TY - JOUR ID - 3422 TI - تأثیر قابلیت‌های بازاریابی بر عملکرد شرکت با نقش میانجی مزیت‌رقابتی و تعدیل‌گری بازارمحوری JO - نشریه علمی راهبردهای بازرگانی JA - CS LA - fa SN - 2345-220X AU - فاریابی, محمد AU - قلی‌زاده, محمدرضا AU - صنوبر, ناصر AD - دانشیار گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. AD - کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران AD - دانشیار گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 17 IS - 16 SP - 78 EP - 65 KW - نظریه منبع- مزیت KW - قابلیت‌های بازاریابی KW - مزیت‌های رقابتی KW - بازارمحوری KW - عملکرد شرکت DO - 10.22070/cs.2021.14182.1083 N2 - ررسی عوامل اثرگذار بر عملکرد شرکت یکی از مهمترین مباحث استراتژیک است؛ چراکه بقاء شرکت‌ها وابسته به عملکرد مناسب آنها است. در این بین، وجود مزیت‌رقابتی مناسب در شرکت، خود متضمن عملکرد مناسب است. از سوی دیگر، یکی از عوامل مهم ایجاد مزیت‌رقابتی، قابلیت‌های بازاریابی است که نقش کلیدی در پیشبر اهداف شرکت‌ها دارد. قابل ذکر است که بازارمحور بودن شرکت‌ها نیز می‌تواند بر شدت اثر رابطه بین این متغیرها تأثیر بگذارد. ازاین‌رو، هدف اصلی این مطالعه بررسی تأثیر قابلیت‌های بازاریابی بر عملکرد شرکت با نقش میانجی مزیت‌رقابتی و نقش تعدیل‌گری بازارمحوری است. جامعه آماری پژوهش، شرکت‌های فعال در زمینه مواد غذایی و نوشیدنی واقع در شهرک‌های صنعتی شهر تبریز با سابقه فعالیت بیش از سه سال است. این بررسی از نوع مطالعات کاربردی است که از طریق پرسشنامه به گردآوری داده‌های مطالعه اقدام شد و تعداد 90 شرکت در این مطالعه همکاری داشتند. از سوی دیگر، این مطالعه با روش مدل‌سازی معادلات ساختاری انجام شد که از طریق نرم‌افزار Smart PLS فرضیه‌های پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان می‌دهد که تأثیر قابلیت‌های بازاریابی به صورت مستقیم بر عملکرد شرکت قابل‌توجه نیست، اما از طریق ایجاد مزیت‌های رقابتی معنادار است. همچنین، نتایج نشان داد که بازارمحوری نمی‌تواند شدت اثر بین قابلیت‌های بازاریابی و عملکرد شرکت را تعدیل کند. به‌طورکلی، شرکت‌های مورد مطالعه می‌توانند با اهمیت نهادن بر قابلیت‌های بازاریابی از طریق کسب مزیت‌رقابتی بر عملکرد تأثیر مثبت بگذارند. UR - https://cs.shahed.ac.ir/article_3422.html L1 - https://cs.shahed.ac.ir/article_3422_8f52eb5a50163946914d3744f42a9760.pdf ER -