2024-03-29T15:12:00Z
https://cs.shahed.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=329
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-220X
1388
7
38
عدالت و اعتماد عمومی؛ رهآورد حکومت الکترونیک
علیاصغر
پورعزت
آرین
قلیپور
علی
پیراننژاد
حکومت الکترونیک از طریق اثرگذاری بر نهادهای اولیه جامعه، تأثیر شگرفی بر مراتب توانمندی عمومی بر جای میگذارد؛ ضمن اینکه با توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات از راه دور، جایگزین تعاملات رو در رو میشود و مبانی شکلگیری احساس اعتماد در انسان و جامعه انسانی دچار تحولاتی اساسی میگردد. با توسعه فناوری جدید، امکان اعتماد از راه دور فراهم شده، فاصله دولتها و ملتها کاهش مییابد؛ از این رو، اهمیت بررسی آثار حکومت الکترونیک بر نهادهای اجتماعی و تأثیر آن بر میزان اعتماد عمومی وعدالت اجتماعی، مدنظر قرار میگیرد. در این مقاله با تأکید بر تأثیر تعدیلکننده ابعاد گوناگون عدالت بر رابطه حکومت الکترونیک و افزایش اعتماد اجتماعی، به پیمایش این رابطه در میان سه گروه استادان مدیریت دولتی، کارگزاران حکومت و دانشجویان مدیریت دولتی پرداخته، بر وجود رابطه معنادار میان پویاییهای نهادی حکومت الکترونیک (Institutional Dynamics of Electronic Government)، افزایش ادراک عدالت اجتماعی، و نیز افزایش سطح اعتماد به دولت تاکید میشود.
عدالت اجتماعی
حکومت الکترونیک
پویاییهای نهادی
اعتماد عمومی
2020
09
26
1
16
https://cs.shahed.ac.ir/article_1992_3db67c3c7aad6e08f8930d19308a8493.pdf
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-220X
1388
7
38
ارائه مدلی برای سنجش خلاقیت در سازمان
منصور
صادقی مال امیری
این تحقیق با هدف ارائه مدلی برای سنجش خلاقیت در سازمان انجام پذیرفت. برای نیل به این هدف موضوع تحقیق در قالب ادبیات خلاقیت به پژوهش سپرده شد که نتیجه آن دستیابی به مدل مفهومی تحقیق بود که در بر دارنده چهار شاخص مسئلهیابی، ایدهیابی، ارزیابی ایدهها و اجرای ایدهها برای سنجش مفهوم خلاقیت میباشد.بر اساس مدل مفهومی، پرسشنامه سنجش شاخصها تهیه و تنظیم شد. پرسشنامه مذکور بین پژوهشگران موسسات پژوهشی توزیع شد. بعد از توزیع، تکمیل و جمعآوری پرسشنامه ها، تعداد 212 پرسشنامه بهدست آمد. دادههای حاصل از پرسشنامههای مذکور با استفاده از LISREL 8.5 حول فرضیههای تحقیق آزمون شدند. نتایج حاصله نشان داد هر چهار شاخص مسئلهیابی، ایدهیابی، ارزیابیایدهها و اجرای ایدهها بنحو معناداری در سنجش و اندازهگیری مفهوم خلاقیت مؤثر میباشند.
خلاقیت
مسئلهیابی
ایدهیابی
ارزیابی ایدهها و اجرای ایدهها
2020
09
26
17
34
https://cs.shahed.ac.ir/article_1993_39663ef74847cf27f76acc3e203d9276.pdf
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-220X
1388
7
38
بررسی رابطه میان تنشهای سازمانی و تمایل کارکنان به ترک خدمت در سازمانهای دولتی
مهدی
ابراهیمینژاد
غلامرضا
ابراهیمینژاد
محمد
یاریناصریه
هدف این پژوهش، بررسی رابطه میان متغیرهای تنش سازمانی و تمایل به ترک خدمت بوده است. کارکنان 25 اداره دولتی شهرستان رفسنجان، با حجم کل 852n= نفر، جامعه آماری تحقیق را تشکیل داده است. در این پژوهش از روش تحقیق همبستگی دو متغیری استفاده شده و از روشهای موجود درآمار استنباطی همچون ضریب همبستگی پیرسون، برای تجزیه وتحلیل آماری دادهها بهره گرفته شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS-10 استفاده گردید. نتایج نشان داده که تنش ناشی از ساختار سازمانی نامناسب، تأثیر مثبت بر تمایل به ترک خدمت کارکنان دارد. نتایج این تحقیق همچنین نشان داده که تنش ناشی از نوسان حقوق و دستمزد و تنش ناشی از عدم امنیت شغلی از عوامل مؤثر بر تمایل کارکنان به ترک خدمت است. اما تنش ناشی از ورود فنّاوری جدید به سازمان همچنین تنش ناشی از شرایط نامناسب کار به ترتیب کمترین عامل مؤثر نسبت به سایر عوامل در تمایل به ترک خدمت کارکنان در سازمانهای دولتی شهرستان رفسنجان است.
استرس
تنش یا فشار روانی
ترک خدمت
تمایل به ترک خدمت
ساختار سازمانی
تمرکز
2020
09
26
35
44
https://cs.shahed.ac.ir/article_1994_07ed47d9eae36ed76b0bf8c46174ae78.pdf
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-220X
1388
7
38
تجزیه و تحلیل و تبیین تعاملات فرهنگ سازمانی با تعهد سازمانی کارکنان (مورد مطالعه سازمان صنایع شیر ایران)
غلامعلی
طبرسا
رضا
ایمانیدلشاد
تعهد سازمانی بیانگر نوعی تمایل، نیاز والزام جهت ادامه و اشتغال در یک سازمان میباشد و سه بعد تعهد عاطفی، تعهد مستمر و تعهد هنجاری را در برمیگیرد. در پژوهش حاضر تلاش شده است تا به بررسی رابطه و تأثیر یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر تعهد سازمانی یعنی «فرهنگ سازمانی» پرداخته شود. بر این اساس پژوهش را در قالب یک فرضیه اصلی (فرهنگ سازمانی) و برخی از ویژگیهای اصلی فرهنگ سازمانی(1- نوآوری فردی، و تحمل مخاطره، 2- هدایت سازمانی، 3- روابط مدیریت (حمایت مدیریت)، 4- کنترل رسمی 5-خود کنترلی 6- هویت، 7- سیستم پاداش، 8- مشارکت در تصمیمگیری) را در قالب هشت فرضیه فرعی مورد بررسی قرار دادهایم. روش تحقیق پیمایشی است و با استفاده از پرسشنامه اطلاعات مورد نیاز از نمونه آماری کسب گردید و برای بررسی فرضیات تحقیق، از آمار توصیفی و استنباطی و نرمافزار SPSS استفاده شده است. بر این اساس، در سازمان صنایع شیر ایران 60 نفر از کارکنان را انتخاب و بررسی فرضیات تحقیق صورت گرفت. فرضیه اصلی تحقیق در سطح اطمینان 95% مورد تأیید قرار گرفت. به عبارت دیگر فرهنگ سازمانی بر تعهد سازمانی کارکنان جامعه مورد نظر تأثیر مثبت داشته است. همچنین فرضیات فرعی نیز در سطح اطمینان 95% مورد تأیید قرار میگیرند. مقایسهای بین ویژگیهای هشتگانه فرهنگ سازمانی صورت گرفت تا میزان تأثیر آنها بر تعهد سازمانی مشخص شود، که این ویژگیها به ترتیبب اولویت شامل: 1- خود کنترلی،2- هدایت سازمانی، 3- سیستم پاداش، 4- هویت شغلی، 5- ریسکپذیری، 6- مشارکت در تصمیمگیری، 7- حمایت سازمانی، 8- کنترل رسمی میباشند.
فرهنگ سازمانی
ریسکپذیری
هدایت سازمانی
کنترل رسمی
حمایت مدیریت
خود کنترلی
سیستم پاداش
هویت شغلی
مشارکت در تصمیم گیری
تعهد سازمانی
تعهد عاطفی
تعهد مستمر
تعهد هنجاری
2020
09
26
45
58
https://cs.shahed.ac.ir/article_1995_d598311fe5fe2ec02da137e79d032402.pdf
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-220X
1388
7
38
تحقیقی پیرامون شکل ضعیف کارایی در بازارهای نوظهور: شواهدی از بورس اوراق بهادار تهران
فرهاد
دهدار
محمد علی
آقایی
بخش عمدهای از تحقیقات سنجش درجه کارایی بازار سرمایه، تا این تاریخ به بورس اوراق بهادار کشور ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی اختصاص داشته است و تحقیقات کمی در خصوص شناسایی درجه کارایی بازار سرمایه کشورهای توسعهنیافته (کمتر توسعهیافته) بهطور اعم و بازار اوراق بهادار تهران بهطور اخص انجام شده بود. این مطالعه به بررسی شواهدی پیرامون وجود حداقل شکل ضعیف کارایی در بورس اوراق بهادار تهران میپردازد. نمونه آماری مشتمل 30 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد که به روش نمونهگیری تصادفی ساده گزینش میشوند. قلمرو زمانی پژوهش، دورههای 1384-1387را در بر میگیرد. فرضیه پژوهش نیز در صدد پاسخ به این مسأله است که آیا بورس اوراق بهادار تهران از شکل ضعیف کارایی بازار سرمایه برخوردار است یا خیر. نتایج آزمون غیر پارامتریک ((Non-parametric Test و پارامتریک ((Parametric Test بیانگر این موضوع است که سریهای بازده سهم از الگوی گشت تصادفی (Random Walk Theory) تبعیت نمیکند و ضریب خود همبستگی (Auto-correlation coefficient) در فواصل و سطوح متفاوت فرضیه صفر، شکل ضعیف بازار کارا را برای بازار اوراق بهادار تهران رد میکند.نتایج تحقیقاتی از این دست برای تحلیل گران مالی بازار سرمایه، سرمایهگذاران بالقوه و بالفعل، بانکها، اعتباردهندگان و دستگاههای قانونگذاری حیاتی بوده و آنها را در تصمیمگیریهای خود برای بهبود شرایط تصمیمسازی بهینه یاری میدهد. استمرار و تداوم انجام مطالعاتی ادواری از این دست - در زمینه کارایی بازار سرمایه در کشورهای کمترتوسعهیافته میتواند کمک شایان توجهی به بهبود قوانین و مقررات ناظر بر بازار سرمایه نموده و موجبات غنا بخشی به ضوابط نظاراتی و همچنین بهینهسازی تصمیمات سرمایهگذاران را مهیا نماید.
شکل ضعیف کارایی بازار
فرضیه کارایی بازار سرمایه
خود همبستگی
بازارهای نوظهور سرمایه
2020
09
26
59
70
https://cs.shahed.ac.ir/article_1996_22c0573a8a7e2918ffa19892cb58ae26.pdf
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-220X
1388
7
38
بررسی رابطه رتبهبندی براساس متغیرهای بنیادی و بازده سهام در بورس تهران
ابراهیم
عباسی
کیارش
مهرانی
در این مقاله از متغیرهای بنیادی مالی برای رتبهبندی 153 شرکت بورس اوراق بهادار تهران استفاده شده است. از ترکیب این متغیرها نسبتهای مالی بهدست میآید. در مدل ارائه شده هر شرکتی در هر سال (81-1377) میتواند رتبه صفر تا 11 را بگیرد. ضرایب همخوانی فای کرامر نشان میدهد که بین رتبه شرکت در هر سال و بازده آن در سال بعد همبستگی مثبت ضعیفی وجود دارد. تفکیک شرکتها برحسب «اندازه شرکت» و «نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار» در شدت همخوانی بین رتبه و بازده تأثیر زیادی ندارد. اما همه ضرایب برای دوره مطالعه معنادار هستند.
متغیرهای بنیادی
نسبتهای مالی
رتبهبندی شرکتها
بازده
اندازه شرکت و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار (B/M)
2020
09
26
71
90
https://cs.shahed.ac.ir/article_1997_848302cbb474dbe50e86a952d5fb1d20.pdf
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-220X
1388
7
38
مدل سیستمی اثربخشی کار تیمی در سیستم بانکی (مورد مطالعه بانک کشاورزی ج.ا.ا)
علی
رجبزاده
محسن
علیزاده ثانی
کار تیمی مفهومی چند بعدی است که شهرت بسیاری در موفقیت سازمانها کسب کرده است و به همین دلیل مورد توجه بسیاری از سازمانها قرار گرفته است. اما عدم توجه به ابعاد مختلف کار تیمی موجب گردیده تا اغلب سازمانها در تشکیل تیمهای اثربخش موفقیت چندانی نداشته باشند. از سوی دیگر تنوع تحقیقات در زمینه کارتیمی، محققان و مدیران را با متغیرها و ابعاد بسیاری از کار تیمی مواجه ساخته است.بنابراین امروزه سازمانها نیازمند تحقیقاتی هستند که نگرشی جامع از اثربخشی کارتیمی، متغیرها و روابط آنها ارائه کنند. مقاله حاضر در دو بخش به این مهم میپردازد. بخش اول مروری بر تحقیقات انجام شده در زمینه اثربخشی کار تیمی و متغیرهای ارائه شده توسط آنها است.بخش دوم مقاله نیز با بهرهگیری از مدل سیستمی، رابطه متغیرهای ارائه شده را در سیستم بانکی (بانک کشاورزی) مورد پیمایش قرار میدهد. این پیمایش از طریق بررسی اسناد و مدارک و توزیع دو پرسشنامه (کسب نظرات خبرگان و نگرش سنجی کارکنان) انجام شده است. نتایج مورد نظر در تحلیلهای آمار توصیفی و استنباطی بررسی شده و نهایتاً مدل اثربخشی کار تیمی، که روابط متغیرها را در مدلی سیستمی بررسی میکند ارائه شده است.
کار تیمی
اثربخشی
مدل سیستمی
سیستم بانکی
2020
09
26
91
104
https://cs.shahed.ac.ir/article_1998_fbd63f984fa4dd533d140fbc9aa17c82.pdf
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-220X
1388
7
38
کارایی کارکنان بخش دولتی در مقایسه با بخش غیردولتی: مطالعه موردی دانشگاه تهران
حسن
زارعی متین
حمید
زارع
جعفر
نودهفراهانی
از مهمترین رویکردهایی که در چند دهه اخیر بر فکر و ذهن مدیران دولتی ایران حاکم بوده است، خصوصیسازی و کاهش حجم دولت بوده است. تلاش هایی در این جهت صورت گرفته است ولی هنوز تا تحقق دولت کوچک و کارآمد راهی طولانی در پیش است. برای اینکه مسئولان دستاندرکار از نحوه تأثیرگذاری خصوصیسازی بر کارایی سازمان ها، آگاهی یابند لازم است پژوهشهایی کاربردی در این راستا انجام گردد و نوشتار حاضر به همین منظور تدوین گردیده است. در این تحقیق کارایی کارکنان بخش دولتی در مقایسه با بخش غیردولتی دانشگاه تهران مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس اطلاعات اولیه فرضیههایی مبنی بر عدم تفاوت بین کارایی این دو گروه مطرح شد. پس از جمعآوری اطلاعات و آزمون فرضیات مشخص گردید که از جهت کارایی بین کارکنان دولتی و غیردولتی تفاوتی وجود ندارد و با توجه به این که واگذاری امور دولتی به بخش خصوصی، باعث کاهش هزینهها میگردد، نتیجه گرفته شده که خصوصیسازی از این جهت به نفع جامعه است و باید اجرای این سیاست ادامه یابد.
کارایی
عملکرد
نظام جبران خدمات
دولت
خصوصی سازی
کارکنان دولتی
کارکنان شرکتی
2020
09
26
105
112
https://cs.shahed.ac.ir/article_1999_35795f529cd8e99648604813d045b618.pdf
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-220X
1388
7
38
بررسی و تحلیل حالات تنش در سازمان و آثار آن مطالعه موردی: کنترل تنش در یکی از واحدهای تابعه وزارت بازرگانی
مهدی
بشیری
وحید
محمودی
سیدجواد
حسینینژاد
این مقاله، ضمن توجه به کنترل پارامترهای غیرملموس در فرایندهای سازمان نظیر وجود تنش در آنها، روشی را جهت شناسایی و کنترل تنشها ارائه میدهد، به گونهای که مدیر سازمان بتواند در طی زمان بهبود فرایندهای خود، تنشها و حالات مربوط به آن (TMEA) را بهصورت مستمر شناسایی نموده و با توجه به اهمیت هر یک بتواند تنشهای مورد نظر را خنثی نماید. این کار به نوبه خود در پیشبرد اهداف اصلی سازمان مفید خواهد بود. روش یادشده، مبتنی بر مبحث حالات شکست و آثار آن (FMEA) بوده و چگونگی استفاده از روش حاضر ارائه گردیده است. در ادامه پس از شناسایی تنشها روشی برای اولویتبندی بین تنشها به منظور کنترل آنها بیان میشود. ابتدا وزن هر یک از مولفههای TMEA (Tension Modes & Effects Analysis) با استفاده از روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی (Fuzzy AHP) تعیین میشود. به علت عدم قطعیت اطلاعات در مسائل تصمیمگیری مفهوم تئوری مجموعههای فازی استفاده میگردد، آنگاه روش TOPSIS برای اولویتبندی به کار میرود. در پایان، نتایج بکارگیری روش مذکور در یکی از واحدهای تابعه وزارت بازرگانی و چگونگی انجام آن به همراه کمیتهای محاسبه شده، بیان شده است.
حالات تنش و آثار آن (TMEA)
فرایند
تنش در سازمان
Fuzzy AHP
TOPSIS
2020
09
26
113
120
https://cs.shahed.ac.ir/article_2000_0424860e93bf567738a5bf3a1a169f96.pdf
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-220X
1388
7
38
مطالعه تطبیقی عوامل مؤثر بر ترجیح مشتریان در انتخاب بانکهای خصوصی و دولتی
سعید
صفری
مصطفی
قاضیزاده
محمدرضا
نیازی
درطی سالهای گذشته بانکهای دولتی در زمینه بازاریابی وجذب مشتری موفق نبوده و نتوانستهاند منابع مالی زیادی جذب نمایند، از سوی دیگر تسهیلات ارایه شده نیز از لحاظ کمی و کیفی در سطح قابل قبولی نبوده است. مهمترین علت مشکلات فوق دولتی بودن بانکهاست. در اساسنامه بانکهای ایران بهطور مشخص به نقش خدماتی آنها و مجری سیاستهای دولت بودن، مانند اعطای تسهیلات تکلیفی، اشاره شده است. بانک مرکزی نیز با بانکهای تجاری و تخصصی کشور همانند شعبههای خود برخورد میکند و از نظر قوانین و مقررات محدودیتهای بسیار زیادی وجود دارد. مواردی مانند نیروی انسانی، رشد تکنولوژی، قراردادها و بسیاری از مسائل دیگر نیز در اختیار بانکها نیست. از آنجا که بسیاری از بانکهای دولتی طبق اصل 44 قانون اساسی در آیندهای نه چندان دور به بانکهای خصوصی تبدیل میشوند، شناخت عوامل مؤثر برترجیح مشتریان در انتخاب بانکها از اهمیت وافری جهت جذب و جلب مشتریان برخوردار است. در این تحقیق سعی گردیده عوامل مؤثر بر ترجیح مشتریان شناسایی و اولویتبندی شده و براساس آنها پیشنهاداتی به نظام بانکی ارایه گردد. یافتهها نشان میدهد مهمترین عامل انتخاب بانکهای خصوصی دریافت سود بیشتر و مهمترین عامل انتخاب بانکهای دولتی امکان دسترسی سریع به بانک بوده و کم اهمیتترین عامل انتخاب، ویژگی ظاهری بانک در هر دو مورد بیان شده است. همچنین اولویتبندی عوامل تأثیرگذار بر ترجیح مشتریان در انتخاب بانک نشان میدهد عوامل رفتاری و نگرشی، فناوری، تسهیلات مالی و فیزیکی به ترتیب بر ترجیح مشتریان در انتخاب بانکهای خصوصی مؤثرند و این اولویتبندی در بانکهای دولتی به ترتیب عوامل رفتاری و نگرشی، فناوری، فیزیکی و تسهیلات مالی میباشند. به این ترتیب عوامل رفتاری و نگرشی در هر دو بانک از نظر تأثیرگذاری بر ترجیح مشتریان بالاترین اولویت را دارد.
ترجیحات مشتری
انتخاب بانک
عوامل فناوری
عوامل مالی
عوامل رفتاری و نگرشی عوامل فیزیکی
اولویتبندی عوامل
2020
09
26
121
130
https://cs.shahed.ac.ir/article_2001_c2e97b0cacd5b2d64f225fe5f6b5c9f4.pdf
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-220X
1388
7
38
شناخت عوامل مؤثر بر گرایشهای روستائیان نسبت به شوراهای اسلامی روستا در استان خراسان
حبیب الله
دعایی
هادی
رمضانیان فهندری
با توجه به اهمیت مشارکت همهجانبه در فرآیند توسعه پایدار و تأکید قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر حضور جدی کلیه مردم در تعیین سرنوشت خودشان، شوراهای اسلامی در کشور، شهرها و روستاها تشکیل شدهاند. شوراهای اسلامی روستایی به عنوان مدیران محلی میتوانند ضمن به مشارکت گرفتن افکار و امکانات محلی با هماهنگی، حمایت و هدایت مدیریت دولتی پلکان رشد و توسعه را یکی پس از دیگری طی نمایند، لذا با توجه به اهمیت جایگاه شوراهای اسلامی در راستای توسعه روستایی، در مقاله حاضر به منظور شناخت عوامل مؤثر بر گرایشهای روستاییان به شوراهای اسلامی روستا، بخشی از متغیرهایی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بتوانند رابطه مردم با شورا و در حقیقت گرایش مردم به شوراها را مورد ارزیابی قرار دهند در نظر گرفته شده و ضمن شاخص سازی و تدوین پرسشنامههای مربوطه مورد سنجش قرار گرفتهاند. از کل روستاهای هشت شهرستان مرکزی خراسان (منطقه مورد مطالعه) که شامل 1655 روستای بالای 20 خانوار که دارای شورای اسلامی بودهاند، 82 روستا برگزیده شده و با 629 سرپرست خانوار در این روستاها مصاحبه صورت گرفته و اطلاعات لازم جمعآوری شده است. نتایج حاصل از تحقیق بیانگر این است که بین میزان فعالیتهای شورا و گرایش روستائیان رابطه همبستگی معنادار وجود ندارد ولی بین سه متغیر دیگر مورد بررسی یعنی سابقه کار اعضا شورا، میزان امکانات و تاسیسات عمومی موجود در روستا و طبقهبندی اعضا شورا و گرایش روستائیان به شورا رابطه همبستگی معناداری وجود دارد.
مشارکت
شورای اسلامی
گرایش
توسعه
2020
09
26
131
140
https://cs.shahed.ac.ir/article_2002_388a3f72483241811950c0a9a87e6f49.pdf
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-220X
1388
7
38
بررسی و شناخت عوامل بازدارنده مشارکت کارکنان در فرایند تصمیمگیری (مطالعه موردی: در شرکت مخابرات ایران)
رضا
رسولی
بهنام
شهائی
هدف از نگارش این مقاله، شناسایی و تبیین عوامل بازدارنده مشارکت کارکنان در فرایند تصمیمگیری شرکت مخابرات ایران است. پس از تبیین مفاهیم و ادبیات پیشینه موضوع، چهار مولفه فردگرایی، نیازهای امنیتی، نیازهای فیزیولوژیکی، و دیدگاه منفی زیردستان بهعنوان موانع اصلی مشارکت کارکنان در فرایند تصمیمگیری مفروض شدند. برای بررسی این مولفهها در شرکت مزبور، از ابزار پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید که ضریب آلفای کرونباخ آن برابر با 81/0 بود. نتایج حاصل از این مطالعه در سطح اطمینان 95/. حاکی از آنست که مولفههای مذکور همگی در زمینه مشارکت کارکنان مانع تراشی میکنند. در این میان، بر اساس آزمون رتبه بندی فریدمن، نیازهای ایمنی و نیازهای فیزیولوژیک از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و نگاه زیردستان و فرهنگ فردگرایی در مراتب بعدی قرار دارند.
موانع مشارکت
تصمیمگیری
فردگرایی
نیازهای امنیتی و فیزیولوژیکی
نگاه منفی زیردستان
شرکت مخابرات ایران
2020
09
26
141
150
https://cs.shahed.ac.ir/article_2003_6b04275c458312c433f807fdcad4d128.pdf
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-220X
1388
7
38
بررسی عوامل موفقیت و عدم موفقیت کاربرد فناوری اطلاعات در سازمانهای دولتی استانهای صنعتی ایران
سیروس
علیدوستی
علینقی
مشایخی
در این مقاله، نتایج بررسی عوامل کلیدی مؤثر بر کاربرد فناوری اطلاعات در ادارههای کل سازمانهای دولتی استانهای صنعتی ایران و میزان اهمیت این عوامل در کاربردهای گوناگون این فناوری ارائه میگردند. به این منظور ابتدا فناوری اطلاعات و سپس با ارائه شواهدی از شکست و ناکامی در کاربرد این فناوری در سطح ایران و جهان، مسئله پژوهش تعریف میشود. در ادامه، روش پژوهش تبیین و در پایان نیز یافتههای این پژوهش، توصیف و تحلیل میشوند. در این پژوهش عواملی که از بررسی پژوهشهای پیشین و همچنین دیدگاه متخصصان این حوزه بهدست آمدهاند، با انجام پیمایشی در یک استان صنعتی اعتباریابی شدهاند. بر اساس یافتههای این پژوهش، از 27 عامل بررسی شده تنها دو عامل همبستگی معناداری با موفقیت/ عدم موفقیت کاربرد فناوری اطلاعات در استان نمونه ندارند. علاوه بر این، میزان اهمیت هر عامل در انواع کاربردهای فناوری اطلاعات شامل خودکارسازی، آگاهسازی، و دگرگونسازی بررسی و به تفکیک عوامل و کاربردها ارائه شده است.
کاربرد فناوری اطلاعات
عوامل کلیدی موفقیت
عوامل کلیدی شکست
سازمانهای دولتی
استانهای صنعتی
فارس
ایران
2020
09
26
151
170
https://cs.shahed.ac.ir/article_2004_45988acffac6033693fe559fb4694fb4.pdf