%0 Journal Article %T شناسایی شاخص‌های قابلیت‌های خدماتی در صنایع کوچک ایران با استفاده از روش دلفی فازی: نگاشت و تجزیه و تحلیل شاخص‌ها با استفاده از میک‌مک فازی و دیمتل فازی %J نشریه علمی راهبردهای بازرگانی %I دانشگاه شاهد %Z 2345-220X %A خسروانجم, داود %A رجب زاده قطری, علی %A آذر, عادل %A مقبل, عباس %D 2021 %\ 02/23/2021 %V 17 %N 16 %P 230-199 %! شناسایی شاخص‌های قابلیت‌های خدماتی در صنایع کوچک ایران با استفاده از روش دلفی فازی: نگاشت و تجزیه و تحلیل شاخص‌ها با استفاده از میک‌مک فازی و دیمتل فازی %K قابلیت‌های خدماتی %K مزیت رقابتی %K میک‌مک فازی %K صنایع کوچک %K دیمتل فازی %R 10.22070/cs.2021.13724.1038 %X صنایع کوچک نقش قابل توجهی را در توسعه کسب و کار و در بهبود وضعیت اقتصادی دارند. با این حال مطالعات نشان می­دهد که این صنایع از قدرت رقابت­پذیری کافی برخوردار نیستند و پیچیده­تر شدن محیط رقابتی، چالش­های عمده­ای برای این صنایع بوجود آورده است. تشخیص موقعیت رقابتی منوط به شناسایی منابع ایجاد رقابت­پذیری است. از دیدگاه مبتنی برمنابع، ارائه خدمات بطور عمده به منابع و قابلیت­های سازمان بستگی دارد تا در بلندمدت مزیت رقابتی پایدار را ایجاد نماید. هدف از انجام این مطالعه، شناسایی و تعیین قابلیت­هایی است که بیشترین تأثیر را در مزیت رقابتی صنایع کوچک ایران بوجود می­آورند. براساس دیدگاه مبتنی بر منابع، ابعاد و قابلیت­های خدماتی شامل قابلیت­های مدیریتی، سازمانی، بازاریابی و کیفیت خدمات به صورت جامع از طریق مطالعه اسنادی و به کمک روش دلفی فازی و نظر 10 نفر از خبرگان شناسایی شدند. به منظور ساختاردهی به روابط بین شاخص­های قابلیت­های خدماتی و ارزیابی قدرت نفوذ و وابستگی آنها از میک­مک ­فازی و جهت شناسایی قابلیت­هایی که بیشترین مزیت رقابتی را برای صنایع کوچک به ارمغان می­آورند با ارائه رویکردی نو در محاسبه اوزانِ شاخص­ها از روش دیمتل فازی استفاده گردید. نتایج نشان داد شاخص­های "کیفیت شرکت"، "تحلیل و شکل­دهی استراتژی" و "رهبری" می­توانند جایگاه شرکت­های صنایع کوچک را در بازار رقابتی حفظ و مزیت رقابتی را ایجاد نمایند. %U https://cs.shahed.ac.ir/article_3473_1639148d654851ace826e4cca1ddee97.pdf