%0 Journal Article %T تأثیر کارایی و اندازه بازار بر جذب سرمایهگذاری مستقیم خارجی %J نشریه علمی راهبردهای بازرگانی %I دانشگاه شاهد %Z 2345-220X %A شاه آبادی, ابوالفضل %A پوران, رقیه %A خدادادی, آیدین %D 2022 %\ 03/19/2022 %V 18 %N 18 %P 50-65 %! تأثیر کارایی و اندازه بازار بر جذب سرمایهگذاری مستقیم خارجی %K سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی %K کارایی بازار %K اندازه بازار %R 10.22070/cs.2022.15268.1165 %X جذب سرمایه­گذاری مستقیم خارجی از طریق پوشش شکاف پس­انداز- سرمایه­گذاری، انتقال فناوری، انتقال دانش فنی و استفاده از مهارت­ها و شیوه­های نوین مدیریتی، رشد اقتصادی را افزایش می­دهد. بنابراین، پژوهش حاضر به بررسی تأثیر کارایی و اندازه بازار کشور میزبان بر جذب سرمایه­گذاری مستقیم خارجی در دو گروه از کشورهای منتخب درحال توسعه (گروه نمونه) و توسعه­یافته (گروه کنترل) طی بازه زمانی 2018-2007 پرداخته است. برای این منظور از شاخص­های کارایی بازار کالا، کارایی بازار کار، توسعه بازار مالی و اندازه بازار به­عنوان متغیرهای توضیحی استفاده شده و مدل پژوهش با استفاده از داده­های تابلویی و به روش گشتاورهای تعمیم­یافته برآورد گردیده است. نتایج نشان می‌دهد کارایی بازار کالا، کارایی بازار کار، توسعه بازار مالی و اندازه بازار بر جذب سرمایه­گذاری مستقیم خارجی در هر دو گروه از کشورهای منتخب تأثیر مثبت و معنی‌داری دارد. با این تفاوت که ضریب تخمینی آنها در کشورهای منتخب درحال توسعه بزرگتر است. همچنین، تأثیر متغیرهای کنترل شامل؛ ثبات سیاسی و جمعیت بر جذب سرمایه­گذاری مستقیم خارجی در هر دو گروه از کشورهای منتخب، مثبت و معنی‌دار است. اما، تأثیر نرخ ارز واقعی بر جذب سرمایه­گذاری مستقیم خارجی در هر دو گروه از کشورهای منتخب، منفی و معنی‌دار است. بنابراین، کشورهای منتخب – به ویژه درحال توسعه- با بهبود نظام حکمرانی، رفع موانع تجاری و حرکت به سمت اقتصاد دانش­بنیان نسبت به افزایش کارایی و اندازه بازارهای داخلی اقدام نمایند تا رقابت­پذیری آنها در جذب سرمایه­گذاری مستقیم خارجی افزایش یابد. %U https://cs.shahed.ac.ir/article_3965_53eeedbab31c36cdf40d66302897b7ba.pdf