%0 Journal Article %T مرور سیستماتیک مطالعات استراتژی هم رقابتی در صنعت حمل و نقل و ارائه چارچوب مفهومی %J نشریه علمی راهبردهای بازرگانی %I دانشگاه شاهد %Z 2345-220X %A عباسپور, مجتبی %A حسن‌قلی‌پور, طهمورث %A نظری, محسن %A سیاره, جعفر %D 2021 %\ 09/22/2021 %V 18 %N 17 %P 1-23 %! مرور سیستماتیک مطالعات استراتژی هم رقابتی در صنعت حمل و نقل و ارائه چارچوب مفهومی %K استراتژی هم رقابتی %K صنعت حمل و نقل %K همکاری و رقابت %R 10.22070/cs.2022.16166.1230 %X از اواخر دهه 90 میلادی، تعداد مقالاتی که به موضوع هم رقابتی پرداخته اند، همواره افزایش یافته است. این افزایش در پاسخ به رواج رو به رشد روابط هم رقابتی در بسیاری از صنایع بوده است. پژوهشگران مختلف حوزه هم رقابتی از دیدگاه‌های بسیار متفاوتی به این موضوع پرداخته‌اند و تحقیقات خود را بر اساس چارچوب‌های نظری، انواع تحلیل‌ها، روش‌ها و اهداف مختلف قرار داده‌اند. این مقاله به مرور سیستماتیک مقالاتی که در 26 سال اخیر در حوزه هم رقابتی منتشر شده است، می پردازد. ابتدا ابعاد و مولفه های استراتژی هم رقابتی و سپس ابعاد و مولفه های استراتژی هم رقابتی خاص صنعت حمل و نقل را شناسایی کرده و در نهایت چارچوب استراتژی هم رقابتی ارائه می کند. بدین منظور، با جستجو و بازیابی مطالعات از درون شش پایگاه اطلاعاتی خارجی و داخلی معتبر، 1472 مقاله شناسایی و توسط معیارهای عدم شمول غربالگری شد. نهایتا تنها 190 مقاله برای مطالعه مروری انتخاب شدند. از کل مقالات مورد بررسی قرار گرفته، 14 مقاله مرتبط با ادبیات هم رقابتی در حوزه صنعت حمل و نقل بود. استراتژِی هم رقابتی، حوزه موضوعی جدیدی است، تعدادی از صنایعی خیلی سریع با ادبیات این استراتژی آشنا شده و وارد فضای کسب و کار شد. اما صنعت حمل و نقل جزء صنایعی است که طی یه دهه اخیر (2010 به بعد) به حوزه موضوعی استراتژی هم رقابتی ورود کرده است و مخصوصا طی سه سال اخیر رشد چشم گیری داشته است. نتایج این تحقیق نشان می دهد، ویژگی بین المللی و سرمایه بر بودن صنعت حمل و نقل، شرکت ها را به سمت اتخاذ استراتژی هم رقابتی سوق می دهد و همچنین همکاری شرکت های حمل و نقل رقیب پیامدهای مثبتی مانند کاهش زمان ارائه خدمات، نرخ خدمات و ترافیک خواهد داشت. %U https://cs.shahed.ac.ir/article_3796_dc9df40a6b51fd87dd0164fd3471052c.pdf