%0 Journal Article %T معرفی و بکارگیری روش تصمیم‌گیری چندشاخصه «اُرسته» جهت رتبه‌بندی پژوهشکده‌های تحقیقاتی %J نشریه علمی راهبردهای بازرگانی %I دانشگاه شاهد %Z 2345-220X %A محامدپور, مریم %A اصغری‌زاده, عزت ا... %D 2020 %\ 09/26/2020 %V 8 %N 44 %P 209-220 %! معرفی و بکارگیری روش تصمیم‌گیری چندشاخصه «اُرسته» جهت رتبه‌بندی پژوهشکده‌های تحقیقاتی %K تصمیم‌گیری با شاخص‌های چندگانه %K روش اُرسته %K رتبه‌بندی %K روش آنتروپی شانون %R %X این مقاله با هدف معرفی و بکارگیری روش‌ تصمیم‌گیری چندشاخصه «اُرسته» با رویکردی اروپایی و مبتنی بر ساختار ترجیحی و روابط برتری بوده و به رتبه‌بندی پژوهشکده‌های مرکز تحقیقات مخابرات ایران می‌پردازد. بدین منظور ابتدا با کسب نظر از مدیران و خبرگان مرکز شاخص‌های ارزیابی‌کننده مناسبی استخراج می‌شود. سپس با گردآوری داده‌ها از 5 پژوهشکده این مرکز، ماتریس تصمیم‌گیری تشکیل و برآن اساس از روش آنتروپی شانون برای محاسبه اوزان استفاده ‌می‌شود. با به‌دست‌آمدن وزن شاخص‌ها و ماتریس تصمیم‌گیری، با روش چندشاخصه اُرسته رتبه‌بندی پژوهشکده‌های تحقیقاتی انجام می‌شود. در این روش شاخص‌ها و گزینه‌ها پس از تشکیل ساختارهای ترجیحی خود، توسط یکی از حالت‌‌های برآورد فاصله، از مبدا فرضی تعیین فاصله شده و فواصل مشخص‌شده با کمک روش میانگین رتبه‌های بس-سون رتبه‌بندی مطلق می‌شوند. درپایان نیز جمع‌بندی و نتیجه‌گیری در مورد رتبه‌ نهایی پژوهشکده‌ها انجام شده و نتایج رتبه‌بندی پژوهشکده‌ها توسط یک روش تصمیم‌گیری چندشاخصه دیگر برای مقایسه با نتایج به‌دست‌آمده از روش اُرسته ارائه می‌شود. %U https://cs.shahed.ac.ir/article_2062_6b741beab0b312a247fdd71e6a233e0d.pdf