنی، ریسک کلی درک شده، سهولت استفاده درک شده و سازگاری درک شده از تجارت الکترونیکی) با نگرش فرد به خرید در تجارت الکترونیکی و نیز میان نوآورپذیری فرد با ریسک درک شده از تجارت الکترونیکی و سازگاری درک شده از تجارت الکترونیکی با سودمندی درک شده از تجارت الکترونیکی رابطه معنی داری وجود دارد و میان سودمندی درک شده از تجارت الکترونیکی با نگرش فرد به خرید در تجارت الکترونیکی و سهولت استفاده درک شده از تجارت الکترونیکی با سودمندی درک شده از تجارت الکترونیکی رابطه معنی داری وجود ندارد.   با استفاده از روشهای آماری مقدار نمونه 384 بدست آمد.   در این پژوهش از روش نمونه گیری خوشه ای استفاده شده است. شرکت قطارهای مسافری رجاء دارای 112 نمایندگی فروش در شهر تهران می باشد. با توجه به روش نمونه گیری از جامعه های بزرگ با دقت مناسب، 20 درصد از نمایندگی های این شرکت (حدوداً شامل 22 نمایندگی) به صورت تصادفی انتخاب شدند. با توجه به مناطق 22 گانه شهر تهران از هر منطقه یک نمایندگی برای توزیع پرسشنامه استفاده گردید. زمان گرد آوری داده ها بهار 1388 می باشد.}, keywords_fa = {}, url = {https://cs.shahed.ac.ir/article_2010.html}, eprint = {https://cs.shahed.ac.ir/article_2010_cd230c669d4b01d9cfc2f0bc13e3a401.pdf} } @article { author = {رحیم نیا, فریبرز and دعائی, حبیب الله and علیزاده, مسعود}, title = {Designing And Studying An Interactive Model Of Strategic Approach, Organizational Culture And Environment}, journal = {Commercial Strategies}, volume = {10}, number = {1}, pages = {121-134}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه شاهد}, issn = {2345-220X}, eissn = {2345-4768}, doi = {}, abstract = {Now a days our world is knowledge-based, complex, uncertain and excessively competitive. All these make one get familiar with the environment and organizational culture well so that he/she can stay in this competitive world. In this research, we attempted to study the interactive relation among strategy, organizational culture and environment. For this purpose, a Conceptual Model has been presented and four hypotheses have been set to test it. For testing the research hypotheses, three questionnaires composed of organizational strategy, constructive and passive/defensive organizational culture and stable and dynamic environment have been designed. All of the small and medium industrial organizations of Toos Industrial Estate make up the population. The gathered information is analyzed by using binominal and chi-square test. The result showed that in a dynamic environment, organizations that have constructive organizational culture follow prospector strategy, and organizations with passive/defensive organizational culture follow analyzer strategy. In the stable environment, organizations that have constructive organizational culture follow defender strategy and organizations that have passive/defensive organizational culture follow reactor strategy}, keywords = {Strategy,Organizational Culture,Environment,Interactive Model,Small and Medium Companies}, title_fa = {تبیین مدل تعاملی رویکرد استراتژیک، فرهنگ سازمانی و محیط مورد مطالعه: سازمانهای صنعتی کوچک و متوسط شهرک صنعتی طوس استان خراسان رضوی}, abstract_fa = {چکیدهدنیای امروز ما جهانی دانش مدار، پیچیده، نامطمئن و به شدت رقابتی می باشد. این موارد ایجاب می کنند که فرهنگ سازمانی و محیط به خوبی شناخته شوند تا سازمانها بتوانند با انتخاب استراتژی مناسب در دنیای رقابت باقی بمانند. در این تحقیق رابطه تعاملی بین استراتژی، فرهنگ سازمانی و محیط در سازمانهای صنعتی کوچک و متوسط مورد بررسی قرار می گیرد. بدین منظور یک مدل مفهومی ارائه شده و چهار فرضیه تنظیم گردیده است. برای آزمون فرضیات سه پرسشنامه تحت عنوان پرسشنامه استراتژی های چهارگانه مایلز و اسنو، پرسشنامه فرهنگ سازمانی سازنده و تابع – تدافعی و پرسشنامه محیط پویا و پایدار، مدنظر قرار گرفته است. سپس کلیه سازمانهای صنعتی کوچک و متوسط مستقر در شهرک صنعتی طوس به عنوان جامعه آماری این تحقیق لحاظ شده اند و واحد آماری، مدیران ارشد این سازمانها می باشند. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون دوجمله ای و آزمون استقلال کای دو صورت گرفته است. نتایج تحقیق نشان دادند که در محیط پویا، سازمانهایی که دارای فرهنگ سازنده هستند، از رویکرد استراتژیک آینده نگر تبعیت می کنند و سازمانهایی که دارای فرهنگ تابع – تدافعی هستند از رویکرد استراتژیک تحلیل گر پیروی  می کنند. همچنین در محیط پایدار، سازمانهایی که دارای فرهنگ سازنده هستند از رویکرد استراتژیک تدافعی تبعیت می کنند و سازمانهایی که دارای فرهنگ تابع – تدافعی هستند از رویکرد استراتژیک انفعالی پیروی می کنند.}, keywords_fa = {استراتژی,فرهنگ سازمانی,محیط,مدل تعاملی,صنایع کوچک و متوسط}, url = {https://cs.shahed.ac.ir/article_2011.html}, eprint = {https://cs.shahed.ac.ir/article_2011_77eaf165e234f17fab1bc1678edbefe8.pdf} }