ORIGINAL_ARTICLE
مدلسازی پویاییهای سیستم صف با استفاده از رویکرد پویایی سیستم
در یک تعریف ساده، تئوری صف، علم تجزیه و تحلیل و مدیریت خطوط انتظار است. تئوری صف، شاخهای از علم ریاضیات است که در اوایل قرن بیستم در حین مطالعه بر روی خطوط انتظار تلفن توسعه پیدا کرد. باید توجه داشت که در تمام سیستمهای صف، انسان حضور ندارد، ولی در سیستمهای صفی که در آنها انسان بهعنوان ارائهدهنده خدمت فعالیت میکند میتوان سیستم صف را یک سیستم پویا در نظر گرفت؛ زیرا در این گونه سیستمها، اجزای سیستم با یکدیگر تعامل و بر هم کنش بیشتر دارند. در این مقاله با استفاده از رویکرد پویایی سیستم، یک مدل دینامیک از پویاییهای یک سیستم صف ارائه گردیده و سپس با بررسی اثر اجزای مختلف مدل بر دیگر اجزا به مطالعه پویاییهای یک سیستم ساده صف پرداخته شده است.
https://cs.shahed.ac.ir/article_1929_be1a1ed8d1bd7f8865c824767f410102.pdf
2020-09-26
1
14
سیستم صف
پویاییهای سیستم
مدلسازی
شبیهسازی
منصور
مؤمنی
1
LEAD_AUTHOR
علی
مروتیشریفآبادی
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نیازهای کارکنان نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران: اولویتها و مقایسه آنها برحسب ویژگیهای جمعیتشناختی
هدف از تحقیق حاضر شناسایی نیازهای کارکنان ناجا و تعیین اهمیت و اولویت این نیازها بود. 3917 نفر از کارکنان ناجا در سطح کشور پرسشنامه نیازها را تکمیل کردند. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون خی دو نشان داد که نسبتهای متفاوتی از کارکنان در سطح هر یک از نیازهای پنجگانه قرار گرفتهاند (001/0p < ). نتایج یک هرم معکوس را نشان داد. بیشترین درصد کارکنان اولویت نیازشان در سطح نیازهای رده بالا (خودشکوفایی، احترام، اجتماعی) و درصد کمی از کارکنان اولویت نیازشان در سطح نیازهای رده پایین (ایمنی و فیزیولوژیکی) بود.
https://cs.shahed.ac.ir/article_1930_28aa01d7e4ab3750fffb1f2756f6d75a.pdf
2020-09-26
15
30
نیاز
نیروی انتظامی
مزلو
ایران
علیمحمد
احمدوند
1
دانشگاه امام حسین (ع)
LEAD_AUTHOR
منصور
صادقی
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
طراحیو تبیینسیستم خط مشیگذاری حقمدار برای تحقق عدالت اجتماعی (بر اساس نهجالبلاغه)
این مقاله برمبنای بخشی از نتایج یک پژوهش با عنوان «طراحی سیستم خطمشیگذاری دولتی برای تحقق عدالت اجتماعی، بر مبنای مدل حکومت حقمدار علوی در نهجالبلاغه» تدوین شده است. در بخش اول این پژوهش، ضمن تحلیل منطقی متن نهجالبلاغه، گزارههایی استخراج شدند و به مثابه مبانی منطقی عدالت حقمدار، در یک نظام منطقی با پنج اصل و نوزده قضیه معرفی گردیدند. پس از مراجعه به گروههای خبرگان و کسب نظرهای اصلاحی آنان، نظام منطقی مذکور مورد اصلاح و تجدید نظر قرار گرفت و براساس آن «نظام منطقی نهایی تحقیق» طراحی و تنظیم شد؛ ضمن اینکه آرای صاحبنظران درباره امکان تحقق جامعه عدل حقمدار و میزان اولویت عوامل مؤثر بر تحقق آن بررسی گردید. عدالت حقمدار با تمهید شرایط دستیابی همه آحاد جامعه به حق خود در برخورداری از امنیت کامل، رفاه نسبی، و آگاهی کافی تجلی مییابد و تحقق آن، مستلزم در نظر گرفتن و طراحی رویهها و فراگردهای مناسب برای تنظیم خطمشی، اجرا و ارزیابی آن است. ازاینرو، در این مرحله از تحقیق، با استفاده از نمودارهای جریان خطمشیگذاری، برای طراحی یک سیستم قابل اجرا در وضعیت موجود جوامع انسانی اقدام شد. حاصل کار نمایانگر امکان استقرار عدالت حقمدار در جامعه است که با استفاده از 12 نمودار تا سطح چهارم رابطه ملت و حکومت، با تأکید بر کارکرد خرده سیستم اجرایی درعرصههای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی حیات اجتماعی ارائه میشود.
https://cs.shahed.ac.ir/article_1931_7aa87d0f04507a237c918d37c3c809d2.pdf
2020-09-26
31
56
حکومت علوی
سیستم خطمشیگذاری دولتی
عدالت اجتماعی
طراحی سیستم
حکومت و ملت
علیاصغر
پورعزت
1
دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارائه مدل تعیین میزان مخارج سرمایهای در شرکتهای پذیرفته شده در سازمان بورس اوراق بهادار تهرانبا استفادهاز اطلاعات حسابداری
استراتژی تأمین مالی در شرکتها، از مباحث مهم دانشمندان مالی و حسابداری است. یکی از اهداف مهم تأمین مالی، انجام سرمایهگذاری در شرکتها برای سودآوری بیشتر است. طرق مختلف تأمین مالی، شامل تأمین مالی داخلی و تأمین مالی خارجی و یا ترکیبی از این دو نوع است. مسأله این است که آیا سرمایهگذاری با بازار سهام ارتباط دارد؟ آیا میتوان پیشبینی مقایسهای بین شرکتهایی که برای انجام سرمایهگذاری خود، کانال تأمین مالی داخلی را انتخاب میکنند با آنان که تأمین مالی خارجی را انتخاب میکنند انجام داد؟همچنین آیا بازار سهام (قیمتهای سهام) با سرمایهگذاری در شرکتهای سرمایهای در ارتباط است؟پاسخ همه سؤالات مذکور، مثبت است. سرمایهگذاری شرکت و بازار سهام، هم بهطور سریهای زمانی و هم بهصورت متقاطع بهم وابستهاند. اما دو طیف شرکتهای سرمایهای و شرکتهای اهرمی را محققان با شاخص معروفی بنام KZ درجهبندی و تعریف کردهاند.شرکتهای سرمایهای در مقایسه با شرکتهای اهرمی، در زمان تأمین مالی دارای حساسیت بالاتری نسبت به اجزای غیربنیادی قیمت سهام در بازار سهام هستند. اجزای غیربنیادی سهام در بازار با شاخص معروفی به نام شاخص Q مشخص میگردد.همچنین شرکتهای سرمایهای در مقایسه با شرکتهای اهرمی، در زمان تأمین مالی، دارای حساسیت کمتری نسبت به بازده آتی سهامشان بهطور مثبت در بازار هستند.در این پژوهش یک مدل ساده برای شرایطی که تحت آن، سرمایهگذاری شرکت نسبت به حرکات ضریب Q که حاوی اطلاعات حسابداری و بازار سهم است، حساس خواهند بود، طراحی و ذکر گردیده است.کلید پیشبینی متقاطع مدل این است که قیمتها ی سهام دارای یک تأثیر قویتری نسبت به سرمایهگذاری شرکتهای سرمایهای است. با استفاده از شاخص وابستگی به حقوق صاحبان سهام (سرمایهای) آقایان Kaplan, Zingales، و بومیسازی شاخص KZ، حمایت خوبی برای این مدل پیشبینی یافت گردید. بخصوص شرکتهایی که در پایین پنجگاه شاخص KZ قرار میگرفتند، حساسیت سرمایهگذاری شان، به قیمتهای سهام، بسیار بیشتر از شرکتهایی که در بالای پنجگاه شاخص KZ قرار میگرفتند، بوده است. همچنین مدلهای پیشبینی متعددی در این پژوهش مورد بررسی و حمایت قرار گرفت
https://cs.shahed.ac.ir/article_1932_2d191b903daed3dde11e99e53144939a.pdf
2020-09-26
57
86
شاخص KZ
شاخص Q
شرکتهای سرمایهای
شرکتهای اهرمی
بازده آتی سهام
اجزای غیربنیادی
تأمین منابع مالی
سرمایهگذاری
انتشار سهام
علی
جهانخانی
1
LEAD_AUTHOR
منصور
کنعانیامیری
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
برنامهریزی درسی در دانشگاه به کمک مدلسازی دو مرحلهای برنامهریزی ریاضی
در مسأله برنامهریزی درسی در دانشگاه، لزوم در نظر گرفتن متغیرهای متناظر با دروس، اساتید، کلاسها، روزهای هفته و ساعات قابل برنامهریزی در روز سبب میشود که با یک مسأله برنامهریزی ریاضی از نوع برنامهریزی خطی با اعداد صحیح و با ابعاد بزرگ مواجه باشیم. غالباً مسأله آنقدر بزرگ میشود که با ابزارهای موجود قابل حل نیست و به جای استفاده از مدلهای برنامهریزی ریاضی، مجموعهای از الگوریتمهای ابتکاری برای حل آن پیشنهاد شده است. در این مقاله، ضمن تشریح مسأله و دستهبندی شرایط به شرایط سخت که حتماً باید برقرار باشند و شرایط نرم که حتیالمقدور بهتر است برقرار باشند مسأله را بهصورت یک مسأله برنامهریزی خطی با اعداد صحیح فرمولبندی میکنیم. آنگاه با وارد کردن متغیرهای قابل برنامهریزی، طی دو مرحله، مسأله را حل میکنیم. ضمناً بر اساس مدل پیشنهادی، یک سیستم نرمافزاری طراحی و ساخته شده که ضمن ارائه این سیستم آنرا با دادههای واقعی مربوط به نیمسال دوم 83-82 دانشکده ریاضی دانشگاه علم و صنعت ایران اجرا کرده، برنامهریزی درسی را انجام میدهیم و نتایج حاصل را با برنامهریزی صورت گرفته دستی مقایسه میکنیم.
https://cs.shahed.ac.ir/article_1933_67e87edb60bbb7a920c05dcaed0782c0.pdf
2020-09-26
87
96
: برنامهریزی درسی
جدول زمانبندی
مسأله برنامهریزی خطی با اعداد صحیح
الگوریتمهای ابتکاری
محمدرضا
علیرضائی
1
LEAD_AUTHOR
مسعود
خلیلی
2
AUTHOR
سیدمهدی
منصورزاده
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
استراتژی تحول در بخش دولتی ایران
در راستای جهانیسازی، مدیریت دولتی نوین به رویکردی غالب در اصلاح بخش دولتی کشورها تبدیل شده است. مدیریت دولتی ایران نیز برای تحقق آرمانهای مصرح در قانون اساسی در زمینه ارائه خدمت به مردم، استراتژی مدیریت دولتی نوین را در پیش گرفته تا از آن طریق، بخش دولتی را متحول سازد؛ اما مدیریت دولتی نوین چیست؟ محورهای بنیادی آن کدامند؟ چه انتقاداتی بر این استراتژی وارد شده و کدام تدابیر احتیاطی باید در اجرای این استراتژی مد نظر قرار گیرد؟ هدف مقاله حاضر پاسخ به این پرسشها است.
https://cs.shahed.ac.ir/article_1934_fb6052860e79ad31eca8b8f9910f8de7.pdf
2020-09-26
97
120
مدیریت دولتی نوین
جهانیسازی
مدیریتگرایی
بازآفرینی دولت
خصوصیسازی
مردم سالاری
حسن
داناییفرد
1
دانشگاه تربیت مدرس
LEAD_AUTHOR
سیدمهدی
الوانی
2
AUTHOR