2024-03-29T02:26:04Z
https://cs.shahed.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=354
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-220X
1393
11
3
عوامل موثر بر خرید تفننی محصول جدید با درگیری پایین
حسین
وظیفه دوست
هانیه
میرمیران
هدف این تحقیق، بررسی فرآیندهای ادارکی و انگیزههای مصرفکنندگان برای ایجاد خرید تفننی محصولات جدید بود. این تحقیق در زمرهی اولین تحقیقهاییاست که مشخص میکند که چگونه خریدهای بدون برنامهریزی محصولاتجدید از انواع محصولات، متفاوت است و با فراهم آوردن اطلاعات بیشتری درخصوص عوامل موثر بر خرید تفننی منجر به برنامهریزی و بازاریابی ومدیریت هزینههای فروش و فرصتها در صنعت محصولات جدید میگردد. برای بررسی هدف تحقیق، فرضیهها با مدلی از اثرگذاری هیجانات و عزتنفس و دانش محصول جدید بر رفتار و قصد خرید تفننی و اثرگذاری قصد خرید بر رفتار خرید و اثرگذاری هنجارهای اجتماعی و تبلیغات شفاهی بر دانش محصول جدید موردبررسیقرارگرفت. این تحقیق با استفاده از نمونهگیری تصادفی طبقهبندی متناسب با حجم در میان۳۷۷ تا ازدانشجویان دانشگاه آزاد بوسیله پرسشنامه هارمانسیاکلو و همکارانش ومصاحبه انجامگرفتهاست. بهمنظوراندازهگیری پایایی پرسشنامه نمونه اولیه 50 نفری پیشآزمون گردید، و با روش آلفای کرونباخ ودونیمهسازی تحلیلشد که بهترتیب ضریب پایایی ۸۲⁄۰ و 85/0 برآوردشد. فرضیههای تحقیق با کمک معادلات ساختاری در نرمافزار لیزرل 5/8 مورد آزمون قرارگرفت. نتایج نشانداد که قصد خرید تفننی بر رفتار خرید تفننی در جامعه مورد مطالعه تأثیر معناداری دارد. ویژگیهای شخصیتی بر قصد خرید تفننی تاثیر معناداری ندارد. اما هیجانات بهطور مستقیم بر رفتار خرید تفننی تاثیر دارد. دانش محصولات جدید بر قصد خرید تفننی تاثیر داشته، اما بهطور مستقیم بر رفتار خرید تفننی تاثبر ندارد. تبلیغات شفاهی و هنجارهای اجتماعی بر دانش محصولات جدید تاثیر معنادار دارد. لذا در جامعه موردنظر پیش از انجام خرید تفننی، قصد انجام آن درنظرگرفتهمیشود. بعلاوه آگاه سازی، در مورد ویژگیهای منحصربهفرد محصولات ابداعی میتواند قصد خرید افراد را تقویتکند.
خریدتفننی
محصول جدید
عزت نفس
بیان شفاهی
قصد خرید تفننی
2020
09
26
1
10
https://cs.shahed.ac.ir/article_2251_646a76a3a6a15f309f065bf6d257aac5.pdf
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-220X
1393
11
3
اولویتبندی راهبردها در تجارت الکترونیکی (در سایتهای تخفیف اینترنتی در ایران)
ناصر
حمیدی
احمد
راه چمنی
سمیرا سادات
مرتضوی
امروزه، کسبوکارهای الکترونیکی مانند، فروشگاههای الکترونیکی، سایتهای تخفیف اینترنتی، بهطور فزآیندهای رو به افزایش هستد. این کسبوکارها برای ارضای نیازها و خواستههای مشتریان خود و تدوین بهتر راهبردهای بازاریا بی خود نیازمند انتخاب راهبردهایی از بین راهبردهای تدوینشده در این حوزه هستند. این تحقیق اشاره به شش راهبرد اصلی در حوزهی تجارت الکترونیکی دارد و در قالب چهار پرسشنامه که توسط محقق تهیه و تنظیمشده و در اختیار خبرگان سایتهای تخفیف اینترنتی قرارگرفتهاست. آنگاه با روشهای تصمیمگیری چند معیاره (MCDM)، یک بار با رویکرد غیرترکیبی TOPSIS و بار دیگر با رویکرد ترکیبی D-ANP,VIKOR به اولویت بندی راهبردها پرداخته و همچنین برای بررسی اینکه بین دو رویکرد غیرترکیبی TOPSIS و ترکیبی VIKOR تفاوت معنادار وجوددارد از آزمون فرض من-ویتنی استفادهشدهاست. نتیجه این اولویتبندیها متفاوت بود و دلالت بر آن داشت که با تکنیک TOPSIS، راهبرد توسعه محصول- بازار و با تکنیک D-ANP,VIKOR، راهبرد بازاریابی خرید الکترونیک، حائز رتبه اول شدند. اهمیت تحقیق در بکارگیری رویکرد ترکیبی D-ANP بهجای ANP و DEMATEL است که توانست حجم بسیار بالایی از سوالات از خبرگان را کاهشدهد و از ماتریس روابط داخلی وزن ها بهعنوان سوپرماتریس ANPبرای وزندهی استفادهشود. درنهایت مشخصشد که بین دو رویکرد غیرترکیبی TOPSIS و ترکیبی VIKOR تفاوت معنادار وجوددارد.
تجارت الکترونیکی
فروشگاه های الکترونیکی
راهبرد
روش های تصمیم گیری چند معیاره
2020
09
26
11
24
https://cs.shahed.ac.ir/article_2253_23258800c50e7cceb5d7d9dcc65c8996.pdf
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-220X
1393
11
3
بررسی مقایسهای میزان تأثیر جاذبههای تبلیغات تلویزیونی شرکت ایرانسل و همراه اول بر نگرش نسبتبه نام و نشان تجاری و نگرش نسبتبه تبلیغات (مطالعه موردی: دانشجویان کاربر تلفن همراه در شهر شیراز)
مرضیه
هاشمی
تأثیر تبلیغات بر نگرش نسبت به نام و نشان تجاری نیز، یکی از مسائل بسیار مهم در قلمرو تبلیغات است. لذا هدف از تحقیق حاضر این است که میزان تأثیر جاذبههای تبلیغات تلویزیونی همراه اول و ایرانسل بر نگرش نسبت به نام و نشان تجاری و نگرش نسبت به تبلیغات این دو شرکت را به شکل مقایسهای مورد ارزیابی قرار دهد. بدینمنظور با استفاده از پرسشنامه، نظرات 390 نفر از دانشجویان کاربر تلفن همراه در دانشگاههای شیراز که در معرض تبلیغات تلویزیونی همراه اول و ایرانسل قرار گرفتهاند جمعآوری گردید. پس از اطمینان از پایایی و روایی ابزار تحقیق، فرضیات پژوهش با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری در لیزرل و آزمون t زوجی مورد بررسی قرار گرفت. یافتههای تحقیق نشان میدهد که یافتههای تحقیق نشان میدهد که جاذبههای تبلیغات تلویزیونی ایرانسل و همراه اول تأثیر معناداری بر نگرش نسبت به تبلیغات آنها و بر نگرش نسبت به نام و نشان تجاری همراه اول دارد، اما تأثیر معناداری بر نگرش نسبت به نام و نشان تجاری ایرانسل ندارد و نگرش نسبت به تبلیغات ایرانسل و همراه اول رابطه معناداری با نگرش نسبت به نام و نشان تجاری این دو شرکت دارند.
تبلیغات
جاذبه های تبلیغاتی
نگرش نسبت به تبلیغات
نگرش نسبت به نام و نشان تجاری
مدل یابی معادلات ساختاری
شرکت ارتباطات سیار ایرانسل و همراه اول
2020
09
26
25
36
https://cs.shahed.ac.ir/article_2255_c5958d7c380ee5ae4020b8a59d012c14.pdf
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-220X
1393
11
3
بررسی تأثیر تطابق شخصیتی برند، کیفیت ادراک شده و وجهه برند بر وفاداری به برند
جیران
محمدی
عبدالهادی
درزیان عزیزی
اسلام
فاخر
نسرین
کافی کنگ
وفاداری به برند بهعنوان یکی از تاکتیکهای اصلی بازاریابی، جهت پاسخگویی بهتر به تهدیدات رقابتی و درآمد بیشتر، از مهمترین دغدغههای مطالعات بازاریابی است. هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر تطابق شخصیتی، کیفیت ادارک شده و وجهه برند بر وفاداری به برند است. این مطالعه بر روی یک نمونه تصادفی 260 نفره از دارندگان لپتاپ با چهار برند سونی، ایسوس، ایسر و دل (Sony، Asus، Acer و Dell) در استان کرمان انجام شده است. پس از گردآوری و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از مدل معادلات ساختاری، نتایج پژوهش نشان داد که بین تطابق شخصیتی برند و وفاداری به برند رابطه معناداری وجود ندارد، اما کیفیت ادراک شده از برند و وجهه برند بر وفاداری به برند دارای تاثیر مستقیم، مثبت و معناداری بوده، علاوهبراین، تاثیر مثبت و معنادار کیفیت ادراک شده، وجهه برند و تطابق شخصیتی بر وفاداری به برند بهطور غیرمستقیم از طریق متغیر میانجی نگرش، مورد تایید قرار گرفت.
تطابق شخصیتی
کیفیت ادراک شده
وجهه برند
وفاداری به برند
2020
09
26
37
48
https://cs.shahed.ac.ir/article_2257_20dcfff8483e91971ff97952ec133147.pdf
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-220X
1393
11
3
بررسی تأثیر عوامل پذیرش بانکداری الکترونیکی بر تبلیغات دهانبهدهان با تأکید بر نقش واسطهگری رضایت و وفاداری مشتریان (موردمطالعه: شعب بانک اقتصاد نوین شهرستان شیراز)
نجمه
توکل
احمد
سرداری
مصطفی
قاضیزاده
بانکداری همیشه به عنوان یک فعالیت ویژه اطلاعاتی شناخته شده است، مخصوصأ در چند دهه اخیر که فناوری اطلاعات به شدت صنعت بانکداری الکترونیکی را تحت تأثیر قرار داده است. پیدایش خدمات بانکداری الکترونیکی، طبیعت خدمات مالی را که به مشتریان ارائه می شود به نحوه گسترده ای تغییر داده است. بانکها از طریق فراهم کردن این خدمات می توانند هزینه قابل ملاحظه ای را صرفه جویی کنند و تعداد شعب و کارکنانی که در بخش صفی وستادی مشغول بکارند را کاهش دهند. به علاوه، توسعه بانکداری الکترونیکی باید باهدف مشتری محوری و توجه به رضایت آنان در نظر گرفته شود تا موجبات وفاداری آنان نیز فراهم گردد، زیرا حفظ و بقای هر سازمانی در گرو مشتریان آن می باشد.در همین راستا این پژوهش با هدف بررسی تأثیر عوامل مرتبط با پذیرش بانکداری الکترونیکی بر تبلیغات دهان به دهان انجام شده است. مدل بکار رفته در این تحقیق برگرفته از مقاله خلف احمد و دیگران است که متغیرهای برجسته اثرگذار بر تبلیغات دهان به دهان را تعیین میکند. در این پژوهش با استفاده از روش آماری توصیفی و استنباطی به بررسی متغیرهای موثر بر تبلیغات دهان به دهان در حوزهی بانکداری الکترنیکی پرداخته شده است. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که رابطهی معنی داری بین عوامل موثر بر پذیرش بانکداری الکترونیکی (دسترسی مناسب و آسان، امنیت و محرمانه بودن، محتوا و طرح، سرعت) و تبلیغات دهان به دهان با توجه به نقش واسطهای رضایت و وفاداری مشتریان وجود دارد. اما نتایج تحقیق وجود رابطه معنی داری را بین هزینه مناسب و رضایت تأیید نکرد.
بانکداری الکترونیکی
عوامل پذیرش بانکداری الکترونیکی
رضایت مشتریان
وفاداری مشتریان
تبلیغات دهانبهدهان
2020
09
26
49
60
https://cs.shahed.ac.ir/article_2259_f2d32b8581e2687f9683073e8ef829e2.pdf
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-220X
1393
11
3
طراحی مدل تحقق بازاریابی پایدار صنعت خودرو ایران
میثم
شفیعی رود پشتی
سیدحمید
خداداد حسینی
اسداله
کردنائیج
محمود
محمدیان
امروزه دو مفهوم توسعه پایدار و یکپارچهسازی فرآیندها فضای کسبوکار را به شدت تحتتأثیر قراردادهاست. بازاریابی نیز بهعنوان یکی از علوم کسبوکار و صنعت خودرو بهعنوان صنعت مادر و یکی از قطبهای تولیدی از این تحولات بیتأثیر نبودهاند. در این راستا این مقاله با هدف طراحی مدل یکپارچه تحقق بازاریابی پایدار صنعت خودرو ایران به رشته تحریر درآمدهاست. در این راستا ابتدا ادبیات تحقیق مورد تحلیل قرارگرفته و چارچوب اولیه تحقق بازاریابی پایدار طراحی گردید. سپس با استفاده از ابزارهای روش شناسی کیفی از جمله پرسشنامه باز و مصاحبه عمیق با خبرگان آشنا با موضوع، مدل اولیه توسعه پیدا کرده و مدل جامع تحقق بازاریابی پایدار پیشنهاد گردید. سپساز طریق برگزاری جلسات گروه کانون مدل اصلاح شده و مدل مفهومی نهایی تحقق بازاریابی پایدار طراحی گردید. در آخرین گام مدل از طریق پیمایش میدانی مورد در قالب گسترده مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. نتایج نشان می دهند در میان مدل های متنوع بازاریابی مدل های بازاریابی درونی، بازاریابی فرهنگی یکپارچه، بازاریابی استراتژی محور، بازاریابی اخلاق گرا و بازاریابی نوع دوستانه مدل های بازاریابی اثرگذار بر تحقق بازاریابی پایدار هستند.
بازاریابی پایدار
بازاریابی یکپارچه
بازاریابی درونی
صنعت خودرو ایران
2020
09
26
61
82
https://cs.shahed.ac.ir/article_2261_50ac25f23b57a62f52881917a066d9b7.pdf
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-220X
1393
11
3
شناسایی انگیزههای انتقال پیام تبلیغاتی در بازاریابی ویروسی (مورد مطالعه: دانشگاه مازندران)
میثم
شیرخدایی
سعید
رضایی
علیرغم محبوبیت روزافزون بازاریابی ویروسی، عوامل مؤثر بر موفقیت آن هنوز بطور کامل شناخته شده نیستند. این تحقیق با هدف شناسایی انگیزه های انتقال پیام در بازاریابی ویروسی انجام شد. در این پژوهش که استراتژی آن توصیفی- پیمایشی میباشد، 396 نفر از دانشجویان دانشگاه مازندران به روش نمونه گیری خوشهای انتخاب شدند و داده ها از طریق پرسشنامه جمع آوری شد. مشوق مادی، نوعدوستی، خودافزایی و منافع اجتماعی بهعنوان متغیرهای مستقل و انتقال پیام و برون گرایی به ترتیب بهعنوان متغیرهای وابسته و تعدیل گر این تحقیق بودند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده شد. برای آزمون فرضیه ها از رگرسیون چندگانه همزمان و برای ارزیابی نقش تعدیل کننده از روش بارون و کنی استفاده شد. نتایج تحقیق نشان میدهد غیر از مشوق مادی، سایر متغیرهای مستقل تأثیر مثبت و معنادار بر انتقال پیام دارند. همچنین برونگرایی رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته را تعدیل می کند.
بازاریابی ویروسی
بازاریابی ولوله ای
تبلیغ دهانبهدهان اینترنتی
2020
09
26
83
92
https://cs.shahed.ac.ir/article_2263_f5ae1f3f1eff08f90bfb55b2de5cc0f8.pdf