TY - JOUR ID - 2410 TI - بررسی تاثیر گرایش کارآفرینانه بر توان صادراتی شرکتهای کوچک و متوسط با میانجی‌گری قابلیت یادگیری سازمانی و عملکرد نوآوری JO - نشریه علمی راهبردهای بازرگانی JA - CS LA - fa SN - 2345-220X AU - فیض, داود AU - شعبانی, عاطفه AD - دانشگاه سمنان Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 15 IS - 12 SP - 93 EP - 108 KW - گرایش کارآفرینانه KW - توان صادراتی KW - عملکرد نوآوری KW - قابلیت یادگیری سازمانی KW - شرکت های کوچک و متوسط DO - 10.22070/cs.2019.15.12.93 N2 - در دنیای کنونی توسعه­ی صادرات تنها به افزایش درآمد ارزی از طریق صادرت کالا و خدمات محدود نمی­شود بلکه نقش مهمتری را به عنوان یک استراتژی رشد و حتی توسعه اقتصادی در جهان به عهده دارد. از اینرو اینکه چطور می­توان یک صادرکننده موفق بود، روز به روز اهمیت بیشتری یافت. هدف اصلی در این پژوهش مطالعه تأثیر گرایش کارآفرینانه بر توان صادراتی از طریق بررسی نقش میانجیگری یادگیری سازمانی و عملکرد نوآوری در شرکت­های صادراتی کوچک و متوسط بوده است. هدف این تحقیق از نوع کاربردی و روش انجام آن توصیفی همبستگی است. جامعه آماری از 1000 شرکت کوچک و متوسط، فعال در بخش صادرات و عضو پایگاه اطلاع رسانی صنایع کوچک و متوسط تشکیل شده است. با توجه به جامعه آماری به کمک جدول مورگان حجم نمونه 278 به دست آمد و درنهایت با نمونه‌گیری خوشه­ای، 305 پرسشنامه به‌صورت الکترونیکی جمع‌آوری گردید. پایایی ابزار تحقیق به‌وسیله بررسی سازگاری درونی و روایی آن از طریق روایی همگرا و واگرا موردسنجش و تأیید قرار گرفت. بررسی فرضیات تحقیق نیز در قالب مدل­یابی معادلات ساختاری و به کمک نرم‌افزار لیزرل انجام شد. برای جمع آوری اطلاعات از سه پرسشنامه استاندارد گرایش کارآفرینانه، قابلیت یادگیری سازمانی و عملکرد نوآوری استفاده گردید و توان صادراتی نیز هماهنگ با ادبیات این حوزه به عنوان سهم صادرات در کل فروش هر شرکت در نظر گرفته شد. در سطح اطمینان 05/0 نتایج آزمون فرضیه­های تحقیق ضمن تأیید تأثیر گرایش کارآفرینانه بر توان صادراتی نشان داد علاوه بر اینکه گرایش کارآفرینانه به صورت مستقیم موجب افزایش توان صادراتی شرکت­ها می­شود؛ می­تواند به صورت غیرمستقیم و از طریق دو متغیر میانجی عملکرد نوآوری و قابلیت یادگیری سازمانی نیازها و خواسته­های پنهان و بیان نشده­ی مشتریان در بازارهای جهانی را شناسایی کرده و بر این اساس توان صادراتی شرکت­ها را افزایش دهد.   UR - https://cs.shahed.ac.ir/article_2410.html L1 - https://cs.shahed.ac.ir/article_2410_ef7de53e6847a05716dfcc0d9bc5a503.pdf ER -