دانشگاه شاهد
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-4768
2
8
2020
09
26
ارزیابی عملکرد سازمان براساس شاخصهای جوایز کیفیت ـ رویکرد DEA
1
14
FA
سعید
صفری
عادل
آذر
دانشگاه تربیت مدرس
در این مقاله با توجه به اهمیت موضوع ارزیابی عملکرد و دستیابی به عملکرد برتر سازمانی، سعی شده است با ترکیب دو رویکرد کیفی و کمی در ارزیابی، مدلهای برگرفته از مدیریت کیفیت جامع تحت عنوان مدلهای تعالی سازمانی (جوایزکیفیت) و مدلهای ریاضی تحلیل پوششی دادهها، مدلی برای ارزیابی عملکرد سازمان ارائه گردد که ضمن دارا بودن مزایای هر دو روش، معایب آنها را به حداقل ممکن برساند. در این پژوهش با بررسی مدلهای تعالی سازمانی (جوایزکیفیت) معیارهای مناسب جهت ارزیابی عملکرد سازمانی شناسایی و سپس همین معیارها و عناصر در رویکرد تحلیل پوششی دادهها که بیشتر با استفاده از ورودی و خروجیهای ملموس (نهادهها و ستادهها) به ارزیابی سازمانها میپردازد، مورد استفاده قرار میگیرد.
ارزیابی عملکرد,برتری سازمانی,تحلیل پوششی دادهها
https://cs.shahed.ac.ir/article_1941.html
https://cs.shahed.ac.ir/article_1941_cad12b01e4d4a50b7ca67987dc214a1f.pdf
دانشگاه شاهد
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-4768
2
8
2020
09
26
مستندسازی گسترده فرایندها در بخش دولت: ارائه یک راهکار
15
30
FA
بهروز
زارعی
عظیم
زارعی
0000-0002-0339-4020
a_zarei@semnan.ac.ir
بخش دولت در حال حاضر با مشکلات فراوانی روبهرو است که بخش عمدهای از آنها در فرایندهای ناهماهنگ انجام امور ریشه دارد. فرایندها به مثابه رگها، وظیفه به جریان در آوردن امور در بدنه سازمانهای دولتی را بر عهده دارند. این در حالی است که در سیستم اجرایی دولت بهدلیل گسترش قابل توجه سازمانها، عدم بازنگری در نحوه انجام کارها، تنوع، و پیچیدگی سازمانها، این فرایندها بهشدت ناکارامد شدهاند. از این رو، بهبود فرایندهای دولت، میتواند تأثیر قابل توجهی در کارا کردن کل بدنه دولت داشته باشد و مستندسازی این فرایندها، اولین گام در این راستا است. تاکنون ابزارها و راهکارهای موجود مستندسازی در مقیاسهای کوچک سازمانی با موفقیت بهکار برده شدهاند؛ اما عواملی نظیر پراکندگی و تنوع سازمانهای دولتی، شبکه پیچیده ارتباطات بین آنها، نظامهای گوناگون مدیریتی حاکم بر سازمانهای مختلف، ساختارهای متفاوت سازمانی و محدودیتهای زمان و امکانات، چالشهای جدیدی را در مستند کردن فرایندهای بخش دولت پدید آورده است. از سوی دیگر، مستندسازی مؤثر فرایندها باید کارکردهایی همچون ارائه تصویر کلی از فرایندها، نشان دادن توالی انجام آنها در بخشهای مختلف سازمان، تعیین سلسله مراتب آنها، کمک به درک اهداف و استراتژی سازمانها و نحوه عملیاتی کردن آنها، تعیین فرایندهای اصلی، تسهیل ارزیابی سازمانی، امکان نمایش جزئیات در سطوح مختلف، امکان مقایسه فرایندها، و کمک در یافتن گزینههای بهبودسازی را تأمین کند. این ملاحظات از یک سو و از سوی دیگر، فقدان هر گونه تجربه علمی و عملی در چنین گسترهای، مشکلات و چالشها را دو چندان میسازد. این مقاله با پرداختن به موضوعات فوق، راهکاری برای مستندسازی فرایندهای دولت ارائه میکند.
مدیریت فرایندها,مهندسی مجدد فرایندها,اصلاح فرایندهای دولت,مستندسازی,شبکه دولت
https://cs.shahed.ac.ir/article_1942.html
https://cs.shahed.ac.ir/article_1942_e1a8df557d9b4cd0c47b9986925333b3.pdf
دانشگاه شاهد
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-4768
2
8
2020
09
26
بررسی الگوی سه نوع تصمیمگیری حضرت امامخمینی (ره) با استفاده از مدل تصمیمگیری حکیمانه – رویکرد فازی
31
40
FA
سعید
تسلیمی
حسین
صفری
سید یحیی
سید دانش
امروزه آنچه بهعنوان علم و تئوریهای مدیریت مطرح میشود، زایده افکار، اندیشهها و تحقیقات صاحبنظران غربی است. با توجه به این مطلب، طی سالهای اخیر اندیشمندان و محققان مسلمان نیز برای پر کردن خلأ ناشی از عدم حضور مدیریت اسلامی، تحقیقات زیادی را در این حوزه انجام دادهاند که ماحصل آن کتب و مقالاتی (هرچند کم و محدود) است. یکی از موضوعاتی که در بحث مدیریت جایگاه قابل ملاحظه دارد، بحث تصمیمگیری است که از منظر مدیریت اسلامی کمتر به آن پرداخته شده است. در این مقاله، روشی جدید و ابتکاری برای بررسی الگوی تصمیمگیری ارائه شده است. براساس این روش، ابتدا مدل تصمیمگیری حکیمانه (یک مدل جدید مطرح شده در مدیریت اسلامی) به قوانین «اگر-آنگاه» فازی تبدیل میشود که نتیجه آن، ترسیم منطقه موجه تصمیمگیری بر مبنای مدل تصمیمگیری حکیمانه است. با وجود این منطقه موجه، میتوان گزینههای جدید را وارد کرد و الگوی تصمیمگیری مربوط به هر یک از گزینهها را مشخص کرد. بهمنظور بررسی روش پیشنهادی، سه مورد از تصمیمات حضرت امام خمینی (ره) با این روش مورد بررسی قرار گرفت که طبق نتایج بهدست آمده، الگوی تمامی موارد تصمیمگیری از نوع تصمیمگیری حکیمانه با درجات مختلف شناسایی شد.
الگوی تصمیمگیری,حضرت امام خمینی (ره),تصمیمگیری حکیمانه,تفکر فازی
https://cs.shahed.ac.ir/article_1943.html
https://cs.shahed.ac.ir/article_1943_9044421cebf80e5d79dd6f74287a901c.pdf
دانشگاه شاهد
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-4768
2
8
2020
09
26
اندازهگیری بهرهوری در شرکتهای تولیدی بهوسیله مدلهای تحلیل پوششی دادهها (DEA)
41
54
FA
عادل
آذر
علیرضا
مؤتمنی
اندازهگیری، جزء عناصر اصلی چرخه بهرهوری بوده، نقش محوری در بهبود بهرهوری ایفا میکند. در این مقاله برای ارزیابی عملکرد شرکتهای تولیدی، مدلی جامع با استفاده از مدلهای تحلیل پوششی دادهها (DEA) و با دخالت عامل زمان در مدلهای مزبور بهعنوان واحدهای تصمیمگیرنده (DMU) معرفی میگردد. بهمنظور یافتن مناسبترین مدل از مدلهای پایهای DEA برای واحدهای تصمیمگیرنده زمانی (DMUt) مدلهای BCC-CCR و CCR-BCC و BCC و CCR براساس دو عامل واقعبینانه بودن و توان سنجش در یک شرکت تولیدی بزرگ مورد آزمون قرار گرفته و مدل CCR برای این منظور مناسبتر از سایر مدلها تشخیص داده شده است. با استفاده از مدلهای DEA که از دقت و صحت بالایی بهدلیل استفاده از رویکرد ریاضی برخوردارند، اندازهگیری واحدهای غیرمشابه در قالب DMUt با روشی خاص فراهم میشود. در این پژوهش از نهادهها و ستاندههای غیرمحسوس براساس دورههای زمانی ماهیانه استفاده شده و بهوسیله مدلهای CCR و رتبهبندی کامل (AP) کارخانجات مختلف تحت نظارت شرکت مزبور که تولیدات مختلفی دارند با یکدیگر مقایسه شده و به این ترتیب امکان مقایسه واحدهای غیرمشابه که یکی از محدودیتهای مدلهای DEA است با روشی خاص میسر گردیده است. این وسیله، ابزار مناسبیبرای کنترلو ارزیابیعملکرد شرکتهایزیرمجموعهیک شرکتمرکزی (Holding Company) را فراهم نموده و امکان تخصیص صحیح مدیران به شرکتها و توزیع پاداش و کارانه بین آنها را براساس عملکرد امکانپذیر میسازد.
بهرهوری,تحلیلپوششی دادهها (DEA),واحدهای غیرمشابه,مدل CCR,مدل AP
https://cs.shahed.ac.ir/article_1944.html
https://cs.shahed.ac.ir/article_1944_a52ee258f5b21e195b2de3d0a4725d66.pdf
دانشگاه شاهد
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-4768
2
8
2020
09
26
رابطه جوسازمانی با استرسشغلی و آثار آن بر دبیران مدارس متوسطه
55
64
FA
افسر
قاسمینژاد
سید علی
سیادت
هدف این پژوهش، بررسی رابطه جوسازمانی با استرسشغلی دبیران و آثار آن بر دبیران مدارس متوسطه بود. اهداف ویژه عبارتند از: 1) تعیین رابطه جوسازمانی با استرسشغلی دبیران، 2) تعیین رابطه جو سازمانی با شاخصهای استرسشغلی دبیران، 3) تعیین رابطه جوسازمانی، و استرسشغلی با ویژگیهای دموگرافیک دبیران. روش مطالعه، توصیفی از نوع همبستگی بود. برای ارزیابی متغیرها از پرسشنامه جوسازمانی لیتوین و استرینجر، و پرسشنامه استرسشغلی کریاکو وساتکلیف استفاده شد. برای نمونهگیری از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، متناسب با حجم جامعه استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و تعیین نوع رابطه بین متغیرهای مورد پژوهش، این آزمونها به کار بردهشد: ضریب همبستگی پیرسون برای تعیین رابطه بین متغیرهای جوسازمانی و استرس شغلی، آزمون t برای مقایسه میانگینهای دو گروه مستقل(زن و مرد)، و تحلیل واریانس یک راهه (ANOVA) برای مقایسه سایر گروهها. نتایج پژوهش نشان داد که: 1. بین جو سازمانی و استرسشغلی رابطه معناداری وجود دارد، 2. در تعیین رابطه بین جوسازمانی با شاخصهای استرسشغلی، بیشترین رابطه به شاخص مسائل مربوط به دانشآموزان تعلق دارد، 3. رابطه بین شاخصهای جوسازمانی و استرسشغلی معنادار است.
جوسازمانی,جومدارس,دانشآموزان,استرسشغلی,دبیران
https://cs.shahed.ac.ir/article_1945.html
https://cs.shahed.ac.ir/article_1945_d079ee5e9af7643c006d696a3bdb8d32.pdf
دانشگاه شاهد
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-4768
2
8
2020
09
26
طراحی مدل تجربه سازمانی مدیران و تبیین عناصر اصلی آن
65
77
FA
شعبان
الهی
عادل
آذر
دانشگاه تربیت مدرس
علی
رجبزاده
در این پژوهش، تجربه سازمانی و تحلیل مؤلفههای فرایند کسب تجربه مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. در یک نگاه ابتدایی، تجربه یک واژه بدیهی به نظر میرسد، ولی در کاربرد، پیچیدگیهای بسیار زیادی دارد. کسب تجربه، تجزیه و تحلیل و استفاده از نتایج آن، کاربرد بسیار مهمی در موضوعات مدیریت نوین از جمله مدیریت دانش دارد. علاوه بر آن، موضوع یادگیری و سازمانهای یادگیرنده در بسیاری از موارد متکی به موضوع تجربه هستند. این مقاله بر فرایند تجربه در سازمانها (تجربه مدیران) متمرکز شده است. در ابتدا، پیشینه تحقیق در رابطه با موضوع تجربه مورد بررسی قرار گرفته و مؤلفههای اصلی تجربه در نتیجه بررسی تحلیلی این متون بهدست آمدهاند. در بررسی پیشینه پژوهش، نظر صاحبنظران مختلف در خصوص تجربه مطالعه شده و نتیجه آن بهدست آمدن این مؤلفهها و فرایند کلی برای کسب تجربه است که در قالب یک مدل مفهومی ارائه شده است. با توجه به شرایط کشور، این مدل و مؤلفههای اصلی آن مورد بررسی قرار گرفته و آزمون شدهاند. بررسی مدل و مؤلفههای مذکور با طراحی یک پرسشنامه نظرسنجی بسته با طیف لیکرت که با استناد به کسب نظر خبرگان طراحی شده، صورت گرفته و نتایج آزمونهای استنباطی و توصیفی برای ارائه مؤلفههای اصلی و مدل فرایندی تجربه ارائه شدهاند. نتیجه نهایی ارائه این مدل با مراحل وقوع یک رخداد، کسب و درک موضوع، تحلیل و بررسی، نتیجهگیری و استفاده در خصوص تجارب مدیریتی در ساز مانهای ایران بوده است.
تجربه,دانش,تجارب مدیران,یادگیری سازمانی,حافظه سازمانی
https://cs.shahed.ac.ir/article_1946.html
https://cs.shahed.ac.ir/article_1946_31461de50b9191aebf61d30b3a07e994.pdf