TY - JOUR ID - 3416 TI - بررسی نقش میانجی نوگرایی سازمانی و نقش تعدیلگر پویایی بازار بر رابطه قابلیت حسگری بازار و عملکرد شرکت JO - نشریه علمی راهبردهای بازرگانی JA - CS LA - fa SN - 2345-220X AU - غمخواری, سیده معصومه AU - ملایی, الهه AU - رسولی, نسرین AU - ترابی, محمدامین AD - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران AD - کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ایران. AD - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 17 IS - 16 SP - 14 EP - 1 KW - قابلیت حسگری بازار KW - نوگرایی سازمانی KW - پویایی بازار KW - عملکرد شرکت DO - 10.22070/cs.2021.13834.1056 N2 - با در نظر گرفتن رشد سریع بازارها و خواسته‌های متنوع مصرف‌کنندگان، سیستم‌های سنتی بازاریابی، نمی‌توانند به‌طور اثربخشی نیازهای مصرف‌کنندگان را شناسایی کنند، لذا شرکت‌ها بایستی از سیستم‌های نوین حسگری بازار استفاده کنند. این مقاله ادبیات موجود در حوزه نوگرایی سازمانی و بازاریابی نوین را مرور کرده و سپس چارچوبی را پیشنهاد می‌کند که قابلیت حسگری بازار، نوگرایی سازمانی و عملکرد شرکت را به هم پیوند می‌دهد. با استفاده از تئوری قابلیت پویا، چارچوبی که باعث ایجاد نوآوری به‌عنوان واسطه در رابطه بین قابلیت حسگری بازار و عملکرد شرکت می‌شود را ارائه می‌دهد و نقش تعدیل‌کننده عامل محیطی (پویایی بازار) بر رابطه بین نوگرایی سازمانی و عملکرد شرکت را بررسی می‌کند. جامعه موردمطالعه کارکنان نمایندگی‌های شرکت ایران‌خودرو در تهران بود. بر اساس نمونه‌گیری در نرم‌افزار G*Power برآورد نمونه 130 نفر بود اما برای رفع اثر پرسشنامه‌های ناقص 200 پرسشنامه بین نمونه موردنظر توزیع شد که از میان آن‌ها 173 پرسشنامه تکمیل شده مورد تحلیل قرار گرفت. سوالات پرسشنامه از مطالعات معتبر استخراج شدند. داده‌های گرداوری شده با نرم‌افزار warppls.v7 مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که حسگری بازار بر عملکرد و نوگرایی سازمانی تأثیر مثبت و معنادار دارد. نقش میانجی‌گری نوگرایی بر رابطه بین حسگری بازار و عملکرد نیز مورد تائید قرار گفت. همچنین، نقش تعدیلی پویایی بازار نیز مثبت و قابل‌توجه برآورد شد. UR - https://cs.shahed.ac.ir/article_3416.html L1 - https://cs.shahed.ac.ir/article_3416_88592a7759f787d7aff0a6805f091146.pdf ER -