TY - JOUR ID - 2464 TI - ارائه مدلی برای موفقیت شرکتهای دانش بنیان و فناور نوپا در ایران با تمرکز بر تناسب ویژگی‌های ایده و عامل (تیم) JO - نشریه علمی راهبردهای بازرگانی JA - CS LA - fa SN - 2345-220X AU - شهرکی, محسن AU - سخدری, کمال AU - سرداری, احمد AU - عزیزی, محمد AD - دانشگاه آزاد قزوین AD - دانشگاه تهران AD - دانشگاه شاهد Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 16 IS - 14 SP - 91 EP - 112 KW - شرکتهای دانش بنیان و فناور نوپا KW - ایده KW - تیم KW - مدل موفقیت شرکتهای دانش بنیان و فناور نوپا KW - استان خراسان رضوی DO - 10.22070/cs.2020.2464 N2 - کارآفرینی در حوزه دانشی، به واسطه تغییرات سریع و عدم قطعیت محیطی، دارای مشکلات عدیده‌ای است؛ اما این شرکتها به عنوان پیشران‏ بوده و بدون حضور اثربخش آنها نمی توان به موفقیت های چشمگیر در دانش، اقتصاد و اشتغال دست یافت. ایده و تیم این کسب و کارها در زمره مهمترین مولفه ها برای کسب موفقیت این شرکتهاست. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر و تناسب مولفه های ایده و تیم در موفقیت شرکتهای دانش بنیان و فناور نوپا انجام شد. یافته های این پژوهش از نوع کاربردی؛ و بر حسب گردآوری اطلاعات، کیفی-داده بنیاد بود که داده‏های آن از مصاحبه های نیمه ساختار یافته و عمیق با 21 کارآفرین این حوزه در استان خراسان رضوی، گردآوری و تحلیل گردید. نتایج پژوهش به ما نشان داد که شرکتهای با ایده دانش بنیان از پیوندهای ضعیف، تحصیلات بالا، تجارب بالا در صنعت و حداقل در کارآفرینی برخوردارند. برای بهبود عملکرد می باید، مکانیزمی برای بهبود ارتباطات بین فردی تعبیه نموده؛ تاب آوری خود را افزوده و خواسته مشتریان را بیشتر مد نظر قرار دهند. اما شرکت های دارای ایده فناور، اعضا با پیوندهای قوی، تحصیلات متوسط، تجارب صنعت محدود و کارآفرینی قابل توجه حضور دارند؛ برای بهبود عملکرد می باید، تغییرات حوزه فنی را دقیق تر پایش و اهدافشان را شفاف تر نموده؛ و مهارتهای فنی شان را افزایش دهند. UR - https://cs.shahed.ac.ir/article_2464.html L1 - https://cs.shahed.ac.ir/article_2464_cba97cb33602c2babdb8e9c072b66963.pdf ER -