%0 Journal Article %T تعیین جایگاه رقابتی محصول با استفاده از مدل‌های تصمیم‌گیری با معیارهای چندگانه %J نشریه علمی راهبردهای بازرگانی %I دانشگاه شاهد %Z 2345-220X %A ناظمی, شمس‌الدین %A وصال, حسین %D 2020 %\ 09/26/2020 %V 5 %N 23 %P 13-32 %! تعیین جایگاه رقابتی محصول با استفاده از مدل‌های تصمیم‌گیری با معیارهای چندگانه %K : جایگاه محصول %K تصمیم‌گیری با معیارهای چندگانه %K جایگاه رقابتی %K مشتری %K تحلیل سلسله مراتبی %K استراتژی جایگاه‌یابی %K خرده فروشی %R %X با توجه‌به‌‌رقابتی شدن عرصه کسب‌وکار، شناخت سلسله نیازهای مصرف‌کننده و برآوردن آن‌ها به‌گونه‌ای دقیق و همچنین آگاهی از موقعیت شرکت در عرصه رقابت، حیاتی‌ترین معیار برای بقای شرکت‌ها در بازار رقابتی قلمداد می‌شود. از این رو در پژوهش حاضر، به‌شناسایی معیارهای مؤثر بر خلق جایگاه رقابتی محصول در ذهن مشتری و همچنین تعیین موقعیت رقابتی یک شرکت تولیدی (اسامی واقعی شرکت تحت مطالعه و شرکتهای رقیب در گزارش تحقیق موجود است) نسبت به رقبای اصلی آن بر اساس معیارهای حاصل پرداخته شده است. برای انجام فرأیند تعیین معیار و اولویت بندی معیارها، از روش فرأیندتحلیل سلسله مراتبی (AHP) و برای مشخص‌سازی جایگاه رقابتی شرکت تحت مطالعه، از مدل اصلاح شده کوک و سیفرد (مدلی از گروه مدل‌های تصمیم‌گیری با معیارهای چندگانه MADM با 19 گام اجرأیی) کمک گرفته‌شده است. %U https://cs.shahed.ac.ir/article_1916_af42aae48cc98174cfcca00a141c0142.pdf