TY - JOUR ID - 4029 TI - مفهوم پردازی مدل ارزیابی استراتژی شرکتی با رویکرد فراترکیب JO - نشریه علمی راهبردهای بازرگانی JA - CS LA - fa SN - 2345-220X AU - سلیمان مافی, علیرضا AU - خداداد حسینی, سید حمید AU - کردنائیج, اسدا... AU - حاجی پور, بهمن AD - دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس AD - استاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس AD - دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه شهید بهشتی تهران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 18 IS - 18 SP - 1 EP - 24 KW - مدل ارزیابی استراتژی KW - عوامل کلان سازمانی KW - عوامل قابلیت سازمانی KW - عوامل سیستمی و زیرساختی KW - پیامدهای استراتژیک KW - فراترکیب DO - 10.22070/cs.2023.17186.1270 N2 - فرایند ارزیابی استراتژی به عنوان یک فرایند مهم و تاثیرگذار در اولویت بندی و انتخاب، اجرای موثر استراتژی های سازمان، بهبود در سایر مراحل مدیریت استراتژیک از جمله فرایندهای تدوین و اجرا، و در نهایت بهبود عملکرد سازمانی و ارزش آفرینی در سازمان، اهمیت بسزایی را دارا می باشد. هدف از این پژوهش مفهوم سازی پدیده ارزیابی استراتژی شرکتی از طریق شناسایی، تحلیل و ارائه عوامل و مولفه های ارزیابی استراتژی بوده است. پژوهش بر اساس روش کیفی فراترکیب بر روی 836 مقاله و مرجع مرتبط یافت شده از سال 2000 تا 2022 میلادی به انجام رسید. نتایج حاصل از 56 مقاله و مرجع منتخب بر اساس 63 مقوله یا مفهوم، 24 مضمون فرعی و 4 مضمون اصلی (سازه) شامل عوامل کلان سازمانی و توسعه محور، عوامل قابلیت سازمانی و منبع محور، عوامل سیستمی و زیرساختی ، پیامدهای استراتژیک ، بررسی و تحلیل گردید. به منظور سنجش پایایی از روش ضریب کاپا استفاده شده و مطابق با آن ضریب کاپا 0.74 به دست آمده که نشان دهندة سطح توافق معتبر در انتخاب معیارهای ارزیابی استراتژی است. یافته های پژوهش نشان داد فرایند ارزیابی استراتژی با تاثیرپذیری بسیار ناچیزی از سیاست ها و برنامه های کلان سازمانی و جهت گیری کلی استراتژیک سازمان و با تاثیرپذیری بیشتری از مولفه های سیستمی و زیرساختی و قابلیت سازمانی شکل می گیرد و در نتیجه عوامل سیستمی و زیرساختی و قابلیت سازمانی نقش بسزائی در تدوین و اجرای فرایند ارزیابی استراتژی دارند. در عوامل سیستمی و زیرساختی بیشترین سهم را مولفه " رویکرد سیستمی و فرایندی" و در عوامل قابلیت سازمانی بیشترین سهم را مولفه "قابلیت ها و شایستگی های درونی " دارا می باشند. بنابراین سازمان ها جهت اجرای صحیح فرایند ارزیابی استراتژی، بیشتر از هر چیز نیازمند پرداختن به فرایندهای زیرساختی و درونی خود می باشند. در نهایت مدل مفهومی فرایند ارزیابی استراتژی شامل عوامل و مولفه های مرتبط با پدیده ارزیابی استراتژی ارائه گردید. UR - https://cs.shahed.ac.ir/article_4029.html L1 - https://cs.shahed.ac.ir/article_4029_f95e00b09fff69d135b0a5e575d78b68.pdf ER -