دانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X2820200926Performance Evaluation of Organization Emphasizing Quality Prizes Criteria â DEA Approachارزیابی عملکرد سازمان براساس شاخصهای جوایز کیفیت ـ رویکرد DEA1141941FAسعیدصفریعادلآذردانشگاه تربیت مدرسJournal Article20200926Regarding necessity of performance evaluation and business excellence achievement, the paper is trying to present a Business Excellence Model (BEM) through the combination of two qualitative and quantitative approaches in evaluation which are the models taken from total quality management (TQM) and data envelopment analysis (DEA). The model discussed, covers all the advantages of the two models and reduces the deficiencies as mach as possible. By reviewing BEMs, in this research, the appropriate Criteria is Identified to performance evaluation and business excellence and is also applied in DEA, which practices tangible inputs and outputs to evaluate the organizations.در این مقاله با توجه به اهمیت موضوع ارزیابی عملکرد و دستیابی به عملکرد برتر سازمانی، سعی شده است با ترکیب دو رویکرد کیفی و کمی در ارزیابی، مدلهای برگرفته از مدیریت کیفیت جامع تحت عنوان مدلهای تعالی سازمانی (جوایزکیفیت) و مدلهای ریاضی تحلیل پوششی دادهها، مدلی برای ارزیابی عملکرد سازمان ارائه گردد که ضمن دارا بودن مزایای هر دو روش، معایب آنها را به حداقل ممکن برساند. در این پژوهش با بررسی مدلهای تعالی سازمانی (جوایزکیفیت) معیارهای مناسب جهت ارزیابی عملکرد سازمانی شناسایی و سپس همین معیارها و عناصر در رویکرد تحلیل پوششی دادهها که بیشتر با استفاده از ورودی و خروجیهای ملموس (نهادهها و ستادهها) به ارزیابی سازمانها میپردازد، مورد استفاده قرار میگیرد.https://cs.shahed.ac.ir/article_1941_cad12b01e4d4a50b7ca67987dc214a1f.pdfدانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X2820200926The Massive Documentation of Processes in Government: the Presentation of Approachمستندسازی گسترده فرایندها در بخش دولت: ارائه یک راهکار15301942FAبهروززارعیعظیمزارعی0000-0002-0339-4020Journal Article20200926Government is facing numerous problems one of them is the lack of coordination in business processes. However, due to the size of the government, complexities and diversifications processes are hard to document, update and improve. This causes serious inefficiencies in managing the organizations which motivates process improvement and re-engineering. The first step to accomplish this goal is process mapping and documentation which are not the major issue in small processes. So far, the process documentation systems are developed successfully for small-scale applications mainly inter-departmental and enterprise. However, new approaches are required for government-level processes with complex relationship and different management systems. This approach should provide a big picture of the government macro-processes, processes hierarchies core and support processes alignment between organizational goals and processes process benchmarking and facilitate organizational assessments. This paper addresses the process mapping challenges and proposes a methodology to manage the problem of the massive business process mapping in the government.بخش دولت در حال حاضر با مشکلات فراوانی روبهرو است که بخش عمدهای از آنها در فرایندهای ناهماهنگ انجام امور ریشه دارد. فرایندها به مثابه رگها، وظیفه به جریان در آوردن امور در بدنه سازمانهای دولتی را بر عهده دارند. این در حالی است که در سیستم اجرایی دولت بهدلیل گسترش قابل توجه سازمانها، عدم بازنگری در نحوه انجام کارها، تنوع، و پیچیدگی سازمانها، این فرایندها بهشدت ناکارامد شدهاند. از این رو، بهبود فرایندهای دولت، میتواند تأثیر قابل توجهی در کارا کردن کل بدنه دولت داشته باشد و مستندسازی این فرایندها، اولین گام در این راستا است. تاکنون ابزارها و راهکارهای موجود مستندسازی در مقیاسهای کوچک سازمانی با موفقیت بهکار برده شدهاند؛ اما عواملی نظیر پراکندگی و تنوع سازمانهای دولتی، شبکه پیچیده ارتباطات بین آنها، نظامهای گوناگون مدیریتی حاکم بر سازمانهای مختلف، ساختارهای متفاوت سازمانی و محدودیتهای زمان و امکانات، چالشهای جدیدی را در مستند کردن فرایندهای بخش دولت پدید آورده است. از سوی دیگر، مستندسازی مؤثر فرایندها باید کارکردهایی همچون ارائه تصویر کلی از فرایندها، نشان دادن توالی انجام آنها در بخشهای مختلف سازمان، تعیین سلسله مراتب آنها، کمک به درک اهداف و استراتژی سازمانها و نحوه عملیاتی کردن آنها، تعیین فرایندهای اصلی، تسهیل ارزیابی سازمانی، امکان نمایش جزئیات در سطوح مختلف، امکان مقایسه فرایندها، و کمک در یافتن گزینههای بهبودسازی را تأمین کند. این ملاحظات از یک سو و از سوی دیگر، فقدان هر گونه تجربه علمی و عملی در چنین گسترهای، مشکلات و چالشها را دو چندان میسازد. این مقاله با پرداختن به موضوعات فوق، راهکاری برای مستندسازی فرایندهای دولت ارائه میکند.https://cs.shahed.ac.ir/article_1942_e1a8df557d9b4cd0c47b9986925333b3.pdfدانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X2820200926A Survey on of Imam Khomeini's three Decision Making Patterns through Wisely Decision Making Model â Fuzzy Approachبررسی الگوی سه نوع تصمیمگیری حضرت امامخمینی (ره) با استفاده از مدل تصمیمگیری حکیمانه – رویکرد فازی31401943FAسعیدتسلیمیحسینصفریسید یحییسید دانشJournal Article20200926Successful managers must be good decision makers and capable decision makers are developed, not born. Decision making is the process of choosing a course between alternatives to achieve a desired result. Good decision-making is an active process in which the manager is aggressively and personally involved. Efficient managers devote more of their time and resources to making long-term decisions than making short term decisions. Intermediate and long-term decisions have a greater impact on the profitability of the farm than short-term decisions and should be given more time in the decision making process. In this paper we are going to examine pattern of a manager's decisions in the framework of wisely decision making model. At first, the mentioned model converts to a fuzzy if- then rules that compose the feasible region of decision making. Afterwards, we examine three cases of Imam Khomeini's decisions through developed fuzzy system. As the result, all of three cases were wisely decisions.امروزه آنچه بهعنوان علم و تئوریهای مدیریت مطرح میشود، زایده افکار، اندیشهها و تحقیقات صاحبنظران غربی است. با توجه به این مطلب، طی سالهای اخیر اندیشمندان و محققان مسلمان نیز برای پر کردن خلأ ناشی از عدم حضور مدیریت اسلامی، تحقیقات زیادی را در این حوزه انجام دادهاند که ماحصل آن کتب و مقالاتی (هرچند کم و محدود) است. یکی از موضوعاتی که در بحث مدیریت جایگاه قابل ملاحظه دارد، بحث تصمیمگیری است که از منظر مدیریت اسلامی کمتر به آن پرداخته شده است. در این مقاله، روشی جدید و ابتکاری برای بررسی الگوی تصمیمگیری ارائه شده است. براساس این روش، ابتدا مدل تصمیمگیری حکیمانه (یک مدل جدید مطرح شده در مدیریت اسلامی) به قوانین «اگر-آنگاه» فازی تبدیل میشود که نتیجه آن، ترسیم منطقه موجه تصمیمگیری بر مبنای مدل تصمیمگیری حکیمانه است. با وجود این منطقه موجه، میتوان گزینههای جدید را وارد کرد و الگوی تصمیمگیری مربوط به هر یک از گزینهها را مشخص کرد. بهمنظور بررسی روش پیشنهادی، سه مورد از تصمیمات حضرت امام خمینی (ره) با این روش مورد بررسی قرار گرفت که طبق نتایج بهدست آمده، الگوی تمامی موارد تصمیمگیری از نوع تصمیمگیری حکیمانه با درجات مختلف شناسایی شد.https://cs.shahed.ac.ir/article_1943_9044421cebf80e5d79dd6f74287a901c.pdfدانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X2820200926Productivity Measuring in Companies by Date Envelopment Analysis (DEA)اندازهگیری بهرهوری در شرکتهای تولیدی بهوسیله مدلهای تحلیل پوششی دادهها (DEA)41541944FAعادلآذرعلیرضامؤتمنیJournal Article20200926Measuring is one of the important elements in productivity cycle and plays a prominent part in improving productivity. In this study for measuring operation of manufacturing companies, a comprehensive model is introduced by using Data Envelopment Analysis models (DEA) and intervention of time factor in the mentioned models as a Decision Making Units (DMU). For finding the most reasonable model among basic DEA models for Time Decision Making Units (DMUt) we have examined BCC- CCR, CCR-BCC ,BCC,CCR models based on two factors, real insight and evaluation power in a big manufacturing company and for this purpose, CCR model has been considered more reasonable than the other models .
By using DEA models that due to their mathematic approach are very accurate and exact, measuring uncongenial units in framework of DMUt with a special method will become available. In this research tangible inputs and outputs have been used based on monthly time period and by taking advantage of CCR models and full classification of (AP), various factories under supervision of captioned company that produce various products, have been compared to each other and in this way comparing uncongenial units that is one of the obstacles of DEA models has become available in a special method. This mean has made available reasonable tool for control and evaluate the operation of companies that are sub company of a Holding company and also proper appropriation of managers for companies and distribution bonus and rewards among them based on their operations.اندازهگیری، جزء عناصر اصلی چرخه بهرهوری بوده، نقش محوری در بهبود بهرهوری ایفا میکند. در این مقاله برای ارزیابی عملکرد شرکتهای تولیدی، مدلی جامع با استفاده از مدلهای تحلیل پوششی دادهها (DEA) و با دخالت عامل زمان در مدلهای مزبور بهعنوان واحدهای تصمیمگیرنده (DMU) معرفی میگردد. بهمنظور یافتن مناسبترین مدل از مدلهای پایهای DEA برای واحدهای تصمیمگیرنده زمانی (DMUt) مدلهای BCC-CCR و CCR-BCC و BCC و CCR براساس دو عامل واقعبینانه بودن و توان سنجش در یک شرکت تولیدی بزرگ مورد آزمون قرار گرفته و مدل CCR برای این منظور مناسبتر از سایر مدلها تشخیص داده شده است. با استفاده از مدلهای DEA که از دقت و صحت بالایی بهدلیل استفاده از رویکرد ریاضی برخوردارند، اندازهگیری واحدهای غیرمشابه در قالب DMUt با روشی خاص فراهم میشود. در این پژوهش از نهادهها و ستاندههای غیرمحسوس براساس دورههای زمانی ماهیانه استفاده شده و بهوسیله مدلهای CCR و رتبهبندی کامل (AP) کارخانجات مختلف تحت نظارت شرکت مزبور که تولیدات مختلفی دارند با یکدیگر مقایسه شده و به این ترتیب امکان مقایسه واحدهای غیرمشابه که یکی از محدودیتهای مدلهای DEA است با روشی خاص میسر گردیده است. این وسیله، ابزار مناسبیبرای کنترلو ارزیابیعملکرد شرکتهایزیرمجموعهیک شرکتمرکزی (Holding Company) را فراهم نموده و امکان تخصیص صحیح مدیران به شرکتها و توزیع پاداش و کارانه بین آنها را براساس عملکرد امکانپذیر میسازد.https://cs.shahed.ac.ir/article_1944_a52ee258f5b21e195b2de3d0a4725d66.pdfدانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X2820200926Relationship of Organizational Climate with Job Stress and its Consequences upon High Schools Teachersرابطه جوسازمانی با استرسشغلی و آثار آن بر دبیران مدارس متوسطه55641945FAافسرقاسمینژادسید علیسیادتJournal Article20200926The purpose of this study was to find out the relationship between organizational climate and job stress and its consequences upon high school teachers. The purposes were as follows: 1. Identifying relationship of organizational climate with job stress. 2. Identifying relationship of organizational climate with job stress indices. 3. Identifying relationship of organizational climate with job stress and demographic characteristics. Research method was descriptive correlative. To collect date, litwin & stringer organizational climate questionnaire, and kyriacou & sutcliff’s job stress questionnaire were used. Statistical sample size was randomly selected and data findings showed that there is a significant relation between organizational climate and job stress. Also, most relation belonged to student's affairs.هدف این پژوهش، بررسی رابطه جوسازمانی با استرسشغلی دبیران و آثار آن بر دبیران مدارس متوسطه بود. اهداف ویژه عبارتند از: 1) تعیین رابطه جوسازمانی با استرسشغلی دبیران، 2) تعیین رابطه جو سازمانی با شاخصهای استرسشغلی دبیران، 3) تعیین رابطه جوسازمانی، و استرسشغلی با ویژگیهای دموگرافیک دبیران. روش مطالعه، توصیفی از نوع همبستگی بود. برای ارزیابی متغیرها از پرسشنامه جوسازمانی لیتوین و استرینجر، و پرسشنامه استرسشغلی کریاکو وساتکلیف استفاده شد. برای نمونهگیری از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، متناسب با حجم جامعه استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و تعیین نوع رابطه بین متغیرهای مورد پژوهش، این آزمونها به کار بردهشد: ضریب همبستگی پیرسون برای تعیین رابطه بین متغیرهای جوسازمانی و استرس شغلی، آزمون t برای مقایسه میانگینهای دو گروه مستقل(زن و مرد)، و تحلیل واریانس یک راهه (ANOVA) برای مقایسه سایر گروهها. نتایج پژوهش نشان داد که: 1. بین جو سازمانی و استرسشغلی رابطه معناداری وجود دارد، 2. در تعیین رابطه بین جوسازمانی با شاخصهای استرسشغلی، بیشترین رابطه به شاخص مسائل مربوط به دانشآموزان تعلق دارد، 3. رابطه بین شاخصهای جوسازمانی و استرسشغلی معنادار است.https://cs.shahed.ac.ir/article_1945_d079ee5e9af7643c006d696a3bdb8d32.pdfدانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X2820200926Designing a Model for the Managers' Organizational Experiences and Verifying the Relative Componentsطراحی مدل تجربه سازمانی مدیران و تبیین عناصر اصلی آن65771946FAشعبانالهیعادلآذردانشگاه تربیت مدرسعلیرجبزادهJournal Article20200926In this survey, the study of organization experience and its components are considered. Experience is a simple word but its application is merely complex. Experience acquisition, analyzing and using of that, is fundamental of knowledge management. In addition, learning and organization learning is dependant to experience. Because of importance of this concept, this study focuses on the experience process in organization. With studying experience literature, variables and its process are elicited and these variables are tested by some experts, a questionnaire is designed based on these variables and the view of experts is acquired. The result is rendered by an experience process model.در این پژوهش، تجربه سازمانی و تحلیل مؤلفههای فرایند کسب تجربه مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. در یک نگاه ابتدایی، تجربه یک واژه بدیهی به نظر میرسد، ولی در کاربرد، پیچیدگیهای بسیار زیادی دارد. کسب تجربه، تجزیه و تحلیل و استفاده از نتایج آن، کاربرد بسیار مهمی در موضوعات مدیریت نوین از جمله مدیریت دانش دارد. علاوه بر آن، موضوع یادگیری و سازمانهای یادگیرنده در بسیاری از موارد متکی به موضوع تجربه هستند. این مقاله بر فرایند تجربه در سازمانها (تجربه مدیران) متمرکز شده است. در ابتدا، پیشینه تحقیق در رابطه با موضوع تجربه مورد بررسی قرار گرفته و مؤلفههای اصلی تجربه در نتیجه بررسی تحلیلی این متون بهدست آمدهاند. در بررسی پیشینه پژوهش، نظر صاحبنظران مختلف در خصوص تجربه مطالعه شده و نتیجه آن بهدست آمدن این مؤلفهها و فرایند کلی برای کسب تجربه است که در قالب یک مدل مفهومی ارائه شده است. با توجه به شرایط کشور، این مدل و مؤلفههای اصلی آن مورد بررسی قرار گرفته و آزمون شدهاند. بررسی مدل و مؤلفههای مذکور با طراحی یک پرسشنامه نظرسنجی بسته با طیف لیکرت که با استناد به کسب نظر خبرگان طراحی شده، صورت گرفته و نتایج آزمونهای استنباطی و توصیفی برای ارائه مؤلفههای اصلی و مدل فرایندی تجربه ارائه شدهاند. نتیجه نهایی ارائه این مدل با مراحل وقوع یک رخداد، کسب و درک موضوع، تحلیل و بررسی، نتیجهگیری و استفاده در خصوص تجارب مدیریتی در ساز مانهای ایران بوده است.https://cs.shahed.ac.ir/article_1946_31461de50b9191aebf61d30b3a07e994.pdf