دوره 15، شماره 11 - ( 6-1397 )                   جلد 15 شماره 11 صفحات 120-133 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

خوش طینت بهناز، شاه آبادی ابولفضل. تأثیر هوش بازاریابی و هوش کسب و کار بر کسب مزیت رقابتی در صنعت توزیع دارو با در نظرداشتن نقش تعدیلگر هوش رقابتی. راهبردهای بازرگانی-دانشور رفتار سابق-. 1397; 15 (11) :120-133

URL: http://cs.shahed.ac.ir/article-1-1371-fa.html


دانشگاه بوئین زهرا ، khoshtinat.b@gmail.com
چکیده:   (215 مشاهده)
صنعت توزیع و پخش دارو به عنوان یکی از مهمترین بخش­های زنجیره تامین دارو، در محیطی قرار گرفته که از یک سو عوامل داخلی و از سوی دیگر رقابت با شرکت­های بزرگ چندملیتی، آن را در معرض ریسک­ها  و خطرات متعددی قرار داده است. بررسی تاثیرگذاری متغیرهای مختلف درون سازمانی و متغیرهای برون سازمانی، کمک می­کند، کارایی و توان رقابتی شرکت­های فعال در این صنعت، افزایش یافته و موفق به کسب مزیت رقابتی گردند. به منظور پیشبرد اهداف رقابتی سازمان­های فعال توزیع­کننده پخش دارو، تجزیه و تحلیل دقیق محیط کسب و کار توسط نیروی­ انسانی متخصص و هوشمند، همچنین رصدکردن منطقی رقبا، از موثرترین و راهبردی­ترین اقدامات است. لذا هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی تاثیر هوش بازاریابی و هوش کسب و کار بر کسب مزیت رقابتی در صنعت توزیع دارو با در نظر داشتن نقش تعدیلگر هوش رقابتی بوده است. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران ارشد، میانی و عملیاتی شرکت­های پخش و توزیع دارو در تهران است که نعداد آنان 602 نفر می­باشد.  بر اساس جدول مورگان حجم نمونه باید 232 در نظر گرفته شود که با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع تحقیق و همچنین پیش­بینی نرخ بازگشت پرسشنامه­ها، با روش نمونه­گیری تصادفی ساده، تعداد 382 پرسشنامۀ محقق­ساخته که روایی و پایایی آن تایید شده بود، توزیع گردید. از این میان 371 پرسشنامه جمع­آوری گردید. با توجه به غیر قابل استفاده بودن برخی از پرسشنامه­ها، در نهایت 331 پرسشنامه مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها ازمدل سازی معادلات ساختاری به کمک نرم افزار لیزرل استفاده شد. نتایج تحقیق حاکی از آنست، در شرکتهای پخش دارو، اطلاعات (نوع اطلاعات تناوب استفاده از اطلاعات منابع اطلاعات)، خلاقیت وIQ[1]، بر افزایش هوش بازاریابی تاثیر می­گذارد. هوش بازاریابی نیز بر هوش کسب وکار تاثیر مثبت دارد. و همچنین هوش کسب و کار با تاثیری که از متغیر تعدیلگر هوش رقابتی می­گیرد، موجب کسب مزیت رقابتی در صنعت توزیع و پخش دارو شده است.

 
متن کامل [PDF 780 kb]   (99 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی راهبردهای بازرگانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Business Strategies

Designed & Developed by : Yektaweb