دانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X95020200926Diagnosing And Prioritizing Influential Factors in Holding Companies Establishment In Islamic Republic of Iran from the Viewpoint of Managersشناسائی و اولویت بندی عوامل موثر در تشکیل شرکت های هلدینگ در جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه مدیران1162120FAسعیدخدامرادیمحمد علیمیرزا کوچک شیرازیمحمدوزین کریمیانJournal Article20200926In Iran, a great percentage of goods and services are produced by holding companies however, these companies are not still known completely. There are several factors that can motivate economic managers to establish holding companies. Regarding the basic differences among vertical, horizontal and conglomerate holding companies, this article aims to diagnose and prioritize these factors separately and classify them in managerial, financial and legal categories. After extracting factors which are influential in the three types of holding companies, and based on the reviewed literature, these factors will be analyzed from the viewpoint of listed holding companies’ managers. The prioritization of components of each factor is done by analytical hierarchy process (AHP). For this purpose, influential factors for all types of holding companies in Iran are diagnosed using questionnaires, and then components of factors are prioritized by other questionnaires. According to holding companies’ executives, the three groups namely managerial, financial and legal factors are considered influential in establishment of all three types of holding companies. Also we found out that the components of factors and their priorities differ among the three types of holding companies.در ایران، درصد بالایی از محصولات و خدمات توسط شرکت های هلدینگ تولید می شوند ولی اینگونه شرکت ها هنوز ناشناخته باقی مانده اند. عوامل متعددی وجود دارند که می توانند انگیزه هایی برای تشکیل شرکت های هلدینگ باشنداما با توجه به تفاوت های بنیادی میان شرکت های هلدینگ عمودی ، افقی و مختلط تشخیص عوامل و اولویت بندی آن ها به تفکیک برای این سه نوع هلدینگ انجام گرفته است . عوامل موثر در تشکیل شرکت های هلدینگ در سه گروه عوامل مدیریتی ، مالی و حقوقی طبقه بندی شده اند.با توجه به منابع علمی و نتایج تحقیقات در زمینه عوامل موثر در تشکیل شرکت های هلدینگ ابتدااین عوامل از دیدگاه مدیران شرکت های هلدینگ پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران گروه بندی سپس اثرگذاری ان عوامل بر تشکیل شرکتهای هولدینگ مورد بررسی قرار گرفته است.اولویت بندی عوامل نیز با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی انجام شده است.در هردو مورد از پرسشنامه محقق ساخته بهره گرفته ایم بر اساس نظرات واطلاعات جمع اوری شده سه گروه عوامل- عوامل مدیریتی ، عوامل مالی و عوامل حقوقی- در تشکیل هر سه نوع شرکت های هلدینگ موثر تشخیص داده شده اند .همچنین دریافتیم که اجزای این عوامل و اولویت بندی آن ها در سه نوع شرکت هلدینگ متفاوت می باشد.https://cs.shahed.ac.ir/article_2120_ba02a36482ec90028f29fdb715d0b0d6.pdfدانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X95020200926Evaluating Effective Obstacles in Implementation of Teleworkingبررسی موانع مؤثر بر تحقق دورکاری در کشور17302122FAمحمدفتحیانعلیرضاجهانیJournal Article20200926Increasing spread of information and communication technology and the deep impact of it on all aspects of society, including jobs and careers, have led to the emergence of teleworking. Teleworking has been deployed in most of the developed countries, and has created a significant added value for their societies therefore, developing countries must prepare themselves for teleworking and its various benefits. This paper outlines and evaluates the effective obstacles and various aspects to be addressed in preparing governmental organizations of Iran for the introduction and implementation of teleworking. In summary, the main obstacles are lack of teleworking skills in employees, resistance against change in organizational culture, lack of supporting governmental policies, lack of attention to developing ICT infrastructures, weak information security, conservative thinking about jobs and some concerns about potential social problems.رونق روز افزون فنآوری اطلاعات و ارتباطات و تأثیر گسترده آن بر تمامی شئون جامعه از جمله کار و شغل، موجب بروز پدیده کار از راه دور یا همان دور کاری گشته است. دور کاری در اغلب کشور های توسعه یافته رواج یافته و ارزش افزوده بسیاری را برای این جوامع به همراه داشته است. لازم است تا کشورهای در حال توسعه نیز برای بهره مندی از مزایای گوناگون آن اقدام نمایند. هدف از این مقاله ارائه مدلی جهت ارزیابی جنبه های گوناگون و موانع مؤثر تحقق دور کاری در سازمانهای دولتی ایران می باشد. برخی از این موانع شامل فقدان مهارتهای دورکاری، کمبود تجربه لازم در کارکنان، مقاومت در برابر تغییر فرهنگ سازمانی، عدم وجود سیاستهای حمایتی و توجه دولت به امر دورکاری، عدم وجود قوانین مناسب، عدم توجه به پیشرفت فناوری اطلاعات در کشور و توسعه زیر ساختها، کمبود امنیت مناسب جهت تبادل اطلاعات و مستندات کاری، وجود ذهنیت محافظه کار و دیدگاه رسمی نسبت به کار، کمبود مهارتهای فناوری اطلاعات و همچنین نگرانی از بعضی معضلات و مشکلات محتمل اجتماعی می باشدhttps://cs.shahed.ac.ir/article_2122_3dd1c2754ae6b7373c4a73e0ec06f560.pdfدانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X95020200926Evaluating the Effect of Changes in Exchange Rate and Inflation on Return of Stocks in Companies Operating in Margarine Industry Accepted in Tehran Stocks Exchangeبررسی اثر تغییرات نرخ تسعیر ارز و تورم بر بازدهی سهام شرکتهای فعال در صنعت روغن نباتی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران31422124FAسعیدخدامرادیذبیح ا…داودآبادیسید احمدحسینیذبیح ا…داودآبادیJournal Article20200926Two economic variables namely exchange rate and inflation are considered among the potential factors creating risk for stocks of companies actively operating in the margarine industry. The present research's main objective is to study the effect of these two variables i.e. the exchange rate changes and inflation on companies actively operating in this industry. In doing so, the time period of 1991-2004 was studied. The selected variables are the fluctuation of exchange rate, inflation rate and stock return of companies actively operating in the margarine industry these variables were calculated seasonally. The relationship between the variables were studied by two delayed and concurrent models in order to estimate the given model's coefficients, the regression under regular squares minimum method was used. The results indicate that there is a positive delayed relationship between the fluctuations of exchange rate and stock return. Also, it was found that there is a reverse relationship between inflation rate and real stock return and there is a positive relationship between inflation in the past season and the stock return of companies operating in the field of margarine industry too. As a result, the stocks of the above-mentioned companies were at risk of exchange rate fluctuations and inflation. So, if the companies operating in this industry are willing to finance themselves through share issuance, they inevitably have to create attractions for their shares. دو متغیراقتصادی نرخ تسعیر ارز و تورم از عوامل بالقوه ایجاد کننده ریسک برای سهام شرکتهای فعال در صنعت روغن نباتی هستند. هدف اصلی این پژوهش بررسی اثر دو متغیر تغییرات نرخ تسعیر ارزوتورم بربازدهی سهام شرکتهای فعال در صنعت روغن نباتی است که برای رسیدن به این هدف دوره زمانی 1370 تا 83 مورد بررسی قرار داده شد. متغیرهای منتخب عبارتند از نوسان نرخ تسعیر ارز، نرخ تورم و بازدهی سهام شرکتهای فعال در صنعت روغن نباتی که این متغیرها بصورت فصلی محاسبه شدند. رابطه بین متغیر ها با استفاده از دو مدل تأخیری و هم زمان مورد بررسی قرار گرفتند و برای برآورد ضرایب مدل تصریح شده از رگرسیون به روش حداقل مربعات معمولی استفاده شد. نتایج تحقیق حاکی از وجود رابطه تأخیری مثبت بین نوسانات نرخ تسعیر ارز و بازدهی سهام بود همچنین بین نرخ تورم و بازده واقعی سهام رابطه معکوس وجود داشته و رابطه مثبت بین تورم در فصل گذشته و بازده سهام شرکتهای فعال درصنعت روغن نباتی مشهود بود. در نتیجه سهام شرکتهای صنعت مذکور در معرض ریسک نوسانات نرخ تسعیر ارز و تورم هستند واگر شرکتهای این صنعت بخواهند از طریق انتشار سهام اقدام به تأمین مالی نمایند ناگزیرند به طریقی برای سهام خود جذابیت ایجاد نمایند.https://cs.shahed.ac.ir/article_2124_d8311373e399bc041323959fd6eb1ea7.pdfدانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X95020200926Analysis of Momentum and Contrarian Strategies in Tehran Stock Exchangeبررسی استراتژی های شتاب ومعکوس در بورس اوراق بهادار تهران43502126FAحسنقالیباف اصلهاجرکمالیJournal Article20200926The profitability of momentum and contrarian strategies indicates the predictability of stock returns, so these strategies contradict the concept of market efficiency. This paper investigates the profitability of intermediate and short-term horizon trading strategies in Tehran Stock Exchange. To do this, a sample of 50 companies accepted in Tehran Stock Exchange for the period of 2002 to 2007 was selected. Considering the results of the research, the effect of momentum strategy in short term in Tehran Stock Exchange was evident. There is, however, no evidence of contrarian behavior. کسب سود مازاد از استراتژیهای شتاب و معکوس نشان دهنده قابلیت پیش بینی بازده سهام است، ینابراین در مقابل تئوری بازار کارا که می گوید سرمایه گذاران با استفاده از قیمتهای تاریخی نمیتوانند بازده های اضافی به دست آورند، قرار می گیرد. هدف این مقاله بررسی قابلیت سوددهی استراتژیهای شتاب و معکوس برحسب افق های زمانی کوتاه مدت و میان مدت است.برای این منظور دادههای 50 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره پنج ساله تحقیق ( از ابتدای سال 1381 تا انتهای سال 1385 ) مورد استفاده قرار گرفته اند. نتایج بهدست آمده نشان می دهد که در بورس اوراق بهادار تهران اثر شتاب در کوتاه مدت قابل مشاهده است ولی اثر معکوس مشاهده نشد. https://cs.shahed.ac.ir/article_2126_bc4231a8e85864b1c43ab8343a6758d7.pdfدانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X95020200926Ranking of Firms by means of Financial Variables and Examination of its Relation with Stock Returns in Tehran Stock Exchangeرتبه بندی شرکت ها بر اساس شاخص های مالی و بررسی رابطه آن با بازده سهام در بورس اوراق بهادار تهران51702128FAکاوهمهرانیآرشتحریریJournal Article20200926The importance of information in the field of stock returns predictions has promoted many researchers to follow and find the variables and the indexes which have significant relationship with stock returns. This information can be divided into two separate categories of financial and non-financial information. The final results obtained from several researches in this area confirm that both financial and non-financial information have important effects on stock returns.This research examines the relationship between the accounting information and stock returns for companies listed in Tehran Stock Exchange during the years 2001 to 2006. The statistical techniques used in this paper are Correlation Analysis and Regression. We construct a financial score, covering the four important dimensions of companies including profitability, operating efficiency, liquidity and financial policy. Our financial score exhibits a strong correlation with market returns in the following fiscal year. Furthermore, there are significant correlations between this score and market returns in different periods. But there are no significant changes in strength and weakness of these relationships when the holding period is lagged. Furthermore, the successful firms (the firms with maximum financial score) earned more return compared to the unsuccessful firms (the firms with minimum financial score). Moreover, the results show that the strength of correlation between the financial score and the following market return is more than the strength of correlation between the current market return and the following market return. Therefore, our financial score has more predictive power for predicting the following period’s return compared to current period return. In general, the financial score and the current period return can justify 10.5 percent of change in the following period’s returns. اهمیت اطلاعات در پیش بینی بازده سهام، محققان را بر آن داشته تا به دنبال متغیرها و شاخص هایی باشند که ارتباط معنی دار با بازده سهام دارند. این اطلاعات می تواند به دو دسته اطلاعات مالی که قابل استخراج از صورت های مالی بوده و اطلاعات غیر مالی تقسیم شود. نتایج به دست آمده از تحقیقات انجام شده در این زمینه تایید می کند که اطلاعات مالی و غیر مالی هر دو بر بازده سهام موثر هستند. هدف اصلی تحقیق بررسی رابطه بین اطلاعات حسابداری و بازده سهام برای شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1380 تا 1384 می باشد. فنون آماری استفاده شده در این تحقیق شامل تحلیل همبستگی و رگرسیون است. در این تحقیق یک نمره ترکیبی مالی برای پوشش چهار ویژگی مهم شرکت یعنی سودآوری، کارایی عملیاتی، نقدینگی و سودهای تقسیمی و اهرم ها طراحی شد. نتایج به دست آمده نشان می دهد که بیشترین همبستگی نمره ترکیبی با بازده یک سال بعد می باشد. همچنین رابطه معنی داری بین این نمره و سایر سطوح بازده مورد استفاده در این پژوهش وجود دارد. همچنین شرکت های موفق (با نمره ترکیبی بالا) بازده بیشتری نسبت به شرکت های نا موفق (با نمره ترکیبی پایین) کسب کردند. همچنین نتایج بدست آمده نشان می دهد که شدت رابطه بین بازده یک سال بعد و نمره ترکیبی از شدت رابطه بین بازده یک سال بعد و بازده سال جاری بیشتر است بدین ترتیب نمره ترکیبی قدرت پیش بینی کنندگی بیشتری برای بازده آتی در مقایسه با بازده جاری دارد. اما بطورکلی دو متغیر نمره ترکیبی و بازده سال جاری می توانند 10.5 درصد تغییرات بازده سال بعد را توجیه نمایند.https://cs.shahed.ac.ir/article_2128_4e72b77d667d5b23d339765754fb1182.pdfدانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X95020200926A Study of the Impact of Information Technology on SMEsâ Agilityبررسی تاثیر فناوری اطلاعات بر چابکی شرکتهای کوچک و متوسط71962130FAمحمدفتحیانعاطفهشیخJournal Article20200926Due to unexpected changes in today's business world, companies should be agile to exploit the best opportunities. This capability helps them to explore, adapt and respond to the unanticipated changes to get a better place in the competitive market. Agility is a set of capabilities and competencies that an organization needs in order to thrive and prosper in a continuously changing business environment. This paper aims to study the effect of Information Technology (IT) on the agility of Small and Medium Enterprises (SMEs). The research consists of two questionnaires. The first one is designed and distributed among the considered SMEs to assess the agility of them. Then the SMEs were categorized into three groups: agile, semi-agile and non-agile. The role of IT in these enterprises was tested by the second questionnaire which is distributed among the managers of these organizations. The statistical findings show that Information Technology has a key role in the agility of SMEs.امروزه با افزایش رقابت و تغییرات غیر قابل پیش بینی در عرصه کسب و کار ، سازمانها بمنظور کسب مزایای رقابتی در دستیابی به اهداف سازمانی و موفقیت در کسب و کار، باید چابک عمل نمایند. این قابلیت به سازمانها کمک میکند تا تغییرات غیر قابل پیش بینی را بمنظور دستیابی به موقعیت بهتر در بازار رقابتی و بهبود چرخه زمانی در فعالیتهای مدیریتی، کشف کرده و به آن پاسخ دهند. چابکی عبارتست از مجموعه توانمندیها و شایستگیها که باعث بقا و پیشرفت سازمان در محیط کسب و کار میشود. در این مقاله با توجه به مدلهای مفهومی چابکی، پرسشنامهای طراحی و بمنظور تعیین سطح چابکی شرکتها، میان شرکت-های کوچک و متوسط (SME) توزیع گشته است. پس از دستهبندی شرکتها در سه سطح چابک، نیمه چابک و غیر چابک، نقش فناوری اطلاعات بر چابکی با توجه به پرسشنامه ارسال شده برای مدیران شرکتها مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. یافتههای این تحقیق نشان میدهد که فناوری اطلاعات نقش مهمی را در چابک نمودن این شرکتها ایفا میکند.https://cs.shahed.ac.ir/article_2130_d86359880589cdebc13df78afbe35307.pdfدانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X95020200926The Relationship between Workplace Spirituality and Employeesâ Empowermentرابطه بین معنویت در کار و توانمندسازی کارکنان971122132FAابوالحسنفقیهیحسنزارعی متینغلامرضاجندقیسید محمد مهدیموسویJournal Article20200926This study attempts to investigate the relationship between workplace spirituality and employees’ empowerment since an important question in the field of workplace spirituality concerns with the relationship between this structure and employee empowerment. The present study assesses the validity and reliability of the used measures, and discusses the results of the analysis which indicates that each of the three dimensions of spirituality has a significant relationship with empowerment of employees examined. While acknowledging that spirituality at work is an abstract concept, this study attempts to provide some empirical support for the positive association between workplace spirituality and employees’ empowerment. The paper concludes a number of implications and research directions for both academics and business managers, including the need to investigate the comprehensive impact of spirituality at work on individuals and organizations. هدف اساسی انجام این پژوهش، مطالعه ای پیمایشی در خصوص رابطه معنویت در کار و توانمندسازی کارکنان است. بدین منظور پرسشنامه استانداردی با آلفای کرونباخ 87/0 برای معنویت در کار و آلفای کرونباخ 82/0 برای توانمندسازی کارکنان میان 251 نفر از کارکنان ستاد مرکزی شرکت ملی پخش و پالایش فراورده های نفتی ایران در تهران توزیع گردید. تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده در قالب آزمون آماری همبستگی پیرسون نشان داد که همبستگی معنادار و مثبت (با ضریب همبستگی 739/0) میان معنویت در کار و توانمندسازی کارکنان وجود دارد.https://cs.shahed.ac.ir/article_2132_0c75de0e3def8854c402c81f6d9089e4.pdfدانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X95020200926Studying The Effect Of Accepting Information Technology On Organizational Agilityبررسی اثر پذیرش فناوری اطلاعات بر چابکی سازمان1131302134FAعبدالرضابیگینیاسیّد مهدیالوانیاصغرگلشنJournal Article20200926This research is performed to answer the question “whether the acceptance of information technology influences organizational agility in national petrochemical industries corporation?” The statistical population was 505 persons. Using the "restricted population formula", the number of sample was determined to be 177 persons. After insuring its reliability and validity, a questionnaire was used to collect data. The collected data was analyzed step by step with SPSS software and by multiple regression model. The results show that acceptance of information technology has an important impact on organization’s agility. Also, among 3 external variables i.e. "user experience", "organizational support" and "informational quality", the impact of user experience on employee's perception of "ease of use" and "usefulness of information technology" was greater than the two others. تحقیق حاضر با هدف بررسی " تأثیر پذیرش فناوری اطلاعات بر چابکی سازمان، در شرکت ملی صنایع پتروشیمی"، انجام شده است. جامعه آماری تحقیق(N) شامل 505 نفر بوده که با استفاده از فرمول جامعه محدود نمونه ای(n) به حجم 177 نفر برآورد شد. از ابزار پرسشنامه برای جمعآوری دادهها استفاده گردید. دادههای جمع آوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS و با بهره گیری از روش رگرسیون چند متغیره گام به گام، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که "پذیرش فناوری اطلاعات" (استفاده حقیقی از اطلاعات) اثر قابل توجهی بر "چابکی سازمان" دارد. همچنین از میان سه متغیر بیرونی یعنی "تجربه استفاده کننده، حمایت سازمانی و کیفیت اطلاعات"؛ اثر تجربه استفادهکننده بر برداشت ذهنی کارکنان در مورد سهولت استفاده و سودمندی فناوری اطلاعات؛ بیش از دو متغیر دیگر یعنی "حمایت سازمانی و کیفیت اطلاعات" بود.https://cs.shahed.ac.ir/article_2134_bc32e0af1b4e5d8683d7fe1cbd448a50.pdfدانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X95020200926The Study of Mean Reversion in Tehran Security Exchangeآزمون بازگشت به میانگین در بورس اوراق بهادار تهران1311422136FAرضاراعیعلیرضاسارنجحجت الهانصاریJournal Article20200926Mean reversion in stock prices is one of the stock market anomalies that contradicts efficiency of markets. This means that price movement in stock market has a tendency to be cancelled/naturalized in the long monthly and yearly periods. Therefore, this study aims at investigating mean reversion in Tehran Security Exchange. For the purpose of this study, unit root test and autocorrelation test were used to examine mean reversion in three indexes of TEPIX, TEDPIX, and 50 most-traded companies in Tehran Security Exchange (TSE). The result show that through unit root test, mean reversion was confirmed in three indexes of TSE. However, based on autocorrelation test, the results should be cautiously accepted.یکی از ناهنجاریهای بازار سهام که کارایی بازار را نقض میکند، وجود بازگشت به میانگین در قیمت سهام است. بازگشت به میانگین به معنای آن است که حرکتهای قیمتی در بازار سهام تمایل دارند در دورههای طولانی مدت ماهیانه و سالیانه یکدیگر را خنثی نمایند. این تحقیق به بررسی وجود بازگشت به میانگین در شاخصهای بورس اوراق بهادار تهران میپردازد. به این منظور با استفاده از دو آزمون ریشه واحد و خودهمبستگی، بازگشت به میانگین در سه شاخص قیمت، بازده نقدی و قیمت و پنجاه شرکت فعالتر در دورههای زمانی متفاوت مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل نشان میدهد آزمون ریشه واحد، بازگشت به میانگین در شاخصهای بورس اوراق بهادار تهران را تایید مینماید. اما در پذیرش این پدیده با استفاده از آزمون خودهمبستگی باید احتیاط نمود. طبقه بندی JEL : G10، G14https://cs.shahed.ac.ir/article_2136_77166b21476be9c12a76e445872dede7.pdfدانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X95020200926A Parametric Comparison between Markowitz, Value at Risk and Conditional Value at Risk Models Using Simulated Annealing (SA) Algorithm in Tehran Stock Exchangeمقایسه پارامتریک مرزهای کارایی مدل های مدیریت ریسک مارکویتز، ارزش در معرض ریسک و ارزش در معرض ریسک احتمالی با استفاده از الگوریتم بهینه سازی تبرید شبیه سازی شده در بورس اوراق بهادار تهران1431642138FAمسعودملائیمحمد جوادشیخسعیدخدامرادیJournal Article20200926Nowadays risk management is as vital as gaining the maximum return. Therefore, researches in risk management area and its different models are very useful for the investors. Using a local (fmincon function) and a global optimization (simulated annealing) algorithms based on three risk management models namely Markowitz, Value at Risk (VaR) and Conditional Value at Risk (CVaR), this research seeks to find the portfolio's optimal weights with the aim of minimizing risks in various levels of return and consequently, draw and compare the three mentioned models’ efficient frontiers. The TEDPIX index data from Tehran Stock Exchange from 1997/8 to 2007/8 (11 years), based on parametric approach (normal distribution of loss and profit), is also used. Three nonlinear programming models were built and were optimized by two independent optimization algorithms. Finally it was concluded that with parametric approach, all these three models have the same results and there is no difference in using them. Also it was concluded that for VaR optimization, we should use global optimization algorithms and for CVaR optimization, we should use local optimization algorithms.امروزه مدیریت ریسک به همان اندازه کسب حداکثر بازده برای سرمایه گذاران مهم و حیاتی است، لذا بررسی مدل ها و ابزارهای مدیریت ریسک برای سرمایه گذاران سودمند و قابل توجه است. این مطالعه به دنبال آن است تا با استفاده از دو روش الگوریتم بهینه سازی محلی و سراسری ، و با تکیه بر مدل های مدیریت ریسک مارکویتز، ارزش در معرض ریسک و ارزش در معرض ریسک احتمالی، اوزان بهینه پرتفوی ها را با هدف حداقل کردن ریسک در سطوح مختلف بازده یافته، مرزهای کارای آن را رسم کرده و مورد مقایسه قرار دهد. یکی از روشهای تجزیه و تحلیل ویژگی های پرتفوی و انتخاب اوزان بهینه، رسم مرزهای کارا می باشد که از این طریق می توان رفتار پرتفوی ها را در سطوح اطمینان مختلف بررسی کرد. برای این منظور پس از آزمون نرمال بودن توزیع بازده شرکتهای انتخاب شده، مدل های برنامه ریزی غیر خطی پارامتریک برای هر سه مدل مدیریت ریسک معرفی شده و با استفاده از الگوریتم های بهینه سازی"مینیمم سازی محدودیت دار" نرم افزار Matlab (تابع بهینه سازی بر اساس روش گرادیان ) و الگوریتم تبرید شبیه سازی شده مرزهای کارا رسم و مورد مقایسه قرار گرفته اند.https://cs.shahed.ac.ir/article_2138_327752d8857114621e56fc8207825608.pdfدانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X95020200926Investigating the Relation between Leadership Styles and Success of Iranian Female Coachesبررسی رابطه بین سبک رهبری و موفقیت مربیان زن ورزشی کشور1651762140FAاسد الهکردنائیجقدرت الهباقریمحمد رضازالیزهراگلدارJournal Article20200926The effects of leadership is so decisive and important that it leaves no room to think about other reasons and factors of success or failure in mind therefore in most researches, leadership style is considered as one of the determinant factors of success. This research intends to investigate the relation between leadership style and success of Iranian female coaches which is a new and novel research subject. In this research, the relation between leadership style of female coaches and their success in the level of premier league and first division league of Iranian clubs in team sports i.e. volleyball, futsal, handball and basketball are investigated. After collecting research data and analyzing them by SPSS15, it was determined that there are significant relations between argumentative-encouraging and participatory leadership styles and success of female coaches in the country. On the other hand, there is no correlation between instructional and entrusting leadership styles with success of female coaches in the country. Analyzing the results, it was found that the main or prevailing style among 70 percent of female coaches of the country was participatory style.این پژوهش درصدد بررسی رابطه بین سبک رهبری مربیان زن ورزشی کشور و موفقیت آنها درسطح لیگ برتر و لیگ دسته یک باشگاه های ایران در رشته های تیمی والیبال، فوتسال، هندبال و بسکتبال می باشد. نتایج تحقیق نشان می دهد که بین سبک رهبری تشویقی- استدلالی و سبک رهبری مشارکتی مربیان زن ورزشی کشور با میزان موفقیت آنها رابطه معنی داری وجود دارد اما بین سبک رهبری دستوری و سبک رهبری تفویضی با میزان موفقیت مربیان زن ورزشی کشور همبستگی وجود ندارد.همچنین سبکهای استدلالی– تشویقی، سبک تفویضی و سبک دستوری به عنوان سبکهای فرعی(جایگزین) و سبک مشارکتی (سبک اصلی) مربیان موفق زن کشور در رشته های والیبال و فوتسال است. حال آنکه در رشته هندبال سبک مشارکتی به عنوان سبک اصلی است و سبک های دستوری،استدلالی تشویقی و تفویضی به ترتیب سبک های فرعی مربیان هندبال به شمار می آیند. در رشته بسکتبال، سبک دستوری به عنوان سبک اصلی رهبری مربیان زن می باشد اما سبک های استدلالی- تشویقی،مشارکتی و تفویضی به ترتیب سبک های فرعی(جانشین) مربیان بسکتبال تلقی می گردند. به هر حال نتایج پژوهش نشان می دهد که سبک اصلی( یا غالب) رهبری حدود 70 درصد از مربیان زن ورزشی کشور، سبک مشارکتی است.https://cs.shahed.ac.ir/article_2140_76fc037a85ddbef636563b10a7610949.pdfدانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X95020200926The Relationship Between âGoal Difficulty and Transformational Leadershipâ and âOrganizational Citizenship Behaviors and Affective Commitmentâرابطه دشواری هدف و رهبری تحولگرا با رفتار شهروندی سازمانی و تعهد عاطفی1771902142FAمحسنگل پرورنفیسهوکیلیسید حمیدآتش پورJournal Article20200926This research was carried out with the purpose of studying the moderating role of goal difficulty in the relation between transformational leadership and “organizational citizenship behaviors and affective commitment”. Statistical population was the personnel of Holding of Ehya Sepahan Mines and Industries Complex. Among them, 329 persons were selected using two stage sampling. Research instruments were: transformational leadership questionnaire with 22 items (including four subscales, named group goals, personal support, intellectual role model and high performance expectancies), affective commitment questionnaire with 8 items, organizational citizenship behaviors questionnaire with 9 items and goal difficulty questionnaire with 4 items. Data were analyzed using Pearson's correlation and moderated hierarchical regression analysis (in this analysis, transformational leadership dimensions were the predictive variables, goal difficulty was the moderator variable and organizational citizenship behaviors along with affective commitment were the criterion variables). Results showed that goal difficulty moderates the relationships of two dimensions of transformational leadership i.e. personal support and high performance expectancies and “organizational citizenship behaviors”. But in the relationship between transformational leadership dimensions and affective commitment, goal difficulty only moderates the relation between personal support and affective commitment. The above mentioned moderations mean that in low and high goal difficulty groups, there is a difference in relation between mentioned transformational leadership dimensions and “organizational citizenship behaviors and affective commitment”.این پژوهش با هدف بررسی نقش تعدیل کننده دشواری هدف در رابطه بین رهبری تحولگرا با رفتارهای شهروندی سازمانی و تعهد عاطفی به مرحله اجرا درآمد. جامعه آماری پژوهش را کارکنان هولدینگ صنایع و معادن شرکت احیاء سپاهان تشکیل دادند که از بین آنها 329 نفر به شیوه ی نمونه گیری دو مرحله ای انتخاب شدند. پرسشنامه های پژوهش شامل پرسشنامه 22 سوالی رهبری تحولی (با چهار زیر مقیاس موسوم به اهداف گروهی، حمایت شخصی، الگوی نقش هوشمندانه و انتظارات عملکرد بالا)، پرسشنامه 8 سوالی تعهد عاطفی، پرسشنامه 9 سوالی رفتار شهروندی سازمانی و پرسشنامه 4 سوالی دشواری هدف بودند. داده های حاصل از پرسشنامه ها از طریق همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی تعدیلی (در این تحلیل ابعاد رهبری تحولی بعنوان متغیر پیشبین، دشواری هدف بعنوان متغیر تعدیل کننده و رفتار شهروندی سازمانی و تعهد عاطفی بعنوان متغیرهای ملاک در نظر گرفته شده اند) مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحلیلها نشان داد که دشواری هدف رابطه دو بعد از رهبری تحولی یعنی حمایت شخصی و انتظارات عملکرد بالا را با رفتار شهروندی سازمانی تعدیل می نماید. اما در حوزه رابطه بین ابعاد رهبری تحولی با تعهد عاطفی، دشواری هدف فقط رابطه حمایت شخصی را با تعهد عاطفی تعدیل می نمود. تعدیل های مورد اشاره بدین معنی است که در دو گروه دشواری اهداف بالا و پائین، رابطه ابعاد رهبری تحولی یاد شده با رفتار شهروندی سازمانی و تعهد عاطفی متفاوت است.https://cs.shahed.ac.ir/article_2142_c4b0d8ad773349daf8f8ecc2d3dc89c8.pdfدانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X95020200926An Evaluation of Outsourcing Management Conditions in Tabriz Oil Refining Companyارزیابی وضعیت مدیریت برون-سپاری مطالعه موردی: شرکت پالایش نفت تبریز1912062144FAهوشنگتقیزادهزینالعابدینصادقی باروجیJournal Article20200926In this paper, the outsourcing management in Tabriz Oil Refining Co. has been examined. In this regard, after reviewing the literature, the factors for evaluation of outsourcing management situation were identified, and the research hypotheses were stated. The statistical population of the research includes all the managers and personnel employed in the outsourcing department of Tabriz Oil Refining Company totaling 45 people. By using Morgan table, 42 persons were selected as research sample. In order to examine the research hypotheses, a questionnaire was used and after determining its validity and reliability, it was distributed among the statistical population. According to the research findings, the results show that the status of outsourcing management of the corporation with regard to the factors of planning system, organizational structure, human resources and assessment system is average and around the mean. Finally, Practical suggestions have been presented for improving the outsourcing management in the four areas of the mentioned factors. در این مقاله وضعیت مدیریت برونسپاری در شرکت پالایش نفت تبریز مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. به همین منظور، بعد از مطالعات نظری، مؤلفههایی حهت ارزیابی وضعیت مدیریت برونسپاری شناسایی و فرضیههای تحقیق تدوین شده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدیران و کارکنان شاغل در حوزه برونسپاری شرکت پالایش نفت تبریز است که تعداد کل آنها 45 نفر میباشد. بر اساس جدول مورگان تعداد 42 نفر بعنوان نمونه انتخاب شده است. جهت آزمون فرضیههای تحقیق از ابزار پرسشنامه استفاده و پس از تعیین روایی و پایایی ابزار ساخته شده، پرسشنامه مذکور در بین اعضای جامعه آماری توزیع شده است. سپس پرسشنامهها جمعآوری و دادههای مربوطه استخراج و تجزیه و تحلیل گردیده است. بر اساس مجموع یافتههای تحقیق نتیجهگیری شده است که وضعیت مدیریت برونسپاری شرکت با لحاظ نمودن مؤلفههای نظام برنامهریزی، ساختار سازمانی، منابع انسانی و نظام ارزیابی، در حد متوسط و حول میانگین میباشد. در نهایت پیشنهادهای عملی برای بهبود وضعیت مدیریت برونسپاری در حوزه چهار مؤلفه مذکور ارائه گردیده است.https://cs.shahed.ac.ir/article_2144_1f197bbf61df934332ab0bb79e708752.pdfدانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X95020200926A Survey of the Relationship between Organizational Commitment and Business Excellenceبررسی رابطه بین تعهد سازمانی و تعالی سازمانی2072262146FAسعیدصفریعبدالرضابیگی نیامحمدرشیدی فردJournal Article20200926For several years, business excellence has had an appropriate place in our country’s organizations and has been one of the management's prominent and powerful standards in the world. Also, organizational commitment is one of the business excellence factors. Increase in employees’ commitment to their duties has a direct effect on customers’ satisfaction of services and products, therefore it causes increase in market share and profit and consequently causes development and business excellence.In this research, organizational commitment and business excellence was studied and surveyed from different viewpoints. Also this research surveys the relationship between organizational commitment and business excellence and determines the most related dimensions of them. Geographic place of this research is organizations of Eastern Azerbaijan province or their branches in the province that has attended Iran National Productivity and Excellence Award in 1387. The collected data was analyzed by SPSS software and Pearson, Freidman, Linear and Multiple regressions, Canonical correlation and other helpful tests. The results show that there is a direct relationship between affective commitment and business excellence but there is no relationship between normative and continuous commitment and business excellence. Based on the results, it is suggested that those managers who apply excellence models to their organizations should attend to variables related to affective commitments as well as excellence model's criteria in formulating programs and designing quality managements systems.تعالی سازمانی چند سالی است جایگاه مناسبی در میان سازمانهای کشورمان پیدا کرده است، از استانداردهای قوی و برتر مدیریت در صحنه جهانی بشمار میرود. تعهد سازمانی نیز یکی از ویژگیهای تعالی سازمانی میباشد. افزایش تعهد کارکنان نسبت به وظایفشان، مستقیمأ بر رضایت مشتریان از خدمات و محصولات تأثیرگذاشته و باعث افزایش سهم بازار، افزایش سود و در نتیجه موجب رشد، توسعه و تعالی سازمان می-گردد. در تحقیق حاضر سعی شده است تعالی و تعهد سازمانی از نظر دیدگاههای مختلف مورد بررسی و مداقه قرار گیرد. این تحقیق به منظور بررسی رابطه بین تعهد سازمانی و تعالی سازمانی و نیز تشخیص مرتبطترین بعد تعهد سازمانی با تعالی سازمانی پیریزی شده است. قلمرو مکانی تحقیق حاضر، کلیه سازمانهای استان آذربایجانشرقی یا شعب و نمایندگی آنها در سطح استان که در سال 1387 در جایزه ملی بهره وری و تعالی سازمانی ایران حضور داشتهاند، میباشد و از روش های آماری تجزیه و تحلیل همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی و چندگانه، همبستگی کانونی و آزمون فریدمن و آمارهای توصیفی چون جداول فراوانی استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که بین تعهد عاطفی و تعالی سازمانی ارتباط مستقیم و معنی داری وجود دارد. در حالیکه بین تعهد مستمر و تعهد هنجاری با تعالی سازمانی ارتباطی مشاهده نشد. بر اساس یافتههای بدست آمده از تحقیق، پیشنهاد میشود، مدیرانی که مدلهای تعالی سازمانی را جهت شناسایی نقاط قوت و نواحی نیازمند بهبود در سازمان بکار میگیرند، در تدوین برنامهها و طراحی سیستمهای مدیریت کیفیت، متغیرهای مرتبط با تعهد عاطفی و عوامل تأثیرگذار بر آن را همچون متغیرهای مدلهای تعالی مد نظر قرار دهند.https://cs.shahed.ac.ir/article_2146_a2118ff42fd766011a772523c1e2dee7.pdfدانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X95020200926Fuzzy Multi-criteria Optimization Method for Screening of Pharmacy Companiesâ Stocks in Tehran Stock Exchangeبکارگیری مدل بهینه سازی چند معیاره فازی برای غربالگری سهام شرکت های دارویی در بورس اوراق بهادار تهران2272442148FAمالکطهوریصفرفضلیسعیدیاورزادهJournal Article20200926In this study a new method for stock screening and ranking according to fuzzy multi-criteria optimization techniques is presented. In the proposed method two main criteria are used for selecting suitable stocks. The first criterion is obtained from companies financial ratios and shows the financial health of companies. The second one is the criterion of companies’ market success and is obtained using companies' stock prices in different periods. Through using these values and the proposed method which performs on the basis of contiguity of these two criteria, we practice stock screening. The proposed method has been applied to 29 pharmaceutical companies in Tehran Stock Exchange. It is suggested that the proposed method makes it possible to select the appropriate stocks, characterized by high conformity of financial performance with their market success. This method prevents the selection of firms whose success is based on items such as rumors and incorrect information. Finally it was determined that among 29 pharmaceutical companies, the following companies are placed in the screened collection: Kosar, Faravardehaye-tazrighi, Loghman, Amin, Roozdaroo and Abooreyhan. Among these firms Loghman Company was selected as the most reliable company for investment.در این مقاله متد جدیدی برای غربالگری و رتبه بندی سهام بر اساس تکنیک های بهینه سازی چند معیاره فازی ارائه شده است. در متد پیشنهادی دو معیار اصلی برای انتخاب سهام مناسب مورد استفاده قرار میگیرد. مورد اول آن از نسبت های مالی شرکت ها بدست آمده و نشان دهنده سلامت مالی شرکت ها می باشد. دومین معیار مورد بررسی معیار موفقیت بازار شرکت ها می باشد که با استفاده از قیمت سهام شرکت ها در دوره های مختلف بدست میآید. با استفاده از این مقادیر و متد جدید پیشنهادی که بر اساس نزدیکی این دو معیار عمل مینماید، به غربالگری سهام پرداخته میشود.در مدل پیشنهادی وزن معیارهای تصمیم با استفاده از متد جدید بهینه سازی چند معیاره محاسبه میگردد. متد پیشنهادی در مورد 29 شرکت فعال صنعت داروسازی حاضر در بورس اوراق بهادار تهران، بکارگرفته شده است. نشان داده می شود که متد پیشنهادی امکان انتخاب گروه کوچکی از سهام های خوب که مشخصه آنها انطباق بالای عملکرد مالی با موفقیت بازار است را ایجاد می نماید. این متد از انتخاب شرکت هایی که موفقیتشان بر اساس مواردی مانند شایعات و اطلاعات نادرست است جلوگیری می نماید. در نهایت مشخص گردید که از میان 29 شرکت در نظر گرفته شده شرکت های داروسازی کوثر، فرآورده های تزریقی، داروسازی لقمان،داروسازی امین، روز دارو و داروسازی ابوریحان در مجموعه غربال شده قرار میگیرند. از بین شرکت های فوق شرکت داروسازی لقمان به عنوان قابل اطمینانترین شرکت برای سرمایه گذاری انتخاب گردید.https://cs.shahed.ac.ir/article_2148_427eeb123a02c3ee8eef3645d9c0cf12.pdfدانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X95020200926The Influence of Employeesâ Perception of Organizational Justice on their Organizational Identificationتأثیر ادراک کارکنان از عدالت سازمانی بر هویت سازمانی آنان2452622150FAطیبهامیرخانیعسلآغازJournal Article20200926In this article, the effect of perception of employees from organizational justice on their organizational identification has been examined. Distributive justice, procedural justice and interactional justice have been considered for measuring organizational justice. Membership, similarity and loyalty have been considered for measuring organizational identification. After factor analysis, factors of organizational identification have been decreased and two factors (membership and loyalty) have been selected. The samples of this survey have been selected from Tehran, Allameh Tabataba’i and Tarbiat Modarres universities. To collect data, questionnaires were used. Results show that organizational justice impacts on organizational identification. Also, justice and its factors are in unfavorable status, organizational identification and loyalty are in average status and membership is in the favorable status.در این مقاله تأثیر ادراک افراد از رعایت عدالت سازمانی بر هویت سازمانی آنان، بررسی شده است. برای سنجش عدالت سازمانی سه بعد عدالت توزیعی، رویهای و مراودهای مورد نظر قرار گرفته و برای سنجش هویت سازمانی عوامل عضویت، وفاداری و شباهت لحاظ گردیده است که بعد از تحلیل دادهها و انجام تحلیل عاملی، ابعاد هویت سازمانی در هم ادغام شده و به دو بعد عضویت و وفاداری کاهش یافتند. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است و از لحاظ زمانی یک تحقیق مقطعی به حساب می آید. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان سه دانشگاه معتبر تهران، علامه طباطبایی و تربیت مدرس تشکیل میدهند و دادههای این تحقیق توسط پرسشنامه جمع آوری شده است. همچنین برای بررسی تأثیر ادراک افراد از رعایت عدالت سازمانی بر هویت سازمانی آنان از مدل معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که عدالت سازمانی بر هویت کارکنان تأثیر گذار است. همچنین یافتههای پژوهش نشان میدهد که در این سه دانشگاه، عدالت و هر سه بعد آن یعنی عدالت توزیعی، عدالت رویهای و عدالت مراودهای از وضعیت نامطلوبی برخوردارند، هویت سازمانی و بعد وفاداری دارای وضعیت متوسطی هستند و عامل عضویت وضعیت مناسبی دارد.https://cs.shahed.ac.ir/article_2150_e81743a674532766d9165f4c44f204fd.pdfدانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X95020200926Ranking of Selected Universities based on Infrastructures of Knowledge Managementرتبهبندی دانشگاههای منتخب بر اساس زیرساختهای مدیریت دانش2632862153FAعیسینیازیاسمعیلابونوریJournal Article20200926About the rankings of universities and how that ranking should be done, there is little consensus, and many believe that ranking cause unhealthy competition between universities. Universities work so that their activities are ranked according to the criteria set, to be able to keep up in rank. In contrast, some experts have suggested an opposite view, saying that the ranking improves the quality of higher education institutions and universities. This article is the result of a research project in which Mazandaran, Gilan, Tehran, Tarbiat Modarres and Ferdowsi Universities were ranked based on knowledge management infrastructures. The statistical society includes all the members of departments of selected universities. Employing a classified random sampling, the data was collected through the distribution of a questionnaire among 346 persons of the academic staffs of selected universities. SPSS16.0 and LISREL8.5 are used for statistical analysis. The results of research show that the overall ranking of selected universities based on the infrastructures of knowledge management is as follows: 1. Ferdowsi University, 2. Tarbiat Modares University, 3. Tehran University, 4. Guilan University and 5. Mazndaran Universityدر مورد رتبهبندی دانشگاهها و اینکه رتبهبندی باید چگونه انجام شود، توافق نظر چندانی وجود ندارد و بسیاری اعتقاد دارند که رتبهبندی باعث رقابت ناسالم بین دانشگاهها شده و دانشگاهها تلاش میکنند فعالیت خود را بر اساس معیارهای رتبهبندی تنظیم نمایند؛ تا از این طریق بتوانند رتبه خود را بالا نگه دارند. در مقابل بعضی از صاحبنظران دیدگاه مقابلی را مطرح مینمایند و اظهار میدارند که رتبهبندی باعث بهبود کیفیت مؤسسات آموزش عالی و دانشگاهها خواهد شد. در این مقاله که حاصل یک طرح پژوهشی است، دانشگاههای مازندران، گیلان، تهران، تربیت مدرس و فردوسی بر اساس زیرساختهای مدیریت دانش رتبهبندی شدند. برای انجام این پژوهش توصیفی، مقطعی و کاربردی از پرسشنامه استفاده شد که پس از سنجش روایی و پایایی بر اساس نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده سهمیهای بین 346 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاههای مورد مطالعه توزیع گردید. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از نرمافزارهای SPSS16 و LISREL8.5 صورت گرفتهاست. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که رتبهبندی کلی دانشگاههای منتخب بر اساس زیرساختهای مدیریت دانش به ترتیب زیر میباشد: 1- دانشگاه فردوسی، 2- دانشگاه تربیت مدرس، 3- دانشگاه تهران، 4- دانشگاه گیلان و 5- دانشگاه مازندرانhttps://cs.shahed.ac.ir/article_2153_513f2310668c8e5c0f3ec32e6389a80b.pdfدانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X95020200926Explanation of Factors Influencing Work Conscience Promotion through Analytical Hierarchy Process Modelsتبیین عوامل موثر برارتقاء وجدان کاری با استفاده از مدل فرایند تحلیل سلسله مراتبی2873142154FAسعیدصفریعبد المجیدپولادرگمحمدکاظمی برزیJournal Article20200926Promotion of the country and national productivity will be possible by work and effort and when this significant goal can be achieved that main resource of this effort namely a set of activist and work-seeking people who are equipped by wakeful conscience are available in the society. Rich natural re-sources, comprehensive production opportunities, and original fields of ac-tion will not lead to any result unless work conscience is encouraged and work value is internalized within layers of the society. Therefore, in order to achieve society development and progress it is required that skilled and vet-eran work forces set work conscience as the top priority and do not neglect for social regulation and society's productivity. But what is important in con-text of decision making for increase of work conscience in work forces is consideration to the fact that which effective factors in this domain and how much should be emphasized. So in this paper which indicates results of a study conducted by Iran's Central Bank International Department it is at-tempted to respond this question through Analytic Hierarchy Process (AHP). For this purpose, proper set of factors influencing work conscience are in-vestigated and extracted through documentary research and studies conduct-ed on work conscience in the first phase. In the second phase, the factors de-rived and extracted in each one of three branches of structure, field, and con-tent were categorized using Three Branch Model in form of Delphi Survey Method, which is implemented among management professors and then the mentioned components were prioritized through AHP which is one of the most important techniques of multi-criteria decision making (MCDM).ارتقاء کشور و بهره وری ملی در سایه کار و تلاش میسرخواهد شد و زمانی میتوان به این هدف والا دست یافت که مایه اصلی این تلاش یعنی مجموع انسانهای تلاشگر،کارطلب و مجهز به وجدانهای بیدار در جامعه موجود باشد. منابع غنی طبیعی، فرصتهای گسترده تولید و صحنه های بکر عمل هیچ یک به ثمر نخواهد رسید مگر آنکه وجدانهای کاری در جامعه ترویج و ارزش کار در آحاد جامعه درونی شده باشد، لذا می طلبد جهت توسعه و پیشرفت جامعه، نیروی انسانی ماهر وکارآزموده، رعایت وجدان کاری را سرلوحه فعالیتهای خود قرار داده و در جهت رسیدن به نظم اجتماعی و بهره وری جامعه از آن غفلت نورزد. اما آنچه که در فضای تصمیم گیری برای افزایش وجدان کاری کارکنان بسیار حائز اهمیت می باشد، توجه به این نکته است که که باید بر کدام عوامل تاثیر گذار بر این مقوله و به چه میزان تاکید گردد؟ لذا در این مقاله که نتیجه یک پژوهش انجام گرفته در واحد بین الملل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است، سعی شده با استفاده از مدل فرایند تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی(AHP) به این سوال پاسخ داده شود. بدین منظور در مرحله اول با استفاده از مطالعات کتابخانه ای و تحقیقاتی که تا کنون پیرامون موضوع وجدان کاری صورت گرفته، مجموعه کاملی از عوامل موثر بر وجدان کاری مورد بررسی و استخراج قرار گرفته و در مرحله بعد نیز با استفاده از مدل سه شاخگی و در قالب پیمایش دلفی -که در بین اساتید رشته مدیریت انجام شده است - عوامل استخراج شده در هر یک از سه شاخه ساختار، زمینه و محتوا دسته بندی گردید و سپس با استفاده از تکنیک AHP که یکی از مهمترین فنون تصمیم گیری چند شاخصه است، اقدام به اولویت بندی مؤلفههای مذکور گردیده است.https://cs.shahed.ac.ir/article_2154_e01b9b9f28cf221ae4159a8877e47ede.pdfدانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X95020200926Relationship between Leadership Style and Organizational Intelligenceرابطه سبک رهبری با هوش سازمانی3153282156FAغلامرضاجندقیحسنزارعی متینعلیحمیدیزادهفاطمهحاج کریمیJournal Article20200926The purpose of this research is study of relationship between leadership style and organizational intelligence and identifying competent leadership style. For this purpose, three dimensional model offered by Bass and Avolio is used to determine the leadership style. Transformational leadership, transac-tional and Laissez faire leadership are the elements suggested in this model. Also, Albrecht model is used for measurement of organizational intelligence. In a descriptive-survey research in public offices of Qom, six offices have been selected with cluster sampling and then random sampling of them was accomplished. At the end, 172 of 296 employees answered to questions. Col-lected data was analyzed and results indicate that there is positive correlation between transformational leadership style and organizational intelligence and also negative correlation is seen between Laissez faire leadership and organizational intelligence. Therefore, transformational leadership style is the competent one.هدف از انجام این تحقیق بررسی رابطه سبک رهبری با هوش سازمانی و شناسایی سبک شایسته میباشد. بدین منظور برای تعیین سبک رهبری از مدل سه عاملی ارئه شده توسط بس و آولیو استفاده شده است. رهبری تحول آفرین، رهبری تبادلی و عدم مداخلهگر سه سبک مطرح شده در این مدل میباشند. همچنین برای سنجش هوش سازمانی از مدل ارائه شده توسط آلبرخت استفاده گردیده است. در یک بررسی توصیفی پیمایشی، از بین ادارات دولتی شهر قم تعداد شش اداره به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شده و سپس کار نمونه برداری تصادفی از بین این ادارات انجام پذیرفت که در نهایت از مجموع 296 کارمند 172 نفر پاسخگوی سوالات پرسشنامه بودند. اطلاعات جمعآوری شده مورد تجزیه و تحلیل گرفته و نتایج حاصل نشان دهنده آن است که بین سبک رهبری تحول آفرین و هوش سازمانی رابطه مستقیم وجود دارد و همچنین بین سبک رهبری عدم مداخلهگر و هوش سازمانی رابطه غیر مستقیم وجود دارد. بدین ترتیب بر اساس نتایج بدست آمده سبک رهبری تحول آفرین، سبکی شایسته میباشد.https://cs.shahed.ac.ir/article_2156_c154424763a469108b9796c256b6d319.pdfدانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X95020200926Study of Relationship between Social Capital and Employees' Psychological Empowerment (Case Study: Qom province local governornment office)بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و توانمندسازی روان شناختی کارکنان (مطالعه موردی: استانداری قم)3293442158FAعلی حسینکشاورزیسید احمدحسینیلیلاحیدری نسبعلی اصغرآمدهJournal Article20200926Nowadays, consideration to social capital has found increasing necessity and researches indicate that management and improvement of this capital has prominent advantages in communities and organizations. Organizations can increase the efficiency of their resources toward theire goals by reinforcing social capital. This article has investigated the relationship between social capital and employee psychological empowerment in Qom Province local governornment office. For this porpuse, relationship between social capital dimentions (structural, relational, and cognitive) and employees' psychologi-cal empowerment was studied using spearman’s correlation and regression. The results of the research indicated that there was significant correlation among social capital dimentions (structural, relational and cognitive) and employee psychological empowerment. The Highest correlation was found between relational dimention of social capital and employees' psychological empowerment.Aامروزه توجه به سرمایه اجتماعی ضرورتی بیش از پیش پیدا کرده و تحقیقات نشان دهنده آن است که مدیریت و بهبود چنین سرمایه ای در جوامع و سازمان ها مزیت های برجسته ای را به همراه دارد. سازمان ها می توانند با تقویت این سرمایه، کارآیی سایر منابع را در جهت اهداف خود افزایش دهند. تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و توانمندسازی روان شناختی کارکنان در سطح استانداری قم انجام شده است. در این راستا ارتباط میان ابعاد ساختاری، ارتباطی، و شناختی سرمایه اجتماعی با توانمندسازی روان شناختی کارکنان با استفاده از آزمون همبستگی اسپیرمن و رگرسیون مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که بین ابعاد ساختاری، شناختی و رابطه ای سرمایه اجتماعی با توانمندسازی روان شناختی کارکنان همبستگی وجود دارد،که بیشترین همبستگی مربوط به بعد ارتباطی سرمایه اجتماعی با توانمندسازی روان شناختی بود.https://cs.shahed.ac.ir/article_2158_0bea2ce709e89ba0cb5ad787c71cd463.pdfدانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X95020200926Examination of Relationship between Quality of Work Life and Organiza-tional Citizenship Behavior: A Case Study of Fars Gas Companyبررسی رابطه بین کیفیت زندگی کاری و رفتار شهروندی سازمانی در شرکت گاز استان فارس3453582160FAسید احمدحسینیعلی حسینکشاورزیفرجامزارعامینعربیJournal Article20200926Organizational citizenship behavior involves behaviors that individuals are not forced by organization to do. In one hand, since organizational citizen-ship behavior is an intra-organizational process, and is influenced by organi-zational factors such as management support, reward mechanism, organiza-tional culture, organizational justice, quality of work life, and so on, it seems that studying the role and impact of these factors on its process can improve, facilitate, and expedite the consequences related to citizenship behavior goals in an organization. However, the objective of current study is to exam-ine the relationship between quality of work life _such as fair wages and salaries, job security, opportunities to train and growth, and participation in decision making_ and the organizational citizenship behavior in Fars Gas Company. The research population includes 170 employees in Iran Gas Company. 103 employees were selected using simple random sampling. Data collection was performed through questionnaire. Two questionnaires of “quality of working life” and “Organizational citizenship behavior” were used in this research. The opinions of specialist professors in this field were used to assess the validity of questionnaires. Its validity was positive and ac-ceptable. Chronbach’s Alpha were used to assess the reliability of question-naires that the reliability of questionnaire “quality of working life” was 88.3, and the reliability of questionnaire “Organizational citizenship behavior” was 90.3. Statistical software SPSS also was used to analyze the data. Hy-pothesis is examined using Pearson`s correlation coefficient test, then quality of work life`s components is ranked using Friedman`s test, and the status of organizational citizenship behavior is determined in Fars Gas Company using t-sample test. A conceptual model is presented that considers the quality of work life`s components, and all hypotheses are confirmed based on the re-sults of this conceptual model.Aرفتار شهروندی سازمانی در بر گیرنده رفتارهایی است که افراد از طرف سازمان، هیچ گونه اجباری جهت انجام آنها ندارند.از طرفی با توجه به اینکه رفتار شهروندی سازمانی ، فرایندی درون سازمانی بوده و متاثر از عوامل سازمانی نظیر حمایت و پشتیبانی مدیریت، مکانیزمهای پاداش ، فرهنگ سازمانی، عدالت سازمانی، کیفیت زندگی کاری و ... است؛ به نظر می رسد بررسی نقش و اثر این عوامل در فرایند آن می تواند موجب بهبود،تسهیل و تسریع پیامدهای مرتبط با اهداف رفتار شهروندی سازمانی گردد. بنابراین، بررسی ارتباط بین مولفه های کیفیت زندگی کاری همچون حقوق و دستمزد منصفانه، امنیت شغلی، فرصت آموزش و مشارکت داشتن در تصمیم گیریها با رفتار شهروندی سازمانی در شرکت گاز استان فارس، هدف اصلی مقاله حاضر بوده است. جامعه آماری تحقیق، شامل 170 نفر از کارکنان شرکت گاز می باشد که از این جامعه آماری، 103 نفر از طریق نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. ابزار جمع آوری داده، پرسشنامه می باشد. در این تحقیق از دو پرسشنامه کیفیت زندگی کاری و رفتار شهروندی سازمانی استفاده گردیده است. جهت سنجش روایی پرسشنامه ها از نظرات اساتید صاحب نظر در این زمینه استفاده گردید که نظرات آنها در مورد روایی پرسشنامه ها مطلوب و مثبت بود و همچنین در رابطه با پایایی، از فرمول آلفای کرونباخ استفاه گردید که در نهایت پایایی پرسشنامه کیفیت زندگی کاری، 88.3 و پایایی پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی برابر با 90.3 بود. همچنین از نرم افزار آماری spss جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است. فرضیات تحقیق نیز با استفاده از آزمون آماری ضریب همبستگی پیرسون مورد بررسی قرار گرفته شده اند و در ادامه نیز با استفاده از آزمون فریدمن، مولفه های کیفیت زندگی کاری رتبه بندی گردیده اند وبا استفاده از آزمون tیک نمونه ای،وضعیت رفتار شهروندی سازمانی در شرکت گاز استان فارس مشخص شده است. مدلی ارائه شده است که به مولفه های کیفیت زندگی کاری در فرایند رفتار شهروندی سازمانی توجه کرده و بر همین اساس و در راستای نتایج به دست آمده بر مبنای مدل مفهومی، فرضیات تحقیق مورد تایید قرار گرفته اند.https://cs.shahed.ac.ir/article_2160_dbe64426af946f908fe57bf88f8636e0.pdfدانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X95020200926Studying the Effect of Suggestions Sys-tem on Organizational Learning (Case study: Shahid Tondgooyan Petrochem-ical Co. (S.T.P.C))بررسی تاثیر اجرای نظام پیشنهادها بر یادگیری سازمانی3593762163FAمهردادمدهوشیایثارباتمان قلیچJournal Article20200926The purpose of this paper is to study of the casual effect of implementing sug-gestions system on three major aspects of organizational learning known as knowledge acquisition, knowledge distribution and knowledge utilization. Since organizational learning is becoming more important in the world of knowledge-based businesses, managers are more interested to know which management systems & procedures make organizational learning easier in their companies. We are entering to an era that application of knowledge is the main factor to create added-value & wealth for organizations. Therefore, mangers are strongly interested in discovering effective methods and management systems that create maximum added-value from knowledge “. Companies that set up effective suggestion systems are finding that employees have great ideas that can lower costs, increase revenues, improve efficiency, or produce greater quality. Considering the remarkable influence of “suggestions system” on various as-pects of organization and considering the importance of “organizational learn-ing” as the process of creating added value from knowledge in three steps of “knowledge acquisition”, “knowledge distribution” and “knowledge utiliza-tion”, we decided to “evaluate the effect of suggestions system on organizational learning”. Therefore, the case study was Shahid Tondgooyan PetroChemistry (STPC) company which its suggestions system is certified by Tuv-Nord. The company has been received 28000 suggestions by the employees in less than 4 years of implementing suggestions system that indicates good perform of suggestions system. “Structural equation modeling” (SEM) is the statistical method used in this study and the main software for this purpose has been Lisrel 8.53. In summary, the results of study are as follows:The direct casual effect of suggestions system on continuous improvement was 0.680, on problem solving ability 0.720, on organizational commitment 0.520, on knowledge acquisition 0.57, on knowledge distribution 0.66, and on knowledge utilization 0.63.Sum of direct & indirect casual effects of suggestions system is as follow: on knowledge acquisition it is 0.605, on knowledge distribution 0.700, on knowledge utilization 0.682, and on organizational learning 0.66.هدف مقاله مطالعه تاثیر اجرای سیستم پیشنهادات روی سه جنبه اصلی یادگیری سازمانی یعنی کسب دانش، توزیع دانش و بکارگیری دانش است . چون یادگیری سازمانی اهمیت زیادی در سازمان های دانش محور پیدا کرده است. لذا مدیران مایل هستند بدانند کدام روش ها و سیستم های مدیریتی ، یادگیری سازمانی را در سازمان هایشان تسهیل می نماید. ما در حال ورود به عصری هستیم که بکارگیری دانش، عامل اصلی ایجاد ارزش افزوده و تولید ثروت است. بنابراین مدیران به شدت علاقه مند کشف روش ها و سیستم های مدیریتی موثری هستند که حداکثر ارزش افزوده از دانش را ایجاد می کند .شرکت هایی که سیستم پیشنهاد اثر بخشی داشته اند، دریافته اند که کارکنان ایده های بزرگی دارند که می تواند موجب کاهش هزینه ، افزایش درآمد، بهبود کارایی یا کیفیت بهتر محصول گردد. با در نظر گرفتن تاثیرات قابل ملاحظه سیستم پیشنهادات روی جنبه های مختلف سازمان و با توجه به اهمیت یادگیری سازمانی به عنوان فرایند ایجاد ارزش افزود، از دانش در سه مرحله "کسب دانش" و "توزیع دانش" و " بکارگیری دانش" ، تصمیم گرفتیم ، تاثیر سیستم پیشنهادات روی یادگیری سازمانی را ارزیابی نماییم . بنابراین شرکت پترو شیمی شهید تند گویان که سیستم پیشنهادات آن توسط شرکت TUV-Nord آلمان "تایید" گردیده، برای مطالعه انتخاب شد. این شرکت 28000 پیشنهاد را در کمتر از 4 سال راه اندازی سیستم توسط کارکنان خود دریافت کرده است که شاخص خوبی برای اجرای سیستم پیشنهادات محسوب می شود. در این بررسی از روش آماری " مدل معادلات ساختاری" استفاده شده که نرم افزار اصلی برای این منظور LISREL 8.53 بوده است. نتایج حاصل از این تحقیق به طور خلاصه در زیر می آید .تاثیرات مستقیم سیستم پیشنهادات روی بهبود مستمر، 68/0، روی توانایی حل مساله 72/0، روی تعهدات سازمانی 52/0، روی کسب دانش 57/0، روی توزیع دانش 66/0، روی بکارگیری دانش 63/0، و جمع تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم سیستم پیشنهادات روی کسب دانش 60/0، روی توزیع دانش 70/0 و روی بکارگیری دانش 68/0 و روی یادگیری سازمانی 66/0 بوده است.https://cs.shahed.ac.ir/article_2163_4e3d79f0e98d2d1fd138ad20ec661892.pdfدانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X95020200926Closeness Coefficient in Fuzzy TOPSIS Algorithmsضریب نزدیکی در الگوریتمهای تاپسیس فازی3774042165FAخداکرمسلیمی فردسبحانجویبارJournal Article20200926Fuzzy TOPSIS algorithm is one of the common decision making techniques which is applied in many different decision situations. Because of its high-effectiveness under uncertainty conditions, management scientists always try to improve the algorithm. Based on fuzzy TOPSIS, many algorithms have been developed for different decision situations. In fact, the efficiency of the algorithm is an important issue which should be deeply considered. Through a massive literature review, this paper identifies different fuzzy TOPSIS algorithms and compares them on the basis of theoretical issues. Based on the findings, the algorithms are evaluated using a non-trivial numerical example. By comparing the results, the most efficient algorithm is identified.الگوریتم تاپسیس فازی، یکی از تکنیکهای رایج تصمیم گیری است که در بسیاری از موقعیتهای گوناگون تصمیم گیری مورد استفاده قرار میگیرد. به دلیل کارآمدی بالای این تکنیک در شرایط عدم اطمینان، دانشمندان همواره تلاش نمودهاند تا در راستای بهبود کارایی این تکنیک گام بردارند. از اینرو، الگوریتمهای زیادی مبتنی بر تاپسیس فازی برای موقعیتهای مختلف تصمیم گیری معرفی شدهاند. کارآیی این الگوریتمها یک مساله بنیادین است که باید مورد توجه قرار گیرد. این مقاله تلاش دارد تا از طریق بازخوانی پژوهشهای پیشین، الگوریتمهای گوناگون تاپسیس فازی را شناسایی نماید و آنها را بر پایه نکات تئوریک و کمی مورد مقایسه قرار دهد. بر این اساس، با بکارگیری یک مثال عددی، الگوریتمهای یاد شده ارزیابی میشوند و ازطریق مقایسه نتایج، الگوریتمهای کارآ شناسایی شده و مورد بحث قرار میگیرند.https://cs.shahed.ac.ir/article_2165_74db0f22515a28debe80b5a923e61968.pdfدانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X95020200926The Model of Relations between Job Satisfaction and Organizational Com-mitment with Emotional Exhaustion, Intention to Turn-over and Deviant Behaviorsالگوی روابط بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی با فرسودگی هیجانی، تمایل به ترک خدمت و رفتارهای انحرافی4054162167FAمحسنگلپرورخیرالهحسینزادهاصغرآقاییJournal Article20200926This research was conducted with the aim of investigating the model of rela-tions between job satisfaction and organizational commitment with emotion-al exhaustion, intention to turn-over and deviant behaviors. Research statisti-cal population was the male employees of an industrial and productive facto-ry in Shiraz City. 300 persons of them were selected using convenience sampling. Research instruments were questionnaires on turn-over, deviant behaviors, emotional exhaustion and job satisfaction and organizational commitment. The data resulted from questionnaires were analyzed using Pearson’s correlation coefficient, structure equation modeling and (SEM) mediation regression analysis. The results of structure equation modeling showed that:1) emotional exhaustion explained 18 percent of variance of job satisfaction and job satisfaction explained 20 percent of variance of organi-zational commitment.2) Also organizational commitment and emotional ex-haustion explained 17.5 percent of variance of turn-over and turn-over and emotional exhaustion explained 11.7 percent of variance of deviant behav-iors.3) Mediation regression analysis showed that job satisfaction played the complete mediator role in the relation between emotional exhaustion and or-ganizational commitment and also organizational commitment played the complete mediator role in relation between job satisfactions and turn-over. Finally turn-over was complete mediator variable in relation between organ-izational commitment and deviant behaviors. The findings of this research revealed that emotional exhaustion simultaneously weakens the job satisfac-tion and organizational commitment and strengthens the intention to turn-over and organizational deviant behaviors.هدف از اجرای این پژوهش بررسی الگوی روابط بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی با فرسودگی هیجانی، تمایل به ترک خدمت و رفتارهای انحرافی بود. جامعه آماری پژوهش کارکنان مرد یک کارخانه صنعتی و تولیدی در شهر شیراز بودند که از میان آنها، 300 نفر به شیوهی نمونهگیری سهلالوصول انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه ترک خدمت، پرسشنامه رفتارهای انحرافی، پرسشنامه فرسودگی هیجانی و پرسشنامههای رضایت شغلی و تعهد سازمانی بودند. دادههای حاصل از پرسشنامههای پژوهش از طریق ضریب همبستگی پیرسون، مدلسازی معادله ساختاری (SEM) و تحلیل رگرسیون واسطهای مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از مدلسازی معادله ساختاری (SEM) نشان داد که؛ 1. فرسودگی هیجانی، 18 درصد از واریانس رضایت شغلی و رضایت شغلی، 20 درصد از واریانس تعهد سازمانی را تبیین مینمایند. 2. بدنبال آن تعهد سازمانی و فرسودگی هیجانی، 5/17 درصد از واریانس ترک خدمت و ترک خدمت و فرسودگی هیجانی 7/11 درصد از واریانس رفتارهای انحرافی را تبیین نمودند. 3.تحلیل رگرسیون واسطهای نیز نشان داد که رضایت شغلی متغیر واسطهای کامل در رابطه فرسودگی هیجانی با تعهد سازمانی و تعهد سازمانی نیز متغیر واسطهای کامل در رابطه رضایت شغلی با ترک خدمت است. بالاخره ترک خدمت نیز متغیر واسطهای کامل در رابطهی تعهد سازمانی با رفتارهای انحرافی بود. یافتههای حاصل از این تحقیق حاکی از آن است که فرسودگی هیجانی با ارتباطاتی فراگیر، همزمان باعث تضعیف رضایت شغلی و تعهد سازمانی و تقویت تمایل به ترک خدمت و رفتار های انحرافی میشود.https://cs.shahed.ac.ir/article_2167_b02156e89f0533e3025c1a140d669d36.pdfدانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X95020200926The Relationship between Perceived Organizational Justice and Employeesâ Retaliatory Behaviors Considering the Role of Justice Compensation Beliefsرابطه عدالت سازمانی ادراک شده با رفتارهای تلافی جویانه با توجه به نقش باورهای جبران عدالت4174322169FAمحسنگلپرورزهراواثقیJournal Article20200926This research was conducted with the aim of investigating the moderator role of justice compensation in relationship between perceived organizational justices and employees’ retaliatory behaviors. Research statistical population was the male's personnel of an industrial – productive complex in Isfahan City. 275 persons of them were selected from personnel’s' names list using systematic random sampling. Research instruments consisted of: organiza-tional justice (including distributive, procedural and interactional) question-naire, justice compensation (with two subscales namely active justice com-pensation and passive justice compensation) and retaliatory behaviors (with three subscales namely retaliation from feasibilities, verbal retaliation and retaliation from colleagues and time). Data were analyzed using Pearson's correlation and hierarchical regression analysis. Results revealed that:1) ac-tive justice compensation have moderated the relationships between interac-tional justice and retaliation from feasibilities, verbal retaliation and retalia-tion from colleagues and time and relationship between procedural justice and retaliation from feasibilities. Also passive justice compensation have moderated the relationship between procedural justice and verbal compensa-tion. In summary, the research results showed that increase of interactional justice (and procedural justice for retaliation from feasibilities) in medium and high active justice compensation, will lead to decrease in tendency to re-taliation from feasibilities, verbal and colleagues and time.هدف پژوهش بررسی نقش باورهای جبران عدالت در رابطه بین عدالت سازمانی ادراک شده با رفتارهای تلافی جویانه بود. جامعه آماری پژوهش کارکنان مرد یک مجموعه صنعتی تولیدی در اصفهان بودند که از میان آنها 275 نفر، بصورت تصادفی منظم انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل پرسشنامه های عدالت توزیعی ، عدالت رویهای ، عدالت تعاملی، جبران عدالت (با دو خرده مقیاس موسوم به جبران فعال عدالت و جبران منفعل عدالت) و رفتارهای تلافیجویانه (با سه خرده مقیاس موسوم به تلافیجویی از امکانات، تلافیجویی کلامی و تلافیجویی از همکاران و زمان) بودند. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد؛1. جبران فعال عدالت رابطه عدالت تعاملی را با تلافیجویی از امکانات، تلافیجویی کلامی و تلافیجویی از همکاران و زمان و رابطه عدالت رویهای را با تلافیجویی از امکانات تعدیل مینماید. 2. جبران منفعل عدالت، رابطه عدالت رویهای را با تلافیجویی کلامی تعدیل مینمود. در مجموع، نتایج حاکی از آن است که با افزایش عدالت تعاملی ، در جبران عدالت فعال بالا و متوسط، تمایل به تلافیجویی از امکانات، تلافیجویی کلامی و تلافیجویی از همکاران و زمان کاهش مییابد.https://cs.shahed.ac.ir/article_2169_52cd5caad8f59bcf4734b8cf49921bd8.pdfدانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X95020200926Identification of Factors Affecting the Adoption of Internet Bankingشناسایی عوامل موثر بر پذیرش بانکداری اینترنتی4334502171FAحسینصفرزادهمجتبیفروتنJournal Article20200926Changes arising from E-banking expanding in banking system, the existing difficulties in relation to E-banking services usage and lack of tendency in some customers and even bank employees to use these services, have caused bank system managers to explore effective factors on internet banking adop-tion by customers. The purpose of this research is the inspection of factors influencing adoption of internet banking by customers. Descriptive- survey is the methodology of this study and simple random sampling was applied. We also used structural equation modeling (SEM) and multiple regressions for data analyzing. Results indicated that attitude, behavioral control and Subjective norm had the most effects on internet banking adoption by bank-ing system customers. These factors explained approximately 33% of factors influencing on internet banking adoption. Customary models used in past studies, explained averagely 37% of factors influencing on internet banking adoption.تغییرات ناشی از گسترش بانکداری اینترنتی در ساختار نظام بانکی، مشکلات موجود جهت استفاده از خدمات مذکور و عدم گرایش برخی از مشتریان و حتی کارمندان بانکها به استفاده از این خدمات، سبب شده است تا مدیران سیستم بانکی به دنبال شناسایی عوامل موثر بر پذیرش بانکداری اینترنتی توسط مشریان باشند. هدف از این تحقیق، بررسی عوامل موثر بر پذیرش بانکداری اینترنتی توسط مشتریان سیستم بانکی است. مطالعه به روش توصیفی- پیمایشی و با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده انجام شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافتهها نشان داد که عوامل نگرش، کنترلهای رفتاری و هنجارهای ذهنی، به ترتیب بیشترین تاثیر را بر پذیرش بانکداری اینترنتی توسط مشتریان سیستم بانکی دارد. این عوامل قریب به 33 درصد از عوامل موثر بر پذیرش بانکداری اینترنتی را تبیین میکنند و این در حالی است که مدلهای مرسوم استفاده شده در تحقیقات پیشین نیز به طور متوسط 37 درصد از عوامل موثر بر پذیرش بانکداری اینترنتی را تبیین کردهاند.https://cs.shahed.ac.ir/article_2171_a1402f259a7c5ce2e8e180ed391c80f5.pdfدانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X95020200926Survey of Employees' Organizational Citizenship Behavior Effect on Cus-tomers' Loyalty Rateبررسی تاثیر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان بر میزان وفاداری مشتریان4514642173FAناصرحمیدیابوالقاسمبازرگانفهیمهجباریJournal Article20200926The customer's satisfaction is the desirability level that he obtains for differ-ent properties of goods which is profitability source and the cause for con-tinue of organization's activities. Behavior and attitude of organization's staff as an important component in customer interaction, can have positive or negative influence on customer's decisions in receiving further services (loy-alty). In fact, organization's staff can influence the customer's understandings of the quality of services by different aspects of behavior such as altruism, civil behavior and chivalry. In this research, after surveying organizational-citizenship behavior and recognizing its aspects in a financial institution in Qazvin Province, the effects of this behavior on customer's understandings of service quality (customer's satisfaction), receiving further services and customer's loyalty are distinguished by Friedman Test and T Statistical Test. Then, the Structural Equations Model (SEM) explaining the effects of organizational-citizenship behavior on customer's loyalty in financial and credit institution was extracted. The results of analysis by EQS6.1 Software imply that the customer's satisfaction increases the customer's loyalty and increase in staff's citizenship behavior has positive and strong effects on customer's satisfaction and their decisions based on receiving further services (customer's loyalty) from organization.رضایت مشتری میزان مطلوبیتی است که وی به خاطر ویژگیهای مختلف کالا کسب میکند و منبع سود آوری و دلیلی برای ادامه فعالیت سازمان است. رفتار و نگرش کارکنان سازمان به عنوان یک جزء مهم ، در تعامل با مشتریان، میتواند تأثیر مثبت و یا منفی بر تصمیم مشتری در دریافت خدمت مجدد ( وفاداری ) داشته باشد. در واقع کارکنان سازمان از طریق ابعاد مختلف رفتار همچون نوع دوستی، رفتار مدنی و جوانمردی می توانند درک مشتری از کیفیت خدمات را تحت تاثیر قرار دهند. در این تحقیق ، پس از بررسی رفتار شهروندی سازمانی و شناسائی ابعاد آن در یک موسسه مالی و اعتباری در استان قزوین ، میزان تاثیر این رفتار بر ادراک مشتریان از کیفیت خدمات ( رضایت مشتری ) ، دریافت خدمات مجدد و وفاداری مشتری ، از طریق آزمون فریدمن و آزمون آماری t مشخص گردید.سپس ، مدل معادلات ساختاری ( SEM ) تبیین کننده تاثیر رفتار شهروندی سازمانی بر میزان وفاداری مشتریان در موسسه مالی و اعتباری استخراج شد. از نرمافزار EQS6.1 برای تجزیه وتحلیل استفاده و نتایج حاکی از آن است که رضایت مشتری باعث افزایش سطح وفاداری مشتری می شود و افزایش رفتارهای شهروندی کارکنان بر میزان رضایت مشتریان و تصمیم آنان مبنی بر دریافت مجدد خدمات ( وفاداری مشتری ) از سازمان ، تاثیر مثبت و قوی دارد.https://cs.shahed.ac.ir/article_2173_f0e88185c6256ac3f035841298e6482a.pdfدانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X95020200926Internet impact on achieving competi-tive advantage (Case study: travel and tour agencies of Tehran)اثر اینترنت برکسب مزیت رقابتی (مطالعه تحقیقی پیرامون دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری شهر تهران)4654822175FAمحمدرضافرزینیزدانشیر محمدیJournal Article20200926Considering the nature of tourism, which working in it demands competing with all tour and travel agencies in the world, it is vital for travel agencies to achieve competitive advantage if they want to attract international tourists. In one hand, emergence of internet dramatically has changed competitive-ness advantage acquisition, and on the other hand, tourism industry is highly dependent to internet and information technology. In this research we study travel agencies of Tehran which their target market is German and French tourist. Since application of internet is done toward acquisition of competi-tiveness advantage through value chain, in this research 44 main components in form of 8 indexes, which include different usages of internet in value chain, are tested by a model from to. Case study is the methodology. Field and research information was used for data gathering. Reliability of ques-tionnaire in this research is obtained by experts' opinion and its validity is achieved by Chronbach Alpha. For testing components and indexes we used Willcoxcon test. The results of this study showed that there is a relation be-tween use of internet in value chain in Tehran travel agencies, which are ac-tive in attraction of German and French tourists, and competitive advantage acquisition through three strategies (cheap wholesale, differentiation, and concentration) has great effect to achieve.با توجه به ماهیت صنعت گردشگری، که فعالیت در آن مستلزم رقابت با بنگاه و مقاصد گردشگری در سراسر دنیا است، دفاتر خدمات مسافرتی اگر بخواهند به جذب گردشگران بین الملی اقدام نمایند راه حلی جز کسب مزیت رقابتی نمی توانند داشته باشند. با ظهور اینترنت الفبای رقابت و شرایط کسب مزیت رقابتی به طور بنیانی تغییر یافته است. صنعت گردشگری خود نیز به شدت به اینترنت و فن آوری اطلاعات وابسته است. در این پژوهش دفاتر خدمات مسافرتی شهر تهران که به جذب گردشگر از کشورهای آلمان و فرانسه می پردازند مورد بررسی قرار گرفت. از آنجایی که استفاده از اینترنت در راستای کسب مزیت رقابتی از طریق زنجیره ارزش شکل می گیرد، در این پژوهش 44 مولفه اصلی در قالب 8 شاخص که استفاده های مختلف از اینترنت در زنجیره ارزش را شامل می شود طی دوره زمانی آبان 1385 لغایت تیر ماه 1386 با بهره گیری از یک مدل مورد آزمون قرار گرفته است. روش شناسی مورد استفاده در این پژوهش مطالعه موردی می باشد و جهت جمع آوری داده ها از اطلاعات کتابخانه ای و میدانی استفاده شده است. روایی پرسشنامه مورد استفاده در این تحقیق با استفاده از نظر خبرگان و پایای آن بر اساس آزمون آلفای کرونباخ بدست آمده است.جهت آزمون مولفه ها و شاخص ها مدل از آزمون رتبه علامتدار ویلکاکسون استفاده شده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که بین استفاده از اینترنت در زنجیره ارزش دفاتر خدمات مسافرتی شهر تهران که در زمینه تورهای ورودی از کشورهای آلمان و فرانسه فعالیت میکنند و کسب مزیت رقابتی از طریق هر سه راهبرد(ارزان فروشی،تمایز،تمرکز) ارتباط وجود دارد.https://cs.shahed.ac.ir/article_2175_ac973e97f7a3b8c489c66bb3b27907c9.pdf