دانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X84120200926full textفایل کامل مقالات2019FAJournal Article20200926دانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X84120200926طراحی و تبیین الگوی تحول فرهنگ سازمانی با رویکرد افزایش بهرهوری سازمانهای دولتی (فرهنگساز) جمهوری اسلامی ایران1222020FAمحمدسعیدتسلیمیمحمدابراهیمسنجقیمصطفیایزدیJournal Article20200926مقاله حاضر برگرفته از پژوهشی است که به بررسی نقش عوامل تحولآفرین فرهنگ سازمانی بر میزان بهرهوری سازمانهای فرهنگساز جمهوری اسلامی ایران میپردازد2. انتظار میرود تا هریک از عوامل تحولآفرین فرهنگی به میزان نقشی که در تحول فرهنگ سازمانی سازمانهای فرهنگساز نظام ایفاء مینمایند در نهایت بتوانند نقش مؤثری را در ارتقاءسطح بهرهوری این سازمانها برعهده گیرند. در این راستا با شناسایی و تمرکز بر تعداد 25 سازمان فرهنگساز کشور و در چهارچوب یک مدل مفهومی طراحی شده، میزان اثرگذاری تعداد قابل توجهی از متغیرهای مستقل را بر متغیر میانجی که به تغییر وضعیت متغیر وابسته تحقیق (بهرهوری) خواهد انجامید، مورد آزمون قرار داده و بر اساس یافتههای آن سازوکارهایی را برای تغییر و تحول فرهنگ سازمانی این سازمانها بهمنظور ارتقاء سطح بهرهوری آنها ارائه مینماید. بر اساس مدل مفهومی، پرسشنامه سنجش شاخصها تهیه و پس از اطمینان از روایی و پایایی آنها، پرسشنامه مذکور بین افراد نمونه در سازمانهای انتخابی فرهنگ ساز که شامل بیش از 70 درصد جامعه آماری است توزیع و پس از تکمیل جمعآوری گردید که در نهایت 484 پاسخ بهدست آمد. دادههای حاصله با استفاده از نرمافزارهای (SPSS) و لیزرل (Lisrel8.5) حول فرضیههای تحقیق در قالب یک مدل واحد آزمون شدند و نتایج حاصل نشان داد که مؤلفههای چشمانداز روشن، فناوری با تأکید بر فناوری اطلاعات، رهبری و مدیریت مشارکتی، گزینش و جامعهپذیری افراد جدید و خاتمه فعالیت افراد ناسازگار، نظام شایستگی کارکنان و جبران خدمات، انسجام داخلی، نحوه آموزش و پرورش نیروی انسانی و انطباقپذیری بهعنوان متغیرهای مستقل دارای تأثیر مثبت و معناداری بر ایجاد تحول فرهنگ سازمانی میباشند که با اعمال مؤلفههای میانجی «انطباق با هدف و تعهدات راهبردی» و «تعامل پویا با محیط» منجر به ایجاد فرهنگ سازمانی بهرهور شده و موجب ارتقای بهرهوری در سازمانهای فرهنگساز میگردد.دانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X84120200926رتبهبندی فنون تصمیمگیری چندشاخصه MADM با استفاده از برخی روشهای تصمیمگیری چندمعیاره در محیط فازی و مقایسه آن با رتبهبندی به روش DEA23382021FAعادلآذرفرهادوفاییJournal Article20200926اساس تحقیق در عملیات بر توسعه رویکردهایی برای تصمیمگیری بهینه استوار است[1]. تصمیمگیری چند معیاره MCDM (Multi Criteria Decision Making) بیانگر شرایطی است که معیارهای چندگانه اما غالباً متعارض در تصمیمگیری وجود دارند[2]. تصمیمگیری چند معیاره در طول دو دهه اخیر به سرعت در حال رشد و بکارگیری بوده است، یک دلیل برای این امر نیاز محیطهای کسب وکار به چنین متدهایی میباشد. MCDM در برگیرنده دو زیر گروه اصلی است: تصمیمگیری چند شاخصه (Multi Attribute Decision Making) که در آن فضای تصمیم گسسته میباشد و گزینههای محدودی برای انتخاب وجود دارد و تصمیمگیری با اهداف چندگانه MODM (Multi Objective Decision Making) که در آن فضای تصمیم پیوسته بوده و گزینههای از پیش تعیین شدهای برای انتخاب وجود ندارد. مدلهای MADM شناخته شدهترین شاخه تصمیمگیریهاست. این مدلها دارای تنوع تکنیکی بسیار گستردهای هستند و این امر به هنگام کاربرد ممکن است سردرگمی تحلیلگر یا کاربر را باعث شود. در این مقاله 13 شاخص به عنوان شاخصهای مؤثر در انتخاب مدل مناسب MADM در نظر گرفته شده است. در اندازهگیری میزان کارایی این مدلها به کمک تحلیل پوششی دادهها DEA (Data envelopment analysis) از این شاخصها به عنوان ستاندههای مدلهای کمی تصمیمگیری استفاده شده است. این شاخصها در ارزیابی و تعیین کارایی 20 متد از متدهای جبرانی MADM مورد استفاده واقع شده است. در این ارزیابی از روش TOPSIS (Technique For Order Prefrence By Similarity To Ideal Solution)، SAW (Simple Additive Method)، Composite programming و ELECTRE (Elimination et Choice Translating Reality) در بررسی و رتبهبندی متدها و از روش DEA به منظور اندازهگیری میزان کارایی این مدلها استفاده شده است. بر این اساس روش AHP (Analytical Hierarchy Process) به عنوان مناسبترین و کاراترین، و روشهای Permutation، Median ranking method و MRSبه عنوان نامناسبترین روشها و در نهایت روشهای MRS و Median ranking method به عنوان نا کاراترین روش معرفی شده است.دانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X84120200926بررسی ارتباط بین ریسک مبتنی بر اطلاعات حسابداری و ریسک مبتنی بر اطلاعات بازار شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران (1378-1384)39562022FAمحمدجوادشیخطاهرپرکاوشJournal Article20200926سرمایهگذاری یکی از موارد ضروری و اساسی در فرایند رشد و توسعه اقتصادی هر کشور است. سرمایهگذاران سعی میکنند منابع مالی خود را در جایی سرمایهگذاری کنند که بیشترین بازده و کمترین ریسک را داشته باشد. طبیعی است در این جهت توجه ویژهای به ریسک سرمایهگذاری دارند. بدین ترتیب، یکی از عمدهترین مسائل دراین ارتباط، تعیین مقدار ریسک در هر سرمایهگذاری است. یکی از مبانی اساسی برای محاسبه ریسک سیستماتیک، استفاده از اطلاعات سیستم حسابداری میباشد. به همین جهت شناخت ارتباط بین ریسک سیستماتیک و اطلاعات حسابداری از اهمیت ویژهای برخوردار است. بنابراین هدف اصلی این مقاله بررسی ارتباط بین ریسک مبتنی بر اطلاعات حسابداری و ریسک مبتنی بر اطلاعات بازار شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. در راستای این هدف، ضمن این که ارتباط تئوریک بین اهرم مالی و عملیاتی که به عنوان نمادهایی از ریسک مبتنی بر اطلاعات حسابداری انتخاب شدهاند با ریسک سیستماتیک (ریسک مبتنی بر اطلاعات بازار) بیان گردیده است، به منظور آزمون عملی ارتباط اهرم مالی و عملیاتی با ریسک سیستماتیک، تعداد 44 شرکت از 16 صنعت با استفاده از نمونهگیری تصادفی طبقهای که اطلاعات مورد نیاز برای دوره 7 ساله مورد تحقیق (78-84) در مورد آنها قابل دسترسی بود انتخاب شدند. جهت آزمون فرضیهها از تکنیکهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره بهره گرفته شد و نهایتا معنادار بودن الگوها با استفاده از آمارههای T و F مورد آزمون قرارگرفت. نتایج تحقیق نشان میدهد که بین ریسک مبتنی بر اطلاعات حسابداری و ریسک مبتنی بر اطلاعات بازار رابطه معناداری وجود دارد. بنابراین بر اساس نتایج این تحقیق به سرمایهگذاران، کارشناسان و تحلیلگران بازار بورس تهران پیشنهاد میشود که در ارزیابی ریسک سیستماتیک شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، متغیرهای اهرم عملیاتی و اهرم مالی را در نظر بگیرند.دانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X84120200926پیشبینی عملکرد آتی شرکت با استفاده از نسبتهای P/E و P/B در بورس اوراق بهادار تهران57702023FAرضاتهرانیروحالهرهنما فلاورجانیJournal Article20200926پژوهش حاضر به بررسی نحوه پیشبینی عملکرد آتی شرکت با توجه به نسبتهای P/B و P/E میپردازد. بدین منظور و برای پیشبینی عملکرد آتی شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران در فاصله زمانی 1380-1384 از مدل ارزیابی سود باقیمانده فیرفیلد (Patricia M. Fairfield) [1] و مدل ارزیابی مراحل بازده دانیلسن و داودل (Danielson and Dowdell) [2] استفاده شده است. یافتههای پژوهش تاییدکننده نسبی پیشبینیهای هر دو مدل میباشند. بدین صورت که ترکیبات مختلف نسبتهای P/B و P/E انتظارات سرمایه گذاران شرکت را در رابطه با عملکرد آتی آن به تصویر میکشد.دانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X84120200926برنامهریزی سطح تولید: رویکرد بهبود بهرهوری بر اساس مدلهای کنترلکننده R2R71782024FAمهدیکرباسیانرضابرادران کاظمزادهJournal Article20200926معمولاً رابطه بین سطح تولید و منابع مصرف شده میتواند میزان بهرهوری را نشان دهد. بنابراین تعیین میزان تولید در هر مرحله (Run) با توجه به شرایط پیش آمده در مرحله قبل به منظور نزدیک شدن به مقدار ایدهآل بهرهوری مهم است.در این مقاله بر اساس مقدار واقعی بهرهوری که در هر مرحله اندازهگیری میشود و استفاده از مدلهای کنترلی Run-to-Run (R2R)، مقدار مناسب تولید برای مرحله بعد پیشنهاد میگردد. علاوه بر این میزان تغییرات و نا بالانسی سطح تولید حداقل میگردد.کنترلکننده R2Rکه در این مقاله استفاده شده است، شامل یک مدل پیشبینی بهرهوری و همچنین یک رویه هموارکننده موزون متحرک نمایی (Exponentially Weighted Moving Average) (EWMA) است. مدل مطرح شده در این مقاله برای اولین بار توانسته است یک دیدگاه مشترک بین مدیران و مهندسین در زمینه ارتقاء بهرهوری ایجاد کند که این خود اساس ایجاد یکپارچگی مناسبی در برنامهریزی استراتژیک از یک طرف و برنامهریزی عملیاتی را از طرف دیگر فراهم میآورد. این توانایی در یک مطالعه موردی که در صنعت فولاد سوپر آلیاژی انجام شده بررسی و تحلیل شده است.دانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X84120200926بررسی نقش، اهمیت و کاربرد دانش جدید مالی در بورس اوراق بهادار تهران79902025FAسیدجلالصادقیشریفمحمدجوادشیخJournal Article20200926دانش مدیریت مالی در سالهای اخیر رویکردی جدید به واقعیتهای پیچیده بازارهای مالی خصوصا بازارهای سرمایه داشته است. با توجه به نقاط ضعف تئوریهای مدرن پرتفوی و فرضیه بازار کارای سرمایه و کاهش روز افزون مقبولیت آنهادر جامعه سرمایهگذاری، این رویکرد جدید در بین دانشمندان مالی مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. کاهش مقبولیت تئوریهای یاد شده بدلیل پیچیدگی و ژرفای دنیای واقعی و تأثیر ارزشهای اقتصادی متعدد، روانشناسی فردی و اجتماعی و... بر بازارهای مالی و عدم توان تئوریهای سنتی مدرن پرتفوی و فرضیه کارایی بازار سرمایه در پاسخ به سؤالات دانشمندان مالی در خصوص وجود فرصتهای آربیتراژی و دامنه وسیع تعیین قیمت داراییهای مالی، تأثیر اطلاعات بر قیمت سهام و... میباشد.نتایج تحقیق حاضر در بورس اوراق بهادار تهران که ازنوع توصیفی- پیمایشی از شاخه تحقیقات میدانی، با استفاده از ابزارهای جمعآوری اطلاعات نظیر پرسشنامه به جمعآوری اطلاعات مورد نیاز خود میپردازد، نشان میدهد که تفسیر بازار سرمایه ایران و مفروضات حاکم بر بورس اوراق بهادار تهران با مفروضات ساده تئوری مدرن پرتفوی و فرضیه کارایی بازار تفاوت اساسی دارد و با آنچه فاما تحت عنوان نظریه کارایی بازار مطرح مینماید متفاوت و متناقض است. جامعه آماری درنظرگرفته شده در این تحقیق، سطوح مدیریت سرمایهگذاری و مالی کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در پایان سال 1385است.دانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X84120200926بررسی مشکلات مدیریت منابع انسانی شرکتهای کوچک و متوسط ایرانی براساس مدل چرخه عمر سازمانی911022026FAمیرعلیسیدنقویمحمدمهدیبحرالعلومJournal Article20200926این پژوهش به شکل میدانی در میان شرکتهای کوچک و متوسط ایرانی با هدف شناسایی مشکلات منابع انسانی در طول چرخه عمر آنها انجام گرفته است. پژوهش حاضر یک مدل چهار مرحلهای را برای تبیین چرخه عمر سازمانی مناسب میداند. همینطور با استفاده از تکنیک نوین SOM مدعی است که مشکلات منابع انسانی در شرکتهای کوچک و متوسط ایرانی برخلاف انتظار رایج، از شاخص عمر (سن) تبعیت نمیکنند بلکه شاخص رشد بیانگر تغییرمشکلات منابع انسانی است.یافتهها و نتایج پژوهش, مشکلات آموزش کارکنان در شرکتهای با رشد بالا را زیاد و در شرکتهای با رشد اندک را کم؛ مشکلات جبران خدمت در شرکتهای با رشد متوسط را زیاد و شرکتهای با رشد بالا را اندک و مشکلات استخدام و جذب برای شرکتهای بدون رشد را زیاد و شرکتهای با رشد اندک را, کمترین میزان نشان میدهد.دانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X84120200926ارائه و تبیین مدلی برای چگونگی تأثیرگذاری سبکهای رهبری تحولآفرین و مبادله رهبر - پیرو بر رفتار شهروندی سازمانی (مطالعه موردی: بانکهای دولتی استان گلستان)1031202027FAسید رضاسید جوادینحمیدرضایزدانیحمزهرایجJournal Article20200926با ورود سازمانها به اقتصاد خدماتی، کیفیت خدمات به موضوع چالشبرانگیزی برای آنها تبدیل شدهاست. بهطوری که موفقیت سازمانها در این اقتصاد، در گرو داشتن خدمات با کیفیت و کارکنانی مشتری مدار خواهد بود. تحقیقات گذشته نشان داده است که یکی از عوامل تأثیرگذار برکیفیت خدمات سازمانها، وجود رفتارهای شهروندی در کارکنان بخصوص کارکنانی که بهطور مستقیم در تعامل با مشتریان هستند، میباشد. تحقیق حاضر با هدف شناسایی تأثیر سبکهای رهبری (تحولآفرین ومبادله رهبر- پیرو) بر رفتارهای شهروندی سازمانی کارکنان انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق کلیه کارکنان بانکهای دولتی استان گلستان بوده است. روش تحقیق مورد استفاده پیمایشی- همبستگی و بهطور مشخص مبتنی بر مدل معادلات ساختاری میباشد. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که سبکهای رهبری تحولآفرین و مبادله رهبر- پیرو بر طبق مدل تحلیل مسیر ارائه شده در این تحقیق، میتواند بر رفتارهای شهروندی کارکنان بانک تأثیرگذار باشد. در نهایت محققین به منظور ارتقا و بهبود رفتارهای شهروندی کارکنان از طریق سبکهای رهبری مربوطه، پیشنهاداتی در باب آموزش رهبری و توجه به ویژگیهای اولیه رهبری در افراد به هنگام انتخاب و ارتقا آنها ارائه نموده اند.دانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X84120200926تأثیر ویژگیهای شرکت در بقای شرکتهای تولیدی کوچک و متوسط1211362028FAمهردادمدهوشیغفارتاریJournal Article20200926هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر ویژگیهای شرکت در بقای شرکتهای تولیدی کوچک و متوسط در ایران در فاصله سالهای 1360-1384 میباشد. بدین منظور تأثیر چهار متغیر اندازه شرکت، سرمایه اولیه، نوع مالکیت وسطح تکنولوژی در بقای شرکتها مورد بررسی قرار گرفته است. برای جمعآوری دادهها از پایگاه داده وزارت صنایع و معادن استفاده شده و با استفاده از نرمافزار TDA به تجزیه و تحلیل دادهها پرداخته شده است.برای تجزیه و تحلیل اکتشافی دادهها از مدل برآوردکننده حد محصول (کاپلان- مایر) استفاده شده و از مدل نیمه پارامتریک رگرسیون Cox برای آزمون فرضیهها استفاده شده است. در نتیجه این تحقیق، رابطه مثبت و معناداری بین اندازه ابتدایی و بقا به دست آمد، همچنین بین سطح تکنولوژی شرکت و بقای آن نیز رابطه معناداری وجود داشت. ولی رابطه معناداری بین متغیرهای سرمایه اولیه و نوع مالکیت با بقا تأیید نشد. همچنین در این تحقیق مقایسهای بین توابع بقای شرکتها بر اساس نوع مالکیت، سطح تکنولوژی و اندازه شرکت (کوچک و متوسط) صورت گرفت و نتیجهگیری شد که بین توابع بقای شرکتهای با مالکیتهای دولتی، خصوصی و تعاونی تفاوت معناداری وجود ندارد. در ضمن نتیجهگیری شد که تابع بقای شرکتهای با تکنولوژی سطح پایین با توابع بقای شرکتهای با تکنولوژی سطح متوسط و سطح بالا تفاوت معناداری داشته و احتمال بقای شرکتهای با تکنولوژی سطح پایین در مقایسه با دو نوع دیگر شرکت بیشتر است. همچنین نتیجهگیری شد که احتمال بقای شرکتهای متوسط(10 تا 99 نفر کارکن) از شرکتهای کوچک (زیر 10 نفر کارکن) بیشتر است.دانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X84120200926عوامل حیاتی سازمانی در اجرای موفقیتآمیز مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)1371542029FAبابکسهرابیامیرخانلریJournal Article20200926شرایط اقتصادی جدید و دنیای به شدت رقابتی امروزی سازمانها را بر آن داشته است تا برای بقا و رقابتپذیری در بازار به مفاهیم جدیدی مثل مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) Customer Relationship Management روی آورند. اما پروژههای مدیریت ارتباط با مشتری علیرغم مزایای اقتصادی بلندمدتی که نصیب کسب و کارها میکنند؛ ریسک بسیار بالایی دارند و حتی در بعضی مواقع احتمال شکست آنها از احتمال موفقیت بیشتر است. برای موفقیت در اجرای چنین پروژههایی، عوامل مختلفی باید مورد توجه قرار گیرند. این عوامل که تحت عنوان عوامل حیاتی موفقیت Critical Success Factors(CSFs) شناخته میشوند، چنانچه با دقت و رعایت اولویتها در نظر گرفته شوند، میتوانند موفقیت اجرای پروژه را تضمین و ریسکهای آن را کاهش دهند. در این مقاله، برای تعیین این عوامل، با مطالعه گسترده ادبیات موضوع CRM و استفاده از شاخصهای گزارش شده از تجربیات گوناگون در این زمینه، تعاریف مختلف، عوامل شکست و موفقیت و ابعاد CRM در قالب تئوریها، مطالعه موردی، گزارشات اجرایی، عوامل اولیه استخراج و سپس از طریق پرسشنامه، اهمیت آنها در موفقیت CRM از خبرگان مورد سؤال قرار گرفته است. بعد از جمعآوری اطلاعات حاصل از پرسشنامه، با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی، عوامل نهایی در 9 دسته شامل 41 شاخص طبقهبندی و ارائه شده است. این 9 عامل در قالب فرضیاتی با آزمون T استیودنت مورد سنجش واقع شد و در نهایت اولویت هر یک از آنها با آزمون فریدمن مشخص گردید.دانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X84120200926بررسی رابطه همبستگی بین نسبت جاری و شاخص فراگیر نقدینگی در شرکتهای فعال در صنعت داروسازی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران1551682030FAمحمدجوادشیخمهدیدهقانهراتیJournal Article20200926استفادهکنندگان و سرمایهگذاران برای تصمیمگیری به اطلاعات مالی که بخش عمده آن از طریق تجزیه و تحلیل صورتهای مالی پ میآید نیازمند هستند. تجزیه و تحلیل صورتهای مالی با استفاده از اطلاعات مندرج در صورتهای مالی شرکتها، قدرت تصمیمگیری را افزایش میدهد. ازجمله ابزارهای تجزیه و تحلیل صورتهای مالی،استفاده و به کارگیری نسبتهای مالی حاصله از صورتهای مالی است.نسبتهای جاری و آنی بیشترین کاربرد را در تجزیه و تحلیل صورتهای مالی دارا میباشند که تحلیلگران مالی طی سالیان متمادی برای ارزیابی توان نقدینگی شرکتها از آنها استفاده کردهاند. لکن این نسبتها دارای ایراداتی میباشند که میتوان به عدم لحاظ کردن ترکیب موجودی کالا، زمان بازپرداخت بدهیهای شرکت و زمان دریافت مطالبات اشاره نمود. محققان مالی برای رفع این ایرادات شاخصهای جدیدی ارائه کردهاند که شاخص فراگیر نقدینگی و دوره تبدیل وجه نقد از جمله این شاخصها میباشند. بنابراین هدف این پژوهش آزمون رابطه بین شاخص فراگیرنقدینگی و دوره تبدیل وجه نقد با نسبت جاری و همچنین دوره تبدیل وجه نقد با شاخص فراگیر نقدینگی است. در راستای این هدف، به مبانی نظری و ارتباط تئوریک بین نسبتهای جاری و آنی و نسبتهای نوین نقدینگی و تحقیقات داخلی و خارجی در این خصوص پرداخته شده است. به منظور آزمون عملی این رابطه کلیه شرکتهای داروسازی فعال پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران که شامل 29 شرکت میباشند طی یک دوره پنج ساله (1384-1380) مورد تحقیق و بررسی قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان میدهد که بین شاخص فراگیر نقدینگی و نسبت جاری همبستگی مثبت و قوی وجود دارد اما بین دوره تبدیل وجه نقد و نسبت جاری همبستگی ضعیف و بین دوره تبدیل وجه نقد وشاخص فراگیر نقدینگی همبستگی منفی وجود دارد. بنابراین بر اساس نتایج تحقیق به شرکتهای داروسازی فعال پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار پیشنهاد میگردد در تجزیه و تحلیلهای خود شاخص فراگیر نقدینگی را در نظر بگیرند.دانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X84120200926تخصیص بهینه منابع به کمک شبیهسازی1691842031FAجاویدآزمونسعیدصفریJournal Article20200926در این مقاله به شرح چگونگی و نتایج بکارگیری تکنیک شبیهسازی به منظور بکارگماری مطلوب جرثقیلها برای حمل و نقل محصولات فولادی در مجموعهای از انبارهای یکی از کارخانههای مطرح فولاد کشور پرداختهایم. مدلسازی ورود محصولات از خطوط تولید به درون انبارها وسپس خروج از انبارها به سوی نقاط مصرف، با استفاده از زبان شبیهسازی Visual SLAM & AweSim انجام شد. دراین روش، چهار سناریو برای شبیهسازی و بررسی شرایط عملیات، تعریف شد. در اینجا، محدوده عملیاتی جرثقیلها در هریک از سناریوها به شکلی متفاوت تعریف گردید. نتایج حاصل از اجرای سناریوها علاوه بر تعیین محل مطلوب عملیات و توقف جرثقیلها، نشان داد که با تغییر محل عملیات جرثقیلها، میتوان ضمن برقراری توازن در بهرهبرداری از آنها، از تشکیل صفهای طویل، جلوگیری کرد. با توجه به نتایج بهدست آمده از اجرای سناریوها، سناریوی چهارم به عنوان سناریوی برتر انتخاب شد. نتایج بهدست آمده ازاین بررسیها، موجب ارائه پیش نهادهائی جهت بکارگماری مطلوبتر جرثقیل هادر عملیات حمل ونقل محصولات گردید. پیش نهاد چگونگی چیدمان محصولات وارده به انبار به منظور اعمال آن در سیستم MIS کارخانه مذکور، از دیگر نتایج این طرح تحقیقاتی بود.دانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X84120200926طراحی و تبیین الگوی کنترل استراتژیک سازمانهای فرهنگی کشور1852082032FAغلامحسیننیکوکاروجهاللهقربانیزادهعلینجاتبخش اصفهانیJournal Article20200926ضرورت و اهمیت کنترل راهبردی از آنجا ناشی میشود که مدیران ارشد سازمانها و دستگاههای اجرائی بخواهند برای کسب اطمینان از کارآیی راهبردهای مدیریتی و اجراء موفقیتآمیز اهداف، مأموریتها و وظائف سازمانی خود آگاهیها و اطلاعات لازم را حاصل نموده و در حوزه کاری تحت امر خود شاهد دستیابی مطلوب و اثربخش فعالیتهای سازمانی باشند و انجام این گونه تکالیف جز با تکیه بر استانداردها و معیارهای مصوب و سنجیده میسور نیست. باید دانست که عدم وجود کنترل در گردش کاری سازمان، تشکیلات را در معرض انحراف، افول و نهایتاً با نابودی قرار میدهد. چنانچه اگر در ابتدای تأسیس سازمان، شکافی هر چند جزئی "اما روزافزون" در عملکرد موجود و مطلوب سازمان به وجود آید، مدیران ارشد نمیتوانند در چنین شرایطی نسبت به چشمانداز و برنامههای درازمدت خود پیشبینی مناسبی را داشته باشند. در انقلاب اسلامی ایران دستگاههای فرهنگی نقش سرنوشتسازی را بر عهده دارند و به قول دورسی (Dorsey) ارزشی که آب برای حیات ماهی دارد فرهنگ نیز برای بقاء جامعه برعهده دارد. از این روست که دستگاههای فرهنگی ما نیز در پویائی و زنده نگهداشتن این نظام نقش دمیدن روح را در کالبد بیجان جامعه ایفاء میکنند. یعنی اگر ارزشها، باورها و اعتقادات دینی و ایمانی از سطح جامعه رخت بربندد جامعهای جامد و ایستا خواهیم داشت.تحقیقی که ملاحظه میکنید با استفاده از روش "تحلیل مسیر" در نرمافزار لیرزل (Lisrel)، الگویی فرآیندی مفهومی و مناسب را برای کنترل راهبردی دستگاههای فرهنگی کشور مورد پژوهش قرار داده است، این الگو با استفاده از روشهای آماری و اصلاحات اندکی که در آن بوجود آمده مورد تأیید قرار گرفته است. از نتایج دیگر تحقیق فوق میتوان به کاربرد مدل اشاره کرد که رؤسا و مدیران ارشد دستگاهها و سازمانهای فرهنگی و خصوصاً ریاست محترم جمهور که رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی است در هر زمانی که بخواهند میتوانند دستگاههای فرهنگی تحت امر خود را کنترل استراتژیک نمایند.دانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X84120200926چهار روش ساده جهت تعیین وزن موضعی و کلی گزینهها در فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی2092202033FAمحمدحسینآرمانجمشیدصالحی صدقیانیاکرمبتوختهاعظمجلیلیJournal Article20200926هرگاه عمل تصمیمگیری با چند گزینه و چند معیار روبهرو باشد، میتوان از روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) استفاده کرد. این روش دارای یک ساختار سلسله مراتبی است و اساس آن بر مقایسه زوجی معیارها و همچنین مقایسات زوجی گزینهها (نسبت به هر معیار) نهفته است. این روش جهت استفاده از اعداد فازی نیز توسعه یافته است. در این مقاله ضمن معرفی برخی از این روشها، روش جدیدی نیز جهت استفاده از AHP به صورت فازی ارائه گردیده است. در این روش ابتدا وزن موضعی عناصر فازی ماتریسهای مقایسات زوجی (از بسط فازی روشهای تقریبی) محاسبه شده و سپس از تلفیق این اوزان موضعی، وزن کلی هر گزینه بهدست میآید. جهت روشن شدن این روش یک مثال عددی نیز آورده شده است.دانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X84120200926وزندهی نیازمندیهای طراحی در بسط عملکرد کیفیت با استفاده از فرآیند تحلیل شبکهای- ارائه یک رویکرد فازی2212362034FAبیژننهاوندیعادلآذرعباسمقبلباعرضنویدجعفری نژادرضافرهیJournal Article20200926بسط عملکرد کیفیت، بهعنوان ابزاری قدرتمند، برای بهبود طراحی و کیفیت محصول و ایجاد یک سیستم کیفیت مشتریمدار، محسوب میشود. خانه کیفیت بهعنوان یکی از مهمترین اجزای بسط عملکرد کیفیت، ماتریسی است که نقشه ادراکی فرآیند طراحی(بهعنوان زیر بنای ادراک نیازهای مشتری و اولویتبندی نیازمندیهای فنی مورد نیاز برای ارضای این خواستهها) را فراهم میآورد. این پژوهش درصدد تعریف یک روش برای بهبود نتایج اولویتبندی و وزنگذاری خواستههای مشتری و نیازمندیهای طراحی تحت شرایط فازی میباشد. به همین منظور، برای اولویتبندی و وزنگذاری نیازهای فنی با توجه به میزان وابستگی متقابل بین خواستههای مشتری و نیازمندیهای طراحی و همچنین وابستگی داخلی درون اجزای هریک، روشی بر مبنای فرایند تحلیل سلسله مراتبی توسعه یافته پیشنهاد شده است. روشی که برای در نظر گرفتن وابستگیها و ارتباطات متقابل به کار رفته است، فرایند تحلیل شبکه ای، بهعنوان شکل عمومی و بهبود یافته فرایند تحلیل سلسله مراتبی میباشد. برای پیادهسازی روش پیشنهادی یک محصول در صنعت پاککنندهها به نام پودر ماشین لباسشویی انتخاب شده است. در این مورد پس از استخراج خواستههای مشتری و نیازمندیهای طراحی و به کارگیری روش پیشنهادی، نتایج نشان میدهد که قدرت پاککنندگی و افزایش قدرت لکه بری به ترتیب دارای بیشترین و کمترین اهمیت میباشند. همچنین پی. وی. پی بهعنوان با اهمیت ترین نیازمندی طراحی و آنزیم از نظر اهمیت دارای پایینترین وزن میباشند. چارچوب روش پیشنهادی را میتوان در فرایند طراحی هر محصول دیگری نیز به کار گرفت.دانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X84120200926انتخاب مدل مناسب برنامهریزی تولید برای صنعت سیم و کابل2372492035FAمحمدرضامهرگانعالیهکاظمیامینکامیاب مقدسJournal Article20200926پویاییهای حاکم بر محیط تجاری واحدهای تولیدی و تعدد عوامل مؤثر بر عملکرد آنها بر لزوم پرداختن به برنامهریزی بهعنوان یکی از وظایف اصلی مدیریت افزوده است. در این میان برنامهریزی تولید در شرکتهای تولیدی از مهمترین ابزار موفقیت محسوب میشود. در مقاله حاضر سعی بر آن است تا با استفاده از شیوههای تحقیق در عملیات، مدلی مناسب برای برنامهریزی تولید در صنعت سیم و کابل ارائه شود به گونهای که بتوان الگویی مناسب از ارتباطات منطقی بین عملیات را تدوین و به کمک آن مسوولین ذیربط را در امر برنامهریزی آتی یاری نموده و باعث افزایش بهرهوری شد. بدین منظور چندین مدل برنامهریزی خطی برای برنامهریزی تولید در صنعت سیم و کابل ارائه و برای انتخاب مناسبترین مدل از روش Topsis استفاده شده است. مدل برنامهریزی آرمانی بهعنوان مناسبترین مدل انتخاب شد.دانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X84120200926کاربردهای شبکههای عصبی مصنوعی در مدیریت و بازاریابی (مطالعهی موردی: گروهبندی مشتریان بانک کشاورزی)2492622036FAطهمورثحسنقلیپور0000-0003-2787-4835مهدیمیریJournal Article20200926امروزه استفاده از شبکههای عصبی در بسیاری از حوزهها مانند مهندسی برق، مکانیک، عمران، بازرگانی و مدیریت رایج است. استفاده از شبکههای عصبی در تحقیقات بازار، از مدیریت گردشگری شروع شده و به سایر حوزههای بازاریابی، از جمله تقسیم بازار و انتخاب مشتریان هدف گسترش پیدا کردهاست. در این تحقیق با توجه به ضرورت شناسایی مشتریان هدف برای بانک کشاورزی برای تقسیم مشتریان حساب جاری مهر بانک کشاورزی، از شبکههای عصبی خودسازمانده استفاده شده است.مراحل اجرایی این تحقیق که از انواع تحقیق کاربردی و توصیفی- پیمایشی میباشد به این شرح است که ابتدا عوامل اثرگذار بر تقسیمبندی مشتریان در خوشهها طی نظرخواهی از خبرگان شناسایی شدهاند. سپس اطلاعات و دادههای مورد نیاز، از سیستم اطلاعاتی مشتریان شعبههای منتخب اخذ شده، و مشتریان با استفاده از شبکهی عصبی مصنوعی و روش وارد، که هر دو از روشهای خوشهبندی بهشمار میروند، خوشهبندی شدهاند. در ادامه، دادههای قبل از تقسیم و نتایج پس از تقسیمبندی با هر دو روش تجزیه و تحلیل گردید و سپس با استفاده از روش تحلیل تمایزات مقایسه شدند، که برتری شبکهی عصبی مصنوعی آشکار گردید. در نهایت پیشنهادهایی برای مدیریت بانک و سایر محققین ارایه شدهاست.دانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X84120200926ارتقاء اعتماد عمومی به سازمانهای دولتی: تبیین نقش متغیر مداخلهگر رضایتمندی شهروندان2632922037FAحسندانایی فردJournal Article20200926به اعقاد فوکویاما اعتماد عمومی تعیینکننده بخش عظیمی از تفاوتها در پیشرفت اقتصادی بین کشورهاست. از نگاه علم مدیریت، عملکرد بد دولت، از منظر مدیریت دولتی بارکاری دولت و از دیدگاه جامعهشناسی فقدان سرمایه اجتماعی و به زعم اقتصاددانان (علم اقتصاد) فلسفه وکیل و اصیل و وکیل تجلی بیاعتمادی است. بهبود کیفیت خدمات، مدیریت انتظارات، ایجاد سرمایه اجتماعی و مشارکت راهحلهای این جهتگیریهای تئوریک برای کاهش بیاعتمادی است. اسلام حجاب مدیریت را علت بیاعتماد دانسته و پیوند تنگاتنگ مردم و مسئولان را راهحل ارتقاء اعتماد میداند. در این مقاله با اتکاء به این جهت گیریهای تئوریک، مدل «پاسخگویی عمومی، رضایتمندی، اعتماد عمومی» برای تقویت اعتماد عمومی نسبت به سازمانهای دولتی ایران طراحی و مورد آزمون قرار گرفته است.دانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X84120200926تحول فرهنگ مدیریت دولتی از فرهنگ بوروکراتیک به فرهنگ کارآفرینانه (مطالعه موردی: ستاد مرکزی وزارت نیرو)2933102038FAسید محمدمقیمیJournal Article20200926با آشکار شدن ناکارآمدی فرهنگ بوروکراتیک در سازمانهای دولتی و ظهور نظریات جدید در عرصه مدیریت دولتی نوین, کارآفرینی بهعنوان کارآمدترین روش تغییر عملیات و فرهنگ سازمانی معرفی شده است. این مقاله که برگرفته از نتایج پژوهشی میدانی در یکی از سازمانهای دولتی ایران است, تلاش دارد تا ضمن تبیین مسأله فرا روی سازمانهای دولتی و چالشی که فرهنگ بوروکراتیک برای آنها ایجاد نموده, مروری که بر ابعاد و ویژگیهای فرهنگ سازمانی کارآفرینانه داشته باشد و نتایج مطالعه مذکور را با بیان متدولوژی تحقیق که در آن به اهداف, فرضیات, روش تحقیق, جامعه آماری, نمونه آماری و همچنین روشهای تجزیه و تحلیل یافتهها, مورد نقد و بررسی قرار میدهد. این یافتهها که در قالب جداول آماری و تحلیلی تنظیم گردیده و با استفاده از آزمونهای آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته, رد و تأیید فرضیات تحقیق را مورد بحث قرار داده و در پایان نیز با استفاده از مبانی علمی مطرح شده و نتایج بهدست آمده در این تحقیق, به جمعبندی و نتیجهگیری تحقیق پرداخته شده است.دانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X84120200926اولویتبندی عوامل مهم در انگیزش نیروی انسانی با استفاده از فن فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) در شرایط عدماطمینان (مطالعه موردی شرکت الیاف)3113242039FAمجیدصفرجوهریعلیرضائیانحمیدعابدزاده عطارJournal Article20200926شناخت و اولویتبندی نیازهای کارکنان به مدیران برای تمرکز تلاشهایشان بر آن دسته از نیازهایی که بیشترین سطح انگیزش و رضایت خاطر را ایجاد میکند، کمک مینماید. در این مقاله نیازهای کارکنان بر اساس یافتههای پژوهشی و با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) اولویتبندی شده است. از نظر کارکنان معیار شرایط محیط کار که مهمترین زیر معیار آن امنیت شغلی است مهمترین عامل بهشمار میآید. پاداشهای مادی و ویژگیهای شغل بهطور مشترک در مرتبه دوم اهمیت و مطلوبیت قرار دارند و سبک مدیریت برای کارکنان کمترین اهمیت را دارد. مطلوبترین روش پرداخت پاداش از نظر کارکنان پرداخت پاداش بر اساس ارزیابی عملکرد فردی بود.دانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X84120200926رابطه بین نسبت قیمت به سود با ریسک سیستماتیک و بازده سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران3253382040FAمحمودیحییزادهفرروحالهحجابیJournal Article20200926یکی از مهمترین معیارهایی که برای نشان دادن ارزش سهام شرکتها بهکار میرود، نسبت قیمت به سود سهام میباشد. بررسی و شناخت این نسبت میتواند برای تحلیل گران و سرمایه گذاران در ارزشیابی سهام مورد نظر مفید باشد. در تحقیق حاضر با جمعآوری اطلاعات مورد نیاز 100 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار ایران در قالب 20 صنعت در فاصله زمانی 1386-1380 بهطور ماهانه با استفاده از روشهای آماری ضریب همبستگی و آنالیز واریانس(ANOVA) از طریق نرمافزار SPSS به بررسی رابطه بین نسبت قیمت به سود با ریسک سیستماتیک و بازده در سطح سهام، صنعت و بازار میپردازد. نتایج تحقیق نشان میدهد که رابطه بین نسبت قیمت به سود و بازده سهام در سه سطح شرکت، صنعت و بازار مثبت معنادار میباشد. همچنین نسبت قیمت به سود و ریسک سیستماتیک در سطح شرکت و صنایع مختلف رابطه مثبت معنادار وجود دارد. بهعلاوه بین متوسط نسبت قیمت به سود در صنایع مختلف تفاوت معنادار وجود دارد. دانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X84120200926بررسی مکانیزم «حجم مبنا» در بورس تهران و معرفی «مظنه قیمت» در بورس توکیو بهعنوان مکانیزم جایگزین3393502041FAداریوشدموریداریوشفریدعلیرضامستاجرانJournal Article20200926در بازارهای مالی توسعه یافته برای مقابله با تغییرات غیرمنطقی قیمت سهام عموماً رویههایی در نظر گرفته شده که در صورت بروز تغییرات زیاد در قیمت سهام به اجرا در میآیند و به صورت خودکار جریان معاملات را متوقف مینمایند. بحران مالی آسیا در اکتبر 1997 و رویدادهای مالی و سیاسی زیاد اخیر، توجه بیشتر را در قبول اثربخشی مکانیزمهای متوقفکننده بازار به دنبال داشته است. دو نوع از معروفترین متوقفکنندههای خودکار شامل حد نوسان قیمت سهام و توقف معاملات میباشند. در بورس تهران برای جلوگیری از نوسانات شدید قیمت سهام، مکانیزمی به نام حجم مبنا مورد استفاده قرار میگیرد. در این مقاله با تشریح ضرورت وجود یک مکانیزم محدودکننده قیمت سهام در بورس تهران، کارایی حجم مبنا از لحاظ تأثیراتی که این مکانیزم بر حجم معاملات شرکتها بر مبنای اندازه آنها داشته مورد ارزیابی قرار گرفته است. بر طبق نتایج حاصله پس از اجرای این مکانیزم،نوسانات قیمت سهام در شرکتهای کوچک افزایش یافته بود؛ همچنین افزایش نوسانات قیمت سهام همراه با افزایش حجم معاملات بودهاست. در ضمن با توجه به شباهت بورس اوراق بهادار تهران و توکیو در نبود بازار سازان، بهعنوان یک جایگزین برای حجم مبنا به معرفی مکانیزم کنترلی نوسانات قیمت سهام (مظنه قیمت) در بورس اوراق بهادار توکیو پرداخته شده است.دانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X84120200926استفاده از روشهای پرامیتی در رتبهبندی و انتخاب الزامات فنی در خانه کیفیت3513672042FAرضابرادران کاظم زادهمحمداقدسیامیرالبدویمجیدبهزادیانJournal Article20200926در عصر کنونی، ازگسترش کارکرد کیفیت (QFD) بهعنوان یکی از مهمترین تکنیکهایی یاد میشود که در طراحی و تولید محصولات بر اساس نیازهای مشتریان مورد استفاده قرار میگیرد. در این میان، خانه کیفیت بهعنوان نخستین مرحله QFD، از اهمیت زیربنائی در فرایند آن برخوردار است علیرغم کاربردهای فراوان خانه کیفیت سنتی، موارد متعددی از پیادهسازی ناموفق آن گزارش شده است. دو مورد از اصلیترین دلایل عدم موفقیت خانه کیفیت سنتی را میتوان ضعف در سیستم رتبهبندی الزامات فنی و همین طور وجود منابع محدود در انتخاب الزامات فنی بهشمار آورد. در این مقاله، از دو روش پرامیتیII و پرامیتیV بترتیب برای حل مسئله رتبهبندی الزامات فنی و انتخاب الزامات فنی برتر با وجود منابع محدود در خانه کیفیت استفاده میگردد. بر اساس متدولوژی ارائه شده در مقاله، روشهای پرامیتی در ماتریس خانه کیفیت ترکیب شده و ساختار جدیدی برای حل مسائل رتبهبندی و انتخاب الزامات فنی ارائه میشود. نتایج رتبهبندی پرامیتی II ضمن بهکارگیری در یک مطالعه موردی، ابتدا با نتایج رتبهبندی روشهای سنتی، ELECTRE و TOPSIS مقایسه شده و سپس با کمک صفحه GAIA تحلیل گرافیکی میگردد.دانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X84120200926بررسی و تعیین عوامل مؤثر بر موفقیت شرکتهای صادراتی استان گلستان در کشورهای آسیای میانه طی سالهای 1378تا 13833693802043FAمصطفیقاضیزادهعبدالرّضابیگینیاحسینعباسیاسفنجانیJournal Article20200926بازار کشورهای آسیای میانه از بازارهای جذاب برای محصولات صادراتی ایران و خصوصاً استان گلستان محسوب میشود. استان گلستان به دلیل برخورداری از امکانات طبیعی، زیربنایی، همجواری و هم فرهنگی با کشورهای آسیای میانه(ترکمنستان، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان و ازبکستان) و برخورداری از موقعیت مناسب برای صدور و ترانزیت کالا به این کشورها، میتواند نقش بسیار مهمی در صادرات محصولات و خدمات مربوط به این استان و سایر استانهای کشور ایفاء نماید. تحقیق حاضر به بررسی و تعیین عوامل مؤثر بر «موفقیت» شرکتهای استان گلستان میپردازد. محیطِ بازار هدف، محیطِ ملّی، محیطِ داخلیِ شرکت و عناصر آمیخته بازاریابی(محصول، قیمت، ترفیع و توزیع) بهعنوان متغیرهای مستقل و «موفقیت» شرکتهای صادراتی بهعنوان متغیر وابسته تحقیق بهشمار میروند. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه شرکتهای مستقر در استان گلستان بوده که به نوعی در زمینه صادرات کالا و خدمات به کشورهای آسیای میانه فعالیت داشتهاند. با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته که روایی و پایایی آن احراز گردیده، دادههای تحقیق از نمونهای به حجم 30 شرکت، جمعآوری شد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین «عامل محیط ملّی» و «موفقیت» شرکتهای مورد بحث رابطه معناداری وجود دارد، لیکن وجود رابطه معنادار بین سایر عوامل محیطی و«موفقیت» شرکتهای مورد نظر، احراز نشد.دانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X84120200926ارایه مدل سرمایه اجتماعی سازمانهای آموزشی و فرهنگی ایران3813902044FAمیرعلیسیدنقویJournal Article20200926به باور پژوهشگران سرمایه اجتماعی از طریق ایجاد کانالهای ارتباطی و اطلاعاتی نقش مهمی در شکلگیری دانش در سازمانهای آموزشی و فرهنگی ایفا میکند؛ سرمایه اجتماعی مفهومی چند بعدی است که در طراحی مدل مفهومی عمدتاً موردتوجه قرار نگرفته است. این مقاله ابتدا به بررسی ابعاد و شاخصهای سرمایه اجتماعی پرداخته و سه بعد شناختی, هنجاری و ساختاری مورد شناسایی قرار میدهد. شاخصهای سرمایه اجتماعی مورد بررسی در این پژوهش عبارتند از: اعتماد, ارتباط متقابل, تراکم, همگرایی و سلسله مراتب.شاخصهای سرمایه اجتماعی در سه وزارتخانه آموزش و پرور ش, وزارت علوم و تحقیقات و وزارت ارشاد اسلامی بشکل میدانی مورد بررسی قرار گرفته و مدل موجود سرمایه اجتماعی با استفاده از معادلات ساختاری تبیین شده است. یافتههای پژوهش حکایت از اثرگذاری بالای بعد ساختاری و همینطور شاخص تراکم در موسسات آموزشی و فرهنگی کشور دارد.دانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X84120200926تحلیلی روایی از داستان مدیریت نیروی انسانی در مجلات مدیریت ایران3914022045FAمیثملطیفیاصغرمشبکیJournal Article20200926مقاله پیش رو، مدیریت منابع انسانی در بخش دولتی ایران را از وجهی خاص مورد بررسی قرار میدهد؛ از آن وجهی که در مقالههای منتشره طی سال های1366 تا 1384 بروز یافته است. این حوزه از تکاپوی علمی در پی کدام مأموریت بودهاست؟ مساله اصلی در دورههای مختلف چه بودهاست؟ نیات نویسندگان از نگارش مقالات چه بودهاست؟ و.... روش تحقیق این بررسی، تحلیل روایت است. مؤلفان، به یاری سه نشانگر گفتمانی روش، جانمایه مقاله و نیات نویسندگان و با بررسی 138 مقاله منتخب در میان بیش از 1100 مقاله منتشر شده در چهار مجله تحول اداری، دانش مدیریت، مدیریت دولتی و مطالعات مدیریت طی سالهای مذکور، در پی یافتن گستره وسیعی از مقاصد وغایات صاحبان علم و عمل- در قالب نوشتاری- در این عرصه بودهاند. یافتهها اگرچه نوعی تاکید رقیق بر مقوله آموزش و بهسازی نیروی انسانی طی دورههای مختلف را نشان میدهد لکن نشانگر نوعی تکثر- یا فقدان محسوس هر گونه مفهوم منفرد - در مطالعه مدیریت منابع انسانی طی سالهای مورد بررسی بودهاست.دانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X84120200926شناسایی نقاط اشباع نشده بازار محصولات ایران خودرو با استفاده از تحلیل خوشهای و فرایند تحلیل سلسله مراتبی4034182046FAمنصورمومنیمحمدرضالعلی چشمهسروشنالچیگرJournal Article20200926بازار خودرو، چه در سطح جهانی و چه در سطح داخلی کشور، یک بازار در حال اشباع است و این مسئله به خوبی در رفتار خودروسازان قابل مشاهده است. ایجاد شرکتهای لیزینگ توسط خورو سازان و همین طور رشد قارچی لیزینگهای شخصی بیانگر همین موضوع است. در این مقاله به جای پردازش روشهای فروش برای حفظ و توسعه بازار داخلی شرکت ایران خودرو، به بررسی محصولات این شرکت و جایگاه آنها پرداخته شده و نقاط اشباع نشده بازار شناسایی میشود. سپس با توجه به تقاضای آن نقاط، تحلیلهایی ارائه شده است. برای این کار از دو روش تحلیل خوشهای و فرایند تحلیل سلسله مراتبی استفاده شده است. در این تحقیق، هجده محصول تولیدی مورد بررسی قرار گرفته و خوشهبندی بر اساس هفت متغیر (عامل) انجام شده است. لازم به ذکر است که اکثر متغیرهای انتخابی کمی بوده تا نتایج محسوستر باشد. نتایج نشان میدهد که محصولات ایران خودرو قابل تقسیم به چهار خوشه بوده و در انتها با توجه به جایگاه این چهار خوشه، پیشنهاداتی برای ارائه محصولات جدید توسط این شرکت مطرح شده است.دانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X84120200926رهبری آینه فرهنگ و شخصیت (بررسی رابطهی بین سبک رهبری، فرهنگ سازمانی و شخصیت در سازمانهای شهرستان کاشان)4194422047FAمحمدعقیقیJournal Article20200926این تحقیق که به جهت هدف، تحقیقی کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش، تحقیقی اکتشافی است به دنبال کشف روابط احتمالی میان ویژگیهای شخصیتی، فرهنگ و سبکهای رهبری است. تا از این طریق بتوان به نیاز عصر جدید یعنی پرورش رهبران تحولگرا پاسخ گفت. در ابتدای مقاله به تبیین متغیرهای مورد مطالعه پرداخته شدهاست. ارائه چند تعریف از فرهنگ، شخصیت، رهبری، لایههای مختلف فرهنگ، عوامل تأثیرگذار بر شخصیت، انواع روشهای سنجش شخصیت، سبکهای رهبری و ذکر مطالعات مختلف انجامشده در حیطه این سه متغیر، ادبیات این پژوهش را تشکیل میدهد. میدان مورد مطالعه، واحدها و قسمتهای اداری بخش دولتی و نیمهدولتی شهرستان کاشان در مردادماه 1385 بوده که از میان آنها تعداد 23 تا به شیوه نمونهگیری تصادفی انتخاب گردید. جهت انجام تجزیه تحلیلهای آماری از نرمافزار SPSS و از آمار توصیفی شامل فراوانیها و درصدها برای نشان دادن ویژگیهای نمونه انتخاب شده، و از آزمونT زوج و ضریب همبستگی جهت نشان دادن روابط میان متغیرها استفاده گردیدهاست. برخی از مهمترین یافتههای این تحقیق عبارت است از:• جمعگرایی افراد تأثیر مثبت بر اجتناب از ریسکپذیری در افراد دارد.• احساس عدم عدالت در توزیع قدرت رابطهای مثبت با میزان رهبری تعاملی در افراد دارد.• میزان بیثباتی (روانپریشی) افراد رابطهای منفی با میزان رهبری تحولگرا در آنان دارد.• میزان بیثباتی (روانپریشی) افراد رابطهای مثبت با میزان رهبری تعاملی در آنان دارد.• روانپریشی افرد تأثیر منفی بر ریسکپذیری آنان دارد.• روانپریشی افرد تأثیر مثبت بر احساس عدم عدالت در توزیع قدرت دارد.• میزان رهبری تحولگرا در افراد رابطهای منفی با میزان رهبری تعاملگرای آنان دارد.• برونگرایی افراد رابطهای مثبت با میزان رهبری تحولگرا در آنان دارد.• برونگرایی افراد رابطهای منفی با میزان رهبری تعاملی در آنان دارد.• برونگرایی افراد رابطهای منفی با میزان مردسالاری آنان دارد.• روانپریشی افراد رابطهای منفی با جمعگرایی آنان دارد.دانشگاه شاهدنشریه علمی راهبردهای بازرگانی2345-220X84120200926بررسی اثر اعتماد مشتریان شهر تهران بر پذیرش بانکداری اینترنتی بر پایه مدل TAM (مطالعه موردی: بانک ملت)4434622048FAمهدیبشیریاحمدسرداریمهدیجنیدیJournal Article20200926این پژوهش با هدف بررسی اثر اعتماد مشتریان بر پذیرش بانکداری اینترنتی بر مبنای مدل پذیرش فناوری (TAM) (Technology Acceptance Model) انجام گرفته است. مدل پذیرش فناوری یکی از مدلهایی است که بهطور گسترده و وسیع برای تشریح عوامل اثر گذار بر پذیرش سیستمهای اطلاعاتی وفناوری اطلاعات و ارتباطات توسط کاربران و مشتریان مورد استفاده قرار گرفته است.دو باور سهولت استفاده درک شده (Perceived ease of use(PEOU)) و سودمندی درک شده (Perceived usefulness(PU)) به عنوان دو سازه اساسی در تعیین پذیرش انواع فناوری اطلاعات در دهههای گذشته مد نظر قرار گرفته است.در این پژوهش از اعتماد به عنوان سازهای دیگر که تأثیری بسزا در پذیرش بانکداری اینترنتی دارد به منظور توسعه TAM استفاده شده است.در این پژوهش با استفاده از روش تحقیق « توصیفی _ پیمایشی » نمونهای متشکل از 219 نفر از کاربران بانکداری اینترنتی بانک ملت با استفاده از ابزارهای آماری ازجمله، تحلیل عاملی تاییدی مورد بررسی قرار گرفتهاند. یافتههای تحقیق نشان داده است که اعتماد تأثیر مهمی در پذیرش بانکداری اینترنتی دارد.