@article { author = {fattahi, mohammad azim and Heidarzadeh, Kambiz and Badi Zadeh, Ali}, title = {Challenges and export opportunities of home-based businesses (handicrafts of Hamadan province)}, journal = {Commercial Strategies}, volume = {17}, number = {15}, pages = {101-114}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه شاهد}, issn = {2345-220X}, eissn = {2345-4768}, doi = {10.22070/cs.2020.3196}, abstract = {The purpose of this study is to identify and prioritize export challenges and opportunities as effective factors in the development of handicraft home-based businesses. The research was an applied research with a qualitative approach. The technique used for data collection, data analysis was content analysis method. The statistical population is handicrafts of Hamadan province in the fields of pottery, ceramics and hand-woven carpets in 2019. After reviewing the literature, sixteen interviews were conducted by interviewing guide questions, using the in-depth interview technique with purposeful sampling of key informants using the snowball method. The Analyzes were performed with the SWOT approach and were classified and refined through communication between categories, research data. 14 key factors (pivotal components) 154 concepts were identified. After a multifaceted evaluation with the interviewed experts, the results showed: a) Financial indicators: investment and income capacities, production and export costs b) Improving the business environment: Amending the laws and Regulations, increase training capacities, improve production operations and workshop technology c) Access to foreign markets: obtain general market information, strengthen export knowledge and strengthen export development organizations d) Develop export capabilities: Proper planning, increase Marketing capabilities, increasing product usability and increasing competitive advantage have an impact on improving the performance and development of home-based businesses. The final research model was formed with four main categories.}, keywords = {"Export","Export Challenges","Export Opportunities","SWOT Analysis","Home Business Development"}, title_fa = {چالش‌ها و فرصت‌های صادراتی مشاغل خانگی(صنایع دستی استان همدان )}, abstract_fa = {هدف پژوهش شناسایی و اولویت­بندی چالش­ها و فرصت­های صادراتی بعنوان عوامل موثر توسعه ­مشاغل خانگی صنایع دستی می­باشد. پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی، با رویکرد کیفی انجام گرفت. تکنیک مورد استفاده برای گردآوری اطلاعات، تجزیه و تحلیل داده­ها از روش تحلیل محتوایی استفاده شد. جامعه آماری، صنایع دستی استان همدان در حوزه­های سفال، سرامیک و فرش دست بافت در سال 98 می­باشد. پس از بررسی ادبیات موضوع، با تدوین پرسش­های راهنمای مصاحبه، از تکنیک­ مصاحبه عمیق با نمونه­گیری هدفمند از مطلعان کلیدی با روش گلوله­برفی، شانزده مصاحبه انجام گرفت. تجزیه و تحلیل ها با نگرش SWOT انجام شد و از طریق برقراری ارتباط بین مقولات، داده­های تحقیق، طبقه­بندی و پالایش گردید. 14عامل کلیدی (مولفه­های محوری) و 154 مفهوم شناسایی شد. پس از ارزیابی چند جانبه با خبرگان مصاحبه­شونده، نتایج نشان داد: الف) شاخص­های مالی: ظرفیت­های سرمایه­گذاری و درآمدی، هزینه ­های تولید و صادرات ب) بهبود فضای کسب و کار: اصلاح و بهبود قوانین و مقررات، افزایش ظرفیت­های آموزشی، بهبود عملیات تولید و تکنولوژی کارگاهی ­ج) دسترسی به بازارهای خارجی: کسب اطلاعات عمومی بازار، تقویت دانش صادراتیو تقویت سازمان­های توسعه صادرات د) توسعه قابلیت­های صادراتی:برنامه ریزی­،افزایش قابلیت­های بازاریابی،افزایش قابلیت­های استفاده از محصول و افزایش مزیت رقابتی در ارتقاء عملکرد و توسعه مشاغل خانگی تاثیردارد. الگوی نهایی پژوهش با چهار مقوله اصلی تشکیل شد.}, keywords_fa = {صادرات,چالش‌های صادراتی,فرصت‌های صادراتی,نگرش تحلیل SWOT,توسعه مشاغل خانگی}, url = {https://cs.shahed.ac.ir/article_3196.html}, eprint = {https://cs.shahed.ac.ir/article_3196_141c2f9d02f9c29dd2e5dff6e4bdb8cb.pdf} }