دوره 15، شماره 12 - ( 12-1397 )                   جلد 15 شماره 12 صفحات 93-108 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Feiz D, Shaabani A. Effects of Entrepreneurial Orientation on the Export of Small and Medium Companies through the mediation of Organizational Learning capability and Innovation Performance. cs. 2019; 15 (12) :93-108
URL: http://cs.shahed.ac.ir/article-1-1378-fa.html
فیض داود، شعبانی عاطفه. بررسی تاثیر گرایش کارآفرینانه بر توان صادراتی شرکتهای کوچک و متوسط با میانجی‌گری قابلیت یادگیری سازمانی و عملکرد نوآوری. راهبردهای بازرگانی-دانشور رفتار سابق-. 1397; 15 (12) :93-108

URL: http://cs.shahed.ac.ir/article-1-1378-fa.html


دانشگاه سمنان ، Feiz1353@gmail.com
چکیده:   (455 مشاهده)

در دنیای کنونی توسعه­ی صادرات تنها به افزایش درآمد ارزی از طریق صادرت کالا و خدمات محدود نمی­شود بلکه نقش مهمتری را به عنوان یک استراتژی رشد و حتی توسعه اقتصادی در جهان به عهده دارد. از اینرو اینکه چطور می­توان یک صادرکننده موفق بود، روز به روز اهمیت بیشتری یافت. هدف اصلی در این پژوهش مطالعه تأثیر گرایش کارآفرینانه بر توان صادراتی از طریق بررسی نقش میانجیگری یادگیری سازمانی و عملکرد نوآوری در شرکت­های صادراتی کوچک و متوسط بوده است. هدف این تحقیق از نوع کاربردی و روش انجام آن توصیفی همبستگی است. جامعه آماری از 1000 شرکت کوچک و متوسط، فعال در بخش صادرات و عضو پایگاه اطلاع رسانی صنایع کوچک و متوسط تشکیل شده است. با توجه به جامعه آماری به کمک جدول مورگان حجم نمونه 278 به دست آمد و درنهایت با نمونه‌گیری خوشه­ای، 305 پرسشنامه به‌صورت الکترونیکی جمع‌آوری گردید. پایایی ابزار تحقیق به‌وسیله بررسی سازگاری درونی و روایی آن از طریق روایی همگرا و واگرا موردسنجش و تأیید قرار گرفت. بررسی فرضیات تحقیق نیز در قالب مدل­یابی معادلات ساختاری و به کمک نرم‌افزار لیزرل انجام شد. برای جمع آوری اطلاعات از سه پرسشنامه استاندارد گرایش کارآفرینانه، قابلیت یادگیری سازمانی و عملکرد نوآوری استفاده گردید و توان صادراتی نیز هماهنگ با ادبیات این حوزه به عنوان سهم صادرات در کل فروش هر شرکت در نظر گرفته شد. در سطح اطمینان 05/0 نتایج آزمون فرضیه­های تحقیق ضمن تأیید تأثیر گرایش کارآفرینانه بر توان صادراتی نشان داد علاوه بر اینکه گرایش کارآفرینانه به صورت مستقیم موجب افزایش توان صادراتی شرکت­ها می­شود؛ می­تواند به صورت غیرمستقیم و از طریق دو متغیر میانجی عملکرد نوآوری و قابلیت یادگیری سازمانی نیازها و خواسته­های پنهان و بیان نشده­ی مشتریان در بازارهای جهانی را شناسایی کرده و بر این اساس توان صادراتی شرکت­ها را افزایش دهد.
 

متن کامل [PDF 329 kb]   (151 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی راهبردهای بازرگانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Business Strategies

Designed & Developed by : Yektaweb