ORIGINAL_ARTICLE
پیشایندها و پسایندهای رفتار خرید ناگهانی: تعیین اولویتها و ارائه مدل با استفاده از روش ترکیبی دلفی و دیمتل
رفتار خرید ناگهانی، رفتاری با فعالسازی هیجان زیاد، کنترل شناختی کم و تا حد زیادی واکنشی میباشد که کنترل آن از جنبه رفتار مصرف کننده با اهمیت است. این تحقیق به بررسی پیشایندها و پسایندهای رفتار خرید در قالب شناسایی و رتبهبندی مهمترین عوامل اثرگذار خریدناگهانی میپردازد. با مطالعه پیشینه تحقیقهای انجام شده، عوامل موقعیتی، روانشناختی، محیطی، شخصیتی، آمیخته بازاریابی، جمعیت شناختی و عوامل مرتبط با کالا بهعنوان عواملی که بر رفتار خرید ناگهانی مصرفکنندگان تأثیر دارند، شناسایی شدند. رتبهبندی پیشایندهای رفتار خرید ناگهانی با بهرهگیری از نظر خبرگان و با تکنیک دیمتل انجام شد. پسایندهای رفتار خرید ناگهانی نیز با بهرهگیری از تکنیک دلفی و استفاده از نظر خبرگان روانشناسی و بازاریابی به دو دسته پیامدهای مثبت و منفی تقسیمبندی شدند. در پایان مدلی از شاخصهای به دست آمده از این مطالعه ارائه شده است. این مطالعه با طرح سیمایی کلی از رفتار خرید ناگهانی می تواند در مدیریت و سیاست گذاری راجع به این جنبه از رفتار مصرف کننده سهیم باشد.
https://cs.shahed.ac.ir/article_2377_c1e698da3e435d7a92a3ef36abf7f31f.pdf
2020-09-26
1
19
10.22070/15.11.1
رفتار خرید ناگهانی
پسایندها
پیشایندها
تکنیک دلفی
تکنیک دیمتل
منیژه
بحرینی زاد
mbahrainizadeh@pgu.ac.ir
1
دانشگاه خلیج فارس
LEAD_AUTHOR
مطهره
حسینی
hoseinimotahareh@gmail.com
2
دانشگاه خلیج فارس
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر ویژگیهای روانشناختی مشتریان بر دسته بندی و انتخاب برند به کمک رویکرد بیزین
تحقیق حاضر، به تبیین تأثیر ویژگیهای روانشناختی مشتریان بر انتخاب برند با تأکید بر ویژگیهای محصول میپردازد. جامعه آماری این تحقیق مصرف کنندگان مواد و فرآوردههای لبنی در سطح شهر تهران میباشند. با توجه به اینکه حجم جامعه نامحدود و واریانس جامعه هم نامشخص میباشد، از فرمول نمونه گیری برای جامعه نامحدود استفاده شده و حجم نمونه 171 نفر تعیین و با توجه به شیوه نمونه گیری تصادفی بین آنها توزیع گردید. در این تحقیق از دو پرسشنامه محقق ساخته، اولی برای تعیین ویژگیهای محصول و پرسشنامه نهایی برای تبیین تأثیر ویژگیهای روانشناختی بر انتخاب برند با تأکید بر ویژگیهای محصول میباشد، مقدار آلفای کرونباخ برای پرسشنامه اصلی( پرسشنامه دوم) 8/0بود که نشان از پایایی بالای پرسشنامه دارد. برای بررسی فرضیهها از مدل رگرسیون پروبیت چند متغیره بیزی،آزمون فریدمن و رگرسیون خطی چندگانه بهره برداری شد. یافتههای تحقیق نشان داد که ویژگیهای روانشناختی مشتریان شامل شناخت برند، اعتماد به برند، قصد خرید و رضایت از برند بر انتخاب برند موثر بوده همچنین ویژگیهای محصول شامل دارا بودن نشان استاندارد، تازه بودن مواد اولیه، عدم استفاده از مواد نگهدارنده و کیفیت محصول در تأثیر ویژگیهای روانشناختی مشتریان بر انتخاب برند، مؤثر میباشد.
https://cs.shahed.ac.ir/article_2379_a5436663ea1d680d03e9581e7690726c.pdf
2020-09-26
20
35
10.22070/15.11.20
ویژگیهای روانشناختی مشتریان
دسته بندی و انتخاب برند
ویژگیهای محصول
مواد و فرآوردههای لبنی
رویکرد بیزین
مریم
خاکی
maryam.khaky@ymail.com
1
دانشگاه شاهد
LEAD_AUTHOR
عبدالحسین
کرمپور
a_karampour2004@yahoo.com
2
دانشگاه مالک اشتر
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تاثیر عوامل درون سازمانی موثر بر عملکرد نوآورانه از طریق راهبرد محوری صادراتی - مورد مطالعه: شرکتهای صادراتی استان بوشهر
عملکرد نوآورانه به توانایی شرکت برای اولین کاربرد ایدهها، ابزارآلات، سیستمها، خط مشیها، برنامهها، فرایندها، محصولات و خدمات جدید، اشاره دارد. نوآوری به سازمانها کمک میکند تا در بازارهای پویا به مقابله با تلاطم محیط خارجی بپردازند و به اهداف بلند مدت دست یابند. هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیر عوامل درون سازمانی موثر بر عملکرد نوآورنه با میانجیگری متغیر راهبرد محوری صادراتی در شرکتهای صادر کننده استان بوشهر میباشد. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت گردآوری داده ها توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدیران و کارشناسان شرکتهای صادر کننده فعال در شهر بوشهر میباشد. بر اساس آمار گرفته شده از سازمان تجات و بازرگانی استان بوشهر، تعداد 30 شرکت صادراتی فعال در شهرستان بوشهر وجود دارد. ابزار گردآوری دادههای تحقیق پرسشنامه است. تعداد250 پرسشنامه به صورت حضوری در بین همه مدیران و کارشناسان این شرکتها توزیع گردید و نهایتاً تعداد220 پرسشنامه جمع آوری گردید. سپس از دادههای هر شرکت میانگین گرفته شد و تجزیه و تحلیل دادهها بر روری 30 پرسشنامه میانگین گرفته شده هر شرکت انجام گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق از مدل معادلات ساختاری به کمک نرم افزار اسمارت پی ال اس(Smart PLS) استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که عوامل درون سازمانی (یادگیری محوری، انعطافپذیری راهبردی، فناوری اطلاعاتی و ارتباطی) بر راهبرد محوری صادراتی تاثیر مثبت و معناداری دارد و راهبرد محوری صادراتی بر عملکرد نوآورانه شرکتهای صادر کننده استان بوشهر تاثیر مثبت و معناداری دارند.
https://cs.shahed.ac.ir/article_2381_3096672aea4c0978fb508ee7b2af242c.pdf
2020-09-26
36
53
10.22070/15.11.36
عوامل درون سازمانی
یادگیری محوری
انعطاف پذیری راهبردی
فناوری اطلاعاتی و ارتباطی
راهبرد محوری صادراتی
عملکرد نوآورانه
شرکتهای صادراتی استان بوشهر
مجید
اسماعیل پور
majidesmailpour@yahoo.com
1
دانشگاه خلیج فارس
LEAD_AUTHOR
فرشاد
آرام
farshad.aram97@yahoo.com
2
دانشگاه خلیج فارس
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تاثیرتاکتیکهای بازاریابی رابطهمند بر وفاداری رفتاری با نقش واسطه قدرشناسی مشتری (مورد مطالعه: اعضای باشگاه مشتریان چرم مشهد)
این تحقیق به بررسی تاثیر تاکتیکهای بازاریابی رابطهمند بر وفاداری رفتاری با نقش واسطه قدرشناسی مشتری پرداخته است. تاکتیکهای پیشنهادی شامل پست الکترونیک، پاداش ملموس، ارسال پیام کوتاه، شبکههای اجتماعی مجازی، وب سایت، ارتباط بین فردی و رفتار ترجیحی میباشد که در این تحقیق به بررسی آنها پرداخته شد. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. روش گردآوری دادهها تلفیقی از روش کتابخانهای و پرسشنامهای میباشد. جامعه آماری تحقیق، اعضای باشگاه مشتریان چرم مشهد هستند و روش نمونهگیری نیز به صورت خوشهای چند مرحلهای، است و بر اساس فرمول کوکران تعداد نمونه مورد نظر 384 نفر محاسبه شده و آلفای کرونباخ برای پرسشنامه 94/0 به دست آمده است. در این تحقیق جهت آزمون فرضیات و بررسی برازندگی مدل تحقیق از مدل معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزئی استفاده شده و جهت تجزیه و تحلیل دادهها شامل تحلیل توصیفی و تحلیل استنباطی، به ترتیب نرم افزارهای 21SPSS و Smart PLS به کار گرفته شده است.
نتایج تحقیق نشان داد( با توجه به ضرایب معناداریz و ضرایب مسیر)، تنها سه تاکتیک شبکههای اجتماعی مجازی، وب سایت و رفتار ترجیحی بر قدرشناسی مشتری تاثیر گذارند. همچنین قدرشناسی مشتری نیز باعث وفاداری رفتاری او میشود.
https://cs.shahed.ac.ir/article_2383_0259579d30d8b976479d623d883b659e.pdf
2020-09-26
54
71
10.22070/15.11.54
قدرشناسی مشتری
وفاداری رفتاری
بازاریابی رابطهمند
ابوالحسن
حسینی
hosseini@umz.ac.ir
1
دانشگاه مازندران
LEAD_AUTHOR
میثم
شیرخدایی
shirkhodaie@umz.ac.ir
2
دانشگاه مازندران
AUTHOR
مائده
نامور
maedeh.namvar@yahoo.com
3
دانشگاه بابلسر
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی الگوی رفتار مشتریان شرکتی و ارتباط آن استراتژی های بانکداری شرکتی در صنعت بانکداری ایران
شناسایی دقیق الگوهای رفتاری مشتریان شرکتی و به تبع آن اتخاذ استراتژیهای هدفمند در حوزه بانکداری شرکتی به منظور ارائه خدمات متناسب با رفتار و نیازآنها یکی از مسائل چالش برانگیز فعلی در شبکه بانکی محسوب میگردد. بر این اساس شناخت دقیق نیازهای پیچیده مشتریان شرکتی و مدیریت تقاضای آنهادر گام اول از طریق نوع شناسی رفتارمشتریان شرکتی و در گام بعد اتخاذ استراتژیهای متناسب با رفتارهای شناخته شده این مشتریان حیاتی و سودآور امکانپذیر است. بدین منظور تحقیق حاضربا هدف تعیین ارتباط بین الگوی رفتاری مشتریان شرکتی و استراتژیهای بانکداری شرکتی صورت پذیرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر اشخاص حقوقی یا به عبارتی شرکتهای بزرگ فعال در کسب وکار کشور هستند که در حال دریافت خدمات از شبکه بانکی میباشند.روش تحقیق مطالعه حاضر کیفی و با استفاده از تئوریسازی دادهبنیاد با رویکرد رهیافت ظاهر شونده (گلیسری)میباشد. برای دستیابی به هدف تحقیق با 10 نفر از مدیران مالی هولدینگهاو شرکتهای بزرگ کشور مصاحبه نیمه ساختار یافته و عمیق انجام گردیدکه پس از کدگذاری و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارMaxqda، سه الگوی رفتاری تجاری،تحلیلگر و تعاملی شناسائی گردید که بانکهای ایرانی برای رسیدن به بقاء و سودآوری پایدار میبایست از سه استراتژی اصلی استفاده نمایند. استراتژی خدمات مالی از طریق ارائه طیف وسیع خدمات و با هدف جذب و تازگی خریدمشتریان شرکتی،استراتژی سرآمدی از طریق تنوع و ایجاد مزیتهای رقابتی با هدف افزایش تکرار خرید و در نهایت استراتژی مشارکتی از طریق برقراری تعامل بلند مدت ، تعریف خدمات جدید و منحصربفرد با هدف پایداری خرید مشتریان شرکتی استفاده نمایند.
https://cs.shahed.ac.ir/article_2385_773127f90523ac041917e753f4fdc147.pdf
2020-09-26
72
85
10.22070/15.11.72
بانکداری شرکتی
مشتریان شرکتی
نوع شناسی رفتار
رحیم
اسفیدانی
esfidani@ut.ac.ir
1
دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
مسعود
کیماسی
keimasi@ut.ac.ir
2
دانشگاه تهران
AUTHOR
احمد
روستا
drroosta@gmail.com
3
دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
محمد
اراکی تبار
m_arakitabar@ut.ac.ir
4
دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تاثیر استفاده از تبلیغات پنهان بر قصد خرید مشتریان مبتنی بر نقش تعدیل گری متغیر جمعیت شناختی جنسیت و متغیر شهرت برند
امروزه از یکسو سازمانها، برای شناساندن و معرفی کالاها و خدمات خود و اعلام وجه تمایز آن با کالاهای مشابه، با بهکارگیری رسانههای مختلف تبلیغاتی، میکوشند پیامهای تأثیرگذاری را بهمنظور ترغیب مخاطبان به خرید ارسال کنند و از سوی دیگر، مردم روزانه با انواع تبلیغات از طریق رسانههای گوناگون در هر زمان و مکانی، روبهرو هستند؛ و این عامل سبب شده زمینههای دلزدگی و آزردگی خاطر مخاطبان را فراهم ساخته و اثربخشی تبلیغات را بهشدت تحتالشعاع قرار داده است. به همین جهت تبلیغات پنهان در بازاریابی موردتوجه روزافزون قرارگرفته است.
هدف از این تحقیق، بررسی تأثیر استفاده از تبلیغات پنهان بر قصد خرید مشتریان مبتنی بر نقشهای تعدیل گری متغیرهای جمعیت شناختی جنسیت و شهرت برنداست. جامعه آماری این تحقیق تمام مصرفکنندگان کالاهای مصرفی در شهر تهران است که از میان آنها نمونهای 384 نفری که بیننده برنامه آشپزی بهونه بودند به روش اتفاقی (تصادفی در دسترس) انتخاب شدند. همچنین بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری (SEM) در قالب نرمافزار SmartPLS استفادهشده است. یافتههای تحقیق نشاندهندهی آن است که استفاده از تبلیغات پنهان تأثیر مثبت و معناداری بر قصد خرید مشتریان داردو از میان ابعاد تبلیغات پنهان، نوع تبلیغ و درگیری ذهنی کالا، قصد خرید را تحت تأثیر قرار میدهند و رسانه تبلیغات پنهان تأثیر معناداری بر قصد خرید مشتریان ندارد. همچنین نتایج بیانگر تائید نقش تعدیل گری متغیر جمعیت شناختی جنسیت و عدم تائید نقش تعدیل گری متغیر شهرت برند در رابطه میان تبلیغات پنهان و قصد خرید مشتریان میباشد.
https://cs.shahed.ac.ir/article_2387_7eb83a20a6ba93a5c3e83681bfcad9e1.pdf
2020-09-26
86
103
10.22070/15.11.86
تبلیغات پنهان
جایگذاری محصول و برند
متغیر جمعیت شناختی جنسیت
شهرت برند
قصد خرید
مینا
افراسیابی
minaafrasiabi68@gmail.com
1
دانشگاه تربیت مدرس
LEAD_AUTHOR
اصغر
مشبکی
moshabak@modares.ac.ir
2
دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
فرشته
منصوری
f.mansouri@modares.ac.ir
3
دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نقش میانجی تبلیغات دهانبهدهان الکترونیکی در رابطه میان ابعاد بازاریابی تجربی و قصد خرید مصرفکننده (مورد مطالعه: بازار اینترنتی تلفن همراه)
هدف از این تحقیق بررسی نقش میانجی تبلیغات دهانبهدهان الکترونیکی در رابطه میان ابعاد بازاریابی تجربی و قصد خرید مصرفکننده در بازار خرید اینترنتی تلفنهای همراه است. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری دادهها توصیفی، از نوع همبستگی محسوب میگردد. جامعه هدف این تحقیق شامل تمامی افرادی میشود که از سراسر ایران در نمایشگاه بینالمللی کتاب سال 1396 شرکت کردهاند و حداقل یکبار تجربه خرید اینترنتی تلفن همراه را داشتهاند. روش نمونهگیری، در دسترس مبتنی بر هدف از روشهای غیراحتمالی بوده است. تعداد حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 385 نفر تعیین شده و جهت جمعآوری داده از پرسشنامههای استاندارد استفاده شده است. روش تحلیل دادهها مدل سازی معادلات ساختاری ﺑﺎ استفاده از نرم افزار پی ال اس2 بوده است. نتایج تحقیق نشان داد که بازاریابی تجربی (40/0) و همچنین هر کدام از ابعاد آن شامل تجربه حسی (21/0)، تجربه عاطفی (30/0)، تجربه فکری (35/0)، تجربه عملی (58/0) و تجربه ارتباطی (49/0) تاثیر مثبت و معناداری بر تبلیغات دهانبهدهان الکترونیکی داشتهاند. تبلیغات دهانبهدهان الکترونیکی نیز تاثیر (27/0) مثبت و معناداری بر قصد خرید مصرفکننده داشته است. تاثیر مستقیم بازاریابی تجربی(27/0) و همچنین تاثیر غیر مستقیم آن از طریق میانجیگری تبلیغات دهانبهدهان الکترونیکی (11/0) بر قصد خرید مصرف کننده نیز تایید شده است.
https://cs.shahed.ac.ir/article_2389_a0e0924e357695e9b3438bdda4886285.pdf
2020-09-26
104
119
10.22070/15.11.104
بازاریابی تجربی
تبلیغات دهانبهدهان الکترونیکی
قصد خرید مصرفکننده
حسین
نوروزی
norouzi@khu.ac.ir
1
دانشگاه خوارزمی
LEAD_AUTHOR
مهدی
طیب زاده
mahdi.tayebzadeh@gmail.com
2
دانشگاه خوارزمی
AUTHOR
علی
شجاع
3
دانشگاه خوارزمی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر هوش بازاریابی و هوش کسب و کار بر کسب مزیت رقابتی در صنعت توزیع دارو با در نظرداشتن نقش تعدیلگر هوش رقابتی
صنعت توزیع و پخش دارو به عنوان یکی از مهمترین بخشهای زنجیره تامین دارو، در محیطی قرار گرفته که از یک سو عوامل داخلی و از سوی دیگر رقابت با شرکتهای بزرگ چندملیتی، آن را در معرض ریسکها و خطرات متعددی قرار داده است. بررسی تاثیرگذاری متغیرهای مختلف درون سازمانی و متغیرهای برون سازمانی، کمک میکند، کارایی و توان رقابتی شرکتهای فعال در این صنعت، افزایش یافته و موفق به کسب مزیت رقابتی گردند. به منظور پیشبرد اهداف رقابتی سازمانهای فعال توزیعکننده پخش دارو، تجزیه و تحلیل دقیق محیط کسب و کار توسط نیروی انسانی متخصص و هوشمند، همچنین رصدکردن منطقی رقبا، از موثرترین و راهبردیترین اقدامات است. لذا هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی تاثیر هوش بازاریابی و هوش کسب و کار بر کسب مزیت رقابتی در صنعت توزیع دارو با در نظر داشتن نقش تعدیلگر هوش رقابتی بوده است. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران ارشد، میانی و عملیاتی شرکتهای پخش و توزیع دارو در تهران است که نعداد آنان 602 نفر میباشد. بر اساس جدول مورگان حجم نمونه باید 232 در نظر گرفته شود که با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع تحقیق و همچنین پیشبینی نرخ بازگشت پرسشنامهها، با روش نمونهگیری تصادفی ساده، تعداد 382 پرسشنامۀ محققساخته که روایی و پایایی آن تایید شده بود، توزیع گردید. از این میان 371 پرسشنامه جمعآوری گردید. با توجه به غیر قابل استفاده بودن برخی از پرسشنامهها، در نهایت 331 پرسشنامه مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها ازمدل سازی معادلات ساختاری به کمک نرم افزار لیزرل استفاده شد. نتایج تحقیق حاکی از آنست، در شرکتهای پخش دارو، اطلاعات (نوع اطلاعات تناوب استفاده از اطلاعات منابع اطلاعات)، خلاقیت وIQ[1]، بر افزایش هوش بازاریابی تاثیر میگذارد. هوش بازاریابی نیز بر هوش کسب وکار تاثیر مثبت دارد. و همچنین هوش کسب و کار با تاثیری که از متغیر تعدیلگر هوش رقابتی میگیرد، موجب کسب مزیت رقابتی در صنعت توزیع و پخش دارو شده است.
https://cs.shahed.ac.ir/article_2391_f2f63c85afa36dcb36e63d9a76c68855.pdf
2020-09-26
120
133
10.22070/15.11.120
هوش بازاریابی
هوش رقابتی
کسب مزیت رقابتی
توزیع دارو
بهناز
خوش طینت
khoshtinat.b@gmail.com
1
دانشگاه بوئین زهرا
LEAD_AUTHOR
ابولفضل
شاه آبادی
ab.shahabadi@gmail.com
2
دانشگاه بوعلی سینا همدان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
جلوگیری از افول عملکرد برند با تأکید بر نقش مسئولیت اجتماعی
در محیط به شدت رقابتی امروزی حفظ و توسعه سهم بازار نتیجه عملکرد برند است. تأمینکنندگان برای جلوگیری از افول جایگاه خود در برابر رقبایشان باید به برندسازی و مدیریت برند مبادرت ورزند؛ که در این راستا توجه به مسئولیت و پاسخگویی اجتماعی نقشی مهمی دارد. در این مقاله به این سوال اساسی پرداخته میشود که آیا مسئولیت اجتماعی تأمینکنندگان میتواند منجر به ارتقاء ارزش ویژه برند و عملکرد برند آنها شود یا به عبارتی میتواند از افول آنها جلوگیری کند؟. متغیرهای تحقیق از نقطه نظر مدیران و کارشناسان خرید شرکتهای شهرک صنعتی (گروه ماشینآلات و دستگاههای برقی) شهر شیراز بررسی شده است. برای آزمون فرضیه های تحقیق از مدلیابی معادلات ساختاری مبتنی بر روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد مسئولیت اجتماعی تأمینکنندگان هم بر ارزش برند و هم بر عملکرد برند آنها اثرات مثبتی دارد. مسئولیت اجتماعی از طریق ارزش ویژه برند بر عملکرد برند اثرگذار است. در نتیجه، تأمینکنندگان داخلی میتوانند از یافتههای تحقیق به منظور جلوگیری از افول و ارتقای ارزش ویژهی برند و عملکرد برندشان در بازارهای صنعتی داخلی و بین المللی استفاده کنند.
https://cs.shahed.ac.ir/article_2393_16d40071f4444fc91964528c638e43a2.pdf
2020-09-26
134
145
10.22070/15.11.134
مسئولیت اجتماعی شرکت
ارزش ویژه برند
عملکرد برند
امین
کهیاری حقیقت
amin.k.haghighat@gmail.com
1
دانشگاه سمنان
AUTHOR
داود
فیض
feiz1353@gmail.com
2
دانشگاه سمنان
LEAD_AUTHOR
عادل
آذر
3
دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
عظیماله
زارعی
4
دانشگاه سمنان
AUTHOR
زهره
دهدشتیشاهرخ
5
دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر ادراک مصرفکنندگان نسبت به اخلاق خرده فروشی آنلاین بر ارزش ویژه برند(مطالعه موردی: فروشگاه اینترنتی دیجی کالا)
رشد سریع تجارت الکترونیک و افزایش روزافزون کسب و کارهای اینترنتی، منجر به افزایش نگرانیهای مصرفکنندگان نسبت به موضوعات اخلاقی پیرامون خرید آنلاین شده است. با پذیرش اینترنت به عنوان یک منبع برای خردهفروشی، موضوعات اخلاقی مربوط به استفاده از اینترنت، نگرانیهای جدی برای مصرفکنندگان و چالشهای جدیدی برای فعالان این حوزه ایجاد کرده است. این فعالیتهای غیر اخلاقی، روابط مشتریان با فروشگاه های آنلاین و ارزش ویژه برند آنها را تحت تأثیر قرار میدهد. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر ادراک مصرفکنندگان نسبت به فعالیتهای اخلاقی خرده فروشی آنلاین بر ارزش ویژه برند فروشگاه اینترنتی دیجی کالاست. این تحقیق یک تحقیق کاربردی بوده و دادههای مورد نیاز از طریق توزیع پرسشنامه به صورت آنلاین و از طریق شبکههای اجتماعی در بین 384 نفر از مشتریان دیجی کالا گردآوری شده است. برای آزمون فرضیههای تحقیق از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که امنیت، قابل اعتماد بودن(متعهد بودن)، عدم فریبکاری و به طورکلی ادراک مثبت مصرفکنندگان از اخلاقی بودن فعالیتهای دیجی کالا تأثیر مثبت و معناداری بر ارزش ویژه برند این فروشگاه دارد. تأثیر متغیر حریم خصوصی بر ارزش ویژه برند در این مطالعه مورد تأیید قرار نگرفت.
https://cs.shahed.ac.ir/article_2395_201600a0a1a1378881d0c6bf551f8a6c.pdf
2020-09-26
146
163
10.22070/15.11.146
اخلاق
خرده فروشی آنلاین
تجارت الکترونیک
دیجی کالا
ارزش ویژه برند
مدلسازی معادلات ساختاری
حمید
ایزدی
izadyhamid@gmail.com
1
دانشگاه خلیج فارس
LEAD_AUTHOR
فخریه
حمیدیان پور
hamidianpour@pgu.ac.ir
2
دانشگاه خلیج فارس
AUTHOR