per
دانشگاه شاهد
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-4768
2020-09-26
14
9
1
14
10.22070/14.9.1
2342
ارائه مدل ساختاری اثر کشور مبدأ بر ارزش ویژه برند (مطالعه در صنعت دارو)
Presenting Structural Model for Influence of Origin Country on Specific Value of Brand (Case Study: Pharmaceutical In-dustry)
منیژه بحرینیزاد
1
مجید اسماعیل پور
majidesmailpour@yahoo.com
2
مسعود حراقی
haraghy@yahoo.com
3
دانشگاه خلیج فارس
دانشگاه خلیج فارس بوشهر
دانشگاه خلیج فارس
هدف اصلی از انجام این تحقیق، بررسی اثر کشور مبدا بر ارزش ویژه برند و ارائه مدلی جامع در محصولات دارویی میباشد. جامعه آماری تحقیق مذکور داروسازان استانهای بوشهر و فارس میباشند که به شیوه نمونهگیری طبقهای-تصادفی تعداد 187 نفر انتخاب گردید و مورد مطالعه قرار گرفتند. تجزیهوتحلیل دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزارهایAmos21 وSpss21 صورت گرفت. یافتههای تحقیق نشان میدهد که، بکارگیری اثر کشور مبدا در صنعت داروسازی میتواند باعث تقویت ارزش ویژه برند و ابعاد آن شود. بنابراین بازاریابان صنعت دارویی در تدوین برنامههای بازاریابی خود باید آگاه باشند که داروسازان در فرایند انتخاب و خرید برند، تحت تاثیر اثرکشور مبدا قرار میگیرند و باید جایگاه ذهنی برندهایشان را از طریق تاکید بر تحقیق و توسعه، کیفیت برتر مواد اولیه مصرفی، سرعت بهبود بیماران، قدمت صنعت داروسازی در کشورشان ارتقا بخشند.
This paper aims to survey influence of origin country on specific value of brand and provides structural model for it. Statistical population was 187 pharmacists in Bushehr and Fars Provinces who were selected by random classified sampling. Data analysis was done by software AMOS21 and SPSS21. Findings show that applying influence of origin country in pharmaceutical industry reinforces specific value of brand. Therefore, medicine marketers have to know that pharmacists are influenced by origin country of medicine for choosing brand and should improve their brands mental position by emphasizing on R&D, premium raw material, and history of pharmaceutical industry in their country.
https://cs.shahed.ac.ir/article_2342_2e4b3feb7f97918c36d6c070a0859477.pdf
اثر کشور مبدا
ارزش ویژه برند
محصولات دارویی
Origin Country Influence
Specific Value of Brand
Pharmaceutical Products
per
دانشگاه شاهد
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-4768
2020-09-26
14
9
15
28
10.22070/14.9.15
2344
بررسی تاثیر جذابیت ظاهری و اعتبار منبع پیام ویروسی بر نگرش مصرفکننده نسبت به برند
Surveying Influence of Apparent Attrac-tiveness and Validity of Virus Message Source on Consumerâs view to Brand
مجید اسماعیلپور
majidesmailpour@yahoo.com
1
فرشاد آرام
farshad.aram97@yahoo.com
2
دانشگاه خلیج فارس بوشهر
دانشگاه خلیج فارس بوشهر
در سالهای اخیر به علت رشد سریع اینترنت و استفاده از تجارت الکترونیک، بازاریابی ویروسی توجه سازمانهای تولیدی و خدماتی را به خود جلب کرده است. با وجود این، تحقیقی در مورد تاثیر جذابیت و اعتبار منبع پیام بر نگرش مصرفکنندگان با نقش تعدیلگری درگیری ذهنی مصرفکنندگان و میزان ریسکپذیری آنها صورت نگرفته است. هدف این تحقیق بررسی تاثیر جذابیت و اعتبار منبع پیام بر نگرش مصرفکنندگان با نقش تعدیلگری درگیری ذهنی مصرفکنندگان و میزان ریسکپذیری آنها میباشد. جامعه آماری این تحقیق را مصرفکنندگان گوشی همراه(سامسونگ، سونی، نوکیا، ال جی و آیفون) شهر بوشهر تشکیل می دهند. با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری، از طریق نمونه گیری در دسترس، تعداد430 پرسشنامه توزیع گردید که396 پرسشنامه جمع آوری و مورد تحلیل قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها ازمدل سازی معادلات ساختاری به کمک نرم افزار اسمارت پی ال اس استفاده شد. نتایج حاکی از آن است که جذابیت و اعتبار منبع پیام بر نگرش مصرفکننده نسبت به برند تاثیر می گذارد. همچنین مشخص شد که در ارتباط بین جذابیت و نگرش مصرفکنندگان در مورد برند، درگیری ذهنی مصرفکنندگان نقش تعدیلگری دارد. در ارتباط بین اعتبار منبع پیام و نگرش مصرفکننده نسبت به برند، میزان ریسکپذیری افراد نقش تعدیلگری ندارد.
In recent years due to extension and increase of internet and E-commerce, virus marketing has caught producing and service companies’ idea. Despite this fact, there is no survey on influence of attractiveness and validity of virus message source on consumer’s view to brand and their risk taking and this study aims to it. Statistical population is mobile owners (Samsung, LG, Nokia, Sony, and IPhone) in Bushehr. 430 questionnaires were distributed and 396 questionnaires were collected and analyzed by sampling. Data analysis was implemented by structural equation modeling using PLS software. Findings indicated that attractiveness and validity of virus message source affects consumer’s view to brand. Also, mental involvement of consumers has moderator role in the relation between attractiveness and consumer’s view to brand. In addition, rate of risk taking of individuals has moderator role in the relation between message source validity and consumer’s view to brand.
https://cs.shahed.ac.ir/article_2344_6588324f85b249c7ea103d7ec79f9c64.pdf
بازاریابی ویروسی
جذابیت ظاهری پیام
اعتبار منبع پیام
نگرش مصرفکننده
سطح درگیری ذهنی
سطح ریسکپذیری
Virus marketing
Message Apparent Attractiveness
Message Source Validity
Consumer’s View
Mental Involvement Level
Risk Taking Rate
per
دانشگاه شاهد
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-4768
2020-09-26
14
9
29
44
10.22070/14.9.29
2347
بررسی تاثیر جنبه های مختلف تجربه مصرف بر متغیرهای پس از مصرف (رضایت،شدت دلتنگی، ارتباطات دهان به دهان، نیات رفتاری) (مورد مطالعه: دانشگاه آزاد اسلامیمشهد)
Surveying Influence of Different Aspects of Consume Experience on Post-consume Variables (Satisfaction, Sadness Intensity, Mouth-to-mouth Communication, and Behavioral Wills) (Case Study: Mashhad Azad University)
آیدا پارسا
aida.parsa27@gmail.com
1
ساحل فرخیان
2
دانشگاه خلیج فارس بوشهر
دانشگاه نیشابور
درک مصرف کنندگان و تجارب مصرفی آنها از محصولات و خدمات و اینکه این تجارب چه تاثیری در مرحله پس از مصرف بر احساسات مصرف کنندگان میگذارد ، یکی از وظایف اصلی بازاریابان است.هدف از تحقیق حاضر بررسی جنبه های مختلف تجربه مصرف بر متغیرهای پس از مصرف(رضایت،شدت دلتنگی،ارتباطالت شفاهی،نیات رفتاری) است. به منظور جمع آوری داده های پرسشنامه، در میان 385 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم توزیع گردید و جهت تجزیه تحلیل داده ها از روش تحلیل تاییدی عاملی و معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار AMOS استفاده گردید. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از جهت شیوه جمع آوری داده ها پیمایشی محسوب میشود. بر اساس یافته های تحقیق، لذت جویی در تجربه مصرف تاثیر مثبتی بر رضایت،شدت دلتنگی ،نیت انجام تبلیغات شفاهی و قصد تکرار مجدد تجربه مصرف کنندگان دارد.هم چنین بعد فرار از واقعیات در تجربه مصرف تاثیر مثبتی بر شدت دلتنگی مصرف کنندگان دارد. از طرف دیگر ابعاد یادگیری و ارتباط(تجربه مشترک) در تجربه مصرف تاثیر مثبتی بر انجام تبلیغات شفاهی دارند،و بعد یادگیری در تجربه مصرف تاثیر مثبت بر نیت انجام تبلیغات شفاهی دارد هم چنین مشخص شد بعد جریان در تجربه مصرف تاثیری بر شدت دلتنگی ندارد.
One of the main tasks of marketers is understand of consumers and their experiences about products and services and how their experiences influence their feelings. This paper aims to study influence of different aspects of consume experience on post-consume variables (satisfaction, sadness intensity, mouth-to-mouth communication, and behavioral wills). Random stratified sampling was done for data gathering of questionnaires distributed among 385 students of Mashhad Azad University. Confirmatory factor analysis and structural equation model were used for data analysis using AMOS software. This is functional survey. Findings show that pleasure in consume experience has positive influence on satisfaction, sadness intensity, will for oral advertisement, and intention for repetition of experience). Also, escaping from reality in consume experience has positive effects on sadness intensity of consumers. Learning and communication (common experience) in consume experience has positive influence on oral advertisement implementation. Also, . Learning in consume experience has positive influence on oral advertisement will.
https://cs.shahed.ac.ir/article_2347_14f2b6f0c0c42a331582dc52d1e5d3f1.pdf
تجربه مصرف
رضایت
شدت دلتنگی
ارتباطات دهان به دهان
نیات رفتاری
Consume Experience
Satisfaction
Sadness Intensity
Mouth-to-mouth Com-munication
Behavioral Wills
per
دانشگاه شاهد
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-4768
2020-09-26
14
9
45
56
10.22070/14.9.45
2349
بررسی تأثیر استراتژی کسبوکار، بخشندگی و پویایی محیطی بر عملکرد بازاریابی؛ تبیین نقش ممیزی بازاریابی (مطالعه موردی: شرکتهای تولیدکننده دارویی)
Surveying Influence of Business Strategy, Generosity, and Environmental Mobility on Marketing Performance; Determining Marketing Audit Role (Case Study: Pharmaceutic Companies)
مرتضی ملکی مین باش رزگاه
m_maleki@sun.semnan.ac.ir
1
عاطفه شعبانی
at_sh1985@semnan.as.ir
2
دانشگاه سمنان
دانشگاه سمنان
آشنایی سنجیده و علمی با بازارهای گوناگون و توانمندیها و کاستیهای هر بنگاه، مستلزم بررسیهای دورهای و مداوم از عملکرد آن بنگاه است. ابزار پیادهسازی این فرآیند مهم و حساس، ممیزی بازاریابی است. در سایه ممیزی بازاریابی میتوان فهمید شرکت در چه موقعیتی قرار دارد و چگونه میتواند به سمت تعالی و پیشرفت حرکت نماید. هدف این مطالعه توسعه و آزمون مدلی از پیامدهای ممیزی بازاریابی است. این پژوهش کاربردی بوده، از حیث هدف توصیفی است. جامعه آماری از 1454 شرکت دارویی تشکیلشده است. با توجه به جامعه آماری به کمک جدول مورگان حجم نمونه 285 به دست آمد و درنهایت با نمونهگیری ساده، 325 پرسشنامه بهصورت الکترونیکی جمعآوری گردید. پایایی ابزار تحقیق بهوسیله بررسی سازگاری درونی و روایی آن از طریق روایی همگرا و واگرا موردسنجش و تأیید قرار گرفت. بررسی فرضیه ها تحقیق نیز در قالب مدل معادلات ساختاری و به کمک نرمافزار Smart PLS2 انجام شد. در سطح اطمینان 05/0 نتایج نشان داد الف: بخشندگی بیشتر محیطی دلالت بر اجرای کمتر ممیزی بازاریابی دارد، ب: پویایی محیطی در کنار یک استراتژی کسبوکار فعال نقش مهمی در اجرای ممیزی بازاریابی ایفا میکند، ج: ممیزی بازاریابی میتواند به شکل جدی بر عملکرد بازاریابی شرکت تأثیرگذار باشد و د: ممیزی بازاریابی همچون یک میانجی در رابطه بین عوامل محیطی و عملکرد بازاریابی عمل میکند.
Scientific familiarity with different markets and positive and negative points of each institute involves periodic and permanent study of that institute’s performance. The tool for implementing this important procedure is marketing audit. Under marketing audit, position of company and quality of its progress can be understood. The purpose of this paper is developing a model of marketing audit outcomes. This is descriptive functional survey. Statistical population includes 1454 pharmaceutic companies. Sample volume was 285 companies using Morgan table and 325 electronic questionnaires were gathered by simple sampling. Its validity and reliability were measured and approved respectively by convergent and divergent validity as well as study of internal compatibility. Examining the hypotheses were done by structural equation model using SPSS software. In confidence level of 0.05 findings showed that: A) more environmental generosity refers to less marketing audit, B) environmental mobility alongside active business strategy plays important role in implementation of marketing audit, C) marketing audit can seriously affect company’s marketing performance, D) marketing audit is median in relation between environmental factors and marketing implementation.
https://cs.shahed.ac.ir/article_2349_417d53cc5dec170575d4df25314f6a3f.pdf
ممیزی بازاریابی
محیط بازاریابی
عملکرد بازاریابی
Marketing Audit
Marketing Environment
Marketing Performance
per
دانشگاه شاهد
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-4768
2020-09-26
14
9
57
76
10.22070/14.9.57
2351
مفهومپردازی "پرتفولیوی دوسوتوان" در شرکتهای هلدینگ: نظریه پردازی داده بنیاد کلاسیک
Conceptualization of âCustomer Portfo-lioâ in Holdings: Classic Grounded Theo-ry Method
محمد طالاری
m.talari@modares.ac.ir
1
سید حمید خدادادحسینی
khodadad@modares.ac.ir
2
اسداله کردنائیج
3
عادل آذر
4
دانشگاه تربیت مدرس
دانشگاه تربیت مدرس
دانشگاه تربیت مدرس
دانشگاه تربیت مدرس
شرکت ها در مسیر رشد خود به روش های مختلفی فعالیت هایشان را متنوع میکنند و وارد کسب و کارهای جدیدی می شوند. سوال مهمی که این گونه شرکت ها همواره با آن مواجه اند این است که چه چیزی یک پرتفولیوی مناسب را برای شرکت های هلدینگ شکل می دهد؟ در راستای پاسخ به این مسئله مدل های مختلفی توسط محققان و شرکت های مشاوره ارائه شده است اما نقدهای بسیاری نیز به آنها وارد است. با وجود انتقاد زیاد به ابزارها و مدلهای موجود تاکنون مطالعات نظری جامع و مانعی در این حوزه انجام نشده است و خلا وجود الگویی معتبر و علمی در این حوزه شدیدا احساس می شود. در این راستا هدف اصلی این تحقیق ارائه مدلی جدید و کاربردی جهت مدیریت پرتفولیو در شرکتهای هلدینگ ایرانی است. رویکرد تحقیق استقرایی و روش آن کیفی است و برای نظریه پردازی از راهبرد نظریهپردازی دادهبنیاد کلاسیک استفاده شده است. داده ها با ستفاده از روش مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته با 22 مدیر و خبره از 13 سازمان و هلدینگ مختلف جمع آوری شده است. یافتههای تحقیق منجر به مفهوم سازی "پرتفولیوی دوسوتوان" به عنوان پدیدهای نوظهور در سطح شرکتهای هلدینگ شد. براساس این مفهوم شرکت های هلدینگ با ایجاد پرتفولیویی متوازن و متناسب از قابلیت های بهره برداری و کاوش که در دل کسب و کارهایش جای دارند، می تواند به صورت موثر پرتفوی خود را مدیریت کند.
Companies enter to new businesses in their growth route. The important question is that what does compose proper portfolio for holdings? In order to answer this question, different models are provided by researchers but there are critics to them. Lack of scientific and valid model is felt. This paper aims to provide new and functional model for portfolio management in Iranian holdings. This is qualitative inductive survey and classic grounded theory method is applied. Deep semi-structured interview with 22 managers and experts in 13 organizations were collected. Findings led to conceptualization of “customer portfolio” as a new phenomenon in Iranian holdings. Based on this concept, holdings can manage its own portfolio by creating a suitable portfolio of operation and explore capabilities rooted in its business.
https://cs.shahed.ac.ir/article_2351_d551c3413b3acc6071ade5934853936a.pdf
مدیریت پرتفولیوی شرکت
پرتفولیوی دوسوتوان
توازن و تناسب
قابلیت کاوش
قابلیت بهره برداری
Company’s Portfolio Management
Customer Portfolio
Balance and Fitness
Explore
Operation
per
دانشگاه شاهد
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-4768
2020-09-26
14
9
77
90
10.22070/14.9.77
2353
بررسی رابطهی بین ابعاد مسئولیت اجتماعی شرکت و وفاداری مشتری (مورد مطالعه: شرکت حمل و نقل مسافری رجاء)
Surveying the Relation between Aspects of Companyâs Social Responsibility and Cus-tomerâs Loyalty (Case Study: Raja Trans-portation Company)
مهدیه بیاتی صداقت
1
احمد سرداری
1338sardari@gmail.com
2
ناصر یزدانی
n.yazdani@shahed.ac.ir
3
دانشگاه شاهد
دانشگاه شاهد
دانشگاه شاهد
زمانی اذعان می شد که به صرف تولید محصول با کیفیت بالا و قیمت پایین، رضایت مشتری بطور کامل جلب خواهد شد؛ غافل از اینکه محصول ارائه شده چه اثراتی بر محیط زیست و جامعه خواهد داشت. با تشدید رقابت در دنیای کنونی و کمیابی منابع و آلودگی محیط زیست، رویکردهای نوین سازمانی باعث توجه به موضوع مسئولیت اجتماعی شد و سازمان ها دریافتند که علاوه بر مسئولیت اجتماعی، موضوع وفاداری مشتریان نیز حائز اهمیت است و مبنای مهمی در جهت کسب مزیت رقابتی محسوب می شود. هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه ی بین ابعاد مسئولیت اجتماعی شرکت و وفاداری مشتریان است که بر اساس آن یک فرضیه اصلی و ده فرضیه فرعی مطرح گردیده است. این تحقیق از نظرهدف یک مطالعه کاربردی و از جهت ماهیت توصیفی پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه این تحقیق مشتریان شرکت قطارهای مسافری رجاء است که با نمونه گیری تصادفی، 403 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده اند. از مجموع ده فرضیه فرعی مطرح شده در این تحقیق، هشت فرضیه مورد تایید قرار گرفته و دو فرضیه نیز رد شدند. به عبارت دیگر، نتایج حاصله نشان دادند که میان مسئولیت اجتماعی شرکت از دیدگاه (جامعه، مشتریان و کارکنان) و شناخت(شرکت-مشتری)، مسئولیت اجتماعی شرکت از دیدگاه کارکنان و رضایت مشتری، شناخت(شرکت-مشتری) و رضایت مشتری، شناخت(شرکت-مشتری) و رفتار خرید مجدد، رضایت مشتری و رفتار توصیه خرید، و رضایت مشتری و رفتار خرید مجدد رابطه مستقیم وجود دارد؛ لیکن، میان مسئولیت اجتماعی شرکت از دیدگاه مشتریان با رضایت مشتری و شناخت (شرکت-مشتری) با رفتار توصیه خرید، رابطه مستقیم وجود ندارد.
Once upon a time it was believed that only high quality and low cost will catch customer’s view, disregarding the fact that providing a product can affect environment and society. With high competition, lack of water resources, and environmental pollution, modern approaches led to consider social responsibility and organizations understood that customer’s loyalty is important in addition to social responsibility which is critical to competitive advantage. This paper aims to study the relation between aspects of company’s social responsibility in which one major hypothesis and ten minor hypotheses are posed. This is functional descriptive correlation survey. The statistical population is Raja train passengers while 403 people were selected by random sampling. 8 out of 10 hypotheses were approved. In other words there are direct relation between company’s social responsibility from viewpoint of (society, customers, and employees) and perception (company-customer), company’s social responsibility from viewpoint of employees and customer’s satisfaction, perception (company-customer) and customer’s satisfaction, perception (company-customer) and repeated purchase behavior, customer’s satisfaction and suggestion for purchase, and finally customer’s satisfaction and repeated purchase behavior. But there is no direct relation between company’s social responsibility from viewpoint of customers and customer’s satisfaction, as well as , perception (company-customer) and suggestion for purchase.
https://cs.shahed.ac.ir/article_2353_02735d1ba137ceb1be45637076b5bc59.pdf
مسئولیت اجتماعی شرکت
وفاداری
رضایت مشتری
Company’s Social Responsibility
Loyalty
Customer’s Satisfaction