دوره 1، شماره 5 - ( تیرماه 1383 )                   جلد 1 شماره 5 صفحات 45-54 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sardari A. Study of the Infect Organizational Culture and Job Satisfaction.(In Scientific Research Center Affiliated to the Ministry of Science, Research, and Technology in Tehran). cs. 2004; 1 (5) :45-54
URL: http://cs.shahed.ac.ir/article-1-148-fa.html
سرداری احمد. بررسی رابطه فرهنگ سازمانی بر رضایت شغلی در مراکز علمی - پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری‌ در شهر تهران. راهبردهای بازرگانی-دانشور رفتار سابق-. 1383; 1 (5) :45-54

URL: http://cs.shahed.ac.ir/article-1-148-fa.html


استاديار گروه مديريت
چکیده:   (11671 مشاهده)
امروزه راهبردهای نوین و کارآمد برای ایجاد انگیزه‏‏، رفتارهای مطلوب، دستیابی به اهداف سازمانی و افزایش بهره‌وری انسانی مورد استفاده و نظر مدیران سطوح بالای سازمانی قرار می‌‌گیرد. یکی از این راهبردها یا راه کارها‏ ایجاد فرهنگ سازمانی مطلوب در سازمان به منظور هدایت رفتار نیروهای انسانی در سازمان و خلق وانعکاس تصویری روشن‏، زیبا، جذاب و آراسته از سازمان و مدیریت در فکر و اندیشه جامعه مصرف کنندگان کالا و خدمات سازمانی است. فرهنگ سازمانی، در حقیقت تصویر کلی و مشترک اعضاء سازمان است و منبع پیدایش آن اندیشه‌های مؤسسات، مراکز علمی و پژوهشی، بنیان‌گذاران و مدیران سطوح بالای سازمانی است که رفته‌رفته، به اعضاء سازمان آموخته می‌شود وهمچنین آنچه که کارکنان یک سازمان‏، در عمل به آن پایبندی دارند. در این پژوهش سعی می‌شود تا ضمن ارائه تعاریف، مفاهیم و ویژگی‌های فرهنگ سازمانی از نظر دیدگاه‌ها و تئوری‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته شود. همچنین، تحقیق حاضر به‌منظور شناخت رابطه بین رضامندی شغلی کارکنان و اعضاء هیأت علمی مراکز علمی- تحقیقاتی با فرهنگ سازمانی آن مراکز پی‌ریزی شده است. مؤلفه‌های فرهنگ سازمانی که در این بررسی مورد توجه قرار گرفته‌اند عبارتند از: وجدان کاری، حمایت‌های مدیریتی، انضباط اداری، انضباط اقتصادی، وضوح اهداف، نظام پاداش، نوآوری و خلاقیت‌، الگوهای ارتباطی و تعارض‌پذیری. محدوده جغرافیایی پژوهش شهر تهران و مراکز علمی و پژوهشی تحت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری‌ است. تحقیق از نوع توصیفی تحلیلی می‌باشد و از روش‌های آماری آزمون علامت برای مقایسه وضعیت موجود و وضعیت مطلوب و آمارهای توصیفی چون جداول فراوانی استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که بین هر یک از مؤلفه‌های فرهنگی که در فوق بدان اشاره شد در دو وضعیت موجود و مطلوب تفاوت معناداری وجود دارد، همچنین بین هر یک از مؤلفه‌های فرهنگ سازمانی مورد بررسی و رضایت‌مندی شغلی جمعیت مورد مطالعه رابطه مثبت و معنا‌داری وجود دارد. تحقیق حاضر براساس یافته‌های به‌دست آمده پیشنهاد می‌دهد که مدیران مؤسسات مورد بررسی در رعایت انضباط اداری، انضباط اقتصادی، ایجاد رشد و پیشرفت شغلی‏، تهیه سازوکارهای ارتباطی کنترل بر نظام پاداش و موارد دیگر، توجه جدی کنند تا از این طریق فرهنگ سازمانی ارتقاء یافته، رضامندی شغلی بیش‌تری به دنبال آورد.
متن کامل [PDF 245 kb]   (1992 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی راهبردهای بازرگانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Business Strategies

Designed & Developed by : Yektaweb