TY - JOUR ID - 3198 TI - فراترکیب عوامل موثر بر انگیزه‌های هم‌آفرینی ارزش در ارتباطات بنگاه با بنگاه JO - نشریه علمی راهبردهای بازرگانی JA - CS LA - fa SN - 2345-220X AU - اسدی, علی AU - عزیزی, شهریار AU - قره چه, منیژه AU - ابراهیمی, مرضیه AD - دانشجو دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران AD - دانشیار،گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران AD - استادیار، گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 17 IS - 15 SP - 19 EP - 41 KW - ارزش KW - هم‌آفرینی KW - انگیزه KW - ارتباطات بنگاه با بنگاه KW - فراترکیب DO - 10.22070/cs.2020.3198 N2 - امروزه بنگاه‌ها برای تعامل با محیط رقابتی جدید، دیدگاه خود را از محصول‌محور یا شرکت محور به ارزش‌محور تغییر داده‌اند و در این تغییر دیدگاه هم‌آفرینی ارزش نقش برجسته‌ای پیدا کرده است. با این وجود در محیط فعالیت بنگاه‌ها عواملی وجود دارد که انگیزه‌های بنگاه‌ها برای هم‌آفرینی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. پژوهش‌های گسترده و پراکنده‌ای برای بررسی این عوامل انجام شده است که تحلیل و به کارگیری آنها مستلزم یکپارچگی یافته‌ها است. به همین منظور پژوهش حاضر در صدد دستیابی به یک الگوی جامع از عوامل مؤثر بر انگیزه‌های هم‌آفرینی ارزش در رابطه بنگاه با بنگاه است. از آنجایی‌که پژوهش‌های مرتبط با انگیزه هم‌آفرینی بیشتر از نوع پژوهش‌های کیفی است، روش فراترکیب انتخاب و با توجه به جامعیت الگوی هفت مرحله‌ای ساندوسکی و باروسو(2007) از این الگو برای اجرای مراحل پژوهش استفاده شد. فرایند جستجو و انتخاب مقالات مناسب و مرتبط بر مبنای روش ارزیابی حیاتی کسپ تا سال 2020 اجرا و از میان 202 پژوهش‌ در نهایت 34 پژوهش‌ برای تحلیل نهایی انتخاب گردید. مبنای روایی پژوهش حاضر روایی نظریه‌ای است و همچنین برای سنجش پایایی، آزمون کاپای کوهن مورد استفاده قرار گرفت، که مقدار شاخص کاپا(معادل 0.641 با سطح معناداری 01/0p <) نشان‌دهنده توافق نسبتاً خوب بین ارزیاب‌ها بود. یافته‌ها در قالب 94 کد، 18 مضمون‌ پایه و 4 مضمون‌ سازمان‌دهنده استخراج شد. الگوی استخراج شده نشان می‌دهد که 4 مضمون‌ سازمان‌دهنده شامل تأمین‌کننده(ارائه‌دهنده خدمت)، مشتری(با شخصیت حقوقی)، هم‌آفرینان(تأمین‌کننده-مشتری) و بستر هم‌آفرینی می‌تواند بر انگیزه‌های هم‌آفرینی ارزش در رابطه بنگاه با بنگاه تأثیرگذار باشد. هر یک از مضامین سازمان‌دهنده دارای مضامین پایه هستند که عبارتند از: (1) عوامل مرتبط با تأمین‌کننده: مدیریت بازاریابی، توسعه محصول، سازماندهی، فرهنگ سازمانی، ساختار ارتباطی، منابع و نقش‌های سازمانی. (2)عوامل مرتبط با مشتری: ویژگی‌های شخصیتی مدیران ارشد، یادگیری، منابع و نقش مشتری. (3)عوامل مرتبط با هم‌آفرینان(مشارکت کنندگان): ساختار تعاملی، ویژگی‌های رفتاری، ساختار منابع، دانش و ارزش. (4)عوامل مرتبط با بستر هم‌آفرینی: شامل سیستم‌‌های خدماتی و گزاره ارزش.  UR - https://cs.shahed.ac.ir/article_3198.html L1 - https://cs.shahed.ac.ir/article_3198_54025f2b9a0becdb34da541d1a77983b.pdf ER -