per
دانشگاه شاهد
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-4768
2020-09-26
1
2
1
20
2318
بررسی ارتباط بین جو سازمانی و مشارکت کارکنان
Organizational Climate and Employee Participation
عبدالرضا بیگینیا
test1@shahed.ac.ir
1
دانشگاه شاهد
«جو» و «مشارکت» از جمله مقولههایی هستند که طی چند دهه اخیر توجه صاحبنظران و علاقهمندان به رفتار فردی، گروهی و سازمانی را به خود جلب کردهاند. در این تحقیق هدف آن است که ضمن بررسی مفاهیم و پیشینه جو و مشارکت در حوزه سازمانی، ارتباط آنها نیز مورد بحث و بررسی قرار گیرد. بدین خاطر با استفاده از ابزار پرسشنامه، ارتباط بین دو متغیر مورد مطالعه در ۳۰ شرکت تولیدی - صنعتی آزمون شد. نتایج حاصل از تحقیق حاضر حاکی از آن است که بین جو سازمانی و مشارکت کارکنان در امور سازمان، رابطه معنادار وجود دارد.
"Climate" and "Participation" are among the subject that have attracted the attention of authorities and those interested in individual, group, and organizational behavior during the recent decades. This study aims to review the history and the meaning of climate and participation in the organizational area and to study the relationship between these two variables. Using a questionnaire, the relationship between the above-mentioned variables was studied through a field study in thirty industrial manufacturing fields. The results showed a significant relationship between organizational climate and employee participation.
https://cs.shahed.ac.ir/article_2318_c1f0f666bd3cdc0c98a7687eaff50e97.pdf
جو
جو سازمانی
مشارکت
مشارکت در تصمیمگیری
مشارکت کارکنان
Organizational Climate
Employee Participation
per
دانشگاه شاهد
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-4768
2020-09-26
1
2
21
30
2319
طراحی الگوی به کارگیری سیستمها و فناوری اطلاعات و بررسی تأثیر آن بر موفقیت سازمانهای صنعتی
Designing a Pattern of Using the Systems and Information Technology and its Influence on the Success of Industrial Organization
حمید خداداد حسینی
test1@shahed.ac.ir
1
محمدحسن مبارکی
test2@shahed.ac.ir
2
دانشگاه تربیت مدرس
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم
بشر در تاریخ زندگی خویش همواره با تحولات چشمگیری روبهرو بوده که تاثیر آنها در تمام جوانب زندگی او مشهود است. شناخت الگویی برای مواجهه با تبعات به دست آمده از هر دگرگونی در سرنوشت جوامع تأثیری به سزا دارد. اکنون به مدد سیستمها و فناوری اطلاعات، تحولی تازه به نام انقلاب در ارتباطات، بهطور پیوسته و با ابتکارها و محصولاتی نو در جریان است. در پژوهش حاضر پس از بررسی آرا و دیدگان اندیشمندان در مورد ابعاد کلیدی که متضمن اثربخشی سیستمها و فناوری اطلاعات در سازمانها است، الگویی مولکولی مبتنی بر مدل سه شاخگی طراحی گردیده، سپس برای بومیسازی و تبیین آن در شرایط جاری، مطالعه میدانی در سه مرحله بین ۵۸ شرکت از یک گروه اقتصادی انجام گردیده است. یافتههای پژوهش نشان داده است رابطه معناداری بین ابعاد متنوع سیستمها و فناوری و موفقیت سازمان اطلاعات وجود دارد. همچنین مؤلفههای متنوع این ابعاد سهگانه متناسب با شرایط اقتضایی محیطهای گوناگون متفاوت خواهد بود.
Human kind has perpetually been faced with numerous changes in his history of life that its effect is obvious in all aspects of his life. Recognition a pattern to encounter the obtained consequences of each changes has great effect on the destiny of societies. Now by assistance of systems and information technology, a new change has been taken place under the title of revolution in information continuously, innovation and new products.
In this research, molecular pattern based on the three dimensional model that has been designed after considering the researchers view about key aspects that including effectivity of systems and information technology in organizations. So that to nativize and explain it in current conditions, field study has been done in three procedures among 58 companies of the some economical group. Foundings have been shown that there is a meaningful relationship between the various aspects of systems and information technology and organization success. Also the various components of these three dimensional aspects would be different according to the conditions of different environment.
https://cs.shahed.ac.ir/article_2319_8b47129a9c1e3061e8f42a37e8c4bb9b.pdf
سیستمهای اطلاعات
فناوری اطلاعات
شبکههای ارتباطی
موفقیت سازمانی
سازمانهای صنعتی
ابعاد ساختاری
ابعاد محتوایی
ابعاد زمینهای
Information system
Information Technology
Communication Networks
Organizational Success
Industrial Organizations
Constructure Aspects
Content Aspects
Context Aspects
per
دانشگاه شاهد
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-4768
2020-09-26
1
2
31
40
2322
تبیین الگوی اقتضایی کنترل
Explanation of Contingency Control Model
علی شائمی برزکی
test1@shahed.ac.ir
1
اصغر مشبکی
test2@shahed.ac.ir
2
دانشگاه اصفهان
دانشگاه تربیت مدرس
یکی از وظایف مهم مدیران در اداره سازمان، تدوین و تبیین روشها و الگوهای کنترلی مناسب است. با توجه به اینکه الگوهای معمول در سازمانها مبتنی بر دیدگاه سنتی و سیستم بسته است، در این تحقیق تلاش شده تا براساس نگرش اقتضایی که بر تأثیر متغیرهای محتوایی مانند محیط، تکنولوژی، اهداف و اندازه بر سازمان تأکید دارد، دیدگاه اقتضایی کنترل ارائه گردد. فرض اساسی این است که دیدگاه اقتضایی کنترل، کارایی نظام کنترل را افزایش میدهد و سازمان میتواند براساس شرایط موقعیتی، استراتژیها و روشهای کنترل مناسب را اتخاذ کند. در این رابطه ۵۱ شرکت خدماتی- بازرگانی وابسته به بنیاد مستضعفان به صورت میدانی از طریق پرسسشنامه مورد مطالعه قرار گرفتند. با انجام تحلیلهای همبستگی و رگرسیون در مورد کنترل در سه بعد روش، سطح و جایگاه کنترل و متغیرهای اقتضایی در چهار بعد محیط، تکنولوژی، اهداف و اندازه، فرضیات تحقیق که حاکی از وجود رابطه بین کنترل و متغیرهای اقتضایی بود، رد شد. در این رابطه فقط اهداف سازمان با کنترل رابطه معنادار داشت.
One of the major duties of managers in managing their organizations is to explain appropriate approaches and models of control. Since the common models in organizations are based on a traditional approach and closed system, in this research, an attempt has been made to present a contingency approach of control on the basis of the contingency approach which underlines the effects of contextual variables such as environment, technology, goals and size. The basic assumption is that contingency approach of control increases the efficiency of control system. Thus Organization can choose appropriate control methods and strategies with respect to situational conditions. So, in this regard, fifty-one commercial - service companies affiliated to Mostazafan & Janbazan Foundation have recently been field-studied by using a questionnaire. After an analysis of correlation and regression for three dimensions of method, level and status in control and four dimensions of environment, technology, goals and size in contingency variables, the research hypotheses which indicated an existing relation between control and contingency variables were rejected. In this regard, just organization goals had a meaningful relation with control.
https://cs.shahed.ac.ir/article_2322_13ce919a0a9d538ef3f2e86cb24858a6.pdf
نگرش اقتضایی
متغیرهای محتوایی
نظام کنترل
کارایی نظام کنترل
الگوی اقتضایی کنترل
Contingency Approach
Contingency Variables
Control System
Efficiency of Control System
Contingency Control Model
per
دانشگاه شاهد
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-4768
2020-09-26
1
2
41
50
2324
طراحی الگوی انتخاب راهبرد ادغام عمودی در صنایع غذایی کشور در سال 1380 (شرکتهای دارای نیروی انسانی بیش از ۳۵ نفر)
Designing the Model of Selecting Vertical Integration Strategy in Iran Food Industry
داود فیض
test1@shahed.ac.ir
1
اصغر مشبکی
test2@shahed.ac.ir
2
دانشگاه سمنان
دانشگاه تربیت مدرس
امروزه بدون راهبرد، دستیابی به موفقیت و کسب و حفظ مزیت رقابتی توسط سازمانها غیرممکن است. برای کسب مزیت رقابتی و موفقیت، راهبردهای مختلفی وجود دارند. لذا یکی از مسائل مهم برای استراتژیستها روش انتخاب راهبرد است. تاکنون صاحبنظران برای انتخاب راهبردهای مناسب، مدلهای مختلفی را ارائه کردهاند. برخی از این مدلها به انتخاب راهبردهای ادغام عمودی اختصاص دارند. این مدلها دارای محدودیتهایی از نظر تعداد عوامل در نظر گرفته شده و توجه صرف به «درجه ادغام عمودی» هستند. در این تحقیق، الگوی دو بعدی جدیدی ارائه شده است. محور افقی مدل پیشنهادی، تعیینکننده میزان جذابیت مرحله قبلی زنجیره فعالیت شرکت و محور عمودی آن، تعیینکننده میزان جذابیت مرحله بعدی زنجیره فعالیت شرکت است. این مدل با توجه به میزان جذابیت مرحله قبل و بعد، چهار نوع راهبرد ادغام عمودی پیشرو، پسرو، ادغام کامل و عدم ادغام (تأمین منابع از خارج) را برای انتخاب پیشنهاد میکند. به نظر میرسد الگوی ارائه شده تنها الگویی است که در انتخاب راهبرد ادغام عمودی به «مسیر ادغام» توجه کرده است و میتوان در آن برای انتخاب راهبرد ادغام عمودی بیش از بیست عامل را در نظر گرفت.
It is impossible to develop and retain the Competitive advantage and gain success without Implementing strategy. The method of strategy selection is one of the most important challenges for the strategists. Different models have been formulated to enable managers to choose the appropriate strategies and some of these models are just formulated for the selection of vertical integration strategies, but available models have two limitations in terms of the low quantity of intended factors and the sole attention to the "degree of vertical integration". With respect to the limitations of previous models, our research, offers a new two-dimensional model" for selecting the appropriate vertical integration strategy. The horizontal axis of this model determines the attraction of previous stage in the firm's of chain activities and the vertical axis indicates that of the next stage in the chain.
This model suggests four strategies of vertical integration including backward vertical integration, Forward vertical integration, full vertical integration and out sourcing (Non-vertical integration). The proposed model, is a unique model that considers "Integration path" and enable strategists to contribute more than twenty factors in the process of selecting vertical integration strategy.
https://cs.shahed.ac.ir/article_2324_214df60fbe95a6d844a94c40f98dee3d.pdf
راهبرد ادغام عمودی پیشرو
ادغام عمودی پسرو
تأمین منابع از خارج
الگوی انتخاب راهبرد ادغام
Forward Integration
Backward Integration
Outsourcing Models of Strategy Selection
per
دانشگاه شاهد
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-4768
2020-09-26
1
2
51
64
2325
بررسی و تعیین عوامل مؤثر بر موفقیت شرکتهای صادراتی ایرانی در بازارهای آسیای میانه و ارائه راهکارهای مناسب جهت افزیش سهم بازار
Effective Factors on the Success of Iran Export Companies
مصطفی قاضیزاده
test1@shahed.ac.ir
1
دانشگاه شاهد
بررسیهای انجام شده نشان میدهد که بازار کشورهای آسیای میانه از بازارهای جذاب برای محصولات صادراتی ایران محسوب میشود. کارشناسان بر این باورند که در سالهای پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، صادرات غیرنفتی ایران به این بازارها میتوانست به چند میلیارد دلار برسد که تاکنون این هدف تحقق نیافته است. اشتراکات تاریخی و فرهنگی، کم بودن فاصله جغرافیایی، امکانات تولیدی متنوع در استانهای شمالی ایران، جدید و بکر بودن بازار کشورهای آسیای میانه، ضرورت توجه صادرکنندگان ایرانی به این منطقه را مورد تأکید قرار میدهند. با توجه به این واقعیات، اهمیت انجام تحقیقات علمی - دانشگاهی در این زمینه، بیشتر آشکار میگردد.
این پژوهش به منظور یافتن عوامل مؤثر بر موفقیت شرکتهای ایرانی در امر صادرات به کشورهای آسیای میانه صورت گرفته است. نتایج کلی به دست آمده نشان میدهد که وضعیت محیط بازار هدف و ملی بر میزان موفقیت در صادرات تاثیر میگذارد. همچنین ارتباط معنادار مؤلفههای سیاسی، اقتصادی و اطلاعرسانی محیط بازار هدف، مؤلفههای اقتصادی و فناوری محیط ملی، مؤلفههای بازاریابی، فرایند تولید و اطلاعرسانی محیط داخلی شرکت و دو عنصر از عناصر چهارگانه آمیخته بازاریابی، یعنی محصول و فعالیتهای تشویقی و ترغیبی، با میزان موفقیت در صادرات تأیید میگردد. این ارتباط مابین تعدادی از شاخصهای محیطهای فوق و میزان موفقیت در صادرات نیز مشهود است. براساس نتایج مذکور، راهکارهایی به منظور بهبود وضعیت صادرات به کشورهای آسیای میانه ارائه گردیده است.
Surveys have been indicated that The Middle Asian Countries Market have been counted as one of the attractive Market for Iran Export Productions.
Experts believe that Iran Non Oil Export could run to several billion dollars which till now it has not been fulfilled after former soviet dissolution.
Historical and cultural communications, geographical short distance, various production facilities in Iran. North provinces, being modern and virgin of the Middle Asian Countries Market have been emphasized the necessity of Iranian Exporters attention to this region. Concerning these realities, the significance performance of Academic - Scientific researches has been clearer in this field. The obtained general results have been shown that environmental situation of the objective and national market has effected on the rate of success in export. Also a meaningful relationship has been confirmed by the rate of success in export in variables such as political, economic, environmental information of the objective market, national environmental technology, marketing production process and internal environmental information of the company and two elements out of forth elements of marketing that are production and encouragement. This relationship becomes observable among some of the mentioned indicators and the rate of success in export.
According to the aforesaid results, some approaches have been presented for improvement of export condition to Middle Asian Countries.
https://cs.shahed.ac.ir/article_2325_d41dbbe8ddc5b5296e6c662bbb4556e3.pdf
ابعاد محیطی
محیط بازار هدف
محیط ملی
محیط داخلی شرکت
عناصر آمیخته بازاریابی
صادرات
آسیای میانه
Environment of Objective Market
National Environment
Internal Environment of Company
Associated Elements of Marketing
Rate of Success in Export
per
دانشگاه شاهد
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-4768
2020-09-26
1
2
65
74
2328
طراحی الگوی سیاستگذاری در بازاریابی صنعت جهانگردی ایران
Designing the model of policymaking in tourism marketing Industry of Iran
اصغر مشبکی
test1@shahed.ac.ir
1
اسماعیل ملکاخلاق
test2@shahed.ac.ir
2
دانشگاه تربیت مدرس
دانشگاه گیلان
صاحبنظران صنعت جهانگردی بر این باورند که مباحت این صنعت را میتوان از نگاه بازاریابی نیز تعقیب کرد، اما به نظر میرسد ابعاد اصلی بازاریابی نظیر بازار شناسی، بازارسازی و بازارداری تحت تأثیر الگوی سیاستگذاری در این صنعت باشد. بنابراین میتوان دو مفهوم سیاستگذاری و بازاریابی را بسیار نزدیک به هم در نظر گرفت. در این تحقیق، ابعاد سیاستگذاری، شامل ساختار قدرت، بوروکراسی، ارزشها، نوع جهانگرد، نظام آماری و اطلاعرسانی، همراه با ابعاد بازاریابی در قالب مفاهیم عملیاتی و جزئی مشخص شده و میزان تأثیرات آنها بر یکدیگر مورد سنجش قرار گرفته است. جمعآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه و مصاحبه با سه گروه از مدیران، کارشناسان و خبرگان این صنعت انجام پذیرفته است. نتایج این تحقیق نشان میدهد رابطه معناداری بین ابعاد سیاستگذاری و ابعاد بازاریابی براساس مدل ارائه شده (مفهومی) وجود دارد. همچنین با توجه به اثبات فرضیات تحقیق، مدل نهایی تحقیق، همان مدل مفهومی است.
The experts in tourism industry believe that the subject of this industry can be discussed in marketing perspective. But it is considered that the main aspects of marketing such as, market research, market building and market maintenance are influenced by policymaking in this industry. Therefore, policymaking and marketing are closely related.
In this study operational and detailed definitions are given for the aspects of policymaking such as, power structure, bureaucracy, values, kind of tourists, statistics and information systems, as well as marketing aspects and their interactions are measured.
The data is collected through questionnaire and interview with the managers, experts and specialists. The results show that there is a significant relationship between policymaking and marketing aspects based on represented conceptual model.
https://cs.shahed.ac.ir/article_2328_4de3d9e8b1f2a14bd8dd8b74af8655dc.pdf
جهانگردی
بازاریابی
سیاستگذاری
Tourism
Marketing Policymaking