per
دانشگاه شاهد
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-4768
2020-09-26
15
12
1
16
10.22070/cs.2019.15.12.1
2397
بررسی اثر بازاریابی رابطهای مؤسسات خیریه بر واکنشهای رفتاری خیرین (مورد مطالعه: کمیته امداد امام خمینی شهرستان ایلام)
Investigating the Effects of Relationship Marketing of Charitable Organizations on Benefactors Behavioral Responses (Case Study: Imam Khomeini Relief Committee of Ilam City)
عظیم زارعی
a_zarei@semnan.ac.ir
1
وحید شرفی
vahidsh282@gmail.com
2
فاطمه ملکی
f_maleki72@yahoo.com
3
هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی تعاملی نقش بازاریابی رابطهای موسسات خیریه بر واکنشهای رفتاری خیرین میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات تحقیق، توصیفی-پیمایشی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل خیرین و حامیان کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان ایلام هستند که باتوجه به نامحدود بودن جامعه آماری تعداد 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری در این تحقیق نمونهگیری در دسترس است. ابزار گردآوری اطلاعات نیز پرسشنامه میباشد که روایی و پایایی آن تائید شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار ویژوال پی ال اس استفاده شده است. نتایج نشان میدهند که بازاریابی رابطهای در موسسات خیریه بر اعتماد و تعهد خیرین تاثیر مثبت و معناداری دارد، اعتماد خیرین به موسسات خیریه بر تعهد آنها دارای تاثیر مثبت و معناداری میباشد، تعهد خیرین به موسسات خیریه بر تبلیغات دهان به دهان مثبت و اهدای کمک تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین باورهای مذهبی بر رابطه بین تعهد خیرین و اهدای کمک از سوی آنها نقش تعدیلگر دارد.
The purpose of this study is to provide an interactive model of the role of charity relationship marketing on the behavior of the benefactors. The present research is applied in terms of purpose and in terms of collecting information, it is descriptive-survey. The statistical population of the research consisted of the charities and the supporters of the Imam Khomeini Relief Committee of Ilam which according to the unrestricted statistical society, 384 people were selected as the sample. Sampling method In this research is the available sampling. The data gathering tool was a questionnaire whose validity and reliability were confirmed. PLS visual analysis software has been used to analyze the data. The results showed that affiliated marketing in charity organizations has a positive and significant effect on the trust and commitment of the benefactors. The trust of the benefactors to the charitable organizations has a positive and significant effect on their commitment. Benefactors commitment to charitable organizations has a positive and significant effect on positive oral advertising and donation of help. Also religious beliefs plays a moderating role in the relationship between the commitment of the benefactors and their donation.
https://cs.shahed.ac.ir/article_2397_a57a21a79022bbe8dd1fcbd762884c13.pdf
بازاریابی رابطه ای
اعتماد
تعهد
واکنشهای رفتاری
باورهای مذهبی
تبلیغات دهان به دهان مثبت
اهدای کمک
Relationship Marketing
trust
Commitment
Behavioral responses
Religious Beliefs
Positive oral advertising
Donation
per
دانشگاه شاهد
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-4768
2020-09-26
15
12
17
30
10.22070/cs.2019.15.12.17
2399
شناسایی عوامل مؤثر بر پذیرش تبلیغات دهانبهدهان الکترونیک در اینستاگرام
Identification of effective factors on the acceptance of mouth-to-mouth advertising on Instagram
عباس عباسی
aabbasi@shirazu.ac.ir
1
ابوالقاسم ابراهیمی
aebrahimi@shirazu.ac.ir
2
جمال بیگی
jamalbeygi@yahoo.com
3
دانشگاه شیراز
دانشگاه شیراز
دانشگاه شیراز
امروزه افراد برای تصمیمگیریهای خود راجع به خرید کالاها یا استفاده از خدمات به اطلاعاتی که از ارتباطات دهانبهدهان به دست میآورند، اعتماد بیشتری دارند. از طرفی با توجه به گسترش فضای مجازی در بین افراد و استفاده روز افزون آن در بین افراد جامعه، این تبلیغات بیشتر در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی، انتشار مییابد. با این وجود، اما همهی این تبلیغات نوع تبلیغات مورد پذیرش مخاطبان قرار نمیگیرد لذا هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر پذیرش تبلیغات دهان به دهان الکترونیک در شبکهی اجتماعی اینستاگرام میباشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف از نوع پژوهش کاربردی است. همچنین این پژوهش از نظر روش اجراء نوع اکتشافی است؛ زیرا و رابطه بین متغیرهای مختلف را کشف و تعیین میکند. در این پژوهش برای ساخت مدل از روش تحلیل محتوی کیفی جهتدار که ازجمله روشهای کیفی است، استفاده شده است. در این روش از مدل الگوی پیشنهادی دارای7 بعد و 38 شاخص است. که ابعاد مدل پژوهش عبارتند از: کیفیت تبلیغات دهانبهدهان الکترونیک، اعتبار تبلیغات دهانبهدهان الکترونیک، ویژگیهای ظاهری، عوامل موقعیتی، ویژگیهای فردی دریافتکنندهی تبلیغات دهانبهدهان الکترونیک، کمیت پیام تبلیغاتی و عوامل اجتماعی.
Today, people are more confident in their decision-making about purchasing goods or using the service to get information from mouth-links. On the other hand, due to the expansion of cyberspace among the people and the increasing use of it among the community, these ads are spreading more in cyberspace and social networks. However, all of these advertisements are not the type of ads that are accepted by the audience. Therefore, the purpose of the present study is to identify the factors influencing the acceptance of mouth-to-mouth advertising in the Instagram social network. The present research is an applied research in terms of purpose. Also, and exploratory in terms of the method of execution, since it identifies the relationship between different variables. In this research, for constructing a model, quality-oriented content analysis method is used, which is a qualitative method. In this method, the proposed model has 7 dimensions and 38 indexes. The dimensions of the research model are: the quality of electronic mouth-to-mouth advertisement, the validity of electronic mouth-to-mouth advertising, apparent features, situational factors, the individual characteristics of the
recipients of electronic mouth-to-mouth ads, the amount of promotional message and social factors
https://cs.shahed.ac.ir/article_2399_73a85f8a5b494e879ccc5a3e71e8323f.pdf
تبلیغات دهان به دهان الکترونیک
تحلیل محتوی کیفی
شبکههای اجتماعی
mouth-to-mouth advertising
qualitative content analysis
Social networks
per
دانشگاه شاهد
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-4768
2020-09-26
15
12
31
48
10.22070/cs.2019.15.12.31
2401
تاثیر مدیریت ارتباط با مشتری بر بهبود فرآیندهای داخلی، رضایت مشتریان و سودآوری (مورد مطالعه: شعب سازمان تامین اجتماعی اصفهان)
The Effects of Customer Relationship Management on Improving Internal Processes, Customer Satisfaction and Profitability (Case Study: Isfahan Social Security Organization Branches)
مجید محمدشفیعی
m.shafiee@ase.ui.ac.ir
1
محسن سیفی
mohsen.seify@ase.ui.ac.ir
2
مرجان محمدی
marjan.mohamadi89@yahoo.com
3
دانشگاه اصفهان
دانشگاه اصفهان
دانشگاه اصفهان
هدف این پژوهش، شناسایی و مدل سازی مهمترین عوامل درون سازمانی و برون سازمانی در پیاده سازی موفق سیستم مدیریت ارتباط با مشتری در سازمان تامین اجتماعی و تاثیر آن بر بهبود فرآیندهای داخلی سازمان از یک سو و رضایت مشتریان و سودآوری از سوی دیگر است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران و کارشناسان ارشد سازمان تامین اجتماعی استان اصفهان میباشد که از بین آنها 285 نفر به روش تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته با 40 گویه استفاده گردید که اعتبار آن با روایی محتوا از نوع صوری و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 77/0 تایید گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه های پژوهش از رویکرد معادلات ساختاری و از نرم افزارهای SPSS22 و AMOS22 استفاده شد و مقادیر برازش (از جمله CMIN/df = 3.21, CFI = .92, RMSEA = .069)، حاکی از تایید مدل پژوهش بود. نتایج پژوهش ضمن شناسایی مهمترین عوامل موثر در پیاده سازی مدیریت ارتباط با مشتری، نشان داد که اجرای اثربخش مدیریت ارتباط با مشتری بر بهبود فرآیندهای داخلی سازمان، سودآوری و رضایت مشتریان آن تاثیر مثبت دارد.
The purpose of this study is to identify and model the most important internal and external factors in the successful implementation of customer relationship management system in social security organization and its effects on improving internal processes of the organization on the one hand and customer satisfaction and profitability on the other. The statistical population of the study consisted of senior managers and senior staff of Social Security Organization of Isfahan Province, among whom 285 were selected by simple random sampling. A researcher-made questionnaire with 40 items was used to collect data. Its reliability was confirmed by the content validity and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha coefficient of 0.77. SPSS22 and AMOS22 software and structural equation approach were used to analyze the data and test the research hypotheses. The fitting values (including CMIN / df = 3.21, CFI = .92, RMSEA = .069) were confirmed. The research model was. The results of the research, while identifying the most important factors in implementing customer relationship management, showed that effective implementation of customer relationship management has a positive effect on improving internal processes of organization, profitability and customer satisfaction
https://cs.shahed.ac.ir/article_2401_35703efa0d96e1ada2dfbd731fcf0681.pdf
مدیریت ارتباط با مشتری
سازمان تامین اجتماعی
فرآیندهای داخلی
رضایت مشتریان
سودآوری
Customer Relationship Management
Social Security Organization
Internal Processes
Customer satisfaction
Profitability
per
دانشگاه شاهد
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-4768
2020-09-26
15
12
49
65
10.22070/cs.2019.15.12.49
2403
بررسی تأثیر استراتژیهای بازاریابی بر عملکرد بازاریابی شرکتهای صنایع پوشاک و ساختمانی در شرایط رکود اقتصادی
The Effects of Marketing Strategies on Marketing Performance of Apparel and Construction Companies in Recession Conditions
اسماعیل ملک اخلاق
malekakhlagh@guilan.ac.ir
1
سید رضا میرعسکری
rmiraskari@guilan.ac.ir
2
محدثه امین
mohades.amin68@gmail.com
3
دانشگاه گیلان
دانشگاه گیلان
دانشگاه گیلان
محیط کسب و کار امروز بسیار پیچیده و پویا بوده و این امر زمانی پیچیدهتر خواهد شد که رکود اقتصادی نیز بر شرایط اقتصادی کشور حاکم و بخشهای تولیدی و خدماتی را فرا گرفته باشد. در چنین شرایطی که شرکتها با رکود نیز همراه هستند، اتخاذ استراتژیهای بازاریابی به عنوان فرآیندی که به شرکت اجازه میدهد تا با تمرکز منابع بر روی فرصتهای بهینه به اهداف افزایش فروش و مزیت رقابتی پایدار دست یابد کارساز بوده و میتواند شرکتها را در بهبود مستمر عملکردشان یاری رسانده و با شرایط پویای بازار رقابتی همگام نماید. از جمله صنایعی که امروزه دارای چنین وضعیت پیچیدهای هستند، دو صنعت پوشاک و ساختمانِ کشور هستند؛ به طوری که با کاهش تقاضا مواجهاند و نیازمند اتخاذ استراتژیهای بازاریابی مناسبی هستند. لذا اهداف پژوهش بررسی تأثیر استراتژیهای بازاریابی بر عملکرد بازاریابی شرکتهای صنایع پوشاک و ساختمانی و رتبهبندی آنها در شرایط رکود اقتصادی در نظر گرفته شد. برای دستیابی به هدف پژوهش علاوه بر مطالعات کتابخانهای ، مطالعات میدانی صورت گرفت و پرسشنامهای با 27 سؤال تدوین و پس از تأیید روایی محتوا، میان مدیران ارشد ، تولید ، بازاریابی و تحقیقوتوسعه 9 شرکت تولیدی پوشاک و 20 شرکت در صنعت ساختمان بهروش نمونهگیری قضاوتی هدفمند توزیع گردید و بعد از گردآوری، پایایی پرسشنامه نیز با آلفا کرونباخ بالاتر از 7/0، به لحاظ علمی پذیرفته شد. دادهها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری، مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد مقادیر شاخصهای برازش مدل مناسب بوده و نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که دو استراتژی بازاریابی تفکیکی و تمرکزی بر عملکرد بازاریابی شرکتها تأثیر مثبت و معناداری میگذارند؛ اما تأثیر استراتژی بازاریابی یکسان بر عملکرد بازار شرکتها منفی بود. همچنین نتایج آزمون فریدمن نشان داد استراتژی بازاریابی تفکیکی در هر دو صنعت، در رتبه اول قرار گرفتند.
Today's business environment is very complex and dynamic, and this will be even more complicated when the economic downturn is also affecting the economic conditions of the country and the manufacturing and service sectors. In such a situation where firms are also in recession, the adoption of marketing strategies as a process that allows the company to achieve the goals of increased sales and sustainable competitive advantage by focusing resources on optimal opportunities and can help companies to continually improve their performance. This process will help them to keep pace with dynamic and competitive market conditions. Among the industries that today have such a complicated situation, are the apparel and construction industries. They are facing declining demand and need to adopt appropriate marketing strategies. Therefore, the research goals were to investigate the effects of marketing strategies on the marketing performance of apparel and construction companies and their ranking in terms of economic downturn. In order to achieve the research objective, in addition to library studies, field studies were conducted and a questionnaire with 27 questions was formulated and after verifying its content validity, it was distributed among senior managers of production, marketing and research of 9 apparel companies and 20 companies in the construction industry who were selected through purposeful judgment sampling. After data collection, the reliability of the questionnaire with Cronbach's alpha was figured higher than 0.7 and it was found acceptable scientifically. Data were analyzed by structural equation modeling. The results of the confirmatory factor analysis showed that the fitting indexes of the model were appropriate and the results of the path analysis showed that separation marketing strategy and centralized marketing strategy have a positive and significant effect on the marketing performance of the companies, but the effect of the similar marketing strategy on the performance of the corporate market was negative. Also, the results of Friedman's test showed that segregation marketing strategy in both industries was ranked first
https://cs.shahed.ac.ir/article_2403_c1470761a5a586d42af9b56dad3ef9a3.pdf
استراتژی بازاریابی
عملکرد بازاریابی
رکود اقتصادی
صنعت ساختمان
صنعت پوشاک
marketing strategy
Marketing Performance
economic recession
construction industry
clothing industry
per
دانشگاه شاهد
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-4768
2020-09-26
15
12
66
76
10.22070/cs.2019.15.12.66
2406
بررسی ساختار و تدوین الگوی انتخاب بازارهای صادراتی ایران؛ مطالعه موردی محصولات کیوی، سیب و انگور
Investigating the structure and compilation of the selection model for Iranian export markets
حامد رفیعی
hamedrafiee@ut.ac.ir
1
سید شهاب میرباقری
sh.mirbaghery@ut.ac.ir
2
حامد اکبرپور
akbarpoor_hamed@ut.ac.ir
3
الهام جلیلی
4
دانشگاه تهران
دانشگاه تهران
دانشگاه تهران
دانشگاه آزاد واحد کرج
یکی از استراتژیهای مهم در توسعه اقتصاد کشور، توسعه صادرات غیرنفتی است. در راستای افزایش سیاست صادرات غیرنفتی،شناخت اولویتهای تولیدات داخلی که شرایط لازم جهت نفوذ در بازارهای جهانی را دارا باشند، امری ضروری به نظر میرسد. در این مطالعه به بررسی ساختار بازار جهانی سه محصول سیب، انگور و کیوی و قدرت بازاری ایران در کشورهای هدف نسبت به رقبا با استفاده از شاخص هرفیندال- هیرشمن و همچنین اولویتبندی کشورهای هدف ایران بر اساس برآورد شاخصهای تداوم بازاری، میانگین قیمت دلاری، میانگین سهم وارداتی کشور هدف، ضریب نوسان قیمت دلاری و ضریب نوسان سهم وارداتی کشور هدف با استفاده از رهیافت تاکسونومی عددی پرداختهشده است. نتایج اولویتبندی کشورهای هدف ایران برای محصول سیب نشان میدهد که کشورهای امارات، ترکمنستان و عربستان در اولویت اول تا سوم قرار دارند. میانگین سهم وارداتی آنها به ترتیب برابر با 62/15، 72/11و 75/6 میباشد. ساختار بازار جهانی سیب، انگور و کیوی بیانگر این مطلب است ساختار بازار این سه محصول طی دوره 2001 تا 2014 به ترتیب انحصار چند جانبه باز، بین انحصار چند جانبه باز و انحصار چند جانبه بسته و انحصار چند جانبه بسته میباشد. با توجه به نتایج اولویتبندی کشورهای هدف برای هر سه محصول مختلف پیشنهاد میشود با استفاده از تفاهمنامههای ترجیحی و دوطرفه اقدام به بازاریابی این سه محصول در کشورهای اولویتبندی شده گردد تا شرایط لازم برای تغییر الگوی صادراتی و رسیدن به الگوی پیشنهادی مهیا شود.
Non-oil export development is one of the important strategies of the country's economic development. In line with the policy of increasing non-oil exports, recognizing the priorities of domestic products that have the necessary conditions for global market penetration, seems necessary. In this study, the structure of the global market for apples, grapes and kiwi fruit, and market power of Iran in target countries compared to rivals using the Herfindal-Hirschman index, as well as the prioritization of target countries of Iran, based on the estimation of market sustainability indicators, the average price of the dollar, the average import share of the target country, the coefficient of fluctuation of the price of the dollar and the coefficient of fluctuation of the imported share of the target country have been studied using numerical taxonomic approach. The results of the prioritization of the target countries of Iran for apples show that the UAE, Turkmenistan and Saudi Arabia comprise the first to third priorities. The global market structure for apples, grapes and kiwi fruit suggests that the market structure of these three products during the period from 2001 to 2014 is an open multilateral monopoly, between open and closed multilateral monopoly, and closed multilateral monopoly respectively. With regard to the results of prioritizing the target countries for the three products, it is suggested to use the preferential and bilateral agreements to market these three products in the countries that have been stratified so that the conditions for changing the export pattern and reaching the proposed model are prepared.
https://cs.shahed.ac.ir/article_2406_09681cdef036e0d0c53f17393bd627a2.pdf
ساختار بازار
تاکسونومی عددی
شاخص هرفیندال- هیرشمن
Market structure
Numerical taxonomy
Herfindal-Hirschman index
per
دانشگاه شاهد
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-4768
2020-09-26
15
12
77
92
10.22070/cs.2019.15.12.77
2407
مدلسازی عوامل بروز رفتار غیرکارکردی مشتریان نمایندگیهای شرکتهای خودروسازی ایران-خودرو و سایپا در کلانشهر اهواز
Modeling influential factors in incidence of customers dysfunctional behavior
مهدی نداف
mahdi.nadaf@gmail.com
1
شهناز نخیلی کوتی
stardom90@yahoo.com
2
ادریس محمودی
e.daneshjou@yahoo.com
3
دانشگاه شهید چمران اهواز
دانشگاه شهید چمران اهواز
دانشگاه شهید چمران اهواز
شواهد مبتنی بر ادبیات پژوهش نشان میدهد مشتریان در طی فرایند مبادله، به شیوهای مطلوب و کارکردی رفتار میکنند، اما گاهی، مشتریان رفتارهای غیرکارکردی از خود بروز میدهند و به این ترتیب مشکلاتی را برای سازمانها، کارکنان و حتی دیگر مشتریان به وجود میآورند. رفتار غیر کارکردی مشتریان متاثر از عوامل مختلفی است. با توجه به نقش و اهمیت مشتری در بقای سازمان، مدیران نیازمند درک اهمیت این عوامل هستند. . از آنجا که مطالعات معدودی این جنبه از رفتار مشتریان را مورد توجه قرار دادهاند، در نتیجه هدف تحقیق حاضر، سنجش میزان تاثیر عوامل موثر بر بروز رفتارهای غیرکارکردی مشتریان است. نمونه آماری تحقیق، مشتریان نمایندگیهای خدمات پس از فروش شرکتهای خودروسازی (ایران خودرو و سایپا) در کلانشهر اهواز است. دادههای گردآوری شده از 385 پرسشنامه قابل بررسی با کمک روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج آزمونهای آماری نشان داد، هر سه عامل شناسایی شده شامل آشفتگی فضای ارائه خدمات، نارضایتی از خدمات و خصوصیت اشکالتراشی بر بروز رفتار غیرکارکردی مشتری به طور مستقیم تأثیر گذار هستند.
Evidence-based literature suggests that customers behave in a desirable and functional way during the exchange process, but sometimes, customers display inappropriate behaviors, thus causing problems for organizations, employees, and even other customers. They come. The non-functional behavior of customers is affected by several factors. Given the role and importance of the customer in the survival of the organization, managers need to understand the importance of these factors. . Since few studies have focused on this aspect of customer behavior, the purpose of this study is to measure the impact of effective factors on the incongruity of customer behaviors. The statistical sample of the research is the customers of the after sales service dealers of the automobile companies (Iran Khodro and Saipa) in Ahwaz metropolis. Data collected from 385 questionnaires were analyzed using structural equation method and PLS software. The results of the statistical tests showed that all three identified factors, including disturbance of service space, discontent with services and bug-specific characteristics, directly affect the incidence of inappropriate customer behavior.
https://cs.shahed.ac.ir/article_2407_139c25fcda4ea00325417a988a8c3995.pdf
رفتار غیرکارکردی مشتری
نارضایتی از خدمات
خصوصیت اشکالتراشی
آشفتگی فضای ارائه خدمات
Inefficient customer behavior
Service dissatisfaction
Disturbance characteristics
Disturbance of service space
Customers of Irankhodro and Saipa automotive companies
per
دانشگاه شاهد
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-4768
2020-09-26
15
12
93
108
10.22070/cs.2019.15.12.93
2410
بررسی تاثیر گرایش کارآفرینانه بر توان صادراتی شرکتهای کوچک و متوسط با میانجیگری قابلیت یادگیری سازمانی و عملکرد نوآوری
Investigating the Impact of entrepreneurial orientation on the export power of small and medium enterprises with emphasis on mediating role of organizational learning capability and innovation performance
داود فیض
feiz1353@gmail.com
1
عاطفه شعبانی
feiz1353@gmail.com
2
دانشگاه سمنان
دانشگاه سمنان
در دنیای کنونی توسعهی صادرات تنها به افزایش درآمد ارزی از طریق صادرت کالا و خدمات محدود نمیشود بلکه نقش مهمتری را به عنوان یک استراتژی رشد و حتی توسعه اقتصادی در جهان به عهده دارد. از اینرو اینکه چطور میتوان یک صادرکننده موفق بود، روز به روز اهمیت بیشتری یافت. هدف اصلی در این پژوهش مطالعه تأثیر گرایش کارآفرینانه بر توان صادراتی از طریق بررسی نقش میانجیگری یادگیری سازمانی و عملکرد نوآوری در شرکتهای صادراتی کوچک و متوسط بوده است. هدف این تحقیق از نوع کاربردی و روش انجام آن توصیفی همبستگی است. جامعه آماری از 1000 شرکت کوچک و متوسط، فعال در بخش صادرات و عضو پایگاه اطلاع رسانی صنایع کوچک و متوسط تشکیل شده است. با توجه به جامعه آماری به کمک جدول مورگان حجم نمونه 278 به دست آمد و درنهایت با نمونهگیری خوشهای، 305 پرسشنامه بهصورت الکترونیکی جمعآوری گردید. پایایی ابزار تحقیق بهوسیله بررسی سازگاری درونی و روایی آن از طریق روایی همگرا و واگرا موردسنجش و تأیید قرار گرفت. بررسی فرضیات تحقیق نیز در قالب مدلیابی معادلات ساختاری و به کمک نرمافزار لیزرل انجام شد. برای جمع آوری اطلاعات از سه پرسشنامه استاندارد گرایش کارآفرینانه، قابلیت یادگیری سازمانی و عملکرد نوآوری استفاده گردید و توان صادراتی نیز هماهنگ با ادبیات این حوزه به عنوان سهم صادرات در کل فروش هر شرکت در نظر گرفته شد. در سطح اطمینان 05/0 نتایج آزمون فرضیههای تحقیق ضمن تأیید تأثیر گرایش کارآفرینانه بر توان صادراتی نشان داد علاوه بر اینکه گرایش کارآفرینانه به صورت مستقیم موجب افزایش توان صادراتی شرکتها میشود؛ میتواند به صورت غیرمستقیم و از طریق دو متغیر میانجی عملکرد نوآوری و قابلیت یادگیری سازمانی نیازها و خواستههای پنهان و بیان نشدهی مشتریان در بازارهای جهانی را شناسایی کرده و بر این اساس توان صادراتی شرکتها را افزایش دهد.
In the current world, export development is not only limited to increasing foreign exchange earnings through export of goods and services, but also plays a more important role as a growth strategy and even economic development in the world. So, how can a successful exporter become more relevant every day? Present research aimed to study the effects of entrepreneurial orientation on export power through investigating the mediatory role of organizational learning and innovation performance in small and medium sized exporting companies. The research is applied in terms of purpose and descriptive correlational in terms of data collection method. The statistical society consisted of 1000 small and medium enterprises, active in the export sector, that are members of and listed in the Small and Medium Business Information Base. Regarding the statistical population, the sample size, based on Morgan's table, was 278. Through cluster sampling, 305 questionnaires were collected electronically. The reliability of the research tool was verified by internal consistency and its validity through convergent and divergent validity. The research hypotheses were verified in the framework of Structural Equation Modeling with the help of LISREL software. For collecting information, three standard questionnaires for entrepreneurial orientation, organizational learning capability, and innovation performance were used and the export power, consistent with the literature of the field, was considered as the share of export in the total sales of each company. At the confidence level of 0.05, the test results of the research hypotheses, while confirming the effect of entrepreneurial orientation on export power, showed that entrepreneurial orientation directly increases the company's export capacity; it can indirectly, and through two mediatory variables of innovation performance and the organizational ability to learn, identify the unconsidered needs and wants of the customers in the global market and, accordingly, increase the export power of the companies.
https://cs.shahed.ac.ir/article_2410_ef7de53e6847a05716dfcc0d9bc5a503.pdf
گرایش کارآفرینانه
توان صادراتی
عملکرد نوآوری
قابلیت یادگیری سازمانی
شرکت های کوچک و متوسط
entrepreneurial orientation
export power
innovation performance
organizational learning ability
small and medium enterprises
per
دانشگاه شاهد
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-4768
2020-09-26
15
12
109
124
10.22070/cs.2019.15.12.109
2412
سنجش اثربخشی تبلیغات با تمرکز بر چهره انسانی
Measuring the effectiveness of ads by focusing on human face
سپیده نصیری
sepideh.nasiri@ut.ac.ir
1
مسعود کیماسی
keimasi@ut.ac.ir
2
نگار سماکنژاد
nsammaknejad@gmail.com
3
طهمورث حسنقلی پور
thyasory@ut.ac.ir
4
دانشگاه تهران پردیس البرز
دانشگاه تهران دانشکده مدیریت
پژوهشکده علوم شناختی و مغز دانشگاه شهید بهشتی
دانشگاه تهران دانشکده مدیریت
تبلیغات بعنوان اصلیترین راه برقراری ارتباط با مخاطب و مشهورترین شکل بازاریابی تنها زمانی میتواند زنده بماند و رشد کند که متمرکز بر اثربخشی باشد. همچنین چهره انسانی در تبلیغات به عنوان رایج ترین ابزار ارتباطی کارا، بخش مهمی از سرمایه های کلان تبلیغات را به خود تخصیص داده و استفاده از آن همچنان در حال توسعه است. با توجه به اهمیت سنجش اثربخشی تبلیغات و ناکارآمدی رویکردهای ارتباطی ما در این پژوهش بر آنیم تا با استفاده از رویکردهای ارتباطی و مشاهده ای بصورت مکمل و مقایسهای، در قالب طرح آزمایشی، تاثیر استفاده از چهره انسانی را بر اثربخشی تبلیغات بسنجیم. پژوهش در بازه زمانی شش ماهه در مکان آزمایشگاه ردیاب چشمی پژوهشکده علوم شناختی دانشگاه شهید بهشتی انجام گردید. نتایج نشان می دهد استفاده یا عدم استفاده از چهره انسانی، بر توجه بصری مخاطبان به ویژگی های تصویری و متنی تبلیغ تاثیرگذار است، به نحوی که چهره انسانی منجر به جلب توجه بیشتر مخاطب به تبلیغ و خصوصا بخش تصویری تبلیغ میگردد. در نهایت تاثیر گذاری استفاده یا عدم استفاده از چهره بر اثربخشی تبلیغات در تعداد محدود آزمودنی با استفاده از ابزار مشاهدهای ردیابچشمی قابل بررسی بوده و ابزار ارتباطی پرسشنامه تفاوت معناداری را گزارش نمینماید. به عبارتی رویکرد مشاهدهای به عنوان مکمل اطلاعات حاصل از رویکرد ارتباطی، اطلاعات شناختی و احساسی که از پرسشنامه بدست نمیآید را ارائه می نماید.
Advertising as the main way of communicating with the audience and the most popular form of marketing can only survive and grow in the long run, focusing on effectiveness. Also, the human face in advertising as the most commonly used communication tool, allocates a large part of the massive advertising capital and its use is still under development. Considering the importance of measuring the effectiveness of advertising and the inefficiency of our communication approaches, in this study, we will use a complementary and comparative observational approach in the form of a pilot project to measure the impact of using the human face on the effectiveness of advertising. The research was carried out in a six-month time frame at the location of the eye-witness lab of the Institute of Cognitive Sciences at Shahid Beheshti University. The results showed that the use or non-use of the human face influences the visual attention of the audience to the visual and textual features of the advertisement, in such a way that the human face leads to attracting more attention of the audience to the advertisement, especially the image section. Finally, the effects of using or not using the face on the effectiveness of advertising in a limited number of subjects can be evaluated using an ocular tracking tool and the communication tool of the questionnaire does not report a significant difference. In other words, the observational approach is presented as a complement to the information obtained from the communication approach, provides us with cognitive and emotional information that cannot be obtained from the questionnaire
https://cs.shahed.ac.ir/article_2412_4b8c123da0c09fb656b0b771e8027598.pdf
اثربخشی تبلیغات
رویکرد ارتباطی
رویکرد مشاهده ای
ردیاب چشمی
چهره انسانی
: Ad Effectiveness
Communication Approach
Observation Approach
Eye Tracker
Human Face
per
دانشگاه شاهد
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-4768
2020-09-26
15
12
125
142
10.22070/cs.2019.15.12.125
2414
الگوی ریسکهای مدیریت راهبردی در صنعت بیمه ایران
Strategic Management Risks Model in the Iranian Insurance Industry
نادر مظلومی
nadermazloomi@gmail.com
1
مهدی حقیقی کفاش
haghighimehdi@yahoo.com
2
وحید خاشعی
khashei@atu.ac.ir
3
علی اکبر ناطقی
aliakbar_nateghi2004@yahoo.com
4
دانشگاه علامه طباطبائی
دانشگاه علامه طباطبائی
دانشگاه علامه طباطبائی
مدیریت راهبردی یکی از راههایی است که میتواند کمک شایانی به شرکتهای بیمه ایرانی کند تا با تحولی جدی بتوانند در جایگاه شایسته خود در سطح جهان قرار گیرند. نتایج تحقیقات حاکی از آن است که بسیاری از فرایندهای راهبردی در سازمانها به شکست منجر میشوند. راهبردهایی که با شکست مواجه میشوند، علاوه بر تحمیل هزینههای اضافی به سازمان، موجب از دست رفتن فرصتها و منافع آتی و همچنین آسیب به سودآوری و مزیت رقابتی میشوند. به عواملی که موجب شکست راهبردها میشوند اصطلاحاً ریسکهای مدیریت راهبردی (یا ریسکهای راهبردی) اطلاق میشود که هدف این تحقیق، شناسایی این دسته از ریسکها برای صنعت بیمه ایران است تا مدیران بیمهای پیش از آغاز فرایندهای راهبردی با موانع پیش روی خود آشنا شده و در نتیجه بهتر بتوانند با آنها مقابله کرده و احتمال موفقیت راهبردها را بالا ببرند. طبق بررسیهای انجام شده تاکنون هیچ تحقیقی در کشور در این باره انجام نشده است. برای شناسایی ریسکهای مدیریت راهبردی در صنعت بیمه ایران، از روش دادهبنیاد استفاده شده و دادههای مورد نیاز تحقیق از طریق مصاحبههای عمیق با تعدادی از خبرگان و پژوهشگران برجسته صنعت بیمه جمعآوری شده است. این افراد به روش قضاوتی و گلوله برفی انتخاب شدهاند. مصاحبهها به روش کدگذاری با بهره گیری از نرم افزار اطلس تی تحلیل شدهاند که در نتیجه آن ابتدا 97 مفهوم شناسایی شد و پس از طبقهبندی، ریسکهای مدیریت راهبردی صنعت بیمه ایران در قالب ریسکهای منابع انسانی، ریسکهای تجاری (محیطی)، ریسکهای عملیاتی و ریسکهای وقایع شناسایی شدند.
Strategic management is one of the ways through which Iranian insurance companies may attain their deserving position globally. Research results indicate that many strategic processes in organizations lead to failure. Strategies that fail, in addition to imposing additional costs on the organization, will cause loss of future opportunities and benefits as well as damage to profitability and competitive advantage. Strategic management risks (or strategic risks) are used to address the factors that defeat strategies. The purpose of this study is to identify these risks for the Iranian insurance industry, so that risk managers become familiar with the obstacles ahead of them before the start of strategic processes.And to enable them to cope with such obstacles and increase the likelihood of success of the strategies. According to the study conducted, no related research has been carried out in this country so far. To identify the strategic management risks in the Iranian insurance industry, the data base method has been used and the data required for the research has been collected through in-depth interviews with a number of prominent experts in the insurance industry. These people are selected by judgment and snowball. The interviews were analyzed using codec method using the Atlas software. As a result, 97 concepts were identified first and, after classification, the strategic management risks of the Iranian insurance industry in the form of human resource risks, business risks (environment), operational risks and event risks Were identified.
https://cs.shahed.ac.ir/article_2414_ee96f7db6d3bd0869f2e9eb2e26d54b1.pdf
ریسک مدیریت راهبردی
ریسک مدیریت استراتژیک
ریسک راهبردی
صنعت بیمه
دادهبنیاد
Strategic Management Risk
Strategic Risk
Insurance Industry
Database
per
دانشگاه شاهد
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-4768
2020-09-26
15
12
143
169
10.22070/cs.2019.15.12.143
2416
تأثیر محرکهای ذهنی، اجتماعی و رفتاری بر درگیری برند مصرفکننده: مقایسهی بین کالاهای لذت جویانه و کارکردی
The effects of mental, social and behavioral stimuli on consumer brand conflicts:Comparison between pleasure and functional goods
محمدعلی عبدالوند
abdolvand_ma@yahoo.com
1
امین موجودی
amojoodi@yahoo.com
2
هاشم نیکومرام
3
محسن خون سیاوش
siavash@qiau.ac.ir
4
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه آزاد اسلامی
درگیری برند مصرف کننده، مفهومی جدید در ادبیات بازاریابی است که روز به روز توجه بیشتری را از سوی دانشگاهیان و محققان به خود جلب می کند. علت توجه روزافزون به این پدیده، تاثیری است که مشتریان درگیر با برند بر عملکرد شرکت ها دارند. هدف تحقیق حاضر، بررسی تاثیر محرک های ذهنی (درگیری ذهنی، حسادت برند، عشق برند)، اجتماعی (هویت اجتماعی، هنجار اجتماعی) و رفتاری (تجربه استفاده از برند، مزایای کارکردی) بر درگیری برند مصرف کننده باتوجه به ماهیت کالا است. روش تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت، توصیفی بود. جامعه ی آماری تحقیق مشتریان دو برند اپل و سامسونگ در تهران بودند که تعداد 334 پرسشنامه جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون معادلات ساختاری و آزمون همبستگی زیر گروه استفاده شد. نرم افزارهای مورد استفاده برای تحقیق، ایموس و اسپیاساس بودند. نتایج نشان داد که هر 3 دسته محرک های ذهنی، اجتماعی و رفتاری بر درگیری برند مصرف کننده اثر مثبتی دارند. همچنین نتایج نشان داد که رابطه ی بین حسادت برند و درگیری برند مصرف کننده در کالاهای لذت جویانه، قوی تر است. در انتها نتایج تحقیق نشان داد که درگیری برند مصرف کننده بر رضایت، وفاداری، تبلیغات شفاهی و اعتماد مشتری نیز اثر مثبت و معناداری دارد.
Brand consumer engagement is a new concept in marketing literature that attracts more attention from academics and researchers every day. The cause of increasing attention to this phenomenon is the effect that brand-led customers have on the performance of companies. The purpose of this study is to investigate the effects of mental stimuli (mental conflict, brand jealousy, brand love), social stimuli (social identity, social norm) and behavioral stimuli (brand use experience, functional benefits) on consumer brand involvement with regard to the nature of goods. The research method is descriptive, and in terms of type, it is applied. The statistical population of the research was the customers of two brands of Apple and Samsung in Tehran. 334 questionnaires were collected. Structural equation analysis and subgroup correlation test are used to analyze the data. The softwares used for research are IMOS and SPIOSS. The results showed that all three categories of mental, social and behavioral stimuli have a positive effect on consumer brand engagement. The results also showed that the relationship between brand jealousy and consumer brand engagement in pleasure goods is stronger. Finally, the research results showed that consumer brand engagement has a positive and significant effect on satisfaction, loyalty, oral advertising and customer confidence
https://cs.shahed.ac.ir/article_2416_4e98bf03f94790cb26107d8abdaefe9b.pdf
درگیری برند مصرف کننده
حسادت برند
رضایت
عشق برند
وفاداری
تبلیغات شفاهی
درگیری ذهنی
consumer brand engagement
brand jealousy
Satisfaction
brand love
Loyalty
oral advertising
mental conflicts