دوره 2، شماره 5 - ( دوره جدید دوفصلنامه بهار و تابستان 1394 )                   جلد 2 شماره 5 صفحات 38-29 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Omidvar R, Sardari A, Yazdani N. Analysis of Green Supply Chain Man-agement Obstacles Using Interpretive-Structural Modeling (ISM). cs. 2015; 2 (5) :38-29
URL: http://cs.shahed.ac.ir/article-1-1030-fa.html
امیدوار رضا، سرداری احمد، یزدانی ناصر. تجزیه و تحلیل موانع مدیریت زنجیره تأمین سبز با استفاده از روش مدل‌سازی ساختاری- تفسیری (ISM). راهبردهای بازرگانی-دانشور رفتار سابق-. 1394; 2 (5) :38-29

URL: http://cs.shahed.ac.ir/article-1-1030-fa.html


، n.yazdani@shahed.ac.ir
چکیده:   (2816 مشاهده)

به دلیل چالش¬های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی که در دهه¬ی اخیر سازمان¬ها را تهدید کرده است، رویکرد مشتری گرایی و تمرکز بر خواسته¬های آن و طراحی راهبرد سازمان بر¬¬این اساس، برای ایجاد مزیت رقابتی در سازمان¬ها کم¬رنگ شده است. در این راستا، مدیریت زنجیره تامین سبز، رویکرد مناسب جهت رسیدن به این اهداف است. مدیریت زنجیره¬ی تأمین سبز، یکپارچه کننده¬ی مدیریت زنجیره¬ی تأمین با الزامات زیست محیطی در تمام مراحل طراحی محصول، انتخاب و تأمین مواد اولیه، تولید و ساخت، فرآیندهای توزیع و انتقال، تحویل به مشتری و بالاخره پس از مصرف، مدیریت بازیافت و مصرف مجدد به منظور بیشینه کردن میزان بهره¬وری مصرف انرژی و منابع همراه با بهبود عملکرد کل زنجیره¬ی تأمین است. لذا تحقیق حاضر در پی آن است که به بررسی موانع اجرای شیوه‏های مدیریت زنجیره تأمین سبز در شرکت پارس خودرو با استفاده از رویکرد مدل¬سازی ساختاری تفسیری بپردازد. بدین منظور بخش لجستیک شرکت پارس خودرو مورد مطالعه قرار گرفت. در گام اول به بررسی موانع اجرای این شیوه‏ها پرداخته شد و نهایتاً موانع اصلی با نظر خبرگان امر در این زمینه انتخاب شد. پس از نهایی شدن این موانع، در گام دوم از روش مدلسازی ساختاری تفسیری به منظور تعیین ساختار و نقش موانع استفاده شد. نتایج بدست آمده نشان می دهد که مانع عدم حمایت مدیران ارشد و میانی سازمان در سطح اول در میان کل موانع در رتبه اول قرار گرفت. و مانع عدم وجود رویکرد فعالانه و داوطلبانه سازمان و تأمین کنندگان در خصوص رعایت استانداردهای زیست محیطی و مسئولیت اجتماعی در سطح نهم و آخر قرار گرفت. و همچنین متغیر های وابسته، بانفوذ و مستقل مشخص گردید.

متن کامل [PDF 350 kb]   (655 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی راهبردهای بازرگانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Business Strategies

Designed & Developed by : Yektaweb