ORIGINAL_ARTICLE
عدالت و اعتماد عمومی؛ رهآورد حکومت الکترونیک
حکومت الکترونیک از طریق اثرگذاری بر نهادهای اولیه جامعه، تأثیر شگرفی بر مراتب توانمندی عمومی بر جای میگذارد؛ ضمن اینکه با توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات از راه دور، جایگزین تعاملات رو در رو میشود و مبانی شکلگیری احساس اعتماد در انسان و جامعه انسانی دچار تحولاتی اساسی میگردد. با توسعه فناوری جدید، امکان اعتماد از راه دور فراهم شده، فاصله دولتها و ملتها کاهش مییابد؛ از این رو، اهمیت بررسی آثار حکومت الکترونیک بر نهادهای اجتماعی و تأثیر آن بر میزان اعتماد عمومی وعدالت اجتماعی، مدنظر قرار میگیرد. در این مقاله با تأکید بر تأثیر تعدیلکننده ابعاد گوناگون عدالت بر رابطه حکومت الکترونیک و افزایش اعتماد اجتماعی، به پیمایش این رابطه در میان سه گروه استادان مدیریت دولتی، کارگزاران حکومت و دانشجویان مدیریت دولتی پرداخته، بر وجود رابطه معنادار میان پویاییهای نهادی حکومت الکترونیک (Institutional Dynamics of Electronic Government)، افزایش ادراک عدالت اجتماعی، و نیز افزایش سطح اعتماد به دولت تاکید میشود.
https://cs.shahed.ac.ir/article_1992_3db67c3c7aad6e08f8930d19308a8493.pdf
2020-09-26
1
16
عدالت اجتماعی
حکومت الکترونیک
پویاییهای نهادی
اعتماد عمومی
علیاصغر
پورعزت
1
AUTHOR
آرین
قلیپور
2
AUTHOR
علی
پیراننژاد
pirannejad@ut.ac.ir
3
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارائه مدلی برای سنجش خلاقیت در سازمان
این تحقیق با هدف ارائه مدلی برای سنجش خلاقیت در سازمان انجام پذیرفت. برای نیل به این هدف موضوع تحقیق در قالب ادبیات خلاقیت به پژوهش سپرده شد که نتیجه آن دستیابی به مدل مفهومی تحقیق بود که در بر دارنده چهار شاخص مسئلهیابی، ایدهیابی، ارزیابی ایدهها و اجرای ایدهها برای سنجش مفهوم خلاقیت میباشد.بر اساس مدل مفهومی، پرسشنامه سنجش شاخصها تهیه و تنظیم شد. پرسشنامه مذکور بین پژوهشگران موسسات پژوهشی توزیع شد. بعد از توزیع، تکمیل و جمعآوری پرسشنامه ها، تعداد 212 پرسشنامه بهدست آمد. دادههای حاصل از پرسشنامههای مذکور با استفاده از LISREL 8.5 حول فرضیههای تحقیق آزمون شدند. نتایج حاصله نشان داد هر چهار شاخص مسئلهیابی، ایدهیابی، ارزیابیایدهها و اجرای ایدهها بنحو معناداری در سنجش و اندازهگیری مفهوم خلاقیت مؤثر میباشند.
https://cs.shahed.ac.ir/article_1993_39663ef74847cf27f76acc3e203d9276.pdf
2020-09-26
17
34
خلاقیت
مسئلهیابی
ایدهیابی
ارزیابی ایدهها و اجرای ایدهها
منصور
صادقی مال امیری
sadmansoor@gmail.com
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه میان تنشهای سازمانی و تمایل کارکنان به ترک خدمت در سازمانهای دولتی
هدف این پژوهش، بررسی رابطه میان متغیرهای تنش سازمانی و تمایل به ترک خدمت بوده است. کارکنان 25 اداره دولتی شهرستان رفسنجان، با حجم کل 852n= نفر، جامعه آماری تحقیق را تشکیل داده است. در این پژوهش از روش تحقیق همبستگی دو متغیری استفاده شده و از روشهای موجود درآمار استنباطی همچون ضریب همبستگی پیرسون، برای تجزیه وتحلیل آماری دادهها بهره گرفته شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS-10 استفاده گردید. نتایج نشان داده که تنش ناشی از ساختار سازمانی نامناسب، تأثیر مثبت بر تمایل به ترک خدمت کارکنان دارد. نتایج این تحقیق همچنین نشان داده که تنش ناشی از نوسان حقوق و دستمزد و تنش ناشی از عدم امنیت شغلی از عوامل مؤثر بر تمایل کارکنان به ترک خدمت است. اما تنش ناشی از ورود فنّاوری جدید به سازمان همچنین تنش ناشی از شرایط نامناسب کار به ترتیب کمترین عامل مؤثر نسبت به سایر عوامل در تمایل به ترک خدمت کارکنان در سازمانهای دولتی شهرستان رفسنجان است.
https://cs.shahed.ac.ir/article_1994_07ed47d9eae36ed76b0bf8c46174ae78.pdf
2020-09-26
35
44
استرس
تنش یا فشار روانی
ترک خدمت
تمایل به ترک خدمت
ساختار سازمانی
تمرکز
مهدی
ابراهیمینژاد
ebrahiminejad@vru.ac.ir
1
دانشگاه ولیعصر(عج)
LEAD_AUTHOR
غلامرضا
ابراهیمینژاد
2
دانشگاه علوم پزشکی کرمان
AUTHOR
محمد
یاریناصریه
3
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کهنوج
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تجزیه و تحلیل و تبیین تعاملات فرهنگ سازمانی با تعهد سازمانی کارکنان (مورد مطالعه سازمان صنایع شیر ایران)
تعهد سازمانی بیانگر نوعی تمایل، نیاز والزام جهت ادامه و اشتغال در یک سازمان میباشد و سه بعد تعهد عاطفی، تعهد مستمر و تعهد هنجاری را در برمیگیرد. در پژوهش حاضر تلاش شده است تا به بررسی رابطه و تأثیر یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر تعهد سازمانی یعنی «فرهنگ سازمانی» پرداخته شود. بر این اساس پژوهش را در قالب یک فرضیه اصلی (فرهنگ سازمانی) و برخی از ویژگیهای اصلی فرهنگ سازمانی(1- نوآوری فردی، و تحمل مخاطره، 2- هدایت سازمانی، 3- روابط مدیریت (حمایت مدیریت)، 4- کنترل رسمی 5-خود کنترلی 6- هویت، 7- سیستم پاداش، 8- مشارکت در تصمیمگیری) را در قالب هشت فرضیه فرعی مورد بررسی قرار دادهایم. روش تحقیق پیمایشی است و با استفاده از پرسشنامه اطلاعات مورد نیاز از نمونه آماری کسب گردید و برای بررسی فرضیات تحقیق، از آمار توصیفی و استنباطی و نرمافزار SPSS استفاده شده است. بر این اساس، در سازمان صنایع شیر ایران 60 نفر از کارکنان را انتخاب و بررسی فرضیات تحقیق صورت گرفت. فرضیه اصلی تحقیق در سطح اطمینان 95% مورد تأیید قرار گرفت. به عبارت دیگر فرهنگ سازمانی بر تعهد سازمانی کارکنان جامعه مورد نظر تأثیر مثبت داشته است. همچنین فرضیات فرعی نیز در سطح اطمینان 95% مورد تأیید قرار میگیرند. مقایسهای بین ویژگیهای هشتگانه فرهنگ سازمانی صورت گرفت تا میزان تأثیر آنها بر تعهد سازمانی مشخص شود، که این ویژگیها به ترتیبب اولویت شامل: 1- خود کنترلی،2- هدایت سازمانی، 3- سیستم پاداش، 4- هویت شغلی، 5- ریسکپذیری، 6- مشارکت در تصمیمگیری، 7- حمایت سازمانی، 8- کنترل رسمی میباشند.
https://cs.shahed.ac.ir/article_1995_d598311fe5fe2ec02da137e79d032402.pdf
2020-09-26
45
58
فرهنگ سازمانی
ریسکپذیری
هدایت سازمانی
کنترل رسمی
حمایت مدیریت
خود کنترلی
سیستم پاداش
هویت شغلی
مشارکت در تصمیم گیری
تعهد سازمانی
تعهد عاطفی
تعهد مستمر
تعهد هنجاری
غلامعلی
طبرسا
g-tabarsa@sbu.ac.ir
1
دانشگاه شهید بهشتی
LEAD_AUTHOR
رضا
ایمانیدلشاد
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحقیقی پیرامون شکل ضعیف کارایی در بازارهای نوظهور: شواهدی از بورس اوراق بهادار تهران
بخش عمدهای از تحقیقات سنجش درجه کارایی بازار سرمایه، تا این تاریخ به بورس اوراق بهادار کشور ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی اختصاص داشته است و تحقیقات کمی در خصوص شناسایی درجه کارایی بازار سرمایه کشورهای توسعهنیافته (کمتر توسعهیافته) بهطور اعم و بازار اوراق بهادار تهران بهطور اخص انجام شده بود. این مطالعه به بررسی شواهدی پیرامون وجود حداقل شکل ضعیف کارایی در بورس اوراق بهادار تهران میپردازد. نمونه آماری مشتمل 30 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد که به روش نمونهگیری تصادفی ساده گزینش میشوند. قلمرو زمانی پژوهش، دورههای 1384-1387را در بر میگیرد. فرضیه پژوهش نیز در صدد پاسخ به این مسأله است که آیا بورس اوراق بهادار تهران از شکل ضعیف کارایی بازار سرمایه برخوردار است یا خیر. نتایج آزمون غیر پارامتریک ((Non-parametric Test و پارامتریک ((Parametric Test بیانگر این موضوع است که سریهای بازده سهم از الگوی گشت تصادفی (Random Walk Theory) تبعیت نمیکند و ضریب خود همبستگی (Auto-correlation coefficient) در فواصل و سطوح متفاوت فرضیه صفر، شکل ضعیف بازار کارا را برای بازار اوراق بهادار تهران رد میکند.نتایج تحقیقاتی از این دست برای تحلیل گران مالی بازار سرمایه، سرمایهگذاران بالقوه و بالفعل، بانکها، اعتباردهندگان و دستگاههای قانونگذاری حیاتی بوده و آنها را در تصمیمگیریهای خود برای بهبود شرایط تصمیمسازی بهینه یاری میدهد. استمرار و تداوم انجام مطالعاتی ادواری از این دست - در زمینه کارایی بازار سرمایه در کشورهای کمترتوسعهیافته میتواند کمک شایان توجهی به بهبود قوانین و مقررات ناظر بر بازار سرمایه نموده و موجبات غنا بخشی به ضوابط نظاراتی و همچنین بهینهسازی تصمیمات سرمایهگذاران را مهیا نماید.
https://cs.shahed.ac.ir/article_1996_22c0573a8a7e2918ffa19892cb58ae26.pdf
2020-09-26
59
70
شکل ضعیف کارایی بازار
فرضیه کارایی بازار سرمایه
خود همبستگی
بازارهای نوظهور سرمایه
فرهاد
دهدار
s.dehdar@sbi.ir
1
دانشگاه تربیت مدرس
LEAD_AUTHOR
محمد علی
آقایی
2
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه رتبهبندی براساس متغیرهای بنیادی و بازده سهام در بورس تهران
در این مقاله از متغیرهای بنیادی مالی برای رتبهبندی 153 شرکت بورس اوراق بهادار تهران استفاده شده است. از ترکیب این متغیرها نسبتهای مالی بهدست میآید. در مدل ارائه شده هر شرکتی در هر سال (81-1377) میتواند رتبه صفر تا 11 را بگیرد. ضرایب همخوانی فای کرامر نشان میدهد که بین رتبه شرکت در هر سال و بازده آن در سال بعد همبستگی مثبت ضعیفی وجود دارد. تفکیک شرکتها برحسب «اندازه شرکت» و «نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار» در شدت همخوانی بین رتبه و بازده تأثیر زیادی ندارد. اما همه ضرایب برای دوره مطالعه معنادار هستند.
https://cs.shahed.ac.ir/article_1997_848302cbb474dbe50e86a952d5fb1d20.pdf
2020-09-26
71
90
متغیرهای بنیادی
نسبتهای مالی
رتبهبندی شرکتها
بازده
اندازه شرکت و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار (B/M)
ابراهیم
عباسی
abbasiebrahim2000@yahoo.com
1
دانشگاه الزهرا
LEAD_AUTHOR
کیارش
مهرانی
2
بورس سهام و شرکت کارگزاری
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مدل سیستمی اثربخشی کار تیمی در سیستم بانکی (مورد مطالعه بانک کشاورزی ج.ا.ا)
کار تیمی مفهومی چند بعدی است که شهرت بسیاری در موفقیت سازمانها کسب کرده است و به همین دلیل مورد توجه بسیاری از سازمانها قرار گرفته است. اما عدم توجه به ابعاد مختلف کار تیمی موجب گردیده تا اغلب سازمانها در تشکیل تیمهای اثربخش موفقیت چندانی نداشته باشند. از سوی دیگر تنوع تحقیقات در زمینه کارتیمی، محققان و مدیران را با متغیرها و ابعاد بسیاری از کار تیمی مواجه ساخته است.بنابراین امروزه سازمانها نیازمند تحقیقاتی هستند که نگرشی جامع از اثربخشی کارتیمی، متغیرها و روابط آنها ارائه کنند. مقاله حاضر در دو بخش به این مهم میپردازد. بخش اول مروری بر تحقیقات انجام شده در زمینه اثربخشی کار تیمی و متغیرهای ارائه شده توسط آنها است.بخش دوم مقاله نیز با بهرهگیری از مدل سیستمی، رابطه متغیرهای ارائه شده را در سیستم بانکی (بانک کشاورزی) مورد پیمایش قرار میدهد. این پیمایش از طریق بررسی اسناد و مدارک و توزیع دو پرسشنامه (کسب نظرات خبرگان و نگرش سنجی کارکنان) انجام شده است. نتایج مورد نظر در تحلیلهای آمار توصیفی و استنباطی بررسی شده و نهایتاً مدل اثربخشی کار تیمی، که روابط متغیرها را در مدلی سیستمی بررسی میکند ارائه شده است.
https://cs.shahed.ac.ir/article_1998_fbd63f984fa4dd533d140fbc9aa17c82.pdf
2020-09-26
91
104
کار تیمی
اثربخشی
مدل سیستمی
سیستم بانکی
علی
رجبزاده
alirajabzadeh@gmail.com
1
دانشگاه تربیت مدرس
LEAD_AUTHOR
محسن
علیزاده ثانی
2
دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
کارایی کارکنان بخش دولتی در مقایسه با بخش غیردولتی: مطالعه موردی دانشگاه تهران
از مهمترین رویکردهایی که در چند دهه اخیر بر فکر و ذهن مدیران دولتی ایران حاکم بوده است، خصوصیسازی و کاهش حجم دولت بوده است. تلاش هایی در این جهت صورت گرفته است ولی هنوز تا تحقق دولت کوچک و کارآمد راهی طولانی در پیش است. برای اینکه مسئولان دستاندرکار از نحوه تأثیرگذاری خصوصیسازی بر کارایی سازمان ها، آگاهی یابند لازم است پژوهشهایی کاربردی در این راستا انجام گردد و نوشتار حاضر به همین منظور تدوین گردیده است. در این تحقیق کارایی کارکنان بخش دولتی در مقایسه با بخش غیردولتی دانشگاه تهران مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس اطلاعات اولیه فرضیههایی مبنی بر عدم تفاوت بین کارایی این دو گروه مطرح شد. پس از جمعآوری اطلاعات و آزمون فرضیات مشخص گردید که از جهت کارایی بین کارکنان دولتی و غیردولتی تفاوتی وجود ندارد و با توجه به این که واگذاری امور دولتی به بخش خصوصی، باعث کاهش هزینهها میگردد، نتیجه گرفته شده که خصوصیسازی از این جهت به نفع جامعه است و باید اجرای این سیاست ادامه یابد.
https://cs.shahed.ac.ir/article_1999_35795f529cd8e99648604813d045b618.pdf
2020-09-26
105
112
کارایی
عملکرد
نظام جبران خدمات
دولت
خصوصی سازی
کارکنان دولتی
کارکنان شرکتی
حسن
زارعی متین
matin@ut.ac.ir
1
پردیس قم دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
حمید
زارع
2
دانشگاه تهران
AUTHOR
جعفر
نودهفراهانی
3
پردیس قم دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی و تحلیل حالات تنش در سازمان و آثار آن مطالعه موردی: کنترل تنش در یکی از واحدهای تابعه وزارت بازرگانی
این مقاله، ضمن توجه به کنترل پارامترهای غیرملموس در فرایندهای سازمان نظیر وجود تنش در آنها، روشی را جهت شناسایی و کنترل تنشها ارائه میدهد، به گونهای که مدیر سازمان بتواند در طی زمان بهبود فرایندهای خود، تنشها و حالات مربوط به آن (TMEA) را بهصورت مستمر شناسایی نموده و با توجه به اهمیت هر یک بتواند تنشهای مورد نظر را خنثی نماید. این کار به نوبه خود در پیشبرد اهداف اصلی سازمان مفید خواهد بود. روش یادشده، مبتنی بر مبحث حالات شکست و آثار آن (FMEA) بوده و چگونگی استفاده از روش حاضر ارائه گردیده است. در ادامه پس از شناسایی تنشها روشی برای اولویتبندی بین تنشها به منظور کنترل آنها بیان میشود. ابتدا وزن هر یک از مولفههای TMEA (Tension Modes & Effects Analysis) با استفاده از روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی (Fuzzy AHP) تعیین میشود. به علت عدم قطعیت اطلاعات در مسائل تصمیمگیری مفهوم تئوری مجموعههای فازی استفاده میگردد، آنگاه روش TOPSIS برای اولویتبندی به کار میرود. در پایان، نتایج بکارگیری روش مذکور در یکی از واحدهای تابعه وزارت بازرگانی و چگونگی انجام آن به همراه کمیتهای محاسبه شده، بیان شده است.
https://cs.shahed.ac.ir/article_2000_0424860e93bf567738a5bf3a1a169f96.pdf
2020-09-26
113
120
حالات تنش و آثار آن (TMEA)
فرایند
تنش در سازمان
Fuzzy AHP
TOPSIS
مهدی
بشیری
bashiri@shahed.ac.ir
1
دانشگاه شاهد
LEAD_AUTHOR
وحید
محمودی
2
دانشگاه تهران
AUTHOR
سیدجواد
حسینینژاد
3
دانشگاه علم و صنعت
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعه تطبیقی عوامل مؤثر بر ترجیح مشتریان در انتخاب بانکهای خصوصی و دولتی
درطی سالهای گذشته بانکهای دولتی در زمینه بازاریابی وجذب مشتری موفق نبوده و نتوانستهاند منابع مالی زیادی جذب نمایند، از سوی دیگر تسهیلات ارایه شده نیز از لحاظ کمی و کیفی در سطح قابل قبولی نبوده است. مهمترین علت مشکلات فوق دولتی بودن بانکهاست. در اساسنامه بانکهای ایران بهطور مشخص به نقش خدماتی آنها و مجری سیاستهای دولت بودن، مانند اعطای تسهیلات تکلیفی، اشاره شده است. بانک مرکزی نیز با بانکهای تجاری و تخصصی کشور همانند شعبههای خود برخورد میکند و از نظر قوانین و مقررات محدودیتهای بسیار زیادی وجود دارد. مواردی مانند نیروی انسانی، رشد تکنولوژی، قراردادها و بسیاری از مسائل دیگر نیز در اختیار بانکها نیست. از آنجا که بسیاری از بانکهای دولتی طبق اصل 44 قانون اساسی در آیندهای نه چندان دور به بانکهای خصوصی تبدیل میشوند، شناخت عوامل مؤثر برترجیح مشتریان در انتخاب بانکها از اهمیت وافری جهت جذب و جلب مشتریان برخوردار است. در این تحقیق سعی گردیده عوامل مؤثر بر ترجیح مشتریان شناسایی و اولویتبندی شده و براساس آنها پیشنهاداتی به نظام بانکی ارایه گردد. یافتهها نشان میدهد مهمترین عامل انتخاب بانکهای خصوصی دریافت سود بیشتر و مهمترین عامل انتخاب بانکهای دولتی امکان دسترسی سریع به بانک بوده و کم اهمیتترین عامل انتخاب، ویژگی ظاهری بانک در هر دو مورد بیان شده است. همچنین اولویتبندی عوامل تأثیرگذار بر ترجیح مشتریان در انتخاب بانک نشان میدهد عوامل رفتاری و نگرشی، فناوری، تسهیلات مالی و فیزیکی به ترتیب بر ترجیح مشتریان در انتخاب بانکهای خصوصی مؤثرند و این اولویتبندی در بانکهای دولتی به ترتیب عوامل رفتاری و نگرشی، فناوری، فیزیکی و تسهیلات مالی میباشند. به این ترتیب عوامل رفتاری و نگرشی در هر دو بانک از نظر تأثیرگذاری بر ترجیح مشتریان بالاترین اولویت را دارد.
https://cs.shahed.ac.ir/article_2001_c2e97b0cacd5b2d64f225fe5f6b5c9f4.pdf
2020-09-26
121
130
ترجیحات مشتری
انتخاب بانک
عوامل فناوری
عوامل مالی
عوامل رفتاری و نگرشی عوامل فیزیکی
اولویتبندی عوامل
سعید
صفری
safari@shahed.ac.ir
1
دانشگاه شاهد
LEAD_AUTHOR
مصطفی
قاضیزاده
2
دانشگاه شاهد
AUTHOR
محمدرضا
نیازی
3
دانشگاه شاهد
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
شناخت عوامل مؤثر بر گرایشهای روستائیان نسبت به شوراهای اسلامی روستا در استان خراسان
با توجه به اهمیت مشارکت همهجانبه در فرآیند توسعه پایدار و تأکید قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر حضور جدی کلیه مردم در تعیین سرنوشت خودشان، شوراهای اسلامی در کشور، شهرها و روستاها تشکیل شدهاند. شوراهای اسلامی روستایی به عنوان مدیران محلی میتوانند ضمن به مشارکت گرفتن افکار و امکانات محلی با هماهنگی، حمایت و هدایت مدیریت دولتی پلکان رشد و توسعه را یکی پس از دیگری طی نمایند، لذا با توجه به اهمیت جایگاه شوراهای اسلامی در راستای توسعه روستایی، در مقاله حاضر به منظور شناخت عوامل مؤثر بر گرایشهای روستاییان به شوراهای اسلامی روستا، بخشی از متغیرهایی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بتوانند رابطه مردم با شورا و در حقیقت گرایش مردم به شوراها را مورد ارزیابی قرار دهند در نظر گرفته شده و ضمن شاخص سازی و تدوین پرسشنامههای مربوطه مورد سنجش قرار گرفتهاند. از کل روستاهای هشت شهرستان مرکزی خراسان (منطقه مورد مطالعه) که شامل 1655 روستای بالای 20 خانوار که دارای شورای اسلامی بودهاند، 82 روستا برگزیده شده و با 629 سرپرست خانوار در این روستاها مصاحبه صورت گرفته و اطلاعات لازم جمعآوری شده است. نتایج حاصل از تحقیق بیانگر این است که بین میزان فعالیتهای شورا و گرایش روستائیان رابطه همبستگی معنادار وجود ندارد ولی بین سه متغیر دیگر مورد بررسی یعنی سابقه کار اعضا شورا، میزان امکانات و تاسیسات عمومی موجود در روستا و طبقهبندی اعضا شورا و گرایش روستائیان به شورا رابطه همبستگی معناداری وجود دارد.
https://cs.shahed.ac.ir/article_2002_388a3f72483241811950c0a9a87e6f49.pdf
2020-09-26
131
140
مشارکت
شورای اسلامی
گرایش
توسعه
حبیب الله
دعایی
doaei@um.ac.ir
1
دانشگاه فردوسی مشهد
LEAD_AUTHOR
هادی
رمضانیان فهندری
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی و شناخت عوامل بازدارنده مشارکت کارکنان در فرایند تصمیمگیری (مطالعه موردی: در شرکت مخابرات ایران)
هدف از نگارش این مقاله، شناسایی و تبیین عوامل بازدارنده مشارکت کارکنان در فرایند تصمیمگیری شرکت مخابرات ایران است. پس از تبیین مفاهیم و ادبیات پیشینه موضوع، چهار مولفه فردگرایی، نیازهای امنیتی، نیازهای فیزیولوژیکی، و دیدگاه منفی زیردستان بهعنوان موانع اصلی مشارکت کارکنان در فرایند تصمیمگیری مفروض شدند. برای بررسی این مولفهها در شرکت مزبور، از ابزار پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید که ضریب آلفای کرونباخ آن برابر با 81/0 بود. نتایج حاصل از این مطالعه در سطح اطمینان 95/. حاکی از آنست که مولفههای مذکور همگی در زمینه مشارکت کارکنان مانع تراشی میکنند. در این میان، بر اساس آزمون رتبه بندی فریدمن، نیازهای ایمنی و نیازهای فیزیولوژیک از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و نگاه زیردستان و فرهنگ فردگرایی در مراتب بعدی قرار دارند.
https://cs.shahed.ac.ir/article_2003_6b04275c458312c433f807fdcad4d128.pdf
2020-09-26
141
150
موانع مشارکت
تصمیمگیری
فردگرایی
نیازهای امنیتی و فیزیولوژیکی
نگاه منفی زیردستان
شرکت مخابرات ایران
رضا
رسولی
rasouli@pnu.ac.ir
1
دانشگاه پیام نور
LEAD_AUTHOR
بهنام
شهائی
2
دانشگاه پیام نور
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی عوامل موفقیت و عدم موفقیت کاربرد فناوری اطلاعات در سازمانهای دولتی استانهای صنعتی ایران
در این مقاله، نتایج بررسی عوامل کلیدی مؤثر بر کاربرد فناوری اطلاعات در ادارههای کل سازمانهای دولتی استانهای صنعتی ایران و میزان اهمیت این عوامل در کاربردهای گوناگون این فناوری ارائه میگردند. به این منظور ابتدا فناوری اطلاعات و سپس با ارائه شواهدی از شکست و ناکامی در کاربرد این فناوری در سطح ایران و جهان، مسئله پژوهش تعریف میشود. در ادامه، روش پژوهش تبیین و در پایان نیز یافتههای این پژوهش، توصیف و تحلیل میشوند. در این پژوهش عواملی که از بررسی پژوهشهای پیشین و همچنین دیدگاه متخصصان این حوزه بهدست آمدهاند، با انجام پیمایشی در یک استان صنعتی اعتباریابی شدهاند. بر اساس یافتههای این پژوهش، از 27 عامل بررسی شده تنها دو عامل همبستگی معناداری با موفقیت/ عدم موفقیت کاربرد فناوری اطلاعات در استان نمونه ندارند. علاوه بر این، میزان اهمیت هر عامل در انواع کاربردهای فناوری اطلاعات شامل خودکارسازی، آگاهسازی، و دگرگونسازی بررسی و به تفکیک عوامل و کاربردها ارائه شده است.
https://cs.shahed.ac.ir/article_2004_45988acffac6033693fe559fb4694fb4.pdf
2020-09-26
151
170
کاربرد فناوری اطلاعات
عوامل کلیدی موفقیت
عوامل کلیدی شکست
سازمانهای دولتی
استانهای صنعتی
فارس
ایران
سیروس
علیدوستی
alidousti@irandoc.ac.ir
1
پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران
LEAD_AUTHOR
علینقی
مشایخی
2
دانشگاه صنعتی شریف
AUTHOR