@article { author = {Ebrahimpour Azbari, Mostafa and Akbari, Mohsen and Veshkaei Nejad, Seyedeh Sadaf}, title = {Investigating the Effect of Integrative Capability and Flexible Culture on Firm Performance: Mediating Role of Business Model Innovation and Moderating Role of Firm’s Strategy}, journal = {Commercial Strategies}, volume = {16}, number = {14}, pages = {213-241}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه شاهد}, issn = {2345-220X}, eissn = {2345-4768}, doi = {10.22070/cs.2020.2476}, abstract = {It is essential to evaluate the firms’ performance as a strategic process to comprehend the sustainability of each company. Therefore, firms are persistently looking to enhance their performance, in order to succeed in a dynamic and competitive environment. On the other side, through this condition achieving superior performance requires improvement and innovation in the business model to create differentiation, distinction and superiority over rivals. The importance of flexible culture and integrative capability is needed to acceptances of business model innovation. More over the moderating role of business strategy should be considered. In this paper, the direct impact of integrative capability and flexible culture, as well as the indirect effect of these variables, through the mediating role of business model innovation on firm performance have been investigated. This article is applied in term of purpose and also descriptive in term of method. The data collecting tool is a questionnaire and 98 production and service companies in Rasht industrial park (Sefidroud) participated in this research. In order to test the hypotheses, the structural equation modeling (SEM) approach has been used. The research findings show that the integrative capability and flexible culture directly and indirectly through Business model innovation has positive and significant impact on firms performance. Also the moderating role of differentiation as well as cost leadership strategy has been confirmed in the relation to integrative capability and business model innovation, flexible culture and business model innovation and business model innovation and firms’ performance. Considering these results could help companies to enhance their performace as well as their business model innovation.}, keywords = {Business Model Innovation,Flexible Culture,Firm Performance,Integrative Capability,Strategy}, title_fa = {بررسی تأثیر قابلیت یکپارچه‌سازی و فرهنگ انعطاف‌پذیر بر عملکرد شرکت‌ها: نقش میانجی نوآوری مدل کسب و کار و تعدیل‌گر نوع استراتژی شرکت}, abstract_fa = {بررسی عملکرد کسب­وکار به عنوان فرایندی راهبردی جهت آگاهی از دوام و رفاه هر شرکت، ضروری است. به همین دلیل شرکت­ها پیوسته به دنبال بهبود عملکرد خود هستند تا بتوانند در محیط پویا و رقابتی امروزه به موفقیت دست یابند. از طرفی دست­یابی به عملکرد برتر در این محیط، نیازمند بهبود و نوآوری در مدل کسب‌وکار برای ایجاد تمایز و برتری نسبت به رقبا است. برای پذیرش نوآوری در مدل تجاری نیز باید قابلیت پذیرش نوآوری به واسطه فرهنگ انعطاف­پذیر و همچنین قابلیت یکپارچه­سازی سازمانی وجود داشته باشد. علاوه بر این نیز نقش تعدیل­کننده استراتژی انتخابی نیز باید در نظر گرفته شود. در این مقاله تأثیر مستقیم قابلیت یکپارچه­سازی و فرهنگ انعطاف­پذیر و همچنین اثر غیر مستقیم این دو متغیر، از طریق متغیر میانجی نوآوری مدل کسب­وکار بر عملکرد شرکت بررسی شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و روش گردآوری داده­ها نیز از نوع توصیفی-پیمایشی است. پرسشنامه پژوهش توسط مدیران 98 شرکت تولیدی و خدماتی در شهرک صنعتی رشت تکمیل شده و برای تجزیه و تحلیل داده­ها از روش مدل­سازی معادله­های ساختاری استفاده شده است. یافته­های پژوهش نشان می­دهد، قابلیت یکپارچه­سازی و فرهنگ انعطاف­پذیر به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق نوآوری مدل کسب­وکار بر عملکرد شرکت­ها تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین نقش تعدیل­کننده استراتژی تمایز و همچنین استراتژی رهبری هزینه در رابطه میان قابلیت یکپارچه­سازی و نوآوری مدل کسب­وکار، فرهنگ انعطاف­پذیر و نوآوری مدل کسب­وکار و همچنین نوآوری مدل کسب­وکار و عملکرد شرکت­ها تأیید شده است. توجه به این نتایج می­تواند به شرکت­ها در بهبود عملکرد و همچنین نوآوری مدل تجاری کمک نماید.}, keywords_fa = {استراتژی,عملکرد شرکت,فرهنگ انعطاف‌پذیر,قابلیت یکپارچه‌سازی,نوآوری مدل کسب‌وکار}, url = {https://cs.shahed.ac.ir/article_2476.html}, eprint = {https://cs.shahed.ac.ir/article_2476_a0c271452869ba8552419d7b03090238.pdf} }