@article { author = {خنیفر, حسین and مقیمی, سید محمد and جندقی, غلامرضا and طاهری, فاطمه}, title = {}, journal = {Commercial Strategies}, volume = {10}, number = {2}, pages = {87-98}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه شاهد}, issn = {2345-220X}, eissn = {2345-4768}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی رابطه بین میزان گرایش به تیم‌سازی و شخصیت مدیران بر اساس مدل پنج عاملی (Big-5) در سازمان‌های منتخب}, abstract_fa = {تفاوت‌های افراد بر پایه شخصیت می‌تواند منبع توسعه خلاقیت و یا بالعکس ریشه مشکلات اجتناب‌نا‌پذیر سازمانی باشد. یکی از این مشکلات توازن بین نیازها و اهداف فردی با همکاری گروهی و تیم است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین شخصیت بر اساس مدل پنج عاملی) (BIG-5 شامل پنج بعد روان‌رنجوری، برون‌گرایی، وظیفه‌شناسی، خوشایندی و گشودگی به عنوان متغیرهای مستقل و گرایش به تیم‌سازی به‌عنوان متغیر وابسته  می‌باشد. بدین منظور45 مدیر ستادی سازمان آموزش و پرورش استان قم و 31 مدیر ستادی دانشگاه علوم پزشکی این استان به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌بندی شده انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه شخصیت مدل پنج عاملی و میزان گرایش به تیم سازی است که توسط محقق با کمک اساتید صاحبنظر تهیه شده، روایی آنها از طریق نظرسنجی‌ خبرگان و پایایی آنها توسط روش آلفای کرونباخ برای پرسشنامه شخصیت مدل پنج عاملی78/0 و پرسشنامه میزان گرایش به تیم سازی 91/0 بدست آمد. داده‌های بدست آمده با روش‌های آماری همبستگی و آزمون تی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین میزان گرایش به تیم‌سازی و شخصیت مدیران ارتباط معنادار وجود دارد. از میان پنج بعد متغیر شخصیت، بین روان‌رنجوری و گرایش به تیم‌سازی رابطه معناداری وجود ندارد. ارتباط معناداری بین ابعاد برون‌گرایی، وظیفه‌شناسی و گشودگی نسبت به پذیرش تجربه و میزان گرایش به تیم-سازی وجود دارد. معناداری ارتباط تطابق‌پذیری و میزان گرایش به تیم‌سازی در سازمان آموزش و پرورش تایید و در دانشگاه علوم پزشکی رد شد.}, keywords_fa = {شخصیت,مدل پنج عاملی شخصیت,تیم سازی,فرهنگ سازمانی}, url = {https://cs.shahed.ac.ir/article_2017.html}, eprint = {https://cs.shahed.ac.ir/article_2017_84f5151a4237e7639dddb157f649fec5.pdf} }