TY - JOUR ID - 2353 TI - بررسی رابطه‌ی بین ابعاد مسئولیت اجتماعی شرکت و وفاداری مشتری (مورد مطالعه: شرکت حمل و نقل مسافری رجاء) JO - نشریه علمی راهبردهای بازرگانی JA - CS LA - fa SN - 2345-220X AU - بیاتی صداقت, مهدیه AU - سرداری, احمد AU - یزدانی, ناصر AD - دانشگاه شاهد Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 14 IS - 9 SP - 77 EP - 90 KW - مسئولیت اجتماعی شرکت KW - وفاداری KW - رضایت مشتری DO - 10.22070/14.9.77 N2 - زمانی اذعان می شد که به صرف تولید محصول با کیفیت بالا و قیمت پایین، رضایت مشتری بطور کامل جلب خواهد شد؛ غافل از اینکه محصول ارائه شده چه اثراتی بر محیط زیست و جامعه خواهد داشت. با تشدید رقابت در دنیای کنونی و کمیابی منابع و آلودگی محیط زیست، رویکردهای نوین سازمانی باعث توجه به موضوع مسئولیت اجتماعی شد و سازمان ها دریافتند که علاوه بر مسئولیت اجتماعی، موضوع وفاداری مشتریان نیز حائز اهمیت است و مبنای مهمی در جهت کسب مزیت رقابتی محسوب می شود. هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه ی بین ابعاد مسئولیت اجتماعی شرکت و وفاداری مشتریان است که بر اساس آن یک فرضیه اصلی و ده فرضیه فرعی مطرح گردیده است. این تحقیق از نظرهدف یک مطالعه کاربردی  و از جهت ماهیت توصیفی پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه این تحقیق مشتریان شرکت قطارهای مسافری رجاء است که با نمونه گیری تصادفی، 403 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده اند. از مجموع ده فرضیه فرعی مطرح شده در این تحقیق، هشت فرضیه مورد تایید قرار گرفته و دو فرضیه نیز رد شدند. به عبارت دیگر، نتایج حاصله نشان دادند که میان مسئولیت اجتماعی شرکت از دیدگاه (جامعه، مشتریان و کارکنان) و شناخت(شرکت-مشتری)، مسئولیت اجتماعی شرکت از دیدگاه کارکنان و رضایت مشتری، شناخت(شرکت-مشتری) و رضایت مشتری، شناخت(شرکت-مشتری) و رفتار خرید مجدد، رضایت مشتری و رفتار توصیه خرید، و رضایت مشتری و رفتار خرید مجدد رابطه مستقیم وجود دارد؛ لیکن، میان مسئولیت اجتماعی شرکت از دیدگاه مشتریان با رضایت مشتری و شناخت (شرکت-مشتری) با رفتار توصیه خرید، رابطه مستقیم وجود ندارد. UR - https://cs.shahed.ac.ir/article_2353.html L1 - https://cs.shahed.ac.ir/article_2353_02735d1ba137ceb1be45637076b5bc59.pdf ER -