%0 Journal Article %T مدل هم‌آفرینی ارزش راهبردی در صنعت بانکداری ایران %J نشریه علمی راهبردهای بازرگانی %I دانشگاه شاهد %Z 2345-220X %A رحیمیان, مهرنوش %A رحمان سرشت, حسین %D 2019 %\ 08/23/2019 %V 16 %N 13 %P 199-216 %! مدل هم‌آفرینی ارزش راهبردی در صنعت بانکداری ایران %K هم‌آفرینی ارزش راهبردی %K هم‌آفرینی ارزش سازمانی %K هم‌آفرینی ارزش مشتری %K تحلیل محتوای کیفی %K صنعت بانکداری ایران %R 10.22070/cs.2019.2998 %X چکیده خلق ارزش مشترک با مشتری (هم­آفرینی ارزش)، مفهومی است که در سال های اخیر توجه بسیاری از دانشگاهیان و مدیران را به خود جلب کرده است. هدف از این مقاله صورت­بندی مدلی برای هم­آفرینی ارزش در صنعت بانکداری ایران و تبیین ابعاد و مولفه­های هم­آفرینی ارزش سازمانی و هم­آفرینی ارزش مشتری و ارائه راهکار­ها و پیشنهادهای اجرایی برای هم­آفرینی ارزش در این صنعت است. از آنجا که هم­آفرینی ارزش می تواند به وفاداری مشتریان، کاهش نرخ ریزش مشتریان و در­نتیجه کاهش هزینه­های جذب مشتریان جدید و رقابت­مندی بیانجامد، مطالعه این مفهوم حائز اهمیت و ضروری به نظر می­رسد. برای دستیابی به این هدف با استفاده از روش کیفی موردکاوی چندگانه، مستندات و اخبار مربوط به سه بانک ایرانی و مشتریان شرکتی هم­آفرین ارزش آن­ها بررسی شده و مشاهدات صورت گرفته مستند شد. سپس مصاحبه­های کیفی عمیق با افراد صاحب­نظر در دو جامعه خبرگان بانکی و مشتریان شرکتی، تا حصول کفایت نظری صورت گرفت. اعضای نمونه با استفاده از نمونه گیری هدفمند به شیوه گلوله برفی انتخاب شدند.  تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی صورت پذیرفت. نتایج حاکی از آن است که هم­آفرینی ارزش راهبردی، سازه­ای سه سطحی با دو مولفه هم­آفرینی ارزش سازمانی (با ابعاد قابلیت بازاریابی، قابلیت توسعه خدمات، قابلیت ارتباطی، قابلیت فناوری اطلاعات، توانمندی سازماندهی مناسب، قابلیت فرهنگ سازی، قابلیت مدیریت منابع انسانی) و هم­آفرینی ارزش مشتری (با ابعاد توانایی کمک به توسعه خدمات، مهارت تعاملی، بازخورددهی، وفاداری و رفتار مسئولانه) است. جنبه نوآورانه این تحقیق به توسعه مدلی جامع با نگرشی دوسویه به قابلیت ها و ویژگی های سازمان ها و مشتریان در زمینه هم آفرینی ارزش و تعمیق پیشینه نظری در خصوص منطق تسلط خدمات و خلق ارزش مشترک با مشتریان بازمی گردد. %U https://cs.shahed.ac.ir/article_2998_3143427428dc1d0f2bf6b44b36e1e73c.pdf