دوره 1، شماره 23 - ( تیرماه 1386 )                   جلد 1 شماره 23 صفحات 33-52 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abounoori E, Rahimi Bonekaghi M. Household Electricity Consumption Model for Proposing a Targeted Tariff . cs. 2007; 1 (23) :33-52
URL: http://cs.shahed.ac.ir/article-1-125-fa.html
ابونوری اسمعیل، رحیمی بنه کاغی محمد. بررسی الگوی مصرف برق در خانوارهای آذربـایجـان شـرقـی و پیشنهـاد یک تعرفه هدفمند . راهبردهای بازرگانی-دانشور رفتار سابق-. 1386; 1 (23) :33-52

URL: http://cs.shahed.ac.ir/article-1-125-fa.html


دانشيار
چکیده:   (5775 مشاهده)
تدوین و استفاده از یک تعرفه هدفمند و کارا، نه تنها به سود صنعت برق، بلکه در نهایت به سود کل جامعه و اقتصاد ملی است. اگر روش‌های قیمت‌گذاری منطقی و ساختار تعرفه، پایه و اساس علمی داشته باشد، می‌توان هزینه و سوبسید برق مشترکان را به‌صورت هدفمند توزیع کرد. در این تحقیق، مبانی نظری قیمت‌گذاری و تعرفه‌بندی در صنعت برق مورد بررسی قرار گرفته است. توزیع آماری مصرف برق خانوارهای شهر تبریز به تفکیک شش منطقه و دوره‌های دوماهه طی سال‌های 1380-1378 مشخص شده است. آنگاه دهک‌های مصرفی، فواصل آن‌ها، نرخ رشد فواصل مصرفی دهک‌ها و میزان مصرف آن‌ها محاسبه شده است. سپس درآمد دریافتی شرکت برق براساس تعرفه جاری و سوبسید دریافتی مشترکین به تفکیک دهک‌ها برآورد شده است. در پایان با هدف توزیع هدفمند یارانه در این بخش، روش تعرفه‌بندی و اعمال ضرایب سیاستی مناسب پیشنهاد شده است. نتایج حاکی از آن است که طبق تعرفه‌های موجود سوبسید دریافتی در دهک‌های بالاتر مصرف برق خانگی به‌طور قابل ملاحظه‌ بیش‌تر بوده است. برای مثال، در سال 1380، سهم دهک اول 2 در صد و سهم دهک دهم 20 درصد از کل بوده است. به‌عبارت دیگر، سهم دهک آخر ده برابر سهم دهک اول بوده است. در تعرفه پیشنهاد شده، یک نوع ضریب سیاست‌گذاری پیشنهاد شده که تغییر آن بر جریان توزیع سوبسید نظارت علمی داشته، در صورت تمایل آن‌را به‌صورت هدفمند به نفع دهک‌های پایین مصرف برق تعدیل می‌کند.
متن کامل [PDF 350 kb]   (798 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی راهبردهای بازرگانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Business Strategies

Designed & Developed by : Yektaweb