ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر بدبینی شخصیّتی، تشویش ذهنی، نیاز به شناخت و باورهای اخلاقی مشتریان بر سطوح مختلف بدبینی و حمایت از برند
شناخت علل بدبینی مشتریان و تأثیری که بر روی روند بازاریابی و فروش کسب و کارها میگذارد، بیشک عامل مهمی در سودآوری شرکتها میباشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان تأثیر ابعاد درونی و روانشناسی افراد (بدبینی، تشویش ذهنی، نیاز به شناخت و باورهای اخلاقی) بر سطوح مختلف بدبینی و حمایت از برند می باشد. لذا برای این کار تعداد 384 نمونه به روش نمونه گیری دسترس از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران (دانشکده مدیریت و اقتصاد) هدف مطالعه و بررسی قرار گرفتند. این تحقیق از نظر هدف کاربردی ، به جهت شیوه جمعآوری اطلاعات پیمایشی و به لحاظ بررسی روابط بین متغیرها از نوع همبستگی است. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد (هلم، 2006 و مورفی، 2013) استفاده شده است که روایی ان به روش ضریب لاوشه و پایایی از طریق محاسبه آلفای کرونباخ به تصدیق رسیده است، استفاده شده است.
https://cs.shahed.ac.ir/article_2291_1b3de9c6e78281bca9a1cc763511b284.pdf
2020-09-26
1
16
باورهای اخلاقی
بدبینی شخصیتی
تشویش ذهنی
حمایت از برند
نیاز به شناخت
لیلا
دهقانی زاده بغدادابادی
1
AUTHOR
حمیدرضا
سعیدنیا
dr.saeednia1@gmail.com
2
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه همخوانی شخصیت مصرفکننده با برند، هویت پذیری مصرفکننده از برند و نیات رفتاری پس از خرید
چکیده: در محیط متلاطم و بازار بهشدت رقابتی امروز، سازمانها همواره به دنبال روشهای جدید برای کسب و حفظ مزیت رقابتی میباشند. ازآنجاییکه اعتماد به برندها و آگهیهای تبلیغاتی کاهشیافته است تبلیغات شفاهی تأثیر بسزایی بر نگرش و رفتار مصرفکننده دارد و میتواند فرصت مناسبی را برای کسب مزیت رقابتی فراهم آورد زیرا این پیام کاملاً شخصی و خصوصی است و برای فرد فرستنده آن منفعتی در برندارد و اغلب مهمترین انگیزه آن فرد سهیم شدن عقیدهاش با دریافتکننده پیام است. هدف این مطالعه، بررسی اثر میانجی هویت پذیری مصرفکننده از برند در فرایند اثرگذاری همخوانی شخصیت مصرفکننده با برند بر مقاصد رفتاری پس از خرید است. پژوهش حاضر کاربردی و توصیفی است. برای انجام این کار نمونهای 384 نفری بر اساس نمونهبرداری ناحیهای انتخاب شد و بهمنظور جمعآوری دادهها، از پرسشنامه استفاده شد(مورد مطالعه در این پژوهش مصرف کنندگان محصولات شرکت لبنیاتی کاله انتخاب و مد نظر قرار گرفت). پایایی و روایی آن از طریق آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تأییدی سنجیده شد. مدل مفهومی با استفاده از بخش ساختاری مدل معادلههای ساختاری و تحلیل مسیر سنجیده شد. نهایتاً با افزایش میزان شباهت احساس شده میان مصرفکننده و برند، مشتری احساس هویت مشترک با برند میکند. بنابراین توجه به پیامهای ارتباطی و سایر جنبهها نظیر سبک، لحن و شخصیت بازیگران ضروری است.
https://cs.shahed.ac.ir/article_2293_a707a9445fddbcaf251fa8b91277b751.pdf
2020-09-26
17
40
برند
تمایل به پرداخت
شخصیت برند
شخصیت مشتریان
قصد خرید مجدد
مدل معادلات ساختاری
هویت پذیری مصرفکننده از برند
هاشم
آقازاده
haghazade@ut.ac.ir
1
AUTHOR
عماد
جعفری
emadjafari68@ut.ac.ir
2
LEAD_AUTHOR
حسین
اسمعیلی
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی عوامل محدودکننده موثر بر صادرات کالاهای فنآور محور
براساس سند ملی توسعه صادرات غیرنفتی که در راستای سند چشم انداز بیست ساله کشور تدوین شده است، سهم محصولات و خدمات فناوری پیشرفته از کل صادرات کشور در پایان برنامه هفتم توسعه و افق چشم انداز 1404، باید به 50 درصد از کل صادرات کشور برسد. این محصولات ارزش افزوده بالاتری را نسبت به سایر محصولات ایجاد مینمایند و با توجه به سهم دانش در تولید این محصولات، کپی برداری و ایجاد رقیب برای آنها در بازار دشوارتر بوده و لذا میتوان با اطمینان بیشتری در خصوص حضور طولانی مدت و یا مستمر آنها در یک بازار سخن گفت. لذا، در این تحقیق شرکتهای فنآورمحور صادرکننده پارک فناوری پردیس که زیرمجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری میباشد مورد مطالعه قرار گرفتهاند. در این تحقیق با استفاده از روش آمیخته اکتشافی، عوامل محدودکننده موثر بر صادرات کالاهای فنآورمحور با استفاده از پژوهشی کیفی از طریق روش تحلیل محتوای کیفی جهتدار در چهار مقوله (سیاسی، مالی، دولتی و شرکتی) شامل 21 عامل، شناسایی شده و سپس به منظور تعیین روابط بین عوامل در دو روش مدلسازی ساختاری تفسیری و روش دیمتل که از رویکردهای مدلسازی نرم میباشند، پیادهسازی گردیده است که روابط علی و معلولی عوامل و همچنین مدل سطحبندی شده ساختاری تفسیری آنها استخراج شده و در نهایت با مطابقت نتایج بدست آمده از هر دو روش، عوامل مربوط به خوشه مالی و سیاسی به عنوان مهمترین موانع توسعه صادرات کالاهای فناورمحور شناخته شده است.
https://cs.shahed.ac.ir/article_2295_f7a4df30d57a2a922db58a57ddbebc90.pdf
2020-09-26
41
56
فنآورمحور
عوامل محدودکننده صادراتی
مدلسازی ساختاری تفسیری
مریم
آقاموسی طهرانی
1
AUTHOR
احمد
سرداری
1338sardari@gmail.com
2
LEAD_AUTHOR
عبدالحسین
کرم پور
karampour2004@gmail.com
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی عوامل موثر بر صادرات و واردات کشورهای منتخب عضو جنبش عدم تعهد با تاکید بر شاخص نهادی حکمرانی
صادرات و واردات ازجمله متغیرهای کلان اقتصادی هستند که بدلیل ارتباط با دنیا و تخصیص بهینه منابع از اهمیت زیادی برخوردارند. ازجمله متغیرهای تأثیرگذار بر صادرات و واردات، متغیرهای نهادی است و یکی از مهم ترین متغیرهای نهادی، حکمرانی است. لذا مطالعه حاضر به بررسی تأثیر نهاد حکمرانی بر صادرات و واردات کالاها و خدمات در کشورهای منتخب عضو جنبش عدم تعهد طی دوره 1996-2012 می پردازد. نتایج نشان می دهد تأثیر متغیر نهادی حکمرانی بر صادرات و واردات کالاها و خدمات کشورهای مورد بررسی مثبت و معنی دار است. همچنین متغیرهای عضویت در سازمان تجارت جهانی و وفور منابع طبیعی تأثیر مثبت و معنی داری بر صادرات و واردات کالاها و خدمات دارند. متغیرهای درآمد شرکای تجاری و واردات نیز تأثیر مثبت و معنی داری بر صادرات کالاها و خدمات کشورهای مورد بررسی دارد. همچنین متغیر درآمد سرانه بر واردات کالاها و خدمات، تأثیر مثبت و معنی داری دارد. تأثیر متغیر ترکیبی اختلاف نرخ تورم با نرخ ارز رسمی بر صادرات کالاها و خدمات منفی و معنی دار و بر واردات کالاها و خدمات مثبت و معنی دار است. باید خاطرنشان ساخت تاثیر متقابل شاخص حکمرانی و فراوانی منابع طبیعی بر صادرات و واردات کالاها و خدمات بر هر دو متغیر وابسته، مثبت و معنی دار است.
https://cs.shahed.ac.ir/article_2298_10a51235f2e7552c6a95a67186ebd847.pdf
2020-09-26
57
72
نهادها
حکمرانی
صادرات
واردات
کشورهای عضو جنبش عدم تعهد
ابوالفضل
شاه آبادی
ab.shahabadi@gmail.com
1
LEAD_AUTHOR
بهزاد
امیری
amiri.beh@gmail.com
2
AUTHOR
سارا
ساری گل
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحقیقی درباره تأثیر بازار محوری بر عملکرد صادرات : مطالعه شرکتهای تولیدکننده و صادرکننده از گمرکات استان بوشهر
چکیده با اهمیت یافتن مفهوم بازاریابی، بازارمحوری یکی از محورهای اساسی تحقیق در بازاریابی استراتژیک شده است. بازارمحوری مجموعه فعالیت هایی است که یک سازمان انجام می دهد تا به این وسیله تغییرات در بازار نظیر ترجیحات مشتریان، رشد سریع تکنولوژی و شدت رقابتی را نظارت، تجزیه و تحلیل و به آنها واکنش مناسب نشان دهد . در این تحقیق به بررسی تأثیر فعالیت بازار محوری بر عملکرد صادرات شرکتهای تولیدی و صادر کننده با استفاده از مقیاس اسلیتر و نارور پرداخته شده است. بر اساس این مقیاس بازار محوری شامل سه جزء مشتری محوری، رقیب محوری و هماهنگی بین بخشی است. روش تحقیق در این مطالعه توصیفی – پیمایشی است. شرکت های تولیدی و صادرکننده از گمرکات استان بوشهر به عنوان جامعه آماری تحقیق در نظر گرفته شده اند، پس از تدوین مدل و تعیین فرضیه های تحقیق، پرسشنامه تدوین شده در بین 91 شرکت به صورت تصادفی توزیع و داده ها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون ساده در سطح اطمینان95درصد، مورد بررسی قرار گرفتند.نتیجه حاکی از تأیید تمام فرضیه های تحقیق است. از نتایج این تحقیق میتوان دریافت که زمان آن فرا رسیده است که شرکتهای تولیدی و صادراتی کشورمان نگاه بازار محور به جای تولید محور را در صدر اهداف خود قرار دهند و با انجام تحقیقات مشابه همگام با نیازهای بازار حرکت کنند. چرا که انتخاب راهی غیر از این، حاصلی جزء شکست نخواهد بود.
https://cs.shahed.ac.ir/article_2300_69721e898303033f0ca74bac3b34eb83.pdf
2020-09-26
73
86
عملکرد صادرات
بازارمحوری
مشتریمحوری
رقیبمحوری
هماهنگی بینبخشی
منیژه
بحرینی زاد
mbahrainizadeh@pgu.ac.ir
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی ورتبه بندی عوامل مؤثربرریسک عملیاتی بانکداری الکترونیکی در بانک مسکن (مطالعه موردی: شعب بانک مسکن در استان لرستان)
یکی از ابزارهای ضروری برای تحقق وگسترش تجارت الکترونیک وجود سیستم بانکداری الکترونیکی است. یکی از ریسکهای مهم شناسایی شده در زمینۀ فعالیت بانکداری الکترونیکی، ریسک عملیاتی می باشد. درک درست و دقیق بانکها از مفهوم ریسک عملیاتی جهت مدیریت و کنترل مؤثر این رده خاص ریسک، حیاتی می باشد.این تحقیق به شناسایی و رتبه بندی پنج عامل امنیت، دسترسی به سیستم، زیرساخت تکنولوژیکی، کنترلهای داخلی وصحت دادهها به عنوان عوامل مؤثر بر ریسک عملیاتی بانکداری الکترونیکی در بانک مسکن می پردازد. جامعه آماری تحقیق، کارشناسان و متخصصان شاغل در بخشهای مرتبط با فعالیت بانکداری الکترونیکی در بانک مسکن میباشند جهت گردآوری -اطلاعات، پرسشنامهای با استفاده از مبانی نظــری تحقیق ، تهیهشدهاست . روش آماری تحلیل سـؤالات پژوهش شاخصهای آمار توصیفی است؛ درحالیکه برای آزمون فرضها از آزمون فرض آماری میانگین یک جامعه با استفاده از آماره t درسطح معنیداری پنج درصد استفاده به عمل آمده است؛ جهترتبهبندی عوامل مؤثر بر ریسک عملیاتی بانکداری الکترونیکـی از آزمون فریدمن استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که شش عامل برون سپاری ،امنیت ، دسترسی به سیستم، زیر ساخت تکنولوژیکی، کنترلهای داخلی وصحت دادهها بر ریسک عملیاتی بانکداری الکترونیکی در بانک مسکن مؤثر است.
https://cs.shahed.ac.ir/article_2302_44b4d9c348a7128c58782f55a3ac8364.pdf
2020-09-26
87
98
ریسک عملیاتی
بانکداری الکترونیکی
برونسپاری
کنترلهای داخلی
صحت دادهها
رضا
سپهوند
mrezasep@yahoo.com
1
AUTHOR
مسعود
بهدادفر
2
AUTHOR
محسن
عارف نژاد
mnhastm@yahoo.com
3
LEAD_AUTHOR