per
دانشگاه شاهد
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-4768
2020-09-26
13
8
1
16
2330
بررسی تأثیر عوامل مدیریتی، بازارگرایی و استراتژی رقابتی بر عملکرد کسب و کار رستورانهای با حق امتیاز محدود
Surveying the Influence of Management Factors, Market Orientation, and Competitive Strategies on Business Performance
of Restaurants with Limited Franchise
داود فیض
feiz1353@gmail.com
1
مهدی دهقانی سلطانی
ma.dehghani22@yahoo.com
2
علی باغانی
abaghani93@yahoo.com
3
حسین فارسی زاده
h.farsizadeh@semnan.ac.ir
4
دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری
دانشگاه سمنان
دانشگاه سمنان
دانشگاه سمنان
این تحقیق به بررسی روابط بین فاکتورهای مدیریت، بازارگرایی، استراتژی رقابتی و عملکرد کسب و کار در رستورانها و فستفودهای با حق امتیاز محدود در شهر تهران میپردازد. جامعه آماری در این تحقیق مدیران150 رستوران و فستفود با حق امتیاز محدود در شهر تهران میباشد. ابزار گردآوری دادهها در این تحقیق پرسشنامه استاندارد میباشد که برای بررسی روایی آن از روایی سازه و تحلیل عاملی تأییدی و برای بررسی پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوریدادهها، توصیفی- پیمایشی میباشد. مدل مورد مطالعه با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفته است. یافتهها نشان میدهند که فاکتورهای مدیریت مانند تاکید مدیریت و ریسکگریزی وی تأثیر معناداری بر بازارگرایی دارد و بازارگرایی نیز بر استراتژی تمایز و رهبری هزینه و عملکرد مالی و غیرمالی تأثیر معناداری دارد. به عبارتی دیگر، نتایج این تحقیق نشان میدهد که بازارگرایی نقشی میانجی در رابطه بین ریسکگریزی مدیریت و استراتژیهای تمایز و رهبری هزینه دارد. این در حالی است که استراتژی تمایز و رهبری هزینه بر عملکرد غیرمالی تأثیر معناداری ندارد. با توجه به اینکه، چارچوب رستورانها و فستفودهای با حق امتیاز محدود با بقیه رستورانها و فستفودها متفاوت است. این تحقیق به شرح مفاهیم رستورانها و فستفودهای با حق امتیاز محدود برای محققان و مدیران میپردازد.
This paper surveys the relations between management factors, market orientation, competitive strategies and business performance in restaurants and fast
foods with limited franchise in Tehran. The statistical population is 150 managers of fast foods and restaurants with limit franchise. Data gathering tool is standard questionnaire which factor analysis is used for its validity while Cronbach alpha is used for its reliability. This is functional descriptive survey. Also structural equation modeling is used for this paper. Findings show that management factors such as management emphasis and risk evasion have significant influence on market orientation and also market orientation has significant influence on distinction strategies and cost leadership and financial and non-financial performance. In other words, market orientation has median role between management risk evasion and cost leadership and distinction strategies. Meanwhile, cost leadership and distinction strategies have no significant influence on nonfinancial performance. Considering that fast foods and restaurants with limit
franchise have different frameworks, this paper describes concepts of such these restaurants and fast foods for managers and researchers.
https://cs.shahed.ac.ir/article_2330_8c4b2a90d4e6f6629b27c340f37e404b.pdf
بازارگرایی
رستورانها و فستفودهای با حق امتیاز محدود
استراتژی رقابتی
عملکرد کسب و کار
فاکتورهای مدیریت
Market orientation
Restaurants and Fast Foods with Limited Franchise
Competitive Strategies
Business Performance
Management Factors
per
دانشگاه شاهد
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-4768
2020-09-26
13
8
17
28
2332
بررسی تأثیر ارتباطات برند و کیفیت خدمات بر وفاداری به برند با تأکید بر نقش اعتماد به برند به عنوان متغیر میانجی
Surveying Influence of Brand Communications and Service Quality on Brand Loyalty with Emphasis on Role of Confidence
on Brand as a Median Variable
امید مهدیه
omidmahdieh@gmail.com
1
کمال محمدی
kamal.mohamadi84@yahoo.com
2
نشاط چوبتراش
neshat_ch@ymail.com
3
دانشگاه زنجان
دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج
دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج
برندها در بازار مصرفکننده اهمیت بسیاری دارند زیرا میتوانند به عنوان رابط شرکت و مشتریان عمل کنند. تحقیقات گذشته نشان میدهد وفاداری به برند اهمیت بالایی در موفقیت شرکتها دارد، از اینرو ایجاد و حفظ وفاداری به برند در میان مشتریان به یکی از دغدغههای اصلی بازاریابان تبدیل شده است. از آنجایی که عملکرد برند و ارتباطات برند ـ مشتری مانند اعتماد به برند و وفاداری به آن میتواند از ارتباطات برند و کیفیت خدمات ناشی شود، لذا هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر ارتباطات برند و کیفیت خدمات بر وفاداری به برند با نقش میانجی اعتماد به برند است. تحقیق حاضر از لحاظ روش، از نوع توصیفی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری تحقیق، دارندگان خودروهای سواری در سطح شهر سنندج هستند. روش نمونه گیری، غیرتصادفی در دسترس و حجم نمونه آماری 160 نفر بوده و به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که ارتباطات برند و کیفیت خدمات بر اعتماد به برند تأثیرگذار است اما فرضیه تاثیرگذاری اعتماد به برند بر وفاداری به برند مورد تأیید قرار نگرفت.
Brands are so important for consumers since they act like median between company and customers. The past researches show that loyalty to brands is important for success of companies. So creation and maintenance of brand loyalty is one of top priorities of marketers. Since brand performance and brand-customers communications such as confidence and loyalty to brand can origins from brand communications and service quality, so this paper aims to survey influence of brand communication and service quality on brand loyalty with median role of confidence to brand. This is functional descriptive survey. The statistical population is car owners in Sanandaj. The sampling method is available non-random approach and 160 persons are selected while questionnaire is used for data gathering. The results show that brand communications and service quality is effective on confidence to brand but influence of confidence to brand was not approved to brand loyalty.
https://cs.shahed.ac.ir/article_2332_2a9fb4e1d0c1e8d6147751d794b7ad6b.pdf
ارتباطات برند
کیفیت خدمات
اعتماد به برند
وفاداری به برند
Brand Communications
service quality
Confidence to Brand
Loyalty to Brand
per
دانشگاه شاهد
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-4768
2020-09-26
13
8
29
43
2334
اندازهگیری کارایی کشور ایران در مزیت رقابتی در مقایسه با کشورهای منتخب وتحلیل حساسیت آن در مقایسه با کشورهای پیشرو جهان و منطقه
Measuring Iranâs Efficiency in Competitive Advantage Compared to Selected Countries and its Sensitivity Analysis in
Contrast to Pioneer Countries in the World and the Area
اسماعیل شاه طهماسبی
esmaeil.shahtahmasbi@gmail.com
1
سید حمید خداداد حسینی
khodadad@modares.ac.ir
2
دانشگاه شهید بهشتی
دانشگاه تربیت مدرس
دیدگاه کارایی محور یکی از شاخصههای اصلی در مقایسه مناسب واحدهای تصمیمگیری میباشد، چرا که با نگاه دوسویه– توجه همزمان به ورودی و خروجی یک سیستم- به محاسبه کامل عملکرد میپردازد. در این تحقیق از رویکرد تحلیل پوششی دادهها به عنوان رویکرد ریاضی مناسب برای محاسبه کارایی صادرات غیر نفتی ایران استفاده شدهاست. علاوه بر این با بکارگیری مدل مزیت رقابتی پورتر در سطح ملل که به مدل الماسگون معروف است، شاخصهای ورودی و خروجی تحقیق استخراج گردیدهاست. با توجه به انتخاب 112 کشور و 12 شاخص ورودی و دو شاخص خروجی نتیجه حاصل ایران را با کارایی 61 درصد در رتبه هفتاد قرار دادهاست. در تحلیل حساسیت، شاخصهای حساس ایران در مقایسه با کشورهای پیشرو جهان و منطقه مورد مقایسه قرار گرفتهاست. ایران در شاخصهایی چون اثربخشی دولت و تشکیل سرمایه ثابت ناخالص ضعف عمدهای نسبت به این کشورها نشان میدهد و در شاخصهایی چون حمل و نقل ریلی کالا، ثبت مارکهای تجاری و تعداد محققان تحقیق و توسعه، دارای قوت نسبی میباشد. در مورد کشورهای مرجع نیز مشخص گردید ایران برای طی کردن مسیر کارایی باید از نسبتهای ورودی و خروجی کشورهای کارایی چون قطر، عمان، میانمار، لوگزامبورگ، هنگ کنگ، اتیوپی و بحرین پیروی کند.
Efficiency is of the most important components in suitable comparison of decision making units because completely calculates the performance with two-side
vision “considering input and output”. In this paper, data envelopment analysis (DEA) is used as mathematical approach for calculation of Iran non-oil exports. Also input and output indexes of the research were extracted using Porter’s competitive advantage model named “diamond-like”. The efficiency of 61% indicated the rank of 70 for Iran by using 12 countries, 12 input indexes and 2 output indexes. For sensitivity analysis, sensitive indexes of Iran is compared to pioneer countries in the world and the area. Iran has extreme weakness in indexes such as effectiveness of government and gross fixed capital formation while is relatively strong in rail transit, brand registration, and R&D researchers. At the end, it is shown that Iran should follow countries like Qatar, Oman, Myanmar, Hong Kong, and Jordan in order to pass the road for efficiency.
https://cs.shahed.ac.ir/article_2334_0fb2d2ea57b057b8872d345a9d076bd0.pdf
مزیت رقابتی
مدل الماس گون
تحلیل پوششی دادهها
کارایی
صادرات غیرنفتی
competitive advantage
Diamond-like Model
DEA
Efficiency
Non-oil Export
per
دانشگاه شاهد
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-4768
2020-09-26
13
8
44
58
2336
چابکی استراتژیک در صنعت بانکداری ایران و تاثیر آن بر کارایی
Strategy Agility in Iran Banking and its Influence on Efficiency
ساناز بائی
1
اسدا... کردنائیج
naeij@modares.ac.ir
2
جلیل دلخواه
3
دانشگاه تربیت مدرس
دانشگاه تربیت مدرس
دانشگاه تربیت مدرس
بهبود مستمر فعالیتهای رقابتی یکی از دغدغههای اصلی سازمانهایی است که در محیطهای متلاطم به ویژه خدماتی به رقابت میپردازند. چابکی استراتژیک را به دلیل قدرت پاسخگویی به نیازهای مشتریان و انطباق سریع با تحولات محیطی یکی از مهمترین شاخصهای رشد صنایع میدانند از سوی دیگر کارایی با کاهش هزینهها، جلوگیری از اتلاف منابع و افزایش مزیت رقابتی حیات سازمان را تضمین میکند. از این رو در این مقاله اثر چابکی استراتژیک بر کارایی در صنعت بانکداری مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری این تحقیق شامل بانکهای فعال در صنعت بانکداری کشور اعم از دولتی، خصوصی و دولتی در حال خصوصی شدن هستند که کل جامعه آماری مورد بررسی قرار گرفتند.دادههای جمع آوری شده در این تحقیق در قسمت چابکی استراتژیک از طریق پرسشنامه و در قسمت کارایی بر اساس دادههای واقعی بوده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که به طور کلی چابکی استراتژیک بر کارایی بانک تاثیر دارد همچنین چابکی استراتژیک بر شاخصهای سرانه کارکنان سپردهها و سرانه شعبهای سپردهها تاثیر مثبت دارد اما بر شاخصهای بازده دارایی، سرانه کارکنان تسهیلات و سرانه شعبهای تسهیلات تاثیر ندارد.
Continuous improvement of competitive activities is one of the biggest worries of organizations acting in competitive environment. Strategic agility is known as
one of the most important indexes of industries growth due to fast response to customers’ needs and fast flexibility to environmental changes. On the other
hand, efficiency guarantees organization life through cost reduction, prevention of resources loss, and increase of competitive advantage. Therefore, influence of strategic agility on efficiency in banking is surveyed. Statistical population includes state and private banks and those state banks transforming to private in
Iran. The data related to strategic agility and efficiency are relatively gathered by questionnaire and real data. Findings show that strategic agility affects bank efficiency and also it has positive influence on deposit staff per capita and deposit branch per capita but has no influence on asset return, facilities staff per capita, and facilities branch per capita.
https://cs.shahed.ac.ir/article_2336_3d5b156a3d5a8fe42aa11dcfb369996a.pdf
مزیت چابکی
سازمان چابک
چابکی استراتژیک
کارایی سازمان
Agility Advantage
Agile Organization
Strategic Agility
Organization Efficiency
per
دانشگاه شاهد
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-4768
2020-09-26
13
8
59
74
2338
محرکهای موثر بر خرید با انگیزه خودنمایی با تعدیلگری پایبندی به آموزههای مذهبی
Surveying the Drivers Influencing Shopping Aimed to Show off with Commitment to Religious Guides
حسین دامغانیان
1
محمدعلی سیاه سرانی کجوری
2
دانشگاه سمنان
دانشگاه سمنان
یکی از پدیدههای چالش برانگیز بازاریابی که جامعه و افراد آن را تحت تاثیر خود قرار داده خریدهای خودنمایانگر میباشد، جایی که پایبندی به آموزههای مذهبی میتواند نقش موثری در جهت کاهش این معضل ایفا کند. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر محرکهای موثر بر خرید با انگیزه خودنمایی با اثر تعدیلگری پایبندی به آموزههای مذهبی است. این پژوهش کاربردی بوده و از حیث هدف توصیفی است. اعضای نمونهی آماری این پژوهش، 388 نفر از دانشجویان دانشگاه سمنان بودند که از طریق پرسشنامهای که بدین منظور طراحی شده بود مورد سوال واقع شدند. پایایی ابزار تحقیق به وسیله بررسی سازگاری درونی و روایی آن از طریق رواییهای همگرا و روایی واگرا مورد سنجش و تایید قرار گرفت. جهت بررسی فرضیات تحقیق از مدل معادلات ساختاری استفاده شد. در سطح اطمینان 05/0 نتایج نشان داد محرکهای محیطی، خودنظارتی و مادیگرایی تاثیر مثبت و معنیداری بر خرید خودنمایانگر دارند. همچنین متغیر پایبندی به آموزههای مذهبی تاثیر محرکهای محیطی بر خرید خودنمایانگر و مادیگرایی بر خرید خودنمایانگر را به صورت کاهنده تعدیل میکند.
One of the challenging events in marketing influencing the society is show off shopping while commitment to religious guides can reduce this subject. This paper surveys the influence of drivers for show off shopping with commitment to religious guides. This is functional descriptive survey. The statistical Population is 388 students of Semnan University who are asked by questionnaire. The validity and reliability is relatively surveyed through convergent and divergent validity survey and internal compatibility survey. Structure equation model is used for surveying hypotheses. Findings show that in confidence level of 0.05 environmentaldrivers, self-supervision, and materialism have positive significant effect on show off shopping. Also, commitment to religious guides reduces influence of environmental drivers and materialism on show off shopping.
https://cs.shahed.ac.ir/article_2338_a64355eae3bee0654c2796b55274e9ca.pdf
محرکهای محیطی
مادیگرایی
خودنظارتی
خرید خودنمایانگر
پایبندی به آموزههای مذهبی
Environmental Drivers
Materialism
Self-Supervision
Show off Shopping
Commitment to Religious Guides
per
دانشگاه شاهد
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-4768
2020-09-26
13
8
75
87
2339
مقایسه نقش جنسیت در اثربخشی فریبندههای "نامتقارن مغلوب" و "غیرنامتقارن مغلوب" بر انتخاب مصرفکنندگان درفرآیند تصمیم خرید
Comparing the Sex Role in Effectiveness of âDefeated Asymmetricâ and âDefeated Non-asymmetricâ Procedures on consumersâ
Choice in Shopping Decision
محمود قاسمی
mahmodqhasemi@gmail.com
1
پیمان غفاری آشتیانی
p-ghafari@iau-arak.ac.ir
2
دانشگاه آزاد اسلامی اراک
دانشگاه آزاد اسلامی اراک
در این تحقیق نقش جنسیت به عنوان یک متغیر تعدیلگر در اثربخشی گزینههای فریبنده نامتقارن مغلوب و غیرنامتقارن مغلوب بر انتخاب مصرفکنندگان در فرآیند تصمیم خرید مورد بررسی قرار گرفت.این تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی وبه لحاظ روش شناسی تحقیق ازنوع تحلیلی توصیفی میباشد. جامعه آماری مورد مطالعه دانشجویان دختر و پسر دانشگاههای اراک بودهاند و حجم نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان 380 نفر تعیین گردیده است که این تعداد به شیوه نمونه گیری تصادفی از بین جامع آماری انتخاب گردید. ابزارتحقیق، پرسشنامه بوده است که روایی آن ازروش اعتبار محتوا وبا نظر خبرگان وپایایی آن از روش آزمون-بازآزمون تایید شده است. برای تجزیه تحلیل داده ها از آزمون کایدو به کمک نرم افزارSPSS استفاده گردیده است. نتایج نشان داد که بین جنسیت پاسخ دهندگان و اثربخشی گزینههای فریبنده غیرنامتقارن مغلوب بر تصمیم خرید پاسخدهندگان ارتباط وجود داشته است ولی اثربخشی گزینه های فریبنده نامتقارن مغلوب مستقل از جنسیت پاسخدهندگان بوده است.نتایج به دست آمده میتواند ادبیات موضوع اثر فریبنده در تصمیم خرید مصرفکنندگان و نیز نقش جنسیت در استراتژی قیمتگذاری توسط گزینههای فریبنده را بسط و گسترش دهد.این تحقیق برای اولین باراست که به مقایسه نقش جنسیت دراثربخشی گزینههای فریبنده غیرنامتقارن مغلوب و متقارن مغلوب در تصمیم خرید مصرفکنندگان پرداخته است.
In this paper role of sex as a moderator variable in effectiveness of attractive defeated asymmetric and defeated symmetric choices on consumers’ choice in
shopping decision. This is functional descriptive analytic research. The statistical population is 380 male and female students of Arak universities using Morgan
Table. The sampling method is random. The research tool is questionnaire and its validity is surveyed by content validity study through experts and its reliability is approved by test-retest approach. Data analysis is used by chi-square test and SPSS software. Findings indicates that there is relation between respondents’ sex and effectiveness of attractive defeated symmetric choices on shopping choice but effectiveness of attractive defeated asymmetric choices is independent of respondents’ sex. Findings can extend the literature on attractive influence in consumers’ shopping decision and also role of sex in pricing strategy by attractive choices. This paper surveys for the first time the role of sex in effectivenessof attractive defeated asymmetric and symmetric choices in consumers’ shopping decisions.
https://cs.shahed.ac.ir/article_2339_a46d0b105103bf059ab46bf733b476fe.pdf
اثرفریبنده
فریبنده نامتقارن مغلوب
فریبنده غیرنامتقارن مغلوب
رفتار مصرف کننده
Attractive Influence
Attractive Defeated Asymmetric
Attractive Defeated Symmetric
Consumer’s behavior