per
دانشگاه شاهد
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-4768
2020-09-26
3
1
1
18
1935
طراحی الگوی رهبری اثربخش دانشگاهی
Designing a Model for Effective Academic Leadership
محمود ساعتچی
1
علیاکبر عزیزپور شوبی
2
مطالعات نشان داده که موفقیت سازمانی در گرو رهبری اثربخش است. این امر در کلیه سازمانها از جمله مراکز دانشگاهی صادق است. از آن جا که دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در هزاره سوم میلادی با چالشهای فزاینده مواجه هستند، حل و فصل این گونه چالشها مستلزم برخورداری از رهبری و مدیریت کارامد و اثربخش خواهد بود. در این مقاله براساس نظریههای موجود در زمینه هدایت و رهبری، الگوهای مختلف رهبری اثربخش و رهبری اثربخش دانشگاهی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته و در نهایت، الگوی مفهومی رهبری اثربخش دانشگاهی کشورمان بر مبنای شاخصهای هشتگانه که مورد پذیرش خبرگان رهبری دانشگاهی است، طراحی گردیده است.براساس نظر خبرگان رهبری و نتایج آزمونهای آماری، معیارهای هشتگانه رهبری اثربخش به ترتیب اهمیت در قالبهای ایجاد جاذبه، تیمسازی، توانمندسازی گروهی، بهبود مستمر عملکرد، دارا بودن چشمانداز، خود ارزیابی، الهامبخشی و مربیگری اولویتبندی شدهاند.
Studies have shown that organizational success is based on effective leadership, and this is true in every organization including academic centers. Since universities and higher education centers in the third millennium are encountering increasing challenges, overcoming these predicaments necessitates effective leadership and efficient management. In this article, based on the existing theories of leadership, various models of effective leadership and effective academic leadership have been assessed, and finally, our country's conceptual model of effective academic leadership has been designed.
According to the results of the statistical tests, the 8 effective leadership variables of this model have been prioritized on the ground of their importance as follows: 1) Creating Charisma, 2) Team Building, 3) Group Empowerment, 4) Constant Performance Improvement, 5) Vision, 6) Self-Evaluation, 7) Intuition, 8) Coaching.
https://cs.shahed.ac.ir/article_1935_e00b8437d06af4cbb874c8db866b95a0.pdf
رهبری
رهبری کاریزما
رهبری مراوده ای
رهبری تحولآفرین
رهبری اثربخش
رهبری اثربخش دانشگاهی
Leadership
Charismatic Leadership
Transactional Leadership
Transformational Leadership
Effective Leadership
Effective Academic Leadership
per
دانشگاه شاهد
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-4768
2020-09-26
3
1
19
36
1936
ارائه یک روش برای شبیهسازی ارتباطات بین سازمانی دستگاههای دولت
Developing a Methodology for Simulation of Inter-Organizational Relationship in Public Organizations
عادل آذر
1
بهروز زارعی
2
عظیم زارعی
a_zarei@semnan.ac.ir
3
دانشگاه تربیت مدرس
در حال حاضر، وابستگی کارکرد و فعالیت سازمانها به یکدیگر، آنها را خواسته یا ناخواسته ناگزیر به برقراری ارتباطات بین سازمانی کرده که تأثیر قابل توجهی بر کارایی آنها دارد. از اینرو، ارتباطات بین سازمانی، یکی از موضوعات و چالشهای جالب توجه پژوهشگران محسوب میشود که غالباً در سطح شرکتها مورد بررسی قرار گرفته است. از سوی دیگر، ارتباطات بین سازمانی با همان منطق اما به گونهای دیگر در دستگاههای دولتی وجود دارد که منشأ بسیاری از مشکلات نیز بهشمار میرود. به دلایل متعدد، نتایج پژوهشهای یاد شده در بخش دولت قابل پیادهسازی نیست. لذا این مقاله به ارائه یک متدولوژی جهت بررسی و تحلیل ارتباطات بین سازمانی در بخش دولت پرداخته، با توجه به ابعاد مختلف مترتب بر آن در تحلیل از رویکرد شبیهسازی کامپیوتری استفاده شده است. بستر اجرای این متدولوژی، شبکه الکترونیکی دولت است. به کمک این شبکه، ارتباطات بین سازمانی با نگرش فرایندی شناسایی، مستندسازی و تحلیل میگردد.
Today, dependencies of organizations to each other for survival push them to initiate inter-organizational relationship. So inter-organizational relationship becomes one of the interesting research topics and usually studied in business organization level. On the other hand inter-organizational relationship exists in public organizations based on the same logic, and causes many problems for these organizations. For many reasons, available research results cannot be used in public sector. Therefore this article presents a methodology based on simulation approach to study inter-organizational relationship in public organizations. Executive context for this methodology is government electronic network, and through a process approach, identification, documentation, and analysis of the inter-organizational relationship are performed.
https://cs.shahed.ac.ir/article_1936_e9e35da3521a4bc73b1cee6be8f240cb.pdf
ارتباطات بین سازمانی
شبیهسازی
Inter
Organizational Relationship
Simulation
per
دانشگاه شاهد
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-4768
2020-09-26
3
1
37
57
1937
طراحی و تبیین مدلی برای نهادینه کردن نوآوری در بخش دولتی ایران
Designing and Verifying a Model for Institutionalizing Innovation in Iranian Public Sector
محمدجواد حضوری
1
سیدحمید خدادادحسینی
khodadad@modares.ac.ir
2
سازمانهای دولتی به دلیل ساختار سلسله مراتبی زیاد، قوانین و مقررات فراوان و دست و پا گیر، وجود بودجه مصوب و عدم وجود سرمایه مخاطرهآمیز و پاداشهای مؤثر بعضاً زمینه مساعدی برای ظهور افکار خلاق و طرحهای نوآور ندارند.این تحقیق در نظر دارد تا از طریق شناخت عوامل درون و بیرون سازمانی مؤثر بر نوآوری مدلی را برای نهادینه کردن آن (اشاعه، فراگیر و استمرار بخشیدن بدان) تدوین کند. بدینلحاظ این پژوهش ضمن شناخت عوامل مؤثر بر نوآوری، ترتیب اهمیت آنان را نیز مشخص و با توجه به نوع خاص نظام حکومتی کشورمان، مدلی را ارائه میکند.
It seems that public organizations due to hierarchical structure, abundance of laws and procedures, approved budget, lack of venture capital, and ineffective rewards have no suitable context for presenting creative idea and implanting innovation.In this article we designed a model for institutionalizing innovation in the public sector with considering internal and external factors. So in the present research, in addition to recognizing effective factors on innovation, the priority is defined and with respect to our governmental system a basic model is rendered.
https://cs.shahed.ac.ir/article_1937_db20d08f7ed0f1364cfa8c3fb2773c91.pdf
دولت اسمی
دولت هدایتگر
سرمایه مخاطره آمیز
درآمد اختصاصی
Innovation
Nomocratic State
Teleocratic State
Venture Capital
Special Rrevenue
per
دانشگاه شاهد
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-4768
2020-09-26
3
1
57
70
1938
تئوریپردازی با استفاده از رویکرد استقرایی: استراتژی مفهومسازی تئوری بنیادی
Inductive Approach to Building Theory: Grounded Theory Strategy
حسن داناییفرد
1
دانشگاه تربیت مدرس
یکی از استراتژیهای محوری در پژوهشهای کیفی، استراتژی، تئوری مفهومسازی بنیادی است. در این استراتژی به جای تمرکز بر رویکرد قیاسی، رویکرد استقرایی مبنای تئوریسازی قرار میگیرد. در این مقاله، ضمن تشریح مبانی تئوریک این استراتژی، با ارائه نمونهای از پژوهش صورت گرفته در زمینه پدیدههای سازمانی، نحوه اجرای این استراتژی را تشریح میکنیم.
Grounded theory strategy is one of the essential strategies in qualitative research. This strategy focuses on an inductive approach rather than a deductive approach as the basis of theorization. Therefore in this article the theoretical basis as well as the performance procedure of this strategy is analyzed through a sample research done about organizational phenomena in the passes to come.
https://cs.shahed.ac.ir/article_1938_d46f4b181d73140858d7a5e82a946d98.pdf
رویکرد استقرایی
تئوری مفهومسازی بنیادی
کدگذاری
پژوهش کیفی
Inductive Approach
Grounded Theory Strategy
encoding
Qualitative Research
per
دانشگاه شاهد
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-4768
2020-09-26
3
1
71
78
1939
تعیین پارامترهای بحرانی در افزایش رضایتمندی مشتریان: مطالعه موردی در فعالیت بانکی
Determination of Critical Factors Influencing Customer Satisfaction: A Case Study on a Financial Institute
رضا برادرانکاظمزاده
1
مهدی بشیری
2
مشتری و جلب رضایتمندی او از موضوعات کلیدی است که در دنیای رقابتی حاضر میتواند موجبات ترقی یک مجموعه را فراهم آورد. در این راستا توجه به اینکه چه مواردی میتواند در افزایش رضایتمندی مشتریان بهصورت دقیقتر و کاملتر مؤثر باشد، ضروری و حائز اهمیت است. مقاله حاضر با در نظر گرفتن پارامترهای مؤثر بر رضایتمندی مشتریان و میزان اهمیت هر یک از آنها، روشی را ارائه میدهد که بتوان پارامترهای بحرانی را استخراج کرد. روش پیشنهاد شده در یک مجموعه مالی و اعتباری اجرا گردیده و مورد بررسی واقع شده است.
Customer and Customer satisfaction is one of the key factors for organization survival and competitiveness. In this regard, managers should be aware of the key parameters to increase customer satisfaction in their organizations.This paper consists of a literature review of customer satisfaction and develops a quantitative method for determination of critical factors for customer satisfaction.The developed method has been used and tested in an Iranian financial institute. Based on the literature review, a questionnaire has been developed and filled out by a randomly selected sample of customers, and another questionnaire has been developed and filled out by managers at different levels. Collected data are analyzed using SPSS and the results are discussed and reported.This paper also takes an approach to identify critical factors in customer satisfaction with a quantitative criteria ( ) of customer satisfaction based on their opinion about each factor status ( ) and its preference ( ). Such approach has been taken in all branches of mentioned institute and the results of customers' satisfaction and also critical factors have been analyzed. By proposed approach, the manager of the organization can make proper decisions according the results of critical factors in Customer satisfaction or rank them for planning to improve each factor and finally it can lead to higher customer satisfaction.
https://cs.shahed.ac.ir/article_1939_7fde5acadbb538481cf25198d2425af7.pdf
رضایت مشتری
پارامترهای بحرانی
اندازهگیری
مؤسسه مالی و اعتباری
Customer satisfaction
Financial Institute
Quantitative method
Critical Factor
per
دانشگاه شاهد
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-4768
2020-09-26
3
1
79
90
1940
طراحی مدل برنامهریزی نیروی انسانی برای بیمارستانهای آموزشی مورد مطالعه: بیمارستانهای آموزشی شهر اهواز
Designing a Model of Manpower Planning for Educational Hospitals in Ahwaz
جیران محمدی
1
عادل آذر
2
حسن زارعیمتین
3
دانشگاه تربیت مدرس
تأمین نیروی انسانی از اهداف استراتژیک هر سازمان در راستای دستیابی به اهداف خود است. نیروی انسانی، بهویژه نیروی انسانی متخصص، بر خلاف نیروی غیرمتخصص به راحتی در مواقع نیاز در دسترس نیست و باید با برنامهریزی لازم در جهت تأمین و تدارک صحیح آن، متناسب با اهداف آتی سازمان اقدام شود.هدف از این پژوهش، در دو مسأله اساسی نهفته است: اول پاسخ به این سؤال که آیا بین تعداد پزشک متخصص وتعداد بیمار مراجعهکننده تعادل نسبی برقرار است یا خیر؛ و دوم تعیین و شناسایی مدل مناسب برای برنامهریزی و پیشبینی نیروی انسانی متخصص.بدینمنظور در این پژوهش کاربردی، سعی شده بین عرضه و تقاضای نیروی متخصص پزشکی و تعداد بیمار، تعادل نسبی ایجاد شود و برای این کار از مدل پیشبینی باکس و جنکینز استفاده شده است. این مدل، با مطالعه اطلاعات و آمار 10سال گذشته تعداد بیماران و پزشکان متخصص که از طریق اسناد ومدارک پزشکی جمع آوری گردیده، ابتدا تعداد بیماران را در پنج سال آینده پیشبینی و سپس با توجه به ضوابط و استانداردهای پرسنلی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، تعداد پزشک متخصص مورد نیاز را برآورد میکند. فرض اساسی تحقیق این است که مدل پیشبینی از یک فرتیند اتورگرسیو تلفیقی (ARIMA) برخوردار است. اما پس از جمعآوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آنها با استفاده از نرمافزار (Statgraph) مشخص شد که مدل مورد استفاده از فرایند اتورگرسیو مرتبه اول (AR 1) پیروی میکند. همچنین این تحقیق نشان میدهد که بهطور کلی، تعادل نسبی بین عرضه و تقاضای نیروی متخصص در جامعه آماری مورد نظر (بیمارستانهای آموزشی) وجود ندارد و برای برقراری این تعادل راهکارهایی پیشنهاد می شود.
Procuring manpower is one the strategic goals of every organization. Expert manpower is not easily attainable whenever needed. Therefore, organizations should have a plan to provide themselves with expert manpower in accord with their future goals. This research aimed to answer two major questions: 1) Is there a balance present between supply and demand of doctors with respect to the number of patients? 2) What is an appropriate model for planning and predicting the expert manpower needed? To this aim, in this applied research the effort is taken to make a balance between the number of doctors with respect to the number of patients using Box – Jenkins predicting model. This model predicts the number of patients in the desired future taking regulations and standards of the Ministry of Health, Treatment and Medical Education into consideration. The major hypothesis of this research is that the above mentioned model used an Auto regressive integrated – moving average (ARIMA), but after collecting and analyzing the data using "stat graph" software it came evident that the RA (1) model was used for the research. It was also shown that there is not any balance present between supply and demand of the expert manpower in the statistical society (educational hospitals), and certain recommendations are put forth.
https://cs.shahed.ac.ir/article_1940_521b054f83c9b7edc9de6eca7fe3af3f.pdf
برنامهریزی نیروی انسانی
مدل
سری زمانی
اتورگرسیو میانگین متحرک تلفیقی (ARIMA)