2024-03-29T18:00:41Z
https://cs.shahed.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=321
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-220X
1384
3
2
طراحی و تبیین الگوی ارتباطات سازمانی در فرایند کارآفرینی سازمانی (با تأکید بر شرکتهای پخش سراسری ایران)
علیاکبر
فرهنگی
حسین
صفرزاده
فرایند کارآفرینیِ سازمانی دربرگیرنده سه مرحله اصلی تولید ایده، اجرای ایده و بهرهبرداری و برداشت از ایده است. از طرفی با توجه به این که کارآفرینی سازمانی، فرایندی درون سازمانی بوده، متأثر از عوامل درونی سازمان نظیر حمایت و پشتیبانی مدیریت، مکانیزمهای پاداش و تقویت، فرهنگ سازمانی، ارتباطات سازمانی و ساختار سازمانی است، به نظر میرسد بررسی نقش و اثر این عوامل در فرایند آن میتواند موجب بهبود، تسهیل و تسریع پیامدهای مرتبط با اهداف کارآفرینی در سازمان گردد.بنابراین، ارائه الگویی برای تبیین نقش مؤلفههای ارتباطات سازمانی، شامل سبک ارتباطات، کانال ارتباطات، مسیر ارتباطات و محتوای ارتباطات، در فرایند کارآفرینی سازمانی در شرکتهای پخش سراسری (جامعه آماری تحقیق که مشتمل بر 836 نفر بوده و از این تعداد 191 نفر نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شدهاند) هدف اصلی مقاله حاضر بوده است. مدل مفهومی نیز با استفاده از روش تحقیق توصیفی ـ همبستگی و بهکارگیری ابزارهای مختلفی همچون پرسشنامه و مصاحبه و در قالب آزمونهای آماری کایدو، تحلیل عاملی، کولموگروف ـ اسمیرنوف، تحلیل معادلات ساختاری و کرویت بارتلت مورد تأیید قرار گرفت.مدل ارائه شده، مدلی است که به ارتباطات سازمانی در فرایند کارآفرینی سازمانی توجه کرده و بر همین اساس نیز در راستای نتایج بهدست آمده بر مبنای مدل مفهومی، برخی از سازهها تأیید شدهاند.
سبک ارتباطات
مسیر ارتباطات
کانال ارتباطات
محتوای ارتباطات
تولید ایده
اجرای ایده
بهرهبرداری و برداشت از ایده
2020
09
26
1
20
https://cs.shahed.ac.ir/article_1947_d869b5adc6ce9f42fddf8092cd11c37e.pdf
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-220X
1384
3
2
عوامل محیطی مؤثر بر توسعه حسابداری در ایران
حسین
اعتمادی
محمد
توکلی محمدی
مطالعه حاضر با استفاده از مجموعه اطلاعات سال 1352 تا 1382 به بررسی تجربی جهت و ابعاد تأثیرات عوامل محیطی بر توسعه حسابداری در ایران و همچنین به آزمون روابط بین حسابداری و محیط تجاری آن در طول دوره مورد مطالعه پرداخته است. بررسی توسعه حسابداری به تجزیه و تحلیل و بررسی عوامل محیطی آن از ابعاد گوناگون وابسته است. چهار عامل محیطی برای توضیح تفاوتهای مشاهده شده در توسعه حسابداری در طول زمان مورد استفاده قرار گرفت. این عوامل شامل توسعه اقتصادی، توسعه سیاسی، توسعه بازار سرمایه و میزان سرمایهگذاری بخش خصوصی است. یافتههای بهدست آمده از رگرسیون سریهای زمانی و آزمونهای آماری مشخص میکند که یک رابطه قوی بین عوامل محیطی و توسعه حسابداری در ایران وجود داشته و این رابطهها در دوره مورد مطالعه متنوع و متفاوت بوده است.یافتههای تجربی نشان میدهد که توسعه اقتصادی بهصورت مثبت در ارتباط با توسعه حسابداری در ایران است. همچنین یافتههای آزمونهای «t» و Z و آزمون منویتنی نشان میدهد که اثر عوامل محیطی بر توسعه حسابداری در طول دوره مورد مطالعه متفاوت بوده که نشاندهنده مراحل مختلف اصلاحات اقتصادی و سیاسی در ایران است. این مطالعه، اطلاعات بیشتری را در خصوص عوامل محیطی مؤثر بر توسعه حسابداری در کشورهای در حال توسعه در اختیار سرمایهگذاران و محققان بینالمللی قرار میدهد.
مدل اقتضایی
عوامل محیطی
توسعه حسابداری
توسعه اقتصادی
توسعه سیاسی
توسعه بازار سرمایه
میزان سرمایهگذاری بخش خصوصی
2020
09
26
21
34
https://cs.shahed.ac.ir/article_1948_e6e8a7335119606b1c150f492efd9b96.pdf
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-220X
1384
3
2
طراحی و تبیین مدلی جهت زمینهسازی برای خلاقیت در مؤسسات پژوهشی کشور (حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
اسفندیار
سعادت
منصور
صادقی
این تحقیق با هدف طراحی و تبیین مدلی بهمنظور زمینهسازی برای خلاقیت در مؤسسات پژوهشی انجام پذیرفت. برای نیل به این هدف، موضوع تحقیق در قالب ادبیات خلاقیت در مؤسسات پژوهشی به پژوهش سپرده شد که نتیجه آن، دستیابی به مدل مفهومی تحقیق بود. این مدل در بر دارنده چهار عامل یا متغیر پنهان، شامل خلاقیت، عوامل فردی، عوامل گروهی و عوامل سازمانی است. هر کدام از این عوامل دارای شاخصهای مشخصند. خلاقیت دارای سه شاخص مسألهیابی، ایدهیابی و اجرای ایدهها است. عوامل فردی متشکل از دو شاخص توانمندی و شخصیت است و عوامل گروهی، سه شاخص تنوع گروه، انسجام گروه و سیستم ارتباطات را شامل میشود. عوامل سازمانی متشکل از چهار شاخص سبک رهبری، سیستم پاداش، جو سازمانی و ساختار سازمانی است.براساس مدل مفهومی، پرسشنامه سنجش شاخصها تهیه و تنظیم شد. پرسشنامه مذکور بین افراد نمونه در مؤسسات پژوهشی توزیع و پس از تکمیل، جمعآوری گردید. بعد از کنترل و بررسی مندرجات پرسشنامههای جمعآوری شده، تعداد 315 پرسشنامه بهدست آمد. دادههای حاصل از پرسشنامههای مذکور با استفاده از نرمافزارLisrel 8.5 حول فرضیههای تحقیق در قالب یک مدل واحد آزمون شدند که نتایج نشان داد تمام شاخصهای مربوط به هر کدام از عوامل چهارگانه به نحو معناداری عامل مربوط را سنجنیده، عوامل فردی بهطور مستقیم و عوامل گروهی و سازمانی بهطور غیرمستقیم در شکلگیری خلاقیت پژوهشگران مؤسسات پژوهشی مؤثرند.
خلاقیت
عوامل فردی
عوامل گروهی
عوامل سازمانی و مؤسسات پژوهشی
2020
09
26
35
46
https://cs.shahed.ac.ir/article_1949_79b13b0ef98db611ce86890390599d19.pdf
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-220X
1384
3
2
طراحی سیستم ارزشیابی کارکنان در سیستم بانکی: با استفاده از رویکرد تحلیل سلسله مراتبی
علی
رجبزاده
سیدحمید
خدادادحسینی
کورش
پرویزیان
مدیریت عملکرد بهعنوان موضوعی مهم و نوین در مطالعات استراتژیک منابع انسانی مد نظر قرار گرفته است. ارزشیابی عملکرد کارکنان نیز بهعنوان یک بخش مهم مدیریت عملکرد مورد توجه است.در این مقاله، طراحی سیستم ارزشیابی عملکرد کارکنان در سیستم بانکی برای سطوح مختلف شغلی با رویکرد ارزشیابی 360 و مبتنی بر تحلیلهای سلسله مراتبی انجام شده است. مراحل مختلف طراحی سیستم جدید به شرح زیر انجام شده است:1. مطالعه و بررسی تحلیلی ادبیات نظری و تطبیقی،2. شناسایی متغیرهای اصلی سیستمهای ارزشیابی کارکنان، 3. طراحی چکلیست و پرسشنامه کسب نظر خبرگان،4. طراحی پرسشنامه AHP برای اختصاص اوزان،5. تحلیل الگوریتم AHP و اختصاص اوزان.نتایج تحلیلی بهدست آمده موارد 1) طراحی نظام جامع برای کارکنان صف و ستاد، 2) ارزشیابی کارکنان با رویکرد 360 (همکاران، بالا دست و کمیته ارزشیابی)، 3) اختصاص مجموع اوزان 100 برای مؤلفههای تدوین شده نظام ارزشیابی، را شامل شده است. در این طراحی، در رویکرد 360 ارزشیابی از طریق همکاران (2 نفر)، مدیر بالا دست، خود فرد و کمیته ارزشیابی کارکنان مد نظر قرار گرفته است و معیارهای مختلفی که اوزان آنها از طریق تحلیل سلسله مراتبی بهدست آمده در این ارزشیابی مد نظر قرار میگیرند. نتایج طراحی حاکی است در این نوع ارزشیابی، قضاوت فرد مدیر (سرپرست) بالادست کم رنگ شده و یا درصد معینی از نظر مدیر بالادست با توجه به وزن اختصاص داده شده ذکر میشود.
ارزشیابی کارکنان
بانک
تحلیل سلسله مراتبی
مدیریت عملکرد
2020
09
26
47
66
https://cs.shahed.ac.ir/article_1950_af57dbf07b954bea36ab9bcbc23af757.pdf
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-220X
1384
3
2
تجزیه و تحلیل آثار عوامل درون سازمانی بر جذب سپرده بانکی (مطالعه موردی: بانک ملت تهران)
اسمعیل
ابونوری
هادی
سپانلو
هدف از این تحقیق، برآورد آثار عوامل درون سازمانی، مانند میزان تسهیلات بانکی، تعداد کارکنان، تعداد باجه، ضریب تغییرات حقوق، موقعیت مکانی و تجهیزات شعبه، بر جذب سپرده در بانک ملت بوده است. برای این منظور از اطلاعات تلفیقی حاصل از نمونه 51 تایی از شعبهها در سطح شهر تهران در سالهای 78، 79 و 80 استفاده شده است. برای کنترل و کاهش واریانس ناشی از عوامل دیگر، از میانگین متغیرها در خلال سه سال استفاده گردیده است. نتایج حاصل از این تحقیق تجربی، حاکی است که تعداد کارکنان بانک به حد اشباع رسیده، در حالی که تعداد باجه کمتر از حد مطلوب است، میزان اعطای تسهیلات، مکان شعبه و تجهیزات شعبه بر جذب سپرده اثر مثبت دارد. علاوه براین، نتایج نشان میدهد نابرابری در میزان پرداختها بهکارکنان، با فرض استقرار شایسته سالاری، در اثر افزایش انگیزه، موجب افزایش در جذب سپرده میگردد.
سپرده بانکی
تسهیلات
تعداد کارکنان
تعداد باجه
ضریب تغییرات حقوق
موقعیت مکانی
تجهیزات
بانک ملت
تهران
2020
09
26
67
80
https://cs.shahed.ac.ir/article_1951_7db6f8e403660d1ae563cebcbabb9758.pdf
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-220X
1384
3
2
خصوصیات کیفی مطلوب روشهای اندازهگیری از دید استفادهکنندگان در ایران
محمدعلی
آقائی
سیدمحمود
موسویشیری
ارزش هر اطلاعات، از جمله اطلاعات صورتهای مالی، همانند سایر کالاها و خدمات به کیفیت آن بستگی دارد که توسط استفادهکنندگان تعیین میگردد. بهدلیل نقش با اهمیت روشهای اندازهگیری حسابداری در تهیه صورتهای مالی، کیفیت این روشها میتواند نقش مؤثری بر تعیین کیفیت ارقام صورتهای مالی داشته باشد. لذا بهمنظور افزایش کیفیت و در نتیجه، ارزش صورتهای مالی، استفاده از روشهای اندازهگیری با کیفیت مطلوب ضروری است. در تحقیق حاضر بهمنظور شناسایی خصوصیات کیفی مطلوب در روشهای اندازهگیری، ابتدا با توجه به تعریف خصوصیات کیفی در متون حسابداری، خصوصیات کیفی موجود در هر یک از روشها را فهرست کرده، پس از آن، طی پرسشنامهای از استفادهکنندگان صورتهای مالی که طبق چارچوب مفهومی حسابداری ایران قابل شناسایی هستند (شامل سرمایهگذاران، اعتباردهندگان، تحلیلگران مالی و مؤدیان مالیاتی) خواسته شد تا در اندازهگیری هر یک از اقلام ترازنامه، خصوصیات کیفی مطلوب را اولویتبندی کنند.نتایج نشان میدهد که استفادهکنندگان از صورتهای مالی در اندازهگیری اقلام مختلف ترازنامه، کیفیتهای متفاوتی را مطلوب میدانند، بهطوری که برای اندازهگیری کلیه ارقام ترازنامه یک روش خاص مناسب نیست، بلکه استفاده از روشهای مختلف در اندازهگیری با توجه به نوع حساب، مناسبتر است.
کیفیت روشهای اندازهگیری حسابداری
استفادهکنندگان از صورتهای مالی
روشهای اندازهگیری
ترازنامه
2020
09
26
81
104
https://cs.shahed.ac.ir/article_1952_e7909dd69d6f2b848822853a0332886f.pdf