دوره 16، شماره 13 - ( 6-1398 )                   جلد 16 شماره 13 صفحات 181-198 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Esmaeilpour M, Hamidianpure F, Mohammadi Z. The Effect of Entrepreneural orientation and Market orientation on Market performance of knowledge-based Companies with Mediating Role of Marketing Capability and Marketing Effectiveness. cs. 2019; 16 (13) :181-198
URL: http://cs.shahed.ac.ir/article-1-1671-fa.html
اسماعیل پور مجید، حمیدیان پور فخریه، محمدی زهرا. تأثیر‌ کارآفرینی‌محوری و بازارمحوری بر عملکرد بازار شرکت‌های دانش‌بنیان با نقش میانجی قابلیت بازاریابی و اثربخشی بازاریابی (موردمطالعه: شرکت‌های دانش‌بنیان شهر بوشهر). نشریه علمی راهبردهای بازرگانی-دانشور رفتار سابق-. 1398; 16 (13) :181-198

URL: http://cs.shahed.ac.ir/article-1-1671-fa.html


دانشگاه خلیج فارس ، majidesmailpour@yahoo.com
چکیده:   (336 مشاهده)
کسب عملکرد بازار مطلوب در بازار رقابتی امروزی و ماندن در این صحنه پرتلاطم نیازمند جهت‌گیری­های مناسب شرکت‌ها است. استفاده از رویکردهای کارآفرینی‌محوری و بازارمحوری در این زمینه می‌تواند مؤثر باشد. شرکت‌ها و بالأخص شرکت‌های دانش‌بنیان باید بتوانند با به‌کارگیری قابلیت‌های بازاریابی و اجرای برنامه‌های اثربخش بازاریابی، سهم بازار مناسبی را در بازار رقابتی به دست ­آورند. هدف اصلی از انجام این پژوهش بررسی تأثیر کارآفرینی‌محور و بازارمحوری بر عملکرد بازار شرکت‌های دانش‌بنیان است. بعلاوه، در این پژوهش نقش قابلیت بازاریابی و اثربخشی بازاریابی به‌عنوان دو متغیر میانجی موردسنجش قرارگرفته است. پژوهش حاضر ازنظر هدف در زمره پژوهش­های کاربردی و از دیدگاه جمع­آوری داده­ها، توصیفی-پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران عامل، مدیران بازاریابی و فروش و مدیران تولید و عملیات شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در پارک علم و فناوری خلیج‌فارس شهر بوشهر می­باشند. تعداد 35 شرکت به‌صورت روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب گردید و تعداد 105 پرسشنامه بین مدیران (هر شرکت سه پرسشنامه) توزیع گردید. ابزار گردآوری داده­ها نیز پرسشنامه است. روش تجزیه‌وتحلیل داده­ها، مدل­سازی معادلات ساختاری به کمک نرم­افزار اسمارت پی ال اس بوده است. یافته­های پژوهش نشان داد که رویکرد کارآفرینی‌محوری بر قابلیت بازاریابی و اثربخشی بازاریابی و همچنین رویکرد بازار‌محوری بر قابلیت بازاریابی و اثربخشی بازاریابی تأثیر مثبت و معناداری دارند. همچنین، قابلیت بازاریابی و اثربخشی بازاریابی نیز بر عملکرد بازار شرکت‌های دانش‌بنیان تأثیر مثبت و معناداری دارند. علاوه بر این، نتایج پژوهش نشان داد که تأثیر غیرمستقیم کارآفرینی‌محور و بازارمحوری بر عملکرد بازار شرکت‌های دانش‌بنیان به‌واسطه قابلیت بازاریابی و اثربخشی بازاریابی مورد تائید قرار می­گیرد؛ بنابراین به‌کارگیری رویکردهای کارآفرینی‌محور و بازارمحوری در شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند موجب بهبود عملکرد بازار این شرکت‌ها شود.
متن کامل [PDF 1208 kb]   (250 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی راهبردهای بازرگانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Business Strategies

Designed & Developed by : Yektaweb