2024-03-28T12:16:41Z
https://cs.shahed.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=319
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-220X
1384
3
1
طراحی الگوی رهبری اثربخش دانشگاهی
محمود
ساعتچی
علیاکبر
عزیزپور شوبی
مطالعات نشان داده که موفقیت سازمانی در گرو رهبری اثربخش است. این امر در کلیه سازمانها از جمله مراکز دانشگاهی صادق است. از آن جا که دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در هزاره سوم میلادی با چالشهای فزاینده مواجه هستند، حل و فصل این گونه چالشها مستلزم برخورداری از رهبری و مدیریت کارامد و اثربخش خواهد بود. در این مقاله براساس نظریههای موجود در زمینه هدایت و رهبری، الگوهای مختلف رهبری اثربخش و رهبری اثربخش دانشگاهی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته و در نهایت، الگوی مفهومی رهبری اثربخش دانشگاهی کشورمان بر مبنای شاخصهای هشتگانه که مورد پذیرش خبرگان رهبری دانشگاهی است، طراحی گردیده است.براساس نظر خبرگان رهبری و نتایج آزمونهای آماری، معیارهای هشتگانه رهبری اثربخش به ترتیب اهمیت در قالبهای ایجاد جاذبه، تیمسازی، توانمندسازی گروهی، بهبود مستمر عملکرد، دارا بودن چشمانداز، خود ارزیابی، الهامبخشی و مربیگری اولویتبندی شدهاند.
رهبری
رهبری کاریزما
رهبری مراوده ای
رهبری تحولآفرین
رهبری اثربخش
رهبری اثربخش دانشگاهی
2020
09
26
1
18
https://cs.shahed.ac.ir/article_1935_e00b8437d06af4cbb874c8db866b95a0.pdf
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-220X
1384
3
1
ارائه یک روش برای شبیهسازی ارتباطات بین سازمانی دستگاههای دولت
عادل
آذر
بهروز
زارعی
عظیم
زارعی
در حال حاضر، وابستگی کارکرد و فعالیت سازمانها به یکدیگر، آنها را خواسته یا ناخواسته ناگزیر به برقراری ارتباطات بین سازمانی کرده که تأثیر قابل توجهی بر کارایی آنها دارد. از اینرو، ارتباطات بین سازمانی، یکی از موضوعات و چالشهای جالب توجه پژوهشگران محسوب میشود که غالباً در سطح شرکتها مورد بررسی قرار گرفته است. از سوی دیگر، ارتباطات بین سازمانی با همان منطق اما به گونهای دیگر در دستگاههای دولتی وجود دارد که منشأ بسیاری از مشکلات نیز بهشمار میرود. به دلایل متعدد، نتایج پژوهشهای یاد شده در بخش دولت قابل پیادهسازی نیست. لذا این مقاله به ارائه یک متدولوژی جهت بررسی و تحلیل ارتباطات بین سازمانی در بخش دولت پرداخته، با توجه به ابعاد مختلف مترتب بر آن در تحلیل از رویکرد شبیهسازی کامپیوتری استفاده شده است. بستر اجرای این متدولوژی، شبکه الکترونیکی دولت است. به کمک این شبکه، ارتباطات بین سازمانی با نگرش فرایندی شناسایی، مستندسازی و تحلیل میگردد.
ارتباطات بین سازمانی
شبیهسازی
2020
09
26
19
36
https://cs.shahed.ac.ir/article_1936_e9e35da3521a4bc73b1cee6be8f240cb.pdf
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-220X
1384
3
1
طراحی و تبیین مدلی برای نهادینه کردن نوآوری در بخش دولتی ایران
محمدجواد
حضوری
سیدحمید
خدادادحسینی
سازمانهای دولتی به دلیل ساختار سلسله مراتبی زیاد، قوانین و مقررات فراوان و دست و پا گیر، وجود بودجه مصوب و عدم وجود سرمایه مخاطرهآمیز و پاداشهای مؤثر بعضاً زمینه مساعدی برای ظهور افکار خلاق و طرحهای نوآور ندارند.این تحقیق در نظر دارد تا از طریق شناخت عوامل درون و بیرون سازمانی مؤثر بر نوآوری مدلی را برای نهادینه کردن آن (اشاعه، فراگیر و استمرار بخشیدن بدان) تدوین کند. بدینلحاظ این پژوهش ضمن شناخت عوامل مؤثر بر نوآوری، ترتیب اهمیت آنان را نیز مشخص و با توجه به نوع خاص نظام حکومتی کشورمان، مدلی را ارائه میکند.
دولت اسمی
دولت هدایتگر
سرمایه مخاطره آمیز
درآمد اختصاصی
2020
09
26
37
57
https://cs.shahed.ac.ir/article_1937_db20d08f7ed0f1364cfa8c3fb2773c91.pdf
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-220X
1384
3
1
تئوریپردازی با استفاده از رویکرد استقرایی: استراتژی مفهومسازی تئوری بنیادی
حسن
داناییفرد
یکی از استراتژیهای محوری در پژوهشهای کیفی، استراتژی، تئوری مفهومسازی بنیادی است. در این استراتژی به جای تمرکز بر رویکرد قیاسی، رویکرد استقرایی مبنای تئوریسازی قرار میگیرد. در این مقاله، ضمن تشریح مبانی تئوریک این استراتژی، با ارائه نمونهای از پژوهش صورت گرفته در زمینه پدیدههای سازمانی، نحوه اجرای این استراتژی را تشریح میکنیم.
رویکرد استقرایی
تئوری مفهومسازی بنیادی
کدگذاری
پژوهش کیفی
2020
09
26
57
70
https://cs.shahed.ac.ir/article_1938_d46f4b181d73140858d7a5e82a946d98.pdf
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-220X
1384
3
1
تعیین پارامترهای بحرانی در افزایش رضایتمندی مشتریان: مطالعه موردی در فعالیت بانکی
رضا
برادرانکاظمزاده
مهدی
بشیری
مشتری و جلب رضایتمندی او از موضوعات کلیدی است که در دنیای رقابتی حاضر میتواند موجبات ترقی یک مجموعه را فراهم آورد. در این راستا توجه به اینکه چه مواردی میتواند در افزایش رضایتمندی مشتریان بهصورت دقیقتر و کاملتر مؤثر باشد، ضروری و حائز اهمیت است. مقاله حاضر با در نظر گرفتن پارامترهای مؤثر بر رضایتمندی مشتریان و میزان اهمیت هر یک از آنها، روشی را ارائه میدهد که بتوان پارامترهای بحرانی را استخراج کرد. روش پیشنهاد شده در یک مجموعه مالی و اعتباری اجرا گردیده و مورد بررسی واقع شده است.
رضایت مشتری
پارامترهای بحرانی
اندازهگیری
مؤسسه مالی و اعتباری
2020
09
26
71
78
https://cs.shahed.ac.ir/article_1939_7fde5acadbb538481cf25198d2425af7.pdf
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-220X
1384
3
1
طراحی مدل برنامهریزی نیروی انسانی برای بیمارستانهای آموزشی مورد مطالعه: بیمارستانهای آموزشی شهر اهواز
جیران
محمدی
عادل
آذر
حسن
زارعیمتین
تأمین نیروی انسانی از اهداف استراتژیک هر سازمان در راستای دستیابی به اهداف خود است. نیروی انسانی، بهویژه نیروی انسانی متخصص، بر خلاف نیروی غیرمتخصص به راحتی در مواقع نیاز در دسترس نیست و باید با برنامهریزی لازم در جهت تأمین و تدارک صحیح آن، متناسب با اهداف آتی سازمان اقدام شود.هدف از این پژوهش، در دو مسأله اساسی نهفته است: اول پاسخ به این سؤال که آیا بین تعداد پزشک متخصص وتعداد بیمار مراجعهکننده تعادل نسبی برقرار است یا خیر؛ و دوم تعیین و شناسایی مدل مناسب برای برنامهریزی و پیشبینی نیروی انسانی متخصص.بدینمنظور در این پژوهش کاربردی، سعی شده بین عرضه و تقاضای نیروی متخصص پزشکی و تعداد بیمار، تعادل نسبی ایجاد شود و برای این کار از مدل پیشبینی باکس و جنکینز استفاده شده است. این مدل، با مطالعه اطلاعات و آمار 10سال گذشته تعداد بیماران و پزشکان متخصص که از طریق اسناد ومدارک پزشکی جمع آوری گردیده، ابتدا تعداد بیماران را در پنج سال آینده پیشبینی و سپس با توجه به ضوابط و استانداردهای پرسنلی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، تعداد پزشک متخصص مورد نیاز را برآورد میکند. فرض اساسی تحقیق این است که مدل پیشبینی از یک فرتیند اتورگرسیو تلفیقی (ARIMA) برخوردار است. اما پس از جمعآوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آنها با استفاده از نرمافزار (Statgraph) مشخص شد که مدل مورد استفاده از فرایند اتورگرسیو مرتبه اول (AR 1) پیروی میکند. همچنین این تحقیق نشان میدهد که بهطور کلی، تعادل نسبی بین عرضه و تقاضای نیروی متخصص در جامعه آماری مورد نظر (بیمارستانهای آموزشی) وجود ندارد و برای برقراری این تعادل راهکارهایی پیشنهاد می شود.
برنامهریزی نیروی انسانی
مدل
سری زمانی
اتورگرسیو میانگین متحرک تلفیقی (ARIMA)
2020
09
26
79
90
https://cs.shahed.ac.ir/article_1940_521b054f83c9b7edc9de6eca7fe3af3f.pdf