TY - JOUR ID - 3217 TI - تاثیر ویژگی‌های هوش‌تجاری بر رقابت‌پذیری شرکت‌ها با نقش میانجی کارآفرینی محوری، بازارمحوری و نوآوری در کسب‌وکار JO - نشریه علمی راهبردهای بازرگانی JA - CS LA - fa SN - 2345-220X AU - توکلی, سیما AU - خداداد حسینی, سید حمید AU - سهرابی, شهلا AD - کارشناسی ارشد مدیریت، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی شهریار، شهریار، ایران AD - استاد،گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه تربیت مدرس،تهران،ایران AD - استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 17 IS - 15 SP - 159 EP - 178 KW - بازارمحوری KW - رقابت پذیری KW - کارآفرینی محوری KW - نوآوری KW - هوش تجاری DO - 10.22070/cs.2020.3217 N2 - امروزه بهبود سطح رقابت پذیری شرکت های نوپا به عنوان یک مسئله جدی مطرح است. شرکت های فعال در صنعت فناوری اطلاعات ایران به عنوان شرکت های نوپا مطرح هستند، لذا شناخت موثر از عوامل تاثیرگذار در بهبود سطح رقابت پذیری این شرکت ها مسئله مهمی است که لازم است مورد توجه بیشتر قرارگیرد.بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر ویژگی‌های هوش تجاری بر رقابت پذیری با نقش میانجی کارآفرینی محوری، بازارمحوری و نوآوری در کسب و کاردر بین شرکت‌های فناوری اطلاعات نرم‌افزاری تهران انجام شد. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها توصیفی پیمایشی و همبستگی و از نوع کمی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه شرکت‌های صنعت فناوری اطلاعات نرم افزاری در تهران به تعداد 767 شرکت فعال می‌باشد. به منظور تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شده و بر این اساس تعداد 258 نفر از مدیران با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌های استاندارد بهره گرفته شده است. همچنین به منظور تعیین روایی از روایی صوری و روایی سازه بهره گرفته شد که با مقدار بار عاملی بالاتر از 0.4 مورد تایید قرار گرفت. برای پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که با برآورد مقدار ضریب آلفای کرونباخ بالاتر از 0.7 پایایی نیز تایید شد. آزمون فرضیه‌های پژوهش از طریق مدل سازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم‌افزار  SMART.PLS2 صورت گرفت. نتایج بدست آمده حاکی از این است که کارآفرینی محوری، بازارمحوری و نوآوری نقش میانجی معناداری در روابط بین هوش تجاری و رقابت پذیری شرکت‌ها دارند. UR - https://cs.shahed.ac.ir/article_3217.html L1 - https://cs.shahed.ac.ir/article_3217_4c5184c6bd0cde5ef3658fb202a4dc22.pdf ER -