2024-03-28T13:05:33Z
https://cs.shahed.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=371
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-220X
1396
14
10
بررسی تأثیر بازار گرایی صادراتی و دانش صادراتی بر عملکرد صادراتی با تعدیل گری پویایی بازار (مورد مطالعه صنعت خودروسازی)
مصطفی
ابراهیم پور ازبری
محسن
اکبری
میلاد
هوشمند چایجانی
بررسی عملکرد شرکتها به دلیل محیط به شدت متغیر و مبتنی بر دانش اقتصادهای امروزی، چالشی حیاتی برای شرکتها میباشد. این امر در فعالیتهای بینالمللی به دلیل انعطاف و پویایی بازارهای بینالمللی از اهمیت بالاتری برخوردار بوده و منجر شده تا استراتژیهای مختلفی به منظور حضور شرکتها در اینگونه بازارها ارائه گردد. صادرات بهعنوان متداولترین و سریعترین راه ورود به بازارهای بینالمللی، خصوصاً در کشورهای درحالتوسعه بسیار حائز اهمیت است. شرکتهای صادراتی بهمنظور ارتقای عملکرد خود، با شناسایی بازارها و اتخاذ استراتژیهای بازار محور، به سمت توسعه بازار گرایی در صادرات حرکت مینمایند. این امر با توجه به پیشرفتهای روزافزون فناوریهای نو و هوشمندی بازارهای بینالمللی، منجر به همراه شدن بازار گرایی با دانش محوری و توجه به دانش صادراتی در شرکتهای صادراتی به منظور بهبود عملکرد آنها شده است. لذا تحقیق حاضر با استفاده از روششناسی علّی و ابزار پرسشنامه و با بررسی 81 نفر از مدیران و کارشناسان صادراتی یک شرکت بزرگ خودروسازی در ایران، ضمن تحلیل مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار smart PLS، به این نتیجه دست یافت که بازار گرایی صادراتی بر روی عملکرد صادراتی تاثیر گذار است. همچنین اثرگذاری بازارگرایی صادراتی بر دانش صادراتی و دانش صادراتی بر روی عملکرد صادراتی نیز مورد تأیید قرار گرفت. در نهایت اثر پویایی بازار در تعدیل رابطه بازارگرایی صادراتی با عملکرد صادراتی نیز مورد تأیید قرار گرفت.
بازار گرایی صادراتی
دانش صادراتی
عملکرد صادراتی
پویایی بازار
2020
09
26
1
20
https://cs.shahed.ac.ir/article_2356_40a3fcbdd5701671d7f2da03a8eb253e.pdf
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-220X
1396
14
10
شناسایی عوامل مرتبط با قصد خرید عینکهای آفتابی لوکس تقلبی از برندهای معتبر در شهر تهران
محمّدرضا
کریمی علویجه
امیر
سلماسی
مصطفی
نصری
از آنجا که برند هر بنگاه از باارزشترین داراییهای نامشهود آن بنگاه و منبع درآمد به حساب میآید میتوان گفت، زمانی که یک برند در بازار شناخته میشود و به موفقیت دست پیدا میکند این احتمال وجود دارد که دستخوش جعل و تقلّب شود. هدف اصلی این تحقیق شناسایی عواملی است که بهصورت آگاهانه با قصد خرید کالاهای تقلبی از برندهای معتبر ارتباط دارند. بدین منظور و با توجه به مدل ارائه شده شش فرضیه مطرح شده است. تحقیق از نظر هدف کاربردی و از لحاظ جمعآوری دادههمیا پیمایشی- توصیفی است. جامعه آماری آن شامل مصرفکنندگان نهایی از عینکهای آفتابی تقلبی در شهر تهران است، که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تعداد 384 پرسشنامه بهصورت حضوری در تابستان 1394 توزیع و تکمیل شد. در تحقیق حاضر برای تجزیهوتحلیل دادههای جمعآوری شده از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج تحقیق رابطه مستقیم میان درگیری محصول، شخصیت برند، ویژگیهای ادراک شده محصول، مزایای ادراک شده و ریسک ادراک شده با قصد خرید عینکهای تقلبی در شهر تهران را مورد تأیید قرار داده و بر مبنای این نتایج پیشنهادات تحقیقی و کاربردی در انتهای مقاله ارائه شد.
کالای تقلبی
تصویر برند
شخصیت برند
دانش محصول
درگیری محصول
2020
09
26
21
34
https://cs.shahed.ac.ir/article_2358_37dc2b25cdc05d1834d147b6284504cc.pdf
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-220X
1396
14
10
بررسی نیّت مصرف محصولات غذایی ارگانیک با استفاده از نظریه رفتار برنامهریزی شده
فرشته
پزشکی نجف ابادی
سید مهدی
الحسینی المدرسی
در سالهای اخیر الگوهای مصرف مواد غذایی در نتیجه مسائل محیط زیست، نگرانی درباره ارزش غذایی محصولات و دغدغههای سلامت به سرعت در حال تغییر است و در این میان توجه به مصرف محصولات غذایی ارگانیک از روندهای نوظهور در عرصه مصرف مواد غذایی گشته است. این مطالعه با هدف بررسی نیت مصرف محصولات ارگانیک با استفاده از چارچوب کلی نظریه رفتار برنامهریزی شده صورت گرفته است. جامعه آماری تحقیق زنان ساکن شهر شیراز می باشند که 180 نفر به صورت نمونهگیری خوشهای انتخاب و به پرسشنامه محقق ساخته تحقیق پاسخ دادند. تحلیل داده ها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و آزمونهای فرض توسط دو نرمافزارSmart PLS2.0, Spss2.0 صورت گرفت. نتایج تحقیق تاثیر مثبت معنادار سه سازه نگرش، هنجار اجتماعی و کنترل رفتار ادراک شده را بر نیت مصرف محصولات ارگانیک مورد تایید قرارداد، لیکن فرضیات مربوط به نقش تعدیل کننده سازه هنجار اجتماعی در مدل مورد تایید واقع نشد. همچنین تاثیر متغیرهای جمعیت شناختی سن و تحصیل بر نگرش زنان به مصرف محصولات ارگانیک نیز مورد تایید قرار گرفت.
ظریه رفتار برنامهریزی شده
هنجار اجتماعی
محصولات غذایی ارگانیک
نیت مصرف
2020
09
26
35
46
https://cs.shahed.ac.ir/article_2359_53e3a174266f665bb18f7e26d60c5ba4.pdf
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-220X
1396
14
10
تأثیر رویکردهای سازمان بر موفقیت محصولات جدید با توجه به نقش میانجیگری مدیریت دانش مشتری و دانش بازار
مجید
اسماعیل پور
منیژه
بحرینی زاد
حسینعلی
قائدی
مؤسسات و شرکتهای دانش بنیان با محیطهای رقابتی مواجهاند که از ویژگیهای این محیطها، ازدیاد تکنولوژیهای جدید، از مد افتادن سریع و تغییرات سریع در خواستههای مشتریانمیباشد. برای رقابت موفقیت آمیز، این شرکتها نیاز دارند که در توسعه مداوم محصولات جدید و افزایش نرخ این محصولات تلاش فراوان کنند. راهبردها و رویکردهای شرکتهای دانش بنیان و استفاده از دانش بازار و دانش مشتری، به میزان زیادی بر موفقیت محصولات جدید این شرکتها تأثیرگذار است. هدف این تحقیق بررسی تأثیر رویکردهای سازمان بر موفقیت محصولات جدید و همچنین نقش مدیریت دانش مشتری و دانش بازار در این رابطه و عملکرد موسسات دانشبنیان است. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری دادهها از نوع توصیفی- پیمایشی و همبستگی میباشد. جامعه آماری تحقیق را مدیران و کارشناسان موسسات دانشبنیان پارکهای علم و فناوری خلیج فارس تشکیل میدهد. حجم نمونه تحقیق 96 نفر میباشد که از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است. ابزار گردآوری دادهها نیز پرسشنامه است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری به کمک نرم افزار اسمارت پی ال اس استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که رویکرد بازارمحوری سازمان بر مدیریت دانش مشتری و دانش بازار، رویکرد تکنولوژیمحوری سازمان بر مدیریت دانش بازار، رویکرد کارآفرینیمحوری سازمان بر مدیریت دانش مشتری، مدیریت دانش بازار بر موفقیت محصولات جدید و مدیریت دانش مشتری بر موفقیت محصولات جدید تأثیر مثبت و معناداری دارد. اما رویکرد تکنولوژیمحوری سازمان بر مدیریت دانش مشتری و رویکرد کارآفرینیمحوری سازمان بر دانش بازار تأثیر مثبت ارد ولی در سطح اطمیان 95 درصد معنادار نمیباشد.
رویکردهای سازمان
موفقیت محصولات جدید
مدیریت دانش مشتری
مدیریت دانش بازار
2020
09
26
47
62
https://cs.shahed.ac.ir/article_2362_316c697bf735ebb23944ecaad0ca8581.pdf
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-220X
1396
14
10
بررسی اثر نوآوری شخصی، تأثیرات اجتماعی و تبلیغات بر قصد پذیرش بانکداری همراه از دیدگاه چارچوب ارزش
هانیه
قادری
حسین
رضائی دولت آبادی
انسیه
کنعانی
در سالهای اخیر، ابزارهای نوآورانه مانند تلفنهای هوشمند و تبلتها با قابلیت نصب برنامههای کاربردی، امکان ارائه خدمات بانکداری همراه را به وجود آورده است. علیرغم مزایای بانکداری همراه، استفاده از آن بهطور گسترده مورد پذیرش قرار نگرفته است و مشتریان همچنان مایل به انجام امور بانکی خود با استفاده از رویههای سنتی هستند. با توجه به اینکه اگر بانکداری همراه مورد توجه مشتریان قرار نگیرد، نمیتوان از منافع آن بهطور کامل بهرهمند شد، شناسایی عوامل مؤثر بر قصد پذیرش بانکداری همراه توسط مشتریان اهمیت زیادی دارد. هدف این مقاله بررسی اثر نوآوری شخصی، تأثیرات اجتماعی و تبلیغات بر قصد پذیرش بانکداری همراه از دیدگاه تصمیمگیری مبتنی بر ارزش توسط مشتریان است. جامعه آماری تحقیق شامل مشتریان شعب بانکهای مختلف شهر اصفهان است. با توجه به نامحدود بودن حجم جامعه آماری، تعداد اعضای نمونه با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر محاسبه و از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای برای انتخاب اعضای نمونه استفاده شد. دادههای تحقیق با استفاده از پرسشنامه استاندارد جمعآوری و با رویکرد مدلیابی معادلات ساختاری با بهرهگیری از نرمافزار Warp PLS تحلیل شد. نتایج بهدست آمده نشان میدهد قصد پذیرش بانکداری همراه تحت تأثیر پیامدهای مثبت و منفی ادراکشده قرار دارد. به این صورت که مزیت نسبی و سازگاری ادراکشده بر قصد پذیرش بانکداری همراه تأثیر مثبت دارد. اما ریسک ادراکشده دارای تأثیر منفی بر قصد پذیرش بانکداری همراه است. همچنین مشخص شد که نوآوری شخصی بهطور مستقیم و نیز غیرمستقیم، از طریق افزایش مزیت نسبی ادراکشده و کاهش ریسک ادراکشده بر قصد پذیرش بانکداری همراه تأثیر میگذارد. تأثیرات اجتماعی نیز بر مزیت نسبی ادراکشده و قصد پذیرش بانکداری همراه اثر مثبت و بر ریسک ادراکشده اثر منفی داشت. تبلیغات تنها بر کاهش ریسک ادراکشده تأثیر داشت.
بانکداری همراه
تأثیرات اجتماعی
نوآوری شخصی
ریسک ادراکشده
Warp PLS
2020
09
26
63
78
https://cs.shahed.ac.ir/article_2364_f770869d7cefae43357b9a40a6642fe5.pdf
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-220X
1396
14
10
طراحی و ارائهی مدل برندسازی ملی ایران با استفاده از نظریه مبنایی و مدل-سازی ساختاری تفسیری(ISM)
داود
فیض
سید محمد
میرمحمدی
محمد مهدی
ایزدخواه
کشورها در واقع نامهایی هستند که از قدرت یک برند برخوردارند؛ چرا که به محض شنیدن نام یک کشور تداعیاتی در ذهن متبادر میشودکه شامل محیط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ... در آن کشور است و این تداعیات بر تصمیمگیریهای مرتبط با آن کشور تأثیر میگذارد. این اثر، قدرت برند ملی است. هدف از این تحقیق، ارائه مدل بومی به منظور برندسازی ملی کشور ایران میباشد. مدلهای بکار رفته در برندسازی ملی کشورهای مختلف، متنوع بودهاند. از اینرو، ابتدا تجربه شش کشور در برندسازی ملی استخراج گردید. گزارش تجربۀ این کشورها در اختیار مصاحبهشوندگان قرار گرفت. پس از اطمینان از مطالعۀ گزارش، مصاحبهها انجام شده و با بکارگیری نظریه مبنایی، تحلیل گردید. بدین ترتیب که متن مصاحبهها کدگذاری و مفاهیم تبدیل به مقولات و در نهایت هفت گزاره استخراج گردید. در گام نهایی، با بکارگیری روش مدلسازی ساختاری – تفسیری، مدل برندسازی ملی ایران، ترسیم گردید. مدل نهایی، شامل گامهای برندسازی برای کشور ایران است و معین گردیده که در هر یک از گامها، چه فعالیتهایی باید انجام شود.از آنجایی که تا کنون، پژوهش چندانی راجع به این موضوع در کشور انجام نشده است، پرداختن به این موضوع نوآورانه است.
برند
برند ملی
جایگاهسازی
نظریه مبنایی
مدلسازی ساختاری تفسیری
مدل برندسازی ملی ایران
2020
09
26
79
98
https://cs.shahed.ac.ir/article_2366_52cc4e100c787cae310dfdbf1f421dd0.pdf
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-220X
1396
14
10
محرکهای مؤثر بر ارزش ویژه برند سبز
نرگس
دل افروز
آرمین
گلی
محمّدرضا
خسروی
هدف اصلی این تحقیق، بررسی ارزش ویژه برند سبز و محرکهای مؤثر بر آن (کیفیت درک شده برند، اعتبار برند، تصویر برند سبز و ارزش درک شده برند سبز) میباشد. روش انجام تحقیق، توصیفی بوده و از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری این مطالعه را مصرفکنندگان محصولات الکترونیکی کممصرف در استان گیلان تشکیل میدهند. حجم نمونه از طریق فرمول کوکران در سطح خطای 5 درصد، 384 نفر محاسبه گردید. برای جمع آوری داده ها از روش نمونهگیری غیراحتمالی دردسترس استفاده شد. برای تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری توسط نرم افزار لیزرل بهره گرفته شده است. یافتهها نشان میدهد که کیفیت درکشده برند با تصویر برند سبز و همچنین با اعتبار برند رابطه معناداری داشته امّا با ارزش درکشده برند سبز رابطه معناداری ندارد. اعتبار برند با ارزش درکشده برند سبز و تصویر برند سبز رابطه معناداری داشته، امّا با ارزش ویژه برند سبز رابطه معناداری ندارد. ارزش درکشده برند سبز و تصویر برند سبز هم هر کدام با ارزش ویژه برند سبز رابطه معناداری دارند. همچنین نتایج تحقیق درباره معناداری نقش متغیرهای واسطهای نشان داد که همه نقشهای واسطهای، به غیر از نقش واسطهای اعتبار برند در رابطه بین کیفیت درکشده برند و تصویر برند سبز، معنی دار میباشند.
ارزش ویژه برند سبز
ارزش درکشده برند سبز
اعتبار برند
تصویر برند سبز
کیفیت درکشده برند
2020
09
26
99
110
https://cs.shahed.ac.ir/article_2368_977379aaca504e8e47f765e353bd529a.pdf
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-220X
1396
14
10
طراحی مدل عوامل موثر بر موفقیت بازاریابی الکترونیکی تورهای خارجی (مورد مطالعه: آژانسهای مسافرتی شهر تهران)
محمد جواد
مصدق
سمیرا
قهرمانی
بازاریابی الکترونیکی به عنوان یکی از مهمترین جنبههای نواوری در انجام فرایندهای کسب و کار، توسط سازمانها و شرکتهای زیادی در سطح جهان به کار گرفته شده است. امروزه گسترش تجارت الکترونیک، مراجعه حضوری به دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری را کاهش داده است. بازاریابی الکترونیکی میتواند منجر به بهبود فروش خدمات مسافرتی گردد. در نتیجه هدف تحقیق حاضر شناسایی عوامل موثر بر موفقیت بازاریابی الکترونیک در افزایش فروش تورهای خارجی توسط آژانسهای مسافرتی واقع در شهر تهران میباشد. جامعه اماری این تحقیق شامل مشتریان آژانسهای مسافرتی شهر تهران میباشد که سابقه خرید آنلاین تور مسافرتی داشته اند و حجم نمونه با توجه به این که از روش مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شده است با استفاده از رابطه ی 5q
صنعت گردشگری
بازاریابی الکترونیک
آژانسهای مسافرتی تهران
موفقیت بازاریابی الکترونیک
2020
09
26
111
126
https://cs.shahed.ac.ir/article_2370_0d50ffd2a70e991688dc704cacdc4759.pdf
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-220X
1396
14
10
تأثیر کیفیت خدمات الکترونیکی بر ارزش ویژه نام و نشان تجاری با توجه به نقش میانجیگری اعتماد الکترونیکی، رضایت الکترونیکی و وفاداری الکترونیکی
زهره
دهدشتی شاهرخ
امید
سلیمان زاده
وحیدرضا
شاهمیرزایی
هدف از این تحقیق بررسی تأثیر کیفیت خدمات الکترونیک بر ارزش ویژه نام و نشان تجاری با توجه به نقش میانجیگری اعتماد الکترونیکی، رضایت الکترونیکی و وفاداری الکترونیکی میباشد. در این راستا پس از مطالعه دقیق ادبیات مدل جدیدی طراحی گردید. این تحقیق از نوع پیمایشی و از روش نمونه گیری خوشهای استفاده شده است. حجم نمونه مورد بررسی 384 نفر از مشتریان خدمات الکترونیک بانک ملت شهر اصفهان است. برای تحلیل دادهها و آزمون فرضیههای تحقیق از مدلسازی معادلات ساختاری با نرم افزار Smart PLS استفاده شده است. یافتههای این تحقیق نشان میدهد که کیفیت تحویل (شامل ابعاد جذابیت انتخاب، کیفیت اطلاعات، استفاده آسان و کیفیت فنی) بر اعتماد الکترونیکی و کیفیت نتایج (شامل ابعاد قابلیت اتکا، مزایای کارکردی و مزایای احساسی) بر رضایت الکترونیکی تأثیر دارند. علاوه بر این، اعتماد الکترونیکی بر رضایت الکترونیکی تأثیر دارد و رضایت الکترونیکی و اعتماد الکترونیکی بر وفاداری الکترونیکی تأثیر دارند. در نهایت، وفاداری الکترونیکی بر ارزش ویژه نام و نشان تجاری تأثیر دارد. با توجه یه یافتههای این تحقیق، در زمینه کیفیت تحویل از آنجایی که بعد کیفیت فنی دارای بیشترین ضریب مسیر است، پیشنهاد میشود در این بعد به ارائه خدمات الکترونیک بدون وقفه و افزایش سرعت بارگذاری صفحات اقدام نمود. همچنین در زمینه کیفیت نتایج از آنجایی که بعد قابلیت اتکا دارای بیشترین ضریب مسیر است، پیشنهاد میشود در این بعد با ارائه خدمات 24 ساعته آنلاین و مداوم به این مهم دست یافت.
کیفیت خدمات الکترونیک
اعتماد الکترونیکی
رضایت الکترونیکی
وفاداری الکترونیکی
ارزش ویژه برند
2020
09
26
127
140
https://cs.shahed.ac.ir/article_2372_66e15b22126cb562740ed4622b1c3657.pdf
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی
2345-220X
2345-220X
1396
14
10
طراحی الگوی موفقیت مدیریت ارتباط با مشتری در سازمانهای ایرانی با رویکرد تفسیری-ساختاری (مورد مطالعه: شرکت گاز استان اردبیل)
حسن
مهرمنش
سید رحیم
صفوی میرمحله
اجرای پروژه های مدیریت ارتباط با مشتری[1] با ریسک و عدم اطمینان زیادی توأم است؛ بنابر این لازم است قبل از اجرای آن با برنامه ریزی مناسب، ریسک مورد نظر کاهش داده تا بتوان به مزایای آن دست یافت. این تحقیق برای شناسایی عوامل حیاتی موفقیت مدیریت ارتباط با مشتری در سازمانهای دولتی با استفاده از رویکرد تفسیری - ساختاری، صورت پذیرفت. در این تحقیق ابتدا از مطالعه نسبتاً گسترده ادبیات موضوع مدیریت ارتباط با مشتری، مهمترین عوامل حیاتی مؤفقیت این حوزه استخراج شد. سپس این عوامل از طریق پرسشنامه ای برای 150 نفر خبره در زمینه مدیریت ارتباط با مشتری و فناوری اطلاعات در شرکت گاز استان اردبیل فرستاده شد. پس از جمع آوری اطلاعات این پرسشنامه از 150 نفر خبره، 30 شاخص ابتدایی با استفاده از تحلیل عاملی تأیید و در7 عامل قرار گرفت. با کمک مدل سازی ساختاری - تفسیری و نظر خواهی از ده نفرخبره شرکت گاز استان اردبیل این عوامل تجزیه و تحلیل وروابط بین متغیرها کشف شد. نتایج نشان داد که عوامل فرهنگ، کنترل و نیروی انسانی در زمینه پیاده سازی مدیریت ارتباط با مشتری در سازمانهای ایرانی کلیدی بوده و باید در اولویت قرار گیرند.
1. Customer Relationship Management
1 Customer Relationship Management
1 Customer Relationship Management
مدیریت ارتباط با مشتری
سازمانهای ایرانی
مدلسازی ساختاری- تفسیری
شرکت گاز استان اردبیل
2020
09
26
141
159
https://cs.shahed.ac.ir/article_2374_85b3d5a4cf663368cb6b750e39c37992.pdf