دوره 15، شماره 12 - ( 12-1397 )                   جلد 15 شماره 12 صفحات 49-65 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

MalekAkhlagh E, MirAskari S R, Amin M. The impact of marketing strategies on marketing performance of textile and building industries under economic depression. cs. 2019; 15 (12) :49-65
URL: http://cs.shahed.ac.ir/article-1-1428-fa.html
ملک اخلاق اسماعیل، میرعسکری سید رضا، امین محدثه. بررسی تأثیر استراتژی‌های بازاریابی بر عملکرد بازاریابی شرکت‌های صنایع پوشاک و ساختمانی در شرایط رکود اقتصادی. راهبردهای بازرگانی-دانشور رفتار سابق-. 1397; 15 (12) :49-65

URL: http://cs.shahed.ac.ir/article-1-1428-fa.html


دانشگاه گیلان ، malekakhlagh@guilan.ac.ir
چکیده:   (100 مشاهده)

محیط کسب و کار امروز بسیار پیچیده و پویا بوده و این امر زمانی پیچیده­تر خواهد شد که رکود اقتصادی نیز بر شرایط اقتصادی کشور حاکم و بخش­های تولیدی و خدماتی را فرا گرفته باشد. در چنین شرایطی که شرکت‌ها با رکود نیز همراه هستند، اتخاذ استراتژی‌های بازاریابی به عنوان فرآیندی که به شرکت اجازه می­دهد تا با تمرکز منابع بر روی فرصت­های بهینه به اهداف افزایش فروش و مزیت رقابتی پایدار دست یابد کارساز بوده و می­تواند شرکت­ها را در بهبود مستمر عملکردشان یاری رسانده و با شرایط پویای بازار رقابتی همگام نماید. از جمله صنایعی که امروزه دارای چنین وضعیت پیچیده­ای هستند، دو صنعت پوشاک و ساختمانِ کشور هستند؛ به طوری که با کاهش تقاضا مواجه­اند و نیازمند اتخاذ استراتژی­های بازاریابی مناسبی هستند. لذا اهداف پژوهش بررسی تأثیر استراتژی‌های بازاریابی بر عملکرد بازاریابی شرکت‌های صنایع پوشاک و ساختمانی و رتبه­بندی آنها در شرایط رکود اقتصادی در نظر گرفته شد. برای دستیابی به هدف پژوهش علاوه بر مطالعات کتابخانه­ای ، مطالعات میدانی صورت گرفت و پرسشنامه­ای با 27 سؤال تدوین و پس از تأیید روایی محتوا، میان مدیران ارشد ، تولید ، بازاریابی و تحقیق­وتوسعه 9 شرکت تولیدی پوشاک و 20 شرکت در صنعت ساختمان به­روش نمونه­گیری قضاوتی هدفمند توزیع گردید و بعد از گردآوری، پایایی پرسشنامه نیز با آلفا کرونباخ بالاتر از 7/0، به لحاظ علمی پذیرفته شد. داده­ها با استفاده از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری، مورد تجزیه­وتحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد مقادیر شاخص‌های برازش مدل مناسب بوده و نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که دو استراتژی بازاریابی تفکیکی و تمرکزی بر عملکرد بازاریابی شرکت­ها تأثیر مثبت و معناداری می­گذارند؛ اما تأثیر استراتژی بازاریابی یکسان بر عملکرد بازار شرکت­ها منفی بود. همچنین نتایج آزمون فریدمن نشان داد استراتژی بازاریابی تفکیکی در هر دو صنعت، در رتبه اول قرار گرفتند.
 

متن کامل [PDF 590 kb]   (46 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی راهبردهای بازرگانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Business Strategies

Designed & Developed by : Yektaweb