2024-03-29T05:15:17Z
https://cs.shahed.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=363
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-220X
1395
13
7
تأثیر مادیگرایی مصرفکننده بر خرید وسواسی، خرید ناگهانی و استفاده نادرست از کارت اعتباری
منیژه
بحرینی زاد
محبوبه
مقدم جزء
امروزه مصرفکنندگان به دلیل راحتی و امنیت به استفاده از کارتهای اعتباری برای انجام فرایند خریدشان تمایل پیدا کرده اند. در یک محیط رقابتی دستیابی به موقعیت اجتماعی از طریق اموال مادی باعث استفاده نادرست از کارت اعتباری و ولخرجی میشود.استفاده از کارتهای اعتباری مستلزم کنترل بر محدودیتهای مادی و برنامهریزی مالی به طور محتاطانه است. در این تحقیق پس از بررسی پژوهشهای انجام شده داخل و خارج از کشور، در زمینه معیارهای تأثیرگذار بر رفتار خرید و استفاده از کارتهای اعتباری، یک مدل مفهومی ارائه شد. روش تحقیق توصیفی پیمایشی و از نظر هدف کاربردی میباشد. دادههای پژوهش از طریق مشتریان فروشگاههای زنجیرهای شهر شیراز گردآوری شد. برای تعیین حجم نمونه از فرمول جامعه نامحدود کوکران استفاده شد و در سطح اطمینان 95 درصد و سطح خطای 5 درصد حجم تقریبی 384 نفر تخمین زده شد. در این تحقیق جهت جمع آوری داده ها از روش میدانی استفاده شد و اطلاعات مورد نیاز بوسیله پرسشنامه جمع آوری گردید. در نهایت یافته ها نشان داد که مادیگرایی بر رفتار خرید ناگهانی ، خرید وسواسی و استفاده نادرست از کارت اعتباری تأثیرگذار است.
مادیگرایی
خرید ناگهانی
خرید وسواسی
استفاده نادرست از کارت اعتباری
2020
09
26
1
12
https://cs.shahed.ac.ir/article_2305_eacd7aac26c660e97c5b71770856ea12.pdf
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-220X
1395
13
7
بررسی تأثیر تمایل به همخَلقی ارزش بر یادگیری و نوآوری سازمانی (مطالعه موردی: پارک علم و فناوری یزد)
سیدمحمد
طباطبایی نسب
طاهره
اشرفی عقدا
امروزه خلق ارزش برای مشتری در تعامل و بهوسیله خود مشتری صورت میگیرد که این تعامل منجر به همخَلقی ارزش میشود. همخلقی ارزش مفهومی نوظهور در کسب و کار ، بازاریابی و نوآوری است. این مفهوم به مشارک مشتریان در طراحی و بهبود کالا و خدمات اشاره دارد و میتواند منجر به نوآوری و یادگیری در سازمانها شود. هدف این تحقیق بررسی تأثیر تمایل به همخَلقی ارزش بر یادگیری و نوآوری سازمانی است. جامعه آماری این تحقیق شرکتهای مستقر در پارک علم و فناوری شهر یزد است، و حجم نمونه مورد بررسی با توجه به جدول مورگان 118 شرکت به دست آمده است .روش انجام این تحقیق توصیفی_پیمایشی و نمونهگیری بهصورت تصادفی است. در این پژوهش برای بررسی رابطه متغیرها از مدل یابی معادلات ساختاری با استفادت از نرمافزار PLS استفاده شده است . نتایج تحقیق حاکی از آن است که تمایل به همخلقی ارزش موجب افزایش یادگیری و نوآوری سازمانی میشود.
خلق ارزش
همخلقی ارزش
نوآوری سازمانی
یادگیری سازمانی
2020
09
26
13
26
https://cs.shahed.ac.ir/article_2307_83017608655265092ab0c51e86bb35d7.pdf
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-220X
1395
13
7
ارائه مدلی برای سنجش و ساختاردهی به متغیرهای اثرگذار در روابط خریدار – تأمینکننده با استفاده از تکنیک دیمتل در محیط فازی
محمد
احسانی فر
رضا
احتشام راثی
امروزه رقابت برای جذب مشتری و افزایش سهم بازار روند رو به رشدی داشته و مشتریان در نظام جدید بازار جایگاه ویژهایی یافتهاند ، به این دلیل که حق انتخاب بیشتری داشته و از بین تولیدکنندگان با خرید خود به آنهایی رای میدهند که نیازها و ارزشهای آنها را از نظر کالا و خدمات بهتر اقناع کنند.بنابراین ، بنگاهها و سازمانها در پی استفاده از روشهایی هستند تا بتوانند اثربخشی روابط خود با مشتری را به حداکثر برسانند تا از این طریق آنها را برای مدت طولانی به عنوان یک دارایی در اختیار داشته باشند.در نوشتار حاضر، بررسی عوامل تاثیرگذار بر روابط خریدار– تامین کننده با اتکا بر مطالعات میدانی و بررسی نظر خبرگان هدف قرار گرفته است.در این زمینه از روش دلفی به عنوان روش اخذ آرای خبرگان و از شیوهی دیمتل به منظور ساختاردهی نظاممند اطلاعات ماخوذه بهره گرفته شده است.سپس فرآیند بکارگیری شیوهها در شناسایی ، دستهبندی و چگونگی اثرگذاری متقابل عوامل بر یکدیگر – که ممکن است به طور مستقیم یا غیر مستقیم صورت پذیرد – در شرایط عدم قطعیت مورد توجه قرار گرفته است.اولویت بندی عوامل در چارچوب شاخصهای ریاضی ، شناسایی عوامل اثرگذار و اثرپذیر بر روابط خریدار- تامین کننده از نتایج تکمیلی شیوه دیمتل – فازی است که ارائه می-گردد. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان میدهد که بعد اقتصادی به دلیل دارا بودن بیشترین مقدار، نفوذ کنندهترین (تاثیرگذارترین) بُعد در بین ابعاد نفوذ کننده بوده و بُعد اثربخشی به دلیل دارا بودن بیشترین مقدار در بین دو عنصر تحت نفوذ به عنوان تحت نفوذترین (تاثیرپذیرترین) بُعد در روابط خریدار– تامینکننده شناخته میشود.
روابط خریدار – تامین کننده
دلفی
دیمتل
فازی
2020
09
26
27
44
https://cs.shahed.ac.ir/article_2309_86032b6676d74ebaeaa391d0761ed9c5.pdf
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-220X
1395
13
7
بررسی تأثیر بازارگرایی شرکت بر ارزش ایجاد شده سهامداران در بورس اوراق بهادار تهران
غلامحسین
گل ارضی
مرتضی
ملکی مین باش رزگاه
مهری
شهریاری
امروزه شرکتهای دارای عملکرد برتر در صنایع مختلف، در حال حرکت به سمت حفظ و جلب وفاداری مشتریان میباشند؛ یکی از ابزارهای رسیدن به این هدف میتواند بازارگرایی موثر در سازمانها باشد. تحقیق پیشرو با هدف بررسی تأثیر بازارگرایی بر ارزش ایجاد شده برای سهامداران با اثر میانجی رضایت مشتری و عملکرد مالی در شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران صورت گرفته است. جامعه آماری تحقیق کارکنان بخش فروش و بازاریابی شرکتهای صنایع غذایی، کاشی و سرامیک پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و مشتریان آنها است. بدین منظور، به ترتیب 120 و 384 پرسشنامه از این دو جامعه جمعآوری شد. فرضیههای تحقیق به کمک بخش ساختاری مدل معادلات ساختاری یعنی تحلیل مسیر بررسی شد. مطابق نتایج بهدست آمده، تأثیر مستقیم و معنادار بازاریابی داخلی و بازاریابی خارجی بر رضایت مشتری، تأثیر مستقیم و معنادار رضایت مشتری بر عملکرد مالی و تأثیر مستقیم و معنادار عملکرد مالی بر ارزش ایجاد شده سهامداران تأیید شد. و در نهایت پیشنهاداتی نیز در راستای نتایج آزمونهای فرضیه ارائه شده است.
ارزش ایجاد شده سهامداران
بازارگرایی
رضایت مشتری
عملکرد مالی
2020
09
26
45
56
https://cs.shahed.ac.ir/article_2311_1b7a6ba6dbcfa2e0a464f19a2dc12de7.pdf
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-220X
1395
13
7
مطالعه تأثیر بازارگرایی بر عملکرد بازار شرکتهای کوچک و متوسط با میانجیگری قابلیتهای نوآوری
اسماعیل
ملک اخلاق
مصطفی
ابراهیم پور
زهره
نوروزی رودپشتی
مدیران به منظور موفقیت در محیط رقابتی امروز لازم است توجه شایانی به بازاریابی و رویکردهای نوین آن داشته باشند. بازارگرایی از رویکردهای نوین در بازاریابی است که مشتری را به عنوان مرکز و هدف نهایی کسب و کار درنظر میگیرد، از اینرو امکان دستیابی به عملکرد برتر را ازطریق سازوکارهای نوآورانه فراهم میسازد؛ لذا هدف از این تحقیق بررسی تاثیر بازارگرایی بر عملکرد بازار شرکتهای کوچک و متوسط به واسطه نقش میانجی قابلیت نوآوری است. جامعه هدف این مطالعه شرکتهای کوچک و متوسط شهرکهای صنعتی غرب گیلان تعیین شد. پرسشنامه بر اساس مطالعات مختلف مرتبط با موضوع طراحی و در میان مدیران ارشد شرکتها توزیع شد. در مجموع 200 شرکت کوچک و متوسط در منطقه، مورد مطالعه شناسایی و به منظور نمونهگیری از فرمول جامعه محدود کوکران استفاده و حجم نمونه 132 شرکت تعیین شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی استفاده شد. نتایج تحقیق نشاندهنده نقش میانجی قابلیت نوآوری بر تاثیر بازارگرایی بر عملکرد بازار بود؛ همچنین بازارگرایی بر قابلیت نوآوری، قابلیت نوآوری و بازارگرایی بر عملکرد بازار تاثیر مثبت و معناداری دارند.
بازارگرایی
قابلیت نوآوری
عملکرد بازار
شرکتهای کوچک و متوسط
2020
09
26
57
74
https://cs.shahed.ac.ir/article_2313_e3ec33e9a0b4de33eb9adebe9ca45309.pdf
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-220X
1395
13
7
بررسی و مقایسه تأثیر هوشمندی رقابتی بر رقابتپذیری شرکتهای زودبازده با یکدیگر (SMEs)، (مطالعه موردی: صنایع غذایی در استان تهران)
علی
بدیع زاده
منا
پولکی
مبانی نظری مدیریت استراتژیک، سه دیدگاه را در رابطه با دستیابی به مزیت رقابتی و موفقیت شرکتها در رقابت بیان می کنند: دیدگاه محیطی، قابلیت های سازمانی و هوشمندی رقابتی که هر دو عامل محیط و قابلیت های سازمانی را در موفقیت سازمان ها در رقابت تاثیرگذار می داند.
تحقیق حاضر به دنبال بررسی تاثیری است که هوشمندی رقابتی بر رقابت پذیری شرکتها در صنعت مواد غذایی کشور خواهد داشت و این تاثیر را در شرکتهایی با اندازه های بزرگ، و کوچک و متوسط SMEs به شکلی تفکیک شده بررسی و نتایج را با هم مقایسه می کند. این تحقیق بیان می کند توجه به کدام بعد از هوشمندی رقابتی با توجه به اندازه و نوع شرکت می تواند از ما شرکتی توانمندتر و موفقتر در رقابت در صنعت مورد بحث بسازد. در این تحقیق هوشمندی رقابتی در قالب ابعاد هوشمندی اجتماعی- استراتژیک، بازار، ساختاری- سازمانی و تکنولوژیک بررسی می شود. جامعه آماری تحقیق مدیران و کارشناسان شرکت های صنایع غذایی استان تهران هستند و اطلاعات تحقیق از طریق پرسشنامه جمع آوری و با نرم افزار SMART PLS تحلیل شد. نتایج بیان می کند که میزان و چگونگی تاثیرگذاری ابعاد هوشمندی رقابتی بر موفقیت رقابتی شرکتهایی که اندازه های متفاوت دارند در صنعت غذایی کشور کاملا متفاوت از یکدیگر بوده و مدیران شرکتها باید بر اساس اینکه شرکت آنها طبق تقسیم بندی مطرح شده بزرگ و یا کوچک و متوسط نامیده می شود بر اموری که برای موفقیت سازمان آنها در رقابت موثرترند بیشتر تمرکز کنند. در این تحقیق مشخص شد که تاثیرگذارترین بعد از هوشمندی رقابتی بر موفقیت شرکتها در رقابت برای شرکتهای بزرگ فعال در صنعت غذایی، هوشمندی اجتماعی- استراتژیک و در شرکتهای کوچک و متوسط هوشمندی تکنولوژیک است.
هوشمندی رقابتی
رقابت پذیری
شرکتهای بزرگ
شرکتهای کوچک و متوسط SMEs
2020
09
26
75
94
https://cs.shahed.ac.ir/article_2315_ea7498b4298ac3052ed1d80c3f4a5e14.pdf