دوره 2، شماره 8 - ( دوره جدید دوفصلنامه پائیز و زمستان 1395 )                   جلد 2 شماره 8 صفحات 29-43 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khodadad Houseini S H. Measuring Iran’s Efficiency in Competitive Advantage Compared to Selected Countries and its Sensitivity Analysis in Contrast to Pioneer Countries in the World and the Area. cs. 2017; 2 (8) :29-43
URL: http://cs.shahed.ac.ir/article-1-1465-fa.html
شاه طهماسبی اسماعیل، خداداد حسینی سید حمید. اندازه‌گیری کارایی کشور ایران در مزیت رقابتی در مقایسه با کشورهای منتخب وتحلیل حساسیت آن در مقایسه با کشورهای پیشرو جهان و منطقه. راهبردهای بازرگانی-دانشور رفتار سابق-. 1395; 2 (8) :29-43

URL: http://cs.shahed.ac.ir/article-1-1465-fa.html


استاد دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (610 مشاهده)
دیدگاه کارایی محور یکی از شاخصه­های  اصلی در مقایسه مناسب واحدهای تصمیم­گیری می­باشد، چرا که با نگاه دوسویه– توجه همزمان به ورودی و خروجی یک سیستم- به محاسبه کامل عملکرد می­پردازد. در این تحقیق از رویکرد تحلیل پوششی داده­ها به عنوان رویکرد ریاضی مناسب برای محاسبه کارایی صادرات غیر نفتی ایران استفاده شده­است. علاوه بر این با بکارگیری مدل مزیت رقابتی پورتر در سطح ملل که به مدل الماس­گون معروف است، شاخص­های ورودی و خروجی تحقیق استخراج گردیده­است. با توجه به انتخاب 112 کشور و 12 شاخص ورودی و دو شاخص خروجی نتیجه حاصل ایران را با کارایی 61 درصد در رتبه هفتاد  قرار داده­است. در تحلیل حساسیت، شاخص­های حساس ایران در مقایسه با کشورهای پیشرو جهان و منطقه مورد مقایسه قرار گرفته­است. ایران در شاخص­هایی چون اثربخشی دولت و تشکیل سرمایه ثابت ناخالص ضعف عمده­ای نسبت به این کشورها نشان می­دهد و در شاخص­هایی چون حمل و نقل ریلی کالا، ثبت مارک­های تجاری و تعداد محققان تحقیق و توسعه، دارای قوت نسبی می­باشد. در مورد کشورهای مرجع نیز مشخص گردید ایران برای طی کردن مسیر کارایی باید از نسبت­های ورودی و خروجی کشورهای کارایی چون قطر، عمان، میانمار، لوگزامبورگ، هنگ کنگ، اتیوپی و بحرین پیروی کند.
متن کامل [PDF 314 kb]   (242 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی راهبردهای بازرگانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Business Strategies

Designed & Developed by : Yektaweb