دوره 2، شماره 6 - ( دوره جدید دوفصلنامه پاییز و زمستان 1394 )                   جلد 2 شماره 6 صفحات 41-56 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Agamousa Tehrani M, Sardari A, Karampour A. To Recognize the Limiting Factors Affecting the Export of Technology-Based Goods. cs. 2016; 2 (6) :41-56
URL: http://cs.shahed.ac.ir/article-1-1094-fa.html
آقاموسی طهرانی مریم، سرداری احمد، کرم پور عبدالحسین. شناسایی عوامل محدودکننده موثر بر صادرات کالاهای فنآور محور . راهبردهای بازرگانی-دانشور رفتار سابق-. 1394; 2 (6) :41-56

URL: http://cs.shahed.ac.ir/article-1-1094-fa.html


، 1338sardari@gmail.com
چکیده:   (1074 مشاهده)

براساس سند ملی توسعه صادرات غیرنفتی که در راستای سند چشم انداز بیست ساله کشور تدوین شده است، سهم محصولات و خدمات فناوری پیشرفته از کل صادرات کشور در پایان برنامه هفتم توسعه و افق چشم انداز 1404، باید به 50 درصد از کل صادرات کشور برسد. این محصولات ارزش افزوده بالاتری را نسبت به سایر محصولات ایجاد می­نمایند و با توجه به سهم دانش در تولید این محصولات، کپی برداری و ایجاد رقیب برای آنها در بازار دشوارتر بوده و لذا می­توان با اطمینان بیشتری در خصوص حضور طولانی مدت و یا مستمر آنها در یک بازار سخن گفت. لذا، در این تحقیق شرکت­های فنآورمحور صادرکننده پارک فناوری پردیس که زیرمجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می­باشد مورد مطالعه قرار گرفته­اند. در این تحقیق با استفاده از روش آمیخته اکتشافی، عوامل محدودکننده موثر بر صادرات کالاهای فنآورمحور با استفاده از پژوهشی کیفی از طریق روش تحلیل محتوای کیفی جهت­دار در چهار مقوله (سیاسی، مالی، دولتی و شرکتی) شامل 21 عامل، شناسایی شده و سپس به منظور تعیین روابط بین عوامل در دو روش مدلسازی ساختاری تفسیری و روش دیمتل که از رویکردهای مدلسازی نرم می­باشند، پیاده­سازی گردیده است که روابط علی و معلولی عوامل و همچنین مدل سطح­بندی شده ساختاری تفسیری آنها استخراج شده و در نهایت با مطابقت نتایج بدست آمده از هر دو روش، عوامل مربوط به خوشه مالی و سیاسی به عنوان مهم­ترین موانع توسعه صادرات کالاهای فناورمحور شناخته شده است.

متن کامل [PDF 498 kb]   (496 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی راهبردهای بازرگانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Business Strategies

Designed & Developed by : Yektaweb