TY - JOUR ID - 3475 TI - شناسایی استراتژی‌های کسب‌وکار جهت مواجهه با عدم‌قطعیت‌های محیطی: مطالعه‌ای مروری JO - نشریه علمی راهبردهای بازرگانی JA - CS LA - fa SN - 2345-220X AU - اسماعیل زاده, سید بهرنگ AU - جندقی, غلامرضا AU - صفدری رنجبر, مصطفی AD - کارشناسی ارشد مدیریت کسب‌وکار، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران AD - استادیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکده فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران AD - استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 17 IS - 16 SP - 164 EP - 145 KW - عدم‌قطعیت محیطی KW - استراتژی کسب و کار KW - مطالعه مروری DO - 10.22070/cs.2021.14888.1144 N2 - کسب‌وکارهای امروزی با عدم‌قطعیت‌های متعددی روبه‌رو می‌شوند، بدین منظور تاکنون راهکارهای پرشماری جهت مواجهه با این عدم‌قطعیت‌ها در نشریات علمی مختلف بین‌المللی مطرح شده‌ است. این مقاله به دنبال ارائه یک تقسیم‌بندی از انواع استراتژی‌های مواجهه با عدم‌قطعیت بر اساس مطالعات پیشین می‌باشد. از آنجایی که این حوزه مملو از پژوهش‌های متعددی می‌باشد، جهت دست‌یابی به این هدف از استراتژی پژوهش تحلیل اسنادی استفاده شده‌است. ببدین منظور در یک فرآیند چند مرحله‌ای 87 مقاله از مجلات منتشر شده در نشریات معتبر بین‌المللی انتخاب گردیده و مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. داده‌های کیفی از این مقالات استخراج شده است و با استفاده از روش تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفته‌اند. بر این اساس 203 راهکار برای مواجهه با عدم‌قطعیت به‌عنوان کدهای پایه مشخص شده‌اند، سپس با ترکیب کدهای پایه 29 مضمون سازمان‌دهنده ایجاد گشته ‌است. نهایتاً از ترکیب مضامین سازمان‌دهنده چهار نوع استراتژی مواجهه با عدم‌قطعیت شامل: آینده‌نگری، انطباق، استقبال و تعدیل شناسایی گردید. مدیران و مشاوران می‌توانند بر اساس مضامین فراگیر معرفی شده در این تحقیق، استراتژی‌های مناسب جهت مواجهه با عدم‌قطعیت‌های کسب‌وکار خویش را شناسایی و اتخاذ کنند. همچنین آن‌ها می‌توانند بر پایه مضامین سازمان‌دهنده، با راهکارهای پیاده‌سازی استراتژی‌ها آشنا شوند و راهکارهای مناسب  را برای کسب‌وکار خویش انتخاب کنند. UR - https://cs.shahed.ac.ir/article_3475.html L1 - https://cs.shahed.ac.ir/article_3475_2c61406fad96c73c2d0dd9c439ddcc1a.pdf ER -