%0 Journal Article %T تبیین و تحلیل جهت‌گیری‌های استراتژیک در توسعه قابلیت‌های پویا در کسب و کارهای نوپا (مورد مطالعه:‌کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات) %J نشریه علمی راهبردهای بازرگانی %I دانشگاه شاهد %Z 2345-220X %A عبدلی محمدآبادی, طیبه %A احمدپور داریانی, محمود %A یدالهی فارسی, جهانگیر %A سخدری, کمال %D 2021 %\ 02/19/2021 %V 17 %N 16 %P 46-29 %! تبیین و تحلیل جهت‌گیری‌های استراتژیک در توسعه قابلیت‌های پویا در کسب و کارهای نوپا (مورد مطالعه:‌کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات) %K جهت‌گیری‌های استراتژیک %K قابلیت‌های پویا %K کسب و کارهای نوپا %K کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات %R 10.22070/cs.2021.14083.1071 %X از این مطالعه شناسایی مولفه های جهت‌‌گیری‌های استراتژیک در توسعه قابلیت‌های پویا در کسب و کارهای نوپاست. از نظر روش پژوهش برحسب هدف،  کاربردی و از لحاظ روش گردآوری داده‌ها، کیفی - مطالعه موردی است . داده‌ها از طریقِ مطالعه منابع مستند و مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با ۱۵ شرکت در حوزه فناوری اطلاعات در شهر تهران، از طریق نمونه‌گیری هدفمند جمع‌آوری شد. در مرحلۀ کدگذاری باز، ۱۲۶ کد مقدماتی از تحلیل مصاحبه‌ها شناسایی شد که پس از پالایش و ادغامِ کدهای مشابه، ۲۸ کد نهایی شدند. در دومین مرحله، کدگذاری محوری با استفاده از سازه‌های مدل کدگذاری محوری حول پدیدة مورد بررسی انجام شد. بر اساس نتایج ۳ مقوله اصلی از جهت گیری‌های استراتژیک در توسعه قابلیت‌های پویا در کسب و کارهای نوپا شناسایی شد. این مقولات شامل جهت‌گیری استراتژیک کارآفرینی(پیشگامی، نوآوری، ریسک‌پذیری و آینده‌نگری)، جهت‌گیری استراتژیک بازار(مشتری و رقابت) و جهت‌گیری استراتژیک تکنولوژی(تولید و محصول) می‌باشند که منجر به توسعه قابلیت‌های پویا شده و عملکرد شرکت را بهبود می‌بخشند. این نتایج بینش‌های ارزشمندی برای مدیران و محققین در خصوص نحوه ایجاد و توسعه قابلیت‌های پویا در کسب و کارهای نوپا ایجاد می کند. %U https://cs.shahed.ac.ir/article_3420_69534b9592c5c0a255d47cef1f8935e4.pdf