دانشگاه شاهد
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-4768
1
2
2020
09
26
بررسی ارتباط بین جو سازمانی و مشارکت کارکنان
1
20
FA
عبدالرضا
بیگینیا
دانشگاه شاهد
test1@shahed.ac.ir
«جو» و «مشارکت» از جمله مقولههایی هستند که طی چند دهه اخیر توجه صاحبنظران و علاقهمندان به رفتار فردی، گروهی و سازمانی را به خود جلب کردهاند. در این تحقیق هدف آن است که ضمن بررسی مفاهیم و پیشینه جو و مشارکت در حوزه سازمانی، ارتباط آنها نیز مورد بحث و بررسی قرار گیرد. بدین خاطر با استفاده از ابزار پرسشنامه، ارتباط بین دو متغیر مورد مطالعه در ۳۰ شرکت تولیدی - صنعتی آزمون شد. نتایج حاصل از تحقیق حاضر حاکی از آن است که بین جو سازمانی و مشارکت کارکنان در امور سازمان، رابطه معنادار وجود دارد.
جو,جو سازمانی,مشارکت,مشارکت در تصمیمگیری,مشارکت کارکنان
https://cs.shahed.ac.ir/article_2318.html
https://cs.shahed.ac.ir/article_2318_c1f0f666bd3cdc0c98a7687eaff50e97.pdf
دانشگاه شاهد
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-4768
1
2
2020
09
26
طراحی الگوی به کارگیری سیستمها و فناوری اطلاعات و بررسی تأثیر آن بر موفقیت سازمانهای صنعتی
21
30
FA
حمید
خداداد حسینی
دانشگاه تربیت مدرس
test1@shahed.ac.ir
محمدحسن
مبارکی
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم
test2@shahed.ac.ir
بشر در تاریخ زندگی خویش همواره با تحولات چشمگیری روبهرو بوده که تاثیر آنها در تمام جوانب زندگی او مشهود است. شناخت الگویی برای مواجهه با تبعات به دست آمده از هر دگرگونی در سرنوشت جوامع تأثیری به سزا دارد. اکنون به مدد سیستمها و فناوری اطلاعات، تحولی تازه به نام انقلاب در ارتباطات، بهطور پیوسته و با ابتکارها و محصولاتی نو در جریان است. در پژوهش حاضر پس از بررسی آرا و دیدگان اندیشمندان در مورد ابعاد کلیدی که متضمن اثربخشی سیستمها و فناوری اطلاعات در سازمانها است، الگویی مولکولی مبتنی بر مدل سه شاخگی طراحی گردیده، سپس برای بومیسازی و تبیین آن در شرایط جاری، مطالعه میدانی در سه مرحله بین ۵۸ شرکت از یک گروه اقتصادی انجام گردیده است. یافتههای پژوهش نشان داده است رابطه معناداری بین ابعاد متنوع سیستمها و فناوری و موفقیت سازمان اطلاعات وجود دارد. همچنین مؤلفههای متنوع این ابعاد سهگانه متناسب با شرایط اقتضایی محیطهای گوناگون متفاوت خواهد بود.
سیستمهای اطلاعات,فناوری اطلاعات,شبکههای ارتباطی,موفقیت سازمانی,سازمانهای صنعتی,ابعاد ساختاری,ابعاد محتوایی,ابعاد زمینهای
https://cs.shahed.ac.ir/article_2319.html
https://cs.shahed.ac.ir/article_2319_8b47129a9c1e3061e8f42a37e8c4bb9b.pdf
دانشگاه شاهد
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-4768
1
2
2020
09
26
تبیین الگوی اقتضایی کنترل
31
40
FA
علی
شائمی برزکی
دانشگاه اصفهان
test1@shahed.ac.ir
اصغر
مشبکی
دانشگاه تربیت مدرس
test2@shahed.ac.ir
یکی از وظایف مهم مدیران در اداره سازمان، تدوین و تبیین روشها و الگوهای کنترلی مناسب است. با توجه به اینکه الگوهای معمول در سازمانها مبتنی بر دیدگاه سنتی و سیستم بسته است، در این تحقیق تلاش شده تا براساس نگرش اقتضایی که بر تأثیر متغیرهای محتوایی مانند محیط، تکنولوژی، اهداف و اندازه بر سازمان تأکید دارد، دیدگاه اقتضایی کنترل ارائه گردد. فرض اساسی این است که دیدگاه اقتضایی کنترل، کارایی نظام کنترل را افزایش میدهد و سازمان میتواند براساس شرایط موقعیتی، استراتژیها و روشهای کنترل مناسب را اتخاذ کند. در این رابطه ۵۱ شرکت خدماتی- بازرگانی وابسته به بنیاد مستضعفان به صورت میدانی از طریق پرسسشنامه مورد مطالعه قرار گرفتند. با انجام تحلیلهای همبستگی و رگرسیون در مورد کنترل در سه بعد روش، سطح و جایگاه کنترل و متغیرهای اقتضایی در چهار بعد محیط، تکنولوژی، اهداف و اندازه، فرضیات تحقیق که حاکی از وجود رابطه بین کنترل و متغیرهای اقتضایی بود، رد شد. در این رابطه فقط اهداف سازمان با کنترل رابطه معنادار داشت.
نگرش اقتضایی,متغیرهای محتوایی,نظام کنترل,کارایی نظام کنترل,الگوی اقتضایی کنترل
https://cs.shahed.ac.ir/article_2322.html
https://cs.shahed.ac.ir/article_2322_13ce919a0a9d538ef3f2e86cb24858a6.pdf
دانشگاه شاهد
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-4768
1
2
2020
09
26
طراحی الگوی انتخاب راهبرد ادغام عمودی در صنایع غذایی کشور در سال 1380 (شرکتهای دارای نیروی انسانی بیش از ۳۵ نفر)
41
50
FA
داود
فیض
دانشگاه سمنان
test1@shahed.ac.ir
اصغر
مشبکی
دانشگاه تربیت مدرس
test2@shahed.ac.ir
امروزه بدون راهبرد، دستیابی به موفقیت و کسب و حفظ مزیت رقابتی توسط سازمانها غیرممکن است. برای کسب مزیت رقابتی و موفقیت، راهبردهای مختلفی وجود دارند. لذا یکی از مسائل مهم برای استراتژیستها روش انتخاب راهبرد است. تاکنون صاحبنظران برای انتخاب راهبردهای مناسب، مدلهای مختلفی را ارائه کردهاند. برخی از این مدلها به انتخاب راهبردهای ادغام عمودی اختصاص دارند. این مدلها دارای محدودیتهایی از نظر تعداد عوامل در نظر گرفته شده و توجه صرف به «درجه ادغام عمودی» هستند. در این تحقیق، الگوی دو بعدی جدیدی ارائه شده است. محور افقی مدل پیشنهادی، تعیینکننده میزان جذابیت مرحله قبلی زنجیره فعالیت شرکت و محور عمودی آن، تعیینکننده میزان جذابیت مرحله بعدی زنجیره فعالیت شرکت است. این مدل با توجه به میزان جذابیت مرحله قبل و بعد، چهار نوع راهبرد ادغام عمودی پیشرو، پسرو، ادغام کامل و عدم ادغام (تأمین منابع از خارج) را برای انتخاب پیشنهاد میکند. به نظر میرسد الگوی ارائه شده تنها الگویی است که در انتخاب راهبرد ادغام عمودی به «مسیر ادغام» توجه کرده است و میتوان در آن برای انتخاب راهبرد ادغام عمودی بیش از بیست عامل را در نظر گرفت.
راهبرد ادغام عمودی پیشرو,ادغام عمودی پسرو,تأمین منابع از خارج,الگوی انتخاب راهبرد ادغام
https://cs.shahed.ac.ir/article_2324.html
https://cs.shahed.ac.ir/article_2324_214df60fbe95a6d844a94c40f98dee3d.pdf
دانشگاه شاهد
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-4768
1
2
2020
09
26
بررسی و تعیین عوامل مؤثر بر موفقیت شرکتهای صادراتی ایرانی در بازارهای آسیای میانه و ارائه راهکارهای مناسب جهت افزیش سهم بازار
51
64
FA
مصطفی
قاضیزاده
دانشگاه شاهد
test1@shahed.ac.ir
بررسیهای انجام شده نشان میدهد که بازار کشورهای آسیای میانه از بازارهای جذاب برای محصولات صادراتی ایران محسوب میشود. کارشناسان بر این باورند که در سالهای پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، صادرات غیرنفتی ایران به این بازارها میتوانست به چند میلیارد دلار برسد که تاکنون این هدف تحقق نیافته است. اشتراکات تاریخی و فرهنگی، کم بودن فاصله جغرافیایی، امکانات تولیدی متنوع در استانهای شمالی ایران، جدید و بکر بودن بازار کشورهای آسیای میانه، ضرورت توجه صادرکنندگان ایرانی به این منطقه را مورد تأکید قرار میدهند. با توجه به این واقعیات، اهمیت انجام تحقیقات علمی - دانشگاهی در این زمینه، بیشتر آشکار میگردد.
این پژوهش به منظور یافتن عوامل مؤثر بر موفقیت شرکتهای ایرانی در امر صادرات به کشورهای آسیای میانه صورت گرفته است. نتایج کلی به دست آمده نشان میدهد که وضعیت محیط بازار هدف و ملی بر میزان موفقیت در صادرات تاثیر میگذارد. همچنین ارتباط معنادار مؤلفههای سیاسی، اقتصادی و اطلاعرسانی محیط بازار هدف، مؤلفههای اقتصادی و فناوری محیط ملی، مؤلفههای بازاریابی، فرایند تولید و اطلاعرسانی محیط داخلی شرکت و دو عنصر از عناصر چهارگانه آمیخته بازاریابی، یعنی محصول و فعالیتهای تشویقی و ترغیبی، با میزان موفقیت در صادرات تأیید میگردد. این ارتباط مابین تعدادی از شاخصهای محیطهای فوق و میزان موفقیت در صادرات نیز مشهود است. براساس نتایج مذکور، راهکارهایی به منظور بهبود وضعیت صادرات به کشورهای آسیای میانه ارائه گردیده است.
ابعاد محیطی,محیط بازار هدف,محیط ملی,محیط داخلی شرکت,عناصر آمیخته بازاریابی,صادرات,آسیای میانه
https://cs.shahed.ac.ir/article_2325.html
https://cs.shahed.ac.ir/article_2325_d41dbbe8ddc5b5296e6c662bbb4556e3.pdf
دانشگاه شاهد
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-4768
1
2
2020
09
26
طراحی الگوی سیاستگذاری در بازاریابی صنعت جهانگردی ایران
65
74
FA
اصغر
مشبکی
دانشگاه تربیت مدرس
test1@shahed.ac.ir
اسماعیل
ملکاخلاق
دانشگاه گیلان
test2@shahed.ac.ir
صاحبنظران صنعت جهانگردی بر این باورند که مباحت این صنعت را میتوان از نگاه بازاریابی نیز تعقیب کرد، اما به نظر میرسد ابعاد اصلی بازاریابی نظیر بازار شناسی، بازارسازی و بازارداری تحت تأثیر الگوی سیاستگذاری در این صنعت باشد. بنابراین میتوان دو مفهوم سیاستگذاری و بازاریابی را بسیار نزدیک به هم در نظر گرفت. در این تحقیق، ابعاد سیاستگذاری، شامل ساختار قدرت، بوروکراسی، ارزشها، نوع جهانگرد، نظام آماری و اطلاعرسانی، همراه با ابعاد بازاریابی در قالب مفاهیم عملیاتی و جزئی مشخص شده و میزان تأثیرات آنها بر یکدیگر مورد سنجش قرار گرفته است. جمعآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه و مصاحبه با سه گروه از مدیران، کارشناسان و خبرگان این صنعت انجام پذیرفته است. نتایج این تحقیق نشان میدهد رابطه معناداری بین ابعاد سیاستگذاری و ابعاد بازاریابی براساس مدل ارائه شده (مفهومی) وجود دارد. همچنین با توجه به اثبات فرضیات تحقیق، مدل نهایی تحقیق، همان مدل مفهومی است.
جهانگردی,بازاریابی,سیاستگذاری
https://cs.shahed.ac.ir/article_2328.html
https://cs.shahed.ac.ir/article_2328_4de3d9e8b1f2a14bd8dd8b74af8655dc.pdf